We komen in dit digitale tijdperk allemaal wel eens in de verleiding om tijdens het autorijden ‘even’ de smartphone op nieuwe berichtjes of e-mails te checken. De zakelijke rijder heeft echter een grotere risico-acceptatie en een lagere risico-perceptie dan de particuliere rijder.
Uit de evaluatie van de vorig jaar gehouden campagne door het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat de zakelijke rijder, die over het algemeen meer kilometers per jaar maakt, een grotere risico-acceptatie heeft en een lagere risico-perceptie dan de particuliere rijder. Een mogelijke oorzaak ligt daarbij onder meer in de werkdruk en loyaal willen zijn naar de werkgever.
Een voorbeeld van hogere risico-acceptatie komt tot uiting in een uitspraak van een willekeurige zakelijke rijder: “Ja, ik weet wel dat het gevaarlijk is, maar juist in de auto heb ik even tijd voor dat belangrijke telefoongesprek”. Een ander voorbeeld van lagere risico-perceptie uit zich in de zin: “Ach, op een lange rechte weg kan ik echt wel even mijn mail checken”. Bijna iedereen denkt dat het besturen van een auto en het onderhouden van sociale contacten wel te combineren is. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat dit het risico op een ongeval met minstens 25 keer vergroot.
Vanaf september tot en met december a.s. voert het ministerie van Infrastructuur en Milieu de campagne ‘Aandacht in het verkeer’. Onder de slogan ‘Social media doe je op een P’ worden weggebruikers – inclusief fietsers – bewust gemaakt van de gevaren die het gebruik van social media tijdens verkeersdeelname met zich meebrengt.
Omdat BP al jaren een verbod heeft voor haar medewerkers om de mobiele telefoon tijdens het autorijden te gebruiken onder het motto ‘Motor aan = Mobiel uit’, werkt Veilig Verkeer Nederland bij deze campagne nauw samen met het bedrijf. Gezamenlijk richten VVN en BP Nederland zich in het kader van deze campagne op de zakelijke rijder.
Gewoontegedrag
Bij smartphonegebruik tijdens het rijden gaat het veelal om gewoonte. Bij zakelijk rijders spelen daarbij ook zaken als werkdruk, bereikbaarheid en plichtsbesef ten aanzien van de werkgever een rol. Om dit te veranderen naar bewust en veilig verkeersgedrag, bespreekt VVN met BP en andere A-merken uit verschillende sectoren van het bedrijfsleven aan welke handvatten werkgevers behoefte hebben om de aandacht van hun medewerkers op de weg te richten. De werkgevers fungeren als ‘influencer’ richting hun medewerkers.
Cijfers
De cijfers liegen er overigens niet om. De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) berekende dat het gebruik van de smartphone in het Nederlandse verkeer over het geheel genomen leidt tot tientallen doden en honderden gewonden per jaar.
Noemenswaardig is het gegeven dat door een uitval van het BlackBerry-netwerk van de Verenigde Arabische Emiraten in oktober 2011 het aantal verkeersongevallen in Abu Dhabi met maar liefst 40% daalde.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.