De naam Pininfarina associeer ik altijd met stijlvolle dure designs, zonder dat ik dan direct aan één specifiek model moet denken. De naam, die overigens al 77 jaar bestaat, klinkt op zichzelf al ontzettend chique. Wat een stuk minder chique is, is dat het designhuis al een aantal jaren achter elkaar verlies maakt en zich dit jaar opnieuw opmaakt voor een behoorlijk donkerrood banksaldo. De eerste negen maanden van dit jaar werd er een verlies geleden van 39,1 miljoen euro, tegenover een verlies van 16,3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.
Vorig jaar eindigde met een verlies van 21,9 miljoen euro en 2005 sloot op een verlies van 8.1 million euro. Pininfarina is momenteel op zoek naar een partner om de kosten te kunnen drukken. Hierbij wordt gedacht aan joint-ventures zoals bijvoorbeeld eerder met Volvo voor de bouw van de C70 coupé cabriolet.
Consultants van het bedrijf Roland Berger en Rothschilds (het is maar dat je het weet) zijn erbij gehaald om de plannen uit te werken. De plannen zijn gisteren door de directie op hoofdlijnen goedgekeurd en moeten in februari zijn uitgevoerd, maar er zijn analisten die niet geloven dat het tij nog gekeerd kan worden.
Pininfarina is naarstig op zoek naar contracten voor de bouw van auto’s, maar natuurlijk ook voor het ontwerp van nieuwe modellen. Recent is nog gewerkt aan de GranTurismo van Maserati (die voor het eerst in 17 jaar winst maakt), de Ferrari 599 GTB Fiorano en de Chevrolet Lacetti.
Laten we hopen dat het bedrijf het hoofd boven water kan houden, want over het algemeen komt er moois uit de kokers van de ontwerpers van Pininfarina (bron: autonews).
the real stig! zegt
het zou echt spijtig zijn moest dit designer huis moeten stoppen met prachtige auto’s maken enkel door financiële problemen!
Berbertje zegt
k hoop dat het goed afloopt
firefly zegt
Zou toch zonde zijn als een van de beste designhuizen op autogebied falliet gaat. Er zijn maar weinig bedrijven die beschikken over zo’n rijk gevuld portfolio als Pininfarina.
wapz zegt
Het is hoog tijd voor een top10 pininfarina.
Rick dos zegt
Helaas, helaas, it´s a sign of the times.
Wij autoliefhebbers hebben het niet makkelijk, maar het is niet anders.
De romantiek rond auto´s verdwijnt steeds meer. Alles is geënt op de dividend die uitgekeerd kan worden aan de aandeelhouders. Hierdoor komt het geromantiseerd beeld dat we van auto´s hebben steeds meer in het gedrang
Ik heb het wel eens eerder gezegd; commercie is een begrijpelijk kwaad, maar een kwaad desalniettemin…
Maksimum3 zegt
Oei, dat had Pinin niet gewild. Pininfarina is toch wel 1 van de bekenste.. tja wat zal ik zeggen.. kunst ateliers ter wereld. De meest legendarische bijvoorbeeld Ferarri F40 (en nog veel betere) en ook wat minder beruchte autos maar op hun manier ook legendarisch de Peugeot 205 bijvoorbeeld. Ik stel voor dat mijn geliefde merk Alfa Romeo die al een geschiedenis met hun deelt snel 1 grote order geeft. De Alfa 100 opvolger van de Alfa 75 die toendertijd het 75 jarig bestaan van alfa vierde in 1985.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pininfarina
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Jammer om dit te horen, maar ik moet zeggen de laatste jaren zijn er best een aantal modellen verschenen die de naam Pininfarina dragen, maar deze naam weinig eer aan doen. (bijvoorbeeld de Lancetti en de Matrix)
Hopelijk komt er binnenkort een commercieel succesvol model met de ‘heilige’ naam op de markt die eer doet aan het verleden van dit designhuis, en de donkerrode cijfers doet veranderen in zwarte…
LPJ zegt
Het gaat niet goed met de Italiaanse designhuizen :(
Tegenwoordig mag je dan ook niet meer in een iets of wat opvallende auto rijden, of je bent een “poser” of zo …
LPJ zegt
@Maksimum3, probleem is dat Fiat zelf nu ook niet echt genoeg geld heeft om de designhuizen te redden. Denk ook aan Bertone bijvoorbeeld.
De huidige Alfa Spider wordt overigens al gebouwd bij Pininfarina.
Dennis zegt
Als je je naam aan dit soort gedrochten gaat verbinden, verdien je het om in de rode cijfers te komen…
http://vne-resource.iol.co.za/30/picdb/article1/0/6/13140
http://foto.autozone.be/fotoseurotax/450/hyundai-matrix-2006-5070.jpg
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ Dennis:
ik denk dat ze hun naam leende aan dat soort modellen om juist uit de rode cijfers te komen. Helaas zonder resultaat.
Zoals gezegd door Rick dos en Lennart, tegenwoordig vallen auto’s met emotie niet in de smaak. En dat is juist waar Pininfarina voor stond/staat (uitzonderingen daargelaten)
MarcO zegt
Ja sorry hoor, deze kon ik niet laten liggen: Is het niet wat voor pininfarina om met spyker in zee te gaan. Min keer Min is Plus.
joep zegt
Ik wist dat die matrix ook weer op zou borrelen :)
Alec zegt
Als het designhuis verdwijnt komt het talent misschien wel binnen andere bedrijven tot z’n recht… (Studio Torino??)
Ik zal het overigens wel jammer vinden, pininfarina is toch echt wel het lievelingetjes onder de desinger huisjes….
(BTW kunnen ze niet meer TREINEN gaan bouwen??)
Armada zegt
Wat misschien wel een geruststellende gedachte is, is dat Pininfarina me een bedrijf lijkt die wel in aanmerking komt voor een doorstart na een eventueel faillisement.
w0o0dy zegt
Misschien kan Michiel van den Brink de bouw van zijn VDB II uitbesteden aan Pininfarina? ;)
More serious Spyker kan ook wel wat capaciteit gebruiken om die SSUV versneld naar de markt te brengen…. kunnen ze misschien samen overleven (beetje lamme helpt blinde misschien maar goed).
Nu het goed gaat met Fiat (group) kan daar misschien wel wat steun vandaan komen, al moet je wel oppassen als designhuis dat je niet teveel als dochter van wordt gezien want dan blijven projecten van anderen al snel uit.
Laten we hopen dat ze snel weer op het rechte pad geraken.
heidekonijn zegt
Voor de onheilsprofeten onder ons, de rode cijfers staan los van de design (service) afdeling en komen doordat er zwaar is geïnvesteerd in de productieafdeling, terwijl de opdrachten hiervoor onverwacht afnamen (zie ook verschil ebit en ebitda).
Het gezwam over emotie of “lelijke auto’s” (tuuurlijk) raakt dus kant nog wal.
Chrizzzie zegt
Ik denk dat Bertone nog meer in de problemen zit als Pininfarina maar het is wel een algemene trend dat zelfstandige autoproducenten (Steyr, Karmann, Pininfarina enz.) op het moment in grote problemen zitten, De CEO van Volkswagen zij het mooi op de vraag of zij nog modellen bij Karmann gaan neer leggen (It´s just cheaper to do it ourselves in de US or even in Europe.) Daar ligt dus het probleem
JLJ zegt
Een aantal jaren geleden was ik in de “gelukkige” omstandigheid dat ik er een tijdje heb mogen werken (aan de C70). een project waar het design door Volvo designers werd uitgevoerd, en de Engineering door Pininfarina. Ik kan je zeggen dat ik het een groot wonder vind dat die auto uiteindelijk op de markt is gekomen (in het begin paste het dak niet in de kofferbak, essentieel lijkt me…).
Daarom, s.v.p. Pininfarina, schoenmaker blijf bij je leest, ga mooie plaatjes maken, en laat de rest zitten.
Hans zegt
Tja.. een doorstart, overgenomen door een autofabrikant is net de grootste doodsteek die je kan hebben… denk aan wat er gebeurde met Ghia, dat een groot aantal jaren geleden werd overgenomen door ford.. en daarnaast als fake-luxe badge verder mocht gaan..
Net het feit dat ze los staan van de grote fabrikanten maakt ze uniek, en maakt ze anders als tegenhanger van de interne designafdelingen die soms ook mooie ontwerpen kunnen maken. Ik geloof echter niet dat dit een trend is. ook niet dat ‘apart’ design niet meer gewild of geaccepteerd wordt. Nee, denk zelfs dat auto’s vroeger eenvormiger waren dan nu het geval is. Lelijke ontwerpen worden door de markt ook afgestraft. Daar zijn voorbeelden genoeg van.
Ik weet niet wat de reden is van de negatieve cijfers, maar vermoed dat dit meer te maken heeft met mismanagment of het overspelen van de kaarten, want Pininfarina was een aantal jaren geleden nog het voorbeeld voor allen, met de modernste ontwerptechnieken, eigen supergeavanceerde windtunnel, productiefaciliteiten voor kunststof/kevlar etc.
Jos Smos zegt
Waarom Ford na het SportKa-avontuur daar nog een Focus CC laat bouwen is me ook een raadsel?
Pininfarina zou idd beter bij het ontwerpen blijven en het produceren van (zeker moeilijkere modellen als cabrio’s) modellen laten voor wat het is.
JH zegt
@JLJ ik ken iets vergelijkbaars met de Focus CC, de rubber dichtingen waren door Pinin ontworpen en het resultaat was een auto die gewoon niet waterdicht was…drama. Verder leven firma’s als Pinin, Bertone, Italdesign op het moment van de Chinezen. Als die er niet waren geweest waren ze allemaal al gesloten.
Pinin heeft geloof ik 7 projecten lopen in China maar de Chinezen drukken de prijs ook;) Veel winst valt er niet te halen. Pinin heeft zich meer op engineering gericht omdat design niet genoeg binnen haalde door productiestraten, etc. in te richten en die kosten veel geld. Als er geen opdrachten zijn, tja dan wordt het moeilijk
bakkerst zegt
lang niet alles uit de koker van pininfarina is mooi,
ze hebben ook voor dit gedrocht getekend, de hyundai matrix.. :S
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.autostyl.cz/vozy/fotogalerie/wallpaper/matrix-2-1680-1050.jpg&imgrefurl=http://www.autostyl.cz/vozyhyundai-fotogalerie-matrix/&h=1050&w=1680&sz=342&hl=nl&start=5&tbnid=mbA3cBXQDY-3nM:&tbnh=94&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dhyundai%2Bmatrix%26imgsz%3Dxxlarge%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26sa%3DG
je kunt de naam nog zien staan als je goed kijkt, boven t achterwiel
Jan C. zegt
Het zou jammer als ze zouden verdwijnen, echter, door zelf grote productiehallen te bouwen, net zoals Karmann en de meer traditionele bouw varen laten levert je over aan de grote merken. Vandaar dat al die fabrikanten die onafhankelijk zijn (NedCar anyone?) het moeilijk hebben.
mnml zegt
Volgens mij ligt er ergens richting het oosten een behoorlijk
marktpotentieel, niet doorvertellen!
Turbopaultje zegt
Ach, dat zie ik niet zo pessimistisch. Ten eerste zijn het Italianen, ten tweede zijn zowel Ferrari, Maserati als ook Alfa Romeo zeer sterk verbonden met Pinifarina. En zoals ook al terecht opgemerkt is er voldoende vraag uit Azie naar design en engineering consultancy.
En wat betreft die laagdunkende opmerkingen : zijn we ineens vergeten dat die mannen van Pininfarina de P4/5 hebben ontwikkeld en gebouwd ?
roderick zegt
Aangezien iedereen hier graag de slippertjes van Pininfarina de revue laat paseren, leek het mij gepast om eens te denken aan al die geweldige modellen die dit disignhuis heeft ontworpen.
Ik heb nog geen absolute getallen gehoord overigens?
In het rood wil nog helemaal niks zeggen, ik weet niet of dit door investeringen van het bureau tegenvallende winstverwachtingen of iets anders. Dus laten we maar eens rustig afwachten en geloof mij zo’n vaart zal dit niet lopen. Want wie wil nu dat zo’n geweldige naam als Pininfarina verdwijnt uit het straatbeeld.
Alleen de naam is al kunst. en ja niemand is perfect (matrix).
primramessar zegt
Waar is het talent bij pininfarina gebleven. Werken die er niet meer of word er niet mee gewerkt.
joep zegt
Trouwens die matrix is niet ontworpen door pininfarina hoor… Volgens mij was de auto al af en hebben de mannen bij hyundai toen pininfarina een smak geld gegeven om de naam er op te mogen zetten. Ten minste als ik mij niet vergis.
JH zegt
Niemand betwist de design capaciteiten van Pinin, hooguit de engineering capaciteiten. En we kennen allemaal de mooie designs van Pinin, maar als je de ontwerpen ziet die af en toe in het Oosten afgeleverd worden dan zakt je broek echt af…een Ferrari is iets anders dan een of andere Oosterse middenklasser. Probleem is dat de Aziatische klanten meestal je ontwerp nemen en het dan nog eens door de eigen ontwerp “molen” halen waarna er een op ander gedrocht overblijft waar Pinin natuurlijk ook niet zijn naam aan wil geven
Julian zegt
na Bertone nu ook al Pininfarina…
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Ik heb zojuist begrepen dat het voornamelijk slecht gaat met de divisie auto assembly. Waar auto’s als de Alfa Spider en voorheen de Focus CC en SportKa gebouwd worden.
Blijkbaar heeft de desingafdeling (gelukkig) minder last van tegenvallende resultaten. Toch nog wat goed nieuws in dit verder zo sombere toppic!
Hans zegt
Schoenmaker terug naar de leest? laat me niet lachen…
Cabrio’s bouwen hebben ze zowat uitgevonden daar bij pininfarina.. daar zijn ze net heel goed in.. een ieder die dat durft te betwisten kent zowel de historie als de feiten niet!
Niet voor niets dat veel autobouwers bijn pinin de cabrios uitbesteden, zowel in ontwerp als productie. Sterk punt van ze in assembly is dat ze in staat zijn kleine aantallen te produceren, dus met name de exoten.
JH zegt
Je kan een cabrio met stoffen kap niet vergelijken met de stalen cabriodakken waar de rubberen pakkingen een hele belangrijke rol spelen en bij de Ford CC hebben ze een hele slechte job afgeleverd. Ik ken het bedrijf die geprobeerd hebben dat te verbeteren maar dat was dweilen met de kraan open. Het is niet voor niks dat de CC later uitgeleverd is als gepland…
fastjjs zegt
wat heidekonijn en fiat coupe 20V turbo schrijven klopt, het gaat gewoon goed met pinin als designer, echter niet als autobouwer, deze divisie is ingekakt.. Het plotselinge wegvallen van een aantal modellen zoals streetka, ford focus en pajero pinin dekken de investering niet die enkele jaren geleden gedaan. Pinin is gewend aan trouwe klanten die niet dit soort kunstjes flikken. Maar ja slecht nieuws verkoopt nu eenmaal goed en de prive, story en autoweek moeten toch ook weer van de plank.
heidekonijn zegt
Doe geen moeite Hans, reacties van het alluur dat “schoenmaker blijf bij je leest” roept en vervolgens zegt dat ’s werelds meest bekende carroserieBOUWER alleen maar mooie prentjes moet maken kun je beter aan je laten voorbijgaan.
ferrarifreak zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
JLJ zegt
@Heidekonijn en Hans
Pininfarina heeft zijn bekendheid te danken aan zijn ontwerpen en handgebouwde carrosserien tot aan zeg half jaren 60, daarna was het in feite over met manuale produktie (op wat unieke auto’s voor wat sheiks na).
Het ontwikkelen van een nieuwe auto naar huidige maatstaven hebben zijn naar mijn ervaring nog niet helemaal onder de knie. Hoe kun je anders verklaren dat de packaging pas werd bekeken in een tweede fase (dus je weer helemaal opnieuw kunt beginnene), of dat ze de over te nemen stoel van de S40 willen veranderen om hem passend te maken (kost miljoenen!) voor het uniek bodemplaatdeel in de C70 (kost wat CAD tijd). Zo zijn er tig voorbeelden in slechts één projekt. Ik kwam met hoge verwachtingen naar Pininfarina, maar hun manier van werken heeft me zwaar teleurgesteld.
Bertus zegt
Frappant dat iedereen meteen die H-H-H… M-M-M_matr… eh… koreaanse misstap er bij haalt, terwijl de firma zoveel mooie ontwerpen heeft gemaakt, en ook heeft gebouwd. Naast vele Alfa’s, Ferrari’s en andere italiaanse exoten (Quattroporte anyone?) zijn daar de mooiste Peugeots, de 504 en 406 Coupe vandaan gekomen, en nog veel meer interessante auto’s, of meer “gewone” ontwerpen die vaak succesvol bleken (Peus 205).
Ik denk persoonlijk dat flexibilisering van productielijnen de grote vijand is voor het “buitenshuis” laten bouwen van speciale modellen. Het wordt steeds eenvoudiger om zeer verschillende auto’s op dezelfde productielijn te bouwen. Vroeger bouwde een fabrikant zelf de volumemodellen, haar hatschbacks, sedans en stationwagons kwamen van diverse grote lijnen af.
Toen kwamen de MPV’s MAV’s, SUV’s SAV’s en weet ik allemaal wat. Meer modellen dus, maar logischerwijs ook minder aantallen per model. Nu zie je dus dat fabrikanten naast die modellen ook hun eigen niche modellen zijn gaan bouwen. En nu heeft men de diensten van Karmann of Pininfarina gewoonweg niet meer nodig.
Turbopaultje zegt
Slechte rubberafdichtingen worden niet (alleen) ontworpen door Pininfarina lijkt me. Eerder door een dedicated supplier en ook in nauwe samenwerking met Ford………
Turbopaultje zegt
M.a.w.: het probleem ligt niet alleen maar bij Pininfarina, maar in de communicatie en competentie van het gehele netwerk van deelnemers in een ontwikkelingsproces. En daar zijn sommige beter, ander slechter………
Nog een voorbeeld:
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/auto/nieuws-en-tips/nieuws/nieuwsartikelen-ak-2006/alfa/060422alfaspi.nl.html
fastjjs zegt
@JLJ
Ook ik werk in de automotive(niet nedcar of volvo) juist de groten maken het onmogelijk om een mooie auto te ontwerpen en te engineeren, het gaat over teveel schalen en geld wat er niet is speelt een te grote rol. door dit soort zaken is ontwerpen verworden tot toveren en dat kan ook pinin niet. Als de stoel niet past omdat een V40 stoel design problemen oplevered dan moet er een nieuwe komen, blijft het aanpassen van bestaand volvo spul dan klop jezelf op de borst en vraag niert pinin om iets te designen. Waarom ging volvo dan nu weer naar Pinin? juist voor de unieke oplossingen. wat wil je nu een italiaans design met hart of duitse degelijkheid?, het kan nu eenmaal moeilijk samen.
JLJ zegt
@fastjjs
“Als de stoel niet past omdat een V40 stoel design problemen oplevered dan moet er een nieuwe komen, blijft het aanpassen van bestaand volvo spul dan klop jezelf op de borst en vraag niert pinin om iets te designen”
Daar sla je de spijker op zijn kop: Dat die stoel er in moest stond vanaf het begin vast als een huis, als je dan toch maar zelf wat gaat “aanprutsen” (anders kan ik het niet noemen!) en zegt dat die stoel maar moet worden aangepast , maak je geen vrienden bij je klant. De kostprijs voor die C70 zou met een unieke stoel vele duizenden euri hoger uitvallen, en veel uitgebreidere veiligheidstests betekenen. Dat spelletje werd ook niet via Volvo gespeeld, maar direkt naar de toeleverancier van de stoel. Zijn (hiervoor genoemde) argumenten werden zo van tafel geveegd (“jouw probleem”), maar toen Volvo er uiteindelijk bij werd gehaald was het ineens geen probleem weer. Ook typisch italiaans (of eigenlijk turijns) schoppen naar je toeleverancier, kontenlikken van je klant op een zeer opvallende manier.
Het zit me nog steeds hoog, dat merken jullie wel…
JH zegt
Tja voor buitenstaanders lijken zulke firma’s altijd het summum van design,engineering etc. maar als je weet wat er zich in de automobielwereld voor taferelen afspelen vraag je je af, hoe af en toe een auto toch nog op de straat komt. Zelfs bij grote bedrijven als mercedes spelen zich zulke situaties zoals JLJ vertelt zich af…en dan vragen mensen zich af waarom de huidige projecten bij Pinin geen vervolg krijgen (Pajero, etc.) Je kan je klant maar 1x belazeren
Turbopaultje zegt
@JLJ: Kende jij de contractuele afpraken tussen Pininfarina en Volvo en de leverancier van de stoelen ( zeer waarschijnlijk Lear ) ? En weet je ook dat contracten alleen papier zijn en zeer rekbaar ?
Ik vermoed jouw beeld is wellicht niet volledig juist of onvolledig………..
fastjjs zegt
Dt bedoel ik.
Hadden we het over design capaciteiten of over centjes niet willen uitgeven?
Dus geen geleuter dat ze niet kunnen designen, maar dat de grote klanten wel iets willen maar niet willen betalen dus blijft het maar een gewone volvo zonder dak. Fiat durfde zoiets wel aan. kijk naar een paar eigenlijk onbouwbare projecten die toch doorgezet zijn. Kijk naar de fiat coupe, de alfa gtv,
JLJ zegt
@Turbopaultje
Dat die stoel er zo in moest was voor iedereen duidelijk, daar er geen budget was vrijgemaakt voor de ontwikkeling ervan. Pininfarina betaalde dus geen cent aan de toeleverancier (JCI) voor eventuele aanpassing, op de andere bekleding na. Ik was aanwezig bij de meeting samen met Volvo die ik had aangevraagd om de situatie op te lossen, en ook daar werd door de Volvo mensen duidelijk gesteld dat die stoel onder geen voorwaarde mocht worden aangepast, het is nl. een van de duurste onderdelen in de auto vanwege alle crash-, ergonomie-, duurzaamheids, etc.-voorschriften.
Goed, mijn beeld van Pininfarina is dus behoorlijk negatief, en dat komt blijkbaar bij een aantal fans blijkbaar hard aan.
BTW, Contracten alleen papier en zeer rekbaar?? Niet in de autoindustrie, en zeker niet als er centjes mee gemoeid zijn!!
Scooperdepoep zegt
Volgens mij was het eerst Designhuis Farina en later, toen zijn zoon het overnam (Pinin betekend ‘kleintje’) Pininfarina geworden. Dus dan zou Wikepedia onjuist zijn.
JLJ zegt
@fastijs
De designcapaciteiten staan buiten discussie! Iedere morgen kwam ik door de aankomsthal binnen, en was het smullen geblazen met al die concepts die er stonden!
Engineering echter betaat in de eerste, en belangrijkste, plaats uit het volgen van regeltjes en uitgangsvoorwaarden. Als je dat al uit het hoofd verliest, ben je dus niet capabel, punt! Wat betreft die centjes uitgeven, daar draait het uiteindelijk toch om?? Iets nieuws ontwikkelen kost geld, Volvo wilde het niet betalen (want niet in contract), de toeleverancier wilde het niet betalen (niet in contract), Pininfarina wilde het wel hebben, want “Wij zijn Pininfarina”, maar er natuurlijk ook geen cent aan uitgeven. Sorry hoor, zo gaat het er niet aan toe in de serieuze autowereld. Daarbij was Pininfarina verantwoordelijk voor de Engineering, NIET het design van de auto!
JLJ zegt
Tjonge, als ik zo mijn posts nog eens door lees barst het van de typ/taalfouten.
‘K ben blijkbaar te lang weg uit NL.
JH zegt
“‘K ben blijkbaar te lang weg uit NL.”
Willkommen im Klub :)
“Daarbij was Pininfarina verantwoordelijk voor de Engineering, NIET het design van de auto!” en daarom geldt “schoenmaker blijf bij je leest” ;)
fastjjs zegt
Wikepedia zegt dit?
naar mijn mening is de oprichter Batista Farina van pinin farina inderdaad de jongste van de familie hij werd dus ook pinin genoemd. In de 60er jaren heeft de familie de familienaam laten veranderen in pininfarina dus de firma was in deze de naamgever aan de familei dus andersom als gebruikelijk.
de firma naam heette vanaf het begin pinin, pinin(batista heeft wel voorheen bij zijn broer gewerkt deze firma hette wel farina maar was een smederij dacht ik.
heidekonijn zegt
Als we dan toch pedant gaan doen :
de·sign·er
1. a person who devises or executes designs, esp. one who creates forms, structures, and patterns, as for works of art or machines.
styl·ist
1. a writer or speaker who is skilled in or who cultivates a literary style.
2. a designer or consultant in a field subject to changes in style.
Een designer is *altijd* betrokken bij de engineering, tenzij het enkel een stylist is.
fastjjs zegt
@JLH
Pinin heeft ook een GmbH met duitse ingenieurs was misschien beter voor je geweest, ik voel de nodige frustraties? Cultuurverschillen kunnen je vooral in italie opbreken als je er niet mee om kan gaan. “No offence” maar mijn advies aan medenederlanders in automotiveland is” hou je grote bek eens luister wat de ander te zeggen en te bieden heeft”.
In landen vooral om de middelandse zee staan we garant voor arrogant en betweterig, we zijn nog lang geen europeaan.
designcapaciteiten
Als je bijvoorbeeld bij Spyker binnenstapt staat daar een dashboard bij de balie dat ik nog niet in een golf wil bouwen, afgezien van desing/smaak is bijvoonbeeld het naaiwerk gruwelijk en het gebruikte leer gewoon meubelleer van de weekmarkt met insektebeten bij de vleet, iets wat volvo of zeker saab nooit zou accepteren. De spijker wordt dan ook gezien als een snelle auto. net als een engels ontwerp is de auto al af als hij een perfecte wegligging heeft,
Live with it. dus je houd van italiaanse auto’s of niet
Ik werk momenteel voor ook o.a Ford Porsche en Audi, als je dat weer meegemaakt hebt ben je weer blij met een project als de brera waar zeker niets op rolletjes loopt maar wel het plezier in het werk niet vergeten wordt. Het resultaat is er niet minder om, de weg is echter anders.
JLJ zegt
@fastijs
Ik woon/werk nu 6 jaar in Italie, in de buurt van Bologna, met veel plezier en met competente klanten/toeleveranciers/collega’s. Daarbij werk ik sinds 15 jaar in de autoindustrie in geheel Europa (NL, D, GB, S, I). Andere automotive projekten liepen wel goed, chaotischer dan bij b.v. Duitsers, en dat was ook goed zo, vaak het juiste niveau tussen voortgang en flexibiliteit. Het is dus niet zo dat ik op de italiaanse werkcultuur zit te zeuren (wel op de machtcultuur), maar op de engineering bij Pininfarina, puur op mijn ervaring van dat ene projekt, en IMHO, terecht gezien het verloop ervan. Wellicht had het te doen met de projektleider daar, wie weet. Mag ik geen kritiek spuien vanwege de naam? Heb ik dan meteen een grote bek?
Als de Spyker bij Pininfarina zou zijn gebouwd, was het resultaat waarschijnlijk vele malen beter, ze zijn er, samen met vele kleine bodyshops in de buurt, meesters in het bouwen van handgebouwde hoogwaardige interieurs/exterieurs.
Turbopaultje zegt
Citaat JLJ: “Dat die stoel er zo in moest was voor iedereen duidelijk, daar er geen budget was vrijgemaakt voor de ontwikkeling ervan. Pininfarina betaalde dus geen cent aan de toeleverancier (JCI) voor eventuele aanpassing, op de andere bekleding na”
Het probleem ligt dus precies op de plaats waar ik vermoedde. En dat Volvo ( = Ford PAG ) roomser dan de Paus is ga je mij ook niet wijsmaken………..
Voorts sluit ik me 100% aan bij de opmerking dat het niet verkeerd is je als NL- er je flink wat bescheidener in de internationale automotive business op te stellen c.q te gedragen………….
heidekonijn zegt
Alleszins toch fijn te weten dat er hier ook mensen rondlopen die eea over auto’s weten, NL'(inwon)er of niet ;-)
ikkethuis zegt
Ik lees hier nergens over de Mitsubishi Colt cabrio die eveneens bij Pininfarina in Bairo geassembleerd wordt. Persoonlijk vind ik dat geen verkeerd ontwerp. In geopende staat dan, zoals met de meeste cabrio’s het geval is. Ontwerpen kunnen ze daar wel. Maar bouwen is een ander verhaal. Net als met de Focus cabrio zijn er nogal wat problemen met het bouwen van die auto’s. Voor mijn gevoel een managementprobleem. Maar het kan natuurlijk dat het voortdurende geldgebrek daar weer de oorzaak van is. Het kip/ei verhaal dus.
Michiel_vd_Brink zegt
@ woody: Dat hebben ze ons wel aangeboden, maar we hebben het beleefd geweigerd.
Frasker zegt
A fijn… Als Pininfarina stopt dan gaan ook direct een groot deel van alle Ferrari’s uit productie. De 599 GTB, de 612 etc.
Turbopaultje zegt
Beleefd geweigerd……………pffff. Nog een briljant voorbeeld van Nederlandse bescheidenheid.
Als Pininfarina een aanbod gegeven heeft, wilde men ongetwijfeld dan ook hun badge op de auto hebben…… En dat is imo volledig terecht als je echt meer dan 50% van het werk voor je rekening neemt.
fastjjs zegt
@ikkethuis
Ook de spacestar gebouwd in Born was een ontwerp van pinin.
ook hier is de verkoop buiten verwachting zeer hoog geweest, de auto is technisch een van de betere en heeft ook een hoge inruilwaardee, zeker voor een mitsubishi. Dus misschien wat meer investeren aan het begin dan dweilen met de kraan open tijdens de productie?. Ander mooi voorbeeld, echter niet pinin is de nieuwe 500 steek er wat geld in bij design en het komt er zeker uit.
Turbopaultje zegt
eehhhhhhhh, ik geloof ik lees niet helemaal goed: de Speesster een ontwerp van Pininfarina ……? Verkoop buiten verwachting zeer hoog geweest ?
Tjsa, het zal wel……………
fastjjs zegt
De bedoeling bij nedcar was om ca 30% spacestars te produceren tov 60-70% carisma. Het is andersom geworden.
Turbopaultje zegt
De werkelijke aantallen zijn relevant, een procentuele vergelijking met de Carisma………….
fastjjs zegt
Je hebt gelijk, maar ook dat zat dik in orde, nedcar liep full speed, uiteraard deze 2 modellen naast de S en V40 ik praat dan over de jaren na de introductie van de spacestar 1998-2000
Turbopaultje zegt
Voor zover ik weet, heeft Nedcar nog nooit echt op volledige productiecapaciteit ( ca. 300.000 auto´s per jaar) gedraaid.
Wat hoofdzakelijk lag aan de slepende verkopen van de Mitsoes, maar ik zou het hier mis kunnen hebben ?
fastjjs zegt
yep nedcar heeft zelfs boven max gelopen deze jaren, de verhouding volvo mitsu was geloof ik ook 2-1.
Turbopaultje zegt
NedCar heeft meerdere jaren boven hun max. productiecapaciteit gedraaid ?
Dat zou ik graag willen zien………………….
Psy zegt
Mensen die durven te beweren dat PininFarina niet veel kan weet niks van wat ze hebben gedaan in het verleden.Ze vergeten namelijk dat PF uit meer takten inkomsten halen,Auto,design,de regio Torino met hun bekende museum.Het feit is namelijk Sergio PininFarina zijn hart en zijn lust voor auto’s buowen erin stopte.Nu dat de taart is verdeeld over de kinderen is het allemaal een beetje anders.En laten we toegeven probeer maar eens 5 modellen in 1 keer te lanceren (Mitsubishi colt czc,Alfa brera/Spider,Ford focus cc,Volvo c70).Een persoon die weet hoe het is een auto in produktie te laten gaan weet hoe zwaar het is.Denk zelf dat zoon andrea pininfarina iets te veel op de kerfstok heeft gehaald door dit te doen.En het is wel dat de merken die de auto laten bouwen ook zelf een steentje aan bijgedragen hebben,want het is namelijk dat die merken de meesten delen aanleveren bij pf dus de fout is dan ook 50/50.Want het kost namelijk veel geld als je wat wil laten veranderen tijdens produktie.En Pininfarina heeft ook nog eens een kleine 200 man in dienst van bertone zodat die mensen teminste nog werk hebben.Dus mensen denk na voordat je commentaar geeft op een historisch bedrijf als PININFARINA.
huh? zegt
ik vind dat de staat het moet kopen