Een rookie mistake. Bij het grote Red Bull Racing? Nee, dat kan er toch niet aan de hand zijn.
Het is de maandagochtend na een Grand Prix. En het was een interessante seizoensopener waar ontzettend veel gebeurd is. Er hangen nog mysterieuze vraagtekens boven de auto’s van Max Verstappen en Sergio Perez, maar ook de auto van Gasly. Waar hebben de Honda krachtbronnen opeens last van?
De geruchtenmolen draait overuren sinds de afloop van de race. Een wild gerucht is dat Red Bull Racing een fout gemaakt zou hebben met de hoeveelheid brandstof. Dat gerucht komt omdat beide auto’s zo vlak voor het einde van de race de geest gaven. In het geval van Perez was het zelfs een hardnekkige uitval van de motor na het nemen van de eerste bocht.
Red Bull Racing spreekt een dergelijke fout echter tegen. Een bron zegt tegenover Racingnews365 dat er gewoon genoeg brandstof in de auto’s zat. Het raceteam zal goed onderzoek moeten doen waar wel het probleem lag voor het uitvallen van beide auto’s. Te weinig benzine in de auto’s van Max Verstappen en Sergio Perez klinkt ook gewoon niet des Red Bulls.
Een valse start voor Red Bull Racing in Bahrein. Het goede nieuws is dat de kalender is volgepropt met races. Kortom, er liggen nog genoeg kansen in het verschiet om de schade in te halen. Bovendien heb je liever aan het begin van een seizoen een dergelijk probleem dat opgelost kan worden, dan later als de punten een stuk crucialer zijn.
petroldrinker zegt
Wat een blamage zou dat zijn, al verwacht ik het niet, zou wel heen on RB waardig zijn als dat gebeurt is
harrie zegt
De geruchten over de brandstofpomp (gestandaadiseerd onderdeel) die wat moeite heeft met de nieuwe E10 al dan niet in combinatie met de hoge temperaturen, waarover de fabrikant al een waarschuwing had afgegeven lijkt me plausibeler.
pomoek zegt
@harrie: Wat ik dan weer gek vind is dat dit probleem zich alleen voordeed bij RBPT motoren.
harrie zegt
Misschien ligt het aan de plaatsing waardoor de pomp warmer wordt dan bij andere teams.
brammetjedeb zegt
@harrie: dat. Verkeerde koeling.
tortuga zegt
@harrie: kan idd een mogelijkheid zijn, dus wat meer koeling naar dit kan helpen
pomoek zegt
Ergens hoop je natuurlijk dat het zoiets is. Of een bougie die het niet deed. Een probleem dat makkelijk te fixen is.
wildbeest zegt
@pomoek: 1 bougie loopt ie niet van stuk
roquez zegt
Voor 2,50€ per liter vind ik het niet gek dat ze ff wat minder hebben getankt. Het verbruik van zo’n auto gaat je ook niet in de koude kleren zitten.
Robert zegt
@roquez: ik heb dit weekeinde in ieder geval wel goed bevestigd gekregen dat ik er goed aan doe géén E10 in mijn Mercedes te tanken…
mashell zegt
Ze hadden de brandstof aangelengd met Red Bull om kosten te sparen…
faalhaas zegt
Advies voor de F1 coureurs: https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/auto-op-diesel-benzine-of-gas/zuinig-rijden/
maferick74 zegt
@faalhaas: ja want die tanken zelf … ivm zegeltjes
jollykart zegt
Voor de gemiste 18 punten maakt het niet uit of het in de eerste race of in de laatste race gebeurd. Pas aan het einde van het seizoen weet je hoe cruciaal deze punten waren, dat dan weer wel.
Verder dacht ik gelezen te hebben dat ze koelingsproblemen met de brandstofpomp hebben. Dat kan met het ontwerp van de rest van de auto te maken hebben.
stefanvts16v zegt
@rubenpriest
Op Motorsport.com staat een duidelijk artikel hierover, wellicht kun je dat als bron gebruiken om eea te verduidelijken op AB:
https://nl.motorsport.com/f1/news/red-bull-licht-dnf-max-verstappen-toe-brandstofpomp-niet-van-ons/9171216/
ghini zegt
Alle autos moeten een bepaalde hoeveelheid brandstof na de race in de tank overhouden voor FIA controles. Dat RB te weinig brandstof zou hebben gehad is dus onzin, anders hadden we al lang gehoord dat RB een straf zou hebben gekregen. Toen Vettel vorig jaar te weinig brandstof over had wisten we dat al na paar uur.
tborre zegt
@ghini: is dat ook zo bij een dnf? Volgens mij is er dan geen controle van hoeveelheid brandstof.
bernoulli zegt
Bij een finish, maar toch niet bij een uitvalbeurt?
ghini zegt
@ghini: ^ zo goed ken ik de regels niet, maar een controle omdat 3 autos met dezelfde motor uitvallen lijkt me niet gek. Daarnaast hadden Max en Checo eerder ook al problemen.. Gasly viel dan weer heel plotseling uit..
VeniVidiVici zegt
Hoop dat ze bij Red-Bull weten dat E10 benzine minder zuinig en slechter voor de motoronderdelen is.
Richmond zegt
@venividivici: slechter is onbewezen.
VeniVidiVici zegt
@benja01: Ga jij maar eens met automonteurs praten dan 😉
bernoulli zegt
Als ze het maar weten te fiksen. Wel zuur dat het schijnbaar een standaardonderdeel was.
Richmond zegt
Vergeet niet dat zijn stuurbekrachtiging ook al uitgevallen was
flyerbunch zegt
De mannen van The Race leggen het nog eens uit op YouTube. RB heeft gewoon z’n huiswerk slecht gemaakt door mede geen ‘low fuel runs’ te doen in de winter tests.
https://youtu.be/zaMTQfkZoHw
ghini zegt
@flyerbunch: wat leggen ze precies uit volgens jou? Ja ik heb de video gekeken. Ze suggereren iets, leggen niks uit, ze hebben geen feiten maar benoemen een mogelijke optie. Objectief zijn kan je leren.. Heel dat kanaal is zo opgebouwd maar ga maar eens terug kijken hoe veel onzin ze online zetten.. Zoals zovelen, alles voor de likes en comments..
Mas zegt
@ghini:
Mas zegt
@ghini: Geheel mee eens. 👍