Een gevalletje open deur, maar de gevolgen zijn er niet minder om. De zakenauto is minder populair aan het worden.
Het coronavirus laat zijn sporen na, ook in de autobusiness. Nu was dat te verwachten. De auto is in veel gevallen een luxeproduct. In tijden van recessie is de automobiel toch een van de eerste aankoopen die de consument gaat uitstellen.
Vorig jaar waren de autoverkopen dan ook niet best. Dat kwam mede doordat de zakelijke markt het liet afweten. De autoverkopen daalden niet alleen omdat men het geld niet wilde uitgeven, maar ook simpelweg omdat auto’s in de lease minder gebruikt worden.
Zakenauto minder populair
Diverse lockdowns hebben ervoor gezorgd dat bedrijven anders moesten gaan werken. Nieuwsuur deed onderzoek naar de auto van de zaak. Er werden 23 grote bedrijven gevraagd hoe zij de toekomst van de auto van de zaak zien. Dankzij het vele thuiswerken en ‘omdenken’ (wat een woord…) verwachten de meeste organisaties dat de oude tijden niet meer zullen terugkeren.
Dit houdt in dat er niet 4-5 dagen op kantoor gewerkt zal worden, zoals in het pre-corona tijdperk gebeurde. Dat zal ná de coronamaatregelen hoogswaarschijnlijk 2-3 dagen per week bedragen. Op dit moment daalde voor het eerst het aantal leaseauto’s Het gaat specifiek om zakelijk gereden personenauto’s, bedrijfswagens werden niet meegenomen in dit onderzoek. Op dit moment zijn 724.000 leaseauto’s. Dit aantal zal naar alle waarschijnlijkheid alleen maar verder gaan dalen.
Minder kilometers per auto
Niet alleen het aantal leaseauto’s neemt af, ook het aantal gereden kilometers per leaseauto. Hierdoor komen minder mensen überhaupt in aanmerking voor een auto van de zaak. In veel gevallen moet je een minimaal aantal zakelijke kilometers per jaar maken alvorens je auto kunt uitzoeken.
Op dit moment zijn bedrijven bezig om te kijken naar alternatieven. Denk aan fietsen of OV-regelingen. Ook zijn er werkgevers die een vloot deelauto’s hebben waar gebruik van gemaakt kan worden.
Via: NOS
bernoulli zegt
Slecht nieuws ook voor de occasionmarkt over een paar jaar.
Dutchdriftking zegt
@bernoulli: Als je een knappe occasion met fatsoenlijke motor en uitrusting wilt dan zit je al jaren aan importeren vast. Daar veranderd dit niets in.
bernoulli zegt
Dan niet. Maar voor de overige 90% van de mensen wel.
Jochen zegt
@bernoulli: al die private lease gebakjes komen ook vrij
rwdftw zegt
Wat je natuurlijk ook gaat zien is dat de veelrijders een heel stuk minder rijden. Als je dan een lage bijtelling hebt kan je er ook voor kiezen om je leasetermijn een beetje op te rekken om zo wat langer voordeel te hebben.
padoempats zegt
Verreweg de meeste auto’s met gunstige bijtelling hadden bij voorbaat al een periode van 5 jaar vastgelegd (= ook de periode van gunstige bijtelling). Denk dat daar geen winst in zit
rwdftw zegt
Mwoah, mijn Tesla staat voor 4 jaar in de boeken. Alleen ipv 60.000 km/jaar heb ik er sinds kerst 2019 net 30.000 mee gereden. Als het nog even doorgaat dan kan het contract makkelijk naar 5 jaar.
Er zijn genoeg mensen die altijd langs klanten moeten en ineens kunnen ze dat niet want bezoek is (tenzij strikt noodzakelijk) niet meer gewenst.
mwti zegt
@rwdftw: haha een contract voor een auto! Ben je niet goed!
Svensson zegt
Best wel off-topic, maar ik blijf die kleur grijs prachtig vinden. Nardo Grey neem ik aan?
gekko zegt
Er komt bij dat als je minder kilometers maakt de leaseauto langer mee kan. Ik heb een looptijd van een aantal jaar óf een bepaald aantal kilometers. Normaal gesproken rijd ik 35k zakelijke kilometers per jaar, sinds maart vorig jaar waren dat er amper 1500. Daardoor zal ik hem langer doorrijden dan normaal (4 jaar ipv 3).
petroldrinker zegt
Tja niet gek, bij ons mogen we voor een aanzienlijk bedrag ook uitzoeken, maar met de eisen die eraan hangen kwa uitstoot etc, nou gaat het niet op voor mij persoonlijk, maar ik zou daardoor er ook echt niet hebberig van worden als ik een zakelijke auto mag uitkiezen, het maakt de spoeling erg dun, leuke autos zijn er eig niet door de eisen (in mijn ogen met de eisen, ik zou zelf de goedkoopste kiezen, niet bijtellen, en prive gewoon een leuke auto houden)
bischero zegt
@petroldrinker: dat zou logisch zijn als je een arbeidsvoorwaardelijke auto mag uitzoeken, weinig kilometers rijdt en niet kunt kiezen voor een mobiliteitsbudget uit te laten keren. Want als je veel zakelijk rijdt, waarom zou je dan voor de goedkoopste gaan??
petroldrinker zegt
@bischero: mocht je een foutje in de km registratie maken, dan loop je er niet op leeg met terugwerkende kracht zoals je doet als je een dure lease auto neemt
bischero zegt
@petroldrinker: dat bedoel ik niet, jij zegt dat je de goedkoopste neemt én niet bijtelt. Die snap ik niet. Waarom zou je inboeten op (zit)comfort als je de financiële ruimte krijgt van je werkgever om goede arbeidsomstandigheden te creëren.. maar misschien begrijp ik je niet.
Thomas20vt zegt
@bischero: bij ons krijg je wanneer je een auto lager neemt dan je leasebudget 75% uitgekeerd van je resterende ruimte. Stel je neemt de goedkoopste en je hebt 200 bespaard zou je 150 uitgekeerd krijgen.
Thomas20vt zegt
@thomas20vt: je mag er ook 30% overheen gaan, dat is dan een eigen bijdrage.
bischero zegt
@thomas20vt: onder budget krijg ik niks voor, mag er 10% over of het hele normbudget incl brandstof voorschot laten uitkeren. Laatste wordt mijn keuze 🙌
r525 zegt
Tja waar ik eerste anderhalve week over deed, kost me nu 3 maanden. Dus kan die kilometers minder wel beamen…
Grenzen dicht, en foetsie zijn de kilometers.
monsieurleloure zegt
Ik vind het heerlijk, ik sta bijna nooit meer in de file, laat die mensen die thuis kunnen werken maar lekker thuiswerken.
Hoeft rekeningrijden ook niet doorgevoerd te worden om de files te verminderen.
Het word je evengoed wel door de strot gedrukt,maar dat terzijde.
mashell zegt
Als de epidemie straks op 1 juli officieel voorbij is (hoewel ik die virologen wel er voor aanzie nog een extra besmettelijke variant te verzinnen waarmee ze hun onterechte machtspositie nog wat langer kunnen rekken…) ben ik wel klaar met thuis werken. Dan is het jouw beurt.
fmgarcia zegt
Dikke VW zeg. Past niet echt bij de auto misschien, maar zou dit serieus overwegen door de ruimte.
eunosroadster zegt
Als er minder lease-auto’s komen, dan gaat het grijze muis gehalte van Neerlandsch wagenpark misschien iets verbeteren. Overgrote deel van leaserijdend NL gaat voor een zo goedkoop mogelijke auto. Als gevolg van verschil in leasetarieven, bijtelling en regelementen van wagenparkbeheer rijden ze vervolgens allemaal in maatpakgrijze Skoda’s en Seats met koffiemolens. Als mensen weer zélf een auto mogen kopen, kopen ze wellicht weer wat meer met hun hart (lees: leukere auto’s). Eens een ander merk of model dan de massa, of gewoon een keer een kek kleurtje. Groeten een leaserijder welke morgen zijn nieuwe lease-slet op mag halen (uiteraard geen ‘saaie grijze muis’).