
Tromgeroffel!
Het is award-avond! Ne de Bestelauto van het Jaar verkiezing was er nog een hele belangrijke vandaag, namelijk die van de Zakenauto van het Jaar 2020. In welke auto kun je nu hebt beste zaken doen in 2020?
Welnu, dat is Volkswagen Polo geworden. Jazeker, de Polo. Die neemt nu de eerste plaats over van de Volkswagen Golf, die vorig jaar won. De Polo werd gekozen omdat mede vanwege de veranderingen in de wereld van het zakelijk rijden. Met andere woorden: het is een kleinere en verantwoorde auto dan de grotere zakenauto’s. De auto vervult nu ook een beetje de rol die Golf voorheen had.
Net alleen de kwaliteiten van de Polo worden geroemd, ook het marktaandeel, de organisatie en de kilometer-kostprijs worden geroemd. Dat laatste komt mede door de hoge restwaarde, waardoor de afschrijving meevalt ten opzichte van de redelijk hoge nieuwprijs. Vreemd, zijn ze toch de hoge topsnelheid van de Volkswagen Polo GTI vergeten te benoemen…
Beste nieuwkomer
Ondanks dat ‘ie niet in de top 5 voorkomt, is de Tesla Model 3 de beste nieuwkomer. De reden dat de Model 3 niet in eindlijst voorkomt is omdat de elektrische Amerikaan zich nog moet bewijzen over de langere termijn. Maar volgens de organisatie zijn de ervaringen zeer positief. Dus kijk er niet raar van op als de Tesla Model 3 volgend jaar of het jaar daarop de felbegeerde titel pakt.
De top 5 ziet er als volgt uit:
5. Volvo V60
4. Volkswagen Golf
3. Kia Niro
2. Jaguar I-Pace
1. Volkswagen Polo
Waarom is ‘het marktaandeel’ een pluspunt? Zodat je niet opvalt tussen de soortgenoten?
@citrofiel: Dat vind ik ook een wat dubieus criterium. “Er worden er veel van verkocht, dus moet het wel goed zijn”. Volgens die logica is een Big Mac ook een smakelijke hamburger en een album van Guus Meeuwis het beluisteren waard…
@vaakbenjetebang: mja. Opzich heb je gelijk, maar het werkt toch anders in mijn optiek. Een Big Mac is misschien niet zo lekker, maar ze vliegen wel (letterlijk) als warme broodjes over de toonbank. Een succesformule kan losstaan van de objectieve kwaliteit van iets.
Ik ben ook geen fan van de Polo, ik vind de Hyundai i20 een beter alternatief. Maar als half Nederland zo’n ding op de oprit heeft staan, ben ik wel benieuwd waarom en is de populariteit van de auto de reden dat ik geïnteresseerd ben.
@720s: Fair enough, ik heb ook wel eens een Big Mac geprobeerd juist omdat het ding populair is. Daarom weet ik ook dat het niks voor mij is. Zelfde geldt voor een Polo. Heb er in gereden, kwam er iedere keer weer een beetje ongelukkiger uit dan ik er in gestapt was. Begrijp oprecht niet dat iemand zo’n ding zou verkiezen boven een i20, Clio of een Mazda 2 – maar ieder zijn ding natuurlijk!
@Citrofiel: ik gok op ‘relevantie’.
@Citrofiel: dat het normaal gevonden wordt en een breed publiek aanspreekt. Je zal met een Volkswagen nooit de verkeerde indruk maken.
Persoonlijk heb ik liever een wat uitgesproken auto, helaas wel de beste verkochte auto van Nederland..
@flutterby: is inmiddels toch door de Tesla 3 ingehaald?
@flutterby: Quote “ Je zal met een Volkswagen nooit de verkeerde indruk maken.”
Ik bekijk iedere VW rijder als iemand zonder enige vorm van smaak of eigen mening. Saaaaaai
Polo, zaken auto?
Junior zaken dan?
@tjorque: voor meisjes van Young Capital en zo.
@awesome: hahaha, was leuk deze.
@awesome: young junior potential capital management
@tjorque: saaie slaapverwekkende zaken.
10 jaar geleden was het segment van de A6, 5 serie etc nog het segment waaruit de zakenauto van het jaar werd gekozen..
@1audi1: klopt en tegenwoordig zijn die auto’s vooral duur. Een “full-option” Polo is echt geen armoede hoor.
@flutterby: of juist wel, het is maar hoe je het interpreteert..
@flutterby: met je 3 cilinder
Terecht! Ik noem de sluitnaden aan de buitenzijde en de zachte kunststoffen (voor het echte priemijum gevoel) aan de binnenzijde! Alleen dat al.
Als ik die polo zo naast de golf zie dan is de golf wel écht heel saai. En de polo is al niet superspannend. Maar die nieuwe polo is behoorlijk ruim. Snap wel dat ’t b segment nu echt populair is. Ze zijn relatief goedkoop maar echt net zo groot als een c-segmenter 15 jaar terug. Volgens mij is de kofferbak van een polo ook groter dan die van een v40?
@thijsj: niet vergeten dat het ontwerp van de golf alweer een jaartje of 7 oud is hè? In de juiste trim zag dat er prima uit. ik vond persoonlijk de Polo maar lelijk toen ie uit kwam, maar vind hem er steeds beter uit zien…
@2scan: Ik kan niet tegen die DLR’s die te weinig gebogen zijn om echt een ‘vorm’ te hebben, maar te gebogen zijn om recht te zijn. Nogal rommelig imho.
Op en top Calvinistisch Nederland. Als je hiermee in Duitsland aankomt op je zakelijke afspraak wijzen ze je de deur en vragen ze terug te komen als de zaken beter gaan…
@ontploffer: in Nederland met je A6 voorrijden moet je ook niet doen, denken ze dat je teveel winst pakt en gunnen ze je de klus niet meer.
@koekwaus: moet je anders zien. Als je geld hebt en een A6 koopt in plaats van elk ander minder saai alternatief dan krijg je de klus niet. Men gunt dan de klus aan iemand met meer creativiteit.
@koekwaus: Wie beoordeeld nou het werk van iemand op basis van welke auto die rijdt? Dat is echt de grootste onzin, voor dat soort mensen wil ik niet eens werken.
@flutterby: Juist. Alsof iedereen een vertegenwoordiger oid is dat hele stad afrijdt naar klanten en ALTIJD precies zo parkeert dat het iedereen opvalt. Daarbij, als iemand met een A6 ipv Polo aankomt dan doet ie het dus goed dus misschien ook beter in zijn werk.
@koekwaus: Klanten genoeg dus uiteindelijk een gemiste kans voor hem om mijn diensten af te kunnen nemen. Waarom zou je wel het beste voor je klant willen maar niet voor jezelf?
@ontploffer: toch lullig als je A6 bij de dealer staat.
@flutterby: annuleren
@ontploffer: Daar let in Duitsland, net als in Nederland, helemaal niemand meer op.
De Jaguar op 2? Aparte parameters houden ze er op na.
@karaya: dit is de categorie goedkoop te leasen zakenauto van het jaar. De echte zakenauto van het jaar blijft een Rolls Royce. Dan hoef je niet te laten zien dat je het kunt, dat weten ze dan.
Wat een giller … weer een verkiezing zonder enige vorm van waarde, inhoud en betekenis.
@dolledries: is dat met miss verkiezingen ook niet zo?
Een bende “mooie verpakkingen” waarin je misschien je zaad wel eens zou willen lozen maar verder geen hol mee te maken wil hebben.
Dit lijstje is net zo, allemaal auto’s waar je wel eens in wilt zitten om ze gezien en gevoeld te hebben, maar geen een die je écht wilt…
@tjorque: nice one … snap je punt
Een Polo met lange of korte mouwen?
@shibby: in pasteltint, en met opstaand kraagje…
@rrrobert: en een man met een stok te paard erop?
“De reden dat de Model 3 niet in eindlijst voorkomt is omdat de elektrische Amerikaan zich nog moet bewijzen over de langere termijn.”
De jaguar I-Pace heeft zich al dan al bewezen op de langere termijn??
@rashid_kishun: Opvallend ja.
Daarnaast was de polo het model wat zich vooral bewezen had met sjoemelende diesels, olie zuipende benzines en DSG’s die de ton nog niet haalden.
@rashid_kishun:
Sterker nog, de model3 is al vanaf juli 2017 op de markt (in de US).
De i-pace pas Q2-2018.
Haha dit is de lijst met auto’s die je dus absoluut niet wil hebben
@wildbeest: ehmm die v60 wil ik wel!
Zakenauto van het jaar 2020…
Knap dat ze dat nu al weten. Of je wordt gewoon opgelicht waar je bij staat.
Had de volgorde niet omgekeerd moeten zijn? Was een stuk geloofwaardiger.
Zo de Kia Niro hoeft zich niet te bewijzen en de Tesla 3 wel?
@laptom: De Niro zelf is al even op de markt, dus dat snap ik nog wel. De Jaguar i-Pace daarentegen is niet veel langer verkrijgbaar en staat op plek 2.
Een polo? Serieus? Dat is een stadsauto en geen zaken auto. Wat ben ik blij dat ik mijn zakelijke kilometers hier niet in hoef te maken. De enige fatsoenlijke in dit lijstje is natuurlijk de Volvo.
Ik mis de blauw gele rups.
Vreselijk.
Word de verkiezing gesponsord door PON ?
Prima keuze. Dan wordt je niet afgeleid door de auto wanneer je met je zaken bezig bent.
De Polo en de Golf lijken zo veel op elkaar. Hey, zou ik hem mogen leasen van mijn baas zou ik niet zeuren. Het zijn auto’s waar je wel mee kunt leven. Erg vanilla.
Dus de Model 3 moet zich nog bewijzen op de langere termijn en de I-Pace staat er wel in. Ikke niet begrijpen niet.
@tiemen: met een shagguar rijden is altijd gratisch n**ken. Heeft altijd 200% voorsprong. Of zoiets.
Zegt verder wel iets over de auto dat hij dan niet eerst staat he…
Grote onzin. PON heeft al jaren de leasemarkt in hun handje (echt niet alleen maar omdat het prima auto’s zijn..), net als de autojournalistiek. Dit is een gevalletje “Wij van WC-eend”