Terwijl Nissan in de Verenigde Staten goede zaken doet met Infiniti, wil het in Europa niet vlotten. Het merk bungelt steevast onderaan de verkooplijstjes. Kan deze Q30 het tij keren, dankzij de leaserijder en nieuwe bijtellingstarieven?
Infiniti moet zelf het doek nog van de Q30 aftrekken, maar een eerste foto kwam vandaag al naar buiten. De Q30 moet het gaan openemen tegen auto’s als de Audi A3, BMW 1 Serie en de onlangs gefacelifte Mercedes-Benz A-Klasse. Met die laatste deelt de Q30 zijn platform en ook veel motoren, waaronder de 2.2D (eigenlijk een 2.1-liter diesel) op de foto’s.
In de Mercedes A-Klasse is deze diesel leverbaar met 136 en 170 pk, goed voor respectievelijk 109 en 104 gram CO2 per kilometer. Dit jaar beide goed voor 20 procent bijtelling, maar volgend jaar ligt de grens tussen 21 en 25 procent bijtelling op 106 gram CO2 per kilometer. Als de Infiniti Q30 daaronder kan blijven, dan zou de auto zomaar een kans kunnen maken bij leaserijders. Auto’s die dit jaar nog goed zijn voor 14 procent bijtelling, gaan volgend jaar eveneens naar 21 procent bijtelling en dat zorgt ervoor dat de kaarten opnieuw geschud worden en ook iets minder zuinige auto’s weer een kans maken.
Edge zegt
Ik hoop het wel, want dit ziet er toch wel heel erg tof uit!
knipperlichtje zegt
Ik zie niet wat dit toevoegt ten opzichte van een Mazda, dus ik zou er ook niet meer voor betalen. En hij gaat gegarandeerd een klap meer kosten, dus het wordt niks.
carnut zegt
Meer GLA dan A-klasse als ik die wheelgap zie.
Zou leuk zijn als Infiniti hier een keer voet aan de grond krijgt.
BobbyD zegt
Ik dacht idd ook meer aan een GLA, hij lijkt wat hoger op z’n pootjes te staan.
Niet helemaal mijn smaak, iets te druk lijnenspel, maar toch zou ik Infiniti’s graag meer zien in NL
burninrubber zegt
Nog steeds begrijp ik niet waarom Lexus en Infiniti het proberen. Ze zijn al heel succesvol in Azië en Amerika. Waarom nog de moeite doen om in een xenofobe markt als Europa te stappen?
jrsmoke zegt
Over twee jaar begint iedere leaserijder weer te rijden in een auto die ze leuk vinden met over het algemeen een degelijke motor erin.
Dan zit alles weer op 22% bijtelling.