Ook Prorail is zich aan het voorbereiden op het gekkenhuis.
De verbouwingen aan het circuit van Zandvoort zijn in volle gang. Dat het circuit straks gereed is voor de Grand Prix Zandvoort is één ding, maar de enorme mensenmassa moet er ook nog zien te komen. Daar wordt inmiddels ook aan gewerkt. Prorail is namelijk bezig in allerijl het station Zandvoort uit te breiden. Dat is geen overbodige luxe, want Zandvoort moet zich schrapzetten om 40.000 treinreizigers per dag te ontvangen.
Op dit moment rijden er twee treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens het Formule 1-weekend zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk. Daarom zullen er dan 10 tot 12 treinen per uur rijden.
Het is echter niet alleen een kwestie van meer treinen laten rijden. De mensen moeten ook nog fatsoenlijk uit kunnen stappen. Dat gaat niet goed komen met één middenperron, zoals nu het geval is. Daarom is Prorail bezig om twee extra perrons uit de grond te stampen. Ook worden er dikkere stroomkabels aangelegd om het intensieve treinverkeer aan te kunnen.
Om alles sneller te laten verlopen zal het in- en uitstappen gescheiden worden. De treinreizigers zullen dus aan de ene kant uitstappen, terwijl de mensen tegelijkertijd aan de andere kant instappen.
Het eerste perron is al in aanbouw en zal in februari afgerond worden. Het tweede perron moet in maart klaar zijn, ruim een maand voordat het Formule 1-circus in Zandvoort neer zal strijken.
Update: met dank aan lezer @metalmike hebben we foto’s van de actuele situatie.
mashell zegt
Autolog breidt uit, naast motorfietsnieuws nu ook trein nieuws…
Dutchdriftking zegt
Toch leuk, altijd duren projecten een eeuwigheid, maar nu wordt er binnen een half jaar een werk gerealiseerd wat ze in bepaalde delen van de wereld alleen met slavernij voor elkaar krijgen. Zo zie je maar, iedereen heeft wat aan deze projecten.
deredactie zegt
@dutchdriftking: Hey Paul! Wanneer zien we je weer op een driftevent?
Dutchdriftking zegt
@deredactie: van het weekend weer!
deredactie zegt
@dutchdriftking: Nice! Waar ergens? Italie? Duitsland? Heb je die M3 Touring nog?
Dutchdriftking zegt
@deredactie: Haha, op de Playstation :P Sorry, ik ben geen Paul Vlasblom.
deredactie zegt
@dutchdriftking: en ik ben ook niet de redactie hoor! De enige echte driftking is trouwens Keiichi Tsuchiya, dus ook Paul heeft een rijke fantasie hahaha
87sandyd zegt
@dutchdriftking: Dat is eigenlijk altijd met grote evenementen. Kijk maar naar voetbal. Toen bekend werd dat het EK in Nederland en België gehouden zou worden, gingen er stadions op de kop, werd ook wat gedaan en aan de infrastructuur.
Het kost een bak geld maar ik ben ervan overtuigd dat het ook wat oplevert. Er staan 22 races op de kalender van de F1 en daarvan is er gewoon 1 in ons kikkerlandje. Dat is toch geweldig. Wereldwijd kijken er miljoenen mensen naar en komen er duizenden mensen op af, ook mensen uit het buitenland. Ook brengt het circus F1 een hoop sponsors mee. Dit alles gaat Nederland ook wel wat opleveren, alleen dat zien wij niet.
Stefje zegt
Wat is het nut van gescheiden in- en uitstappen tijdens het weekend? Iedereen wil daar toch ongeveer op dezelfde tijden aankomen en vertrekken? Of verwachten ze volle treinladingen af te voeren een uur voor de start van quali of race..?
dawid1 zegt
@stefje: ook voor strandgangers
Stefje zegt
@dawid1: die werden toch geweerd die dagen?
sportevo zegt
@Stefje: strandgangers zouden er verstandig aan doen Zandvoort te mijden.
lucasspeedo zegt
@sportevo: Komt goed. Naast alles wat ze super snel voor elkaar krijgen, hebben ze zelfs slecht weer geregeld. ?
cpp1 zegt
@Stefje: ik denk dat we dit vraagstuk even bij onze oosterburen moeten neerleggen…die hebben veel ervaring met treinladingen vol met mensen…
trust zegt
@Stefje: stel, stel hé, je bent geen f1 fan en heb geen flauw benul dan zou natuurlijk wel lekker zijn als je op je dooie gemakje op een willekeurige vrijdag/zaterdag/zondag aankomt op Zandvoort en er duizenden in de rij staat om in te stappen, dat je daar niet jezelf doorheen hoeft te wurmen. Of wilt vertrekken en er moeten eerst honderden mensen uit.
lekkaah zegt
@trust: dan ben je net zon domme lul als de gemiddelde trust consument
trust zegt
@lekkaah: ok, verder gaat het wel goed?
sportevo zegt
@Stefje: het zou nog handig zijn als je aan beide kanten van de trein kunt in-/uitstappen. En op het perron een scheiding te maken voor die enkeling die tegen de stroom in wil ‘zwemmen’.
jerry zegt
Dat worden dus snelle pitstops voor de NS.
metalmike zegt
Foto’s van de actuele situatie zouden journalistiek natuurlijk extra mooi zijn, gelukkig heb ik ze (en mogen ze met mijn toestemming gebruikt worden). De extra perrons worden gebouwd voor maximaal 10 jaar gebruik en zullen enkel tijdens de F1 gebruikt worden.
Dit was de situatie gisteren:
https://i.imgur.com/seGT6d8.jpg
https://i.imgur.com/4Lcicvk.jpg
Vandaag was men de antisliplaag op het hout aan het aanbrengen:
https://i.imgur.com/wRpOZUE.jpg
Er volgt nog een railing aan de achterkant.
Daarnaast wordt er tegelijkertijd een nieuwe Kiosk gebouwd achter de huidige winkel en worden de trappen verbreed.
machielvdd zegt
@metalmike: Dank! Ik heb de foto’s inmiddels toegevoegd.
cloverleaf zegt
Dit is sowieso goed voor Zandvoort. Niet voor mij. Nu heb ik nog minder excuus om naar m’n schoonfam te gaan in de zomer…
raoufff zegt
Maar wat nou als de trein een lekke band krijgt? Loopt de boel alsnog helemaal vast!
pomoek zegt
Leuk die F1. Ik geniet er iedere week van en hoop dat het seizoen snel weer begint. Maar het is voor de leuk, een hobby, een sport, hoe je het ook wilt noemen. Het is zeker niet iets de overheid geld aan moet verbrassen. Ik was het voor ene keer met ome Mark eens toen hij zij dat de overheid niet ging betalen voor de Grand Prix.
Inmiddels heeft de gemeente een paar miljoen gelapt, knijpt de overheid een oogje toe als er zonder vergunning wordt gebouwd en gaat prorail nu weer voor een X-bedrag een station aanpassen. Ja prorail is formeel een private onderneming maar 100% eigendom van de staat dus gewoon van ons allemaal. En die perrons waren er echt niet gekomen om wat extra badgasten te trekken.
Dus Mark, wees een kerel, geef toe dat je hebt gejokt. Deze GP was er nooit gekomen zonder de miljoenen van de overheid. Maar je kunt het goed maken. U en wij, het Nederlandse volk, zijn geen fan van #ontslajackplooij. Dus als u hem de toegang tot het circuit ontzegt, dat moet geen probleem zijn, wij hebben de GP tenslotte betaald (wel even afstemmen met Berno), dan zien we dit alles door de vingers en zijn wij voor één GP verlost van het gewauwel van die man.
En dat is misschien die miljoenen nog wel waard ook.
lekkaah zegt
@pomoek: jij bent gauw tevree
utregcity zegt
@pomoek: Mark kan zich niet herinneren dat hij iets heeft gezegd.
appeltaartislekker zegt
Vergeet die duizend euro niet.
KEV9 zegt
Een perron van het CS Amsterdam tot Zandvoort .. . zou nu alvast maar richting zandvoort afreizen als het meezit zie je dan nog net de finish van een ruime afstand.