Het is niet altijd even duidelijk geweest wat nu precies de stand van zaken is als het gaat om de toekomst van Jaguar. Om dat proberen bij te houden, werd op een gegeven moment bijna een dagtaak. Het laatste dat ik weet is dat Ford Jaguar toch niet zal verkopen. Een feit dat in iedergeval niet kan worden veranderd is dat Ford in 1989 voor ongeveer 2,5 miljard dollar Jaguar kocht, maar ondanks zware investeringen heeft het merk nog nooit winst gemaakt. Onlangs werd bekend dat analisten verwachten dat Jaguar tot minimaal 2008 verlies zal lijden.
Amerikaanse journalisten hebben namelijk de hand weten te leggen op de (geheime) jaarcijfers van afgelopen jaar. Daaruit bleek dat er vorig jaar een verlies van 715 miljoen dollar is geleden. Om dat even in perspectief te plaatsen, Jaguar verkocht vorig jaar ongeveer 75.000 auto’s en leed dus bijna $10.000,- verlies per auto, wellicht dat ze eens met Porsche moeten gaan praten.
De verwachtingen voor de toekomst zijn al niet veel rooskleuriger, in 2007 zal het verlies naar verwachting uitkomen op 550 miljoen dollar. Op zich zien de vooruitzichten voor Jaguar er wel steeds beter uit (ik bedoel: steeds minder slecht). Voor boekjaar 2008 wordt rekening gehouden met een verlies van 300 miljoen dollar. Een trend in de goede richting en Ford heeft nog altijd hoge verwachtingen van Jaguar.
Afgelopen jaar zijn de verkopen van Jaguar in Amerika met 32% gedaald tot slechts 20.000 auto’s en dat terwijl het de belangrijkste afzetmarkt is voor Jaguar. Maar volgens Bibiana Boerio (managing director van Jaguar) is dat juist een goed teken.
Boerio insists this is good news for Jaguar, because it shows the brand is returning to its roots as a niche manufacturer of luxury automobiles.
Ik durf dit sterk te betwijfelen, zeker omdat Jaguar eind jaren ’90 (voor de komst van de S-Type & X-Type) in staat was om 50.000 auto’s per jaar te verkopen. Momenteel zijn er vier verschillende modellen en halen ze met moeite 75.000 eenheden.
Maar de gloednieuwe XF (concept, spyshots), die de S-Type opvolgt, moet de redder worden van het merk. Het is alleen jammer dat deze auto pas begin 2008 op de markt zal verschijnen. Wel kunnen we in maart van dit jaar een licht gefacelifte versie van de XJ verwachten en ook heeft Jaguar aangekondigd dat er de komende jaren nog geinvesteerd zal worden in de X-Type (via: Detroit News).
joep zegt
Ik denk dat jaguar, nu ford aston martin gaat verkopen, wel weer de goede kant op te gaan. Jaguar hoeft nu immers niet meer ‘het merk onder aston’ te zijn, en kan hierdoor in de toekomst wellicht echt interessante sportwagens gaan bouwen, wiens allure afstraalt op de andere modellen van het merk. Dat is mijns inziens ook de reden dat fabrikanten als mercedes en porsche wagens als de slr en carrera gt maken.
Een ander voorbeeld van een merk dat het lastig heeft met zijn positie onder zijn duurdere broer is maserati.
Xpro zegt
denk et niet
Alfafan zegt
De nieuwe XK ziet er goed uit en rijdt ook nog eens geweldig (volgens diverse rijtesten, waaronder PK), dus misschien krikt die de verkopen wel weer een beetje op?
jasper zegt
ik denk het ook nie
Alwood zegt
hoezeer ik ook van jaguars hou en ze een goeie toekomst gun denk ik dat de kans het grootste is dat ze rover achterna gaan… eers misschien nog ff bij ford, dan verkopen aan een rijke particulier die vervolgen al zijn geld in de kachel verbrand waarna hij blind van emotie jaguar dán maar aan een chinees verkoopt.
die chinesen kopen dan natuurlijk alleen de fabriek en gaan vervolgens alleen nog maar XJ’s produceren onder een rare naam.
Citrofiel zegt
Jaguar mag niet dood! Of iig niet tot er aardig wat XK’s zijn geproduceerd… :P Zo’n mooie wagen. Die XF moet dan wel de redding betekenen, ik zal er niet aan meewerken. Wat ik tot nu toe heb gezien bevalt me niet. Maar we zullen zien bij het uiteindelijke model hoe succesvol hij wordt. Ik ben benieuwd.
ronny zegt
De C-XF is echt een mooie wagen, na een beetje gewenning… De achterkant wordt trouwens nog volledig gerestyled voor de XF in productie gaat. Hopelijk verkoopt deze wagen goed doch, zal hij niet plots door allehande ronny’s gekocht worden :) Weet er soms iemand welke benzine-motoren er voor deze XF gepland worden? Evoluties van de huidige motoren?
Jappy zegt
Hoop iig ook niet dat ze failliet gaan,maar die X- en S-type moeten ze dan bij de facelift echt ff wat mooier gaan maken. De XK ziet er trouwens wel mooi uit, en die C-XF, als de achterkant nog gedaan wordt ook!
Citrofiel zegt
@ Ronny; Staat op autoweek, geloof ik:
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5875&cache=no
autoblogger zegt
@Citrofiel: heiden! ;)
@ronny: het staat al gelinkt in het artikel (“concept”):
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/03/jaguar-c-xf-concept-officieel
bvking zegt
Dat jaguar opeens betere auto’s gaat worde om dat am in verkoop gaat lijkt mij overdreven. Audi maakt tog ook r8 terwijl er zo iets als een gallardo bestaat. Maar als nieuwe modellen slagen zal jaguar wel weer winstgevend worden.
bvking zegt
Dat jaguar opeens betere auto’s gaat worde om dat am in verkoop gaat lijkt mij overdreven. Audi maakt tog ook r8 terwijl er zo iets als een gallardo bestaat. Maar als nieuwe modellen slagen zal jaguar wel weer winstgevend worden.
Citrofiel zegt
@ autoblogger; HET SPIJT ME VERSCHRIKKELIJK (niet) :P ;) (flauw…). MAAR!!! Daar op autoblog staat geen verdere info over andere motoren, alleen over die ene in de concept. Op autoweek staat ook nog iets over een vijfliter motor, een diesel en een heel korte verwijzing naar andere zwakkere benzinemotoren. Vandaar dat ik maar autoweek nam ipv autoblog, die was dus vollediger… Maar het spijt me wel dat het zo gelopen is…. :P ;)
Rick dos zegt
Zal Jaguar ooit winstgevend zijn? NEE! Next!
floef zegt
Als jaguar gewoon weer eens leuke en MOOIE auto’s maken net als vroeger neem de e-type etc.
niet dan?
Lebastille zegt
Met de nieuwe XK en XKR en de designconcept CF denk ik wel dat Jaguar weer op de goede weg komt. Ze hebben echter wel een vaste cliëntele en het zal lastig worden om deze uit te breiden, dat is ze met de X-type “station” ook niet gelukt. Toch probeert Jaguar nu een nieuwe kant op te gaan met een wat gewaagder design. Hopelijk geeft Ford ze genoeg vrijheid en middelen om deze uit te ontwikkelen.
TheGreatAtuin zegt
@floef,
Je hebt helemaal gelijk: ze moeten gewoon een ouwe E-type pakken (de mooiste auto ooit ?), nieuw interieurtje erin, motor en vering wat moderniseren, trommelremmen eruit gooien en wat je dan krijgt ga je produceren.
Reken maar dat ze WEL winst gaan draaien met een nieuwe E-type !