Toch maar weer een benzineauto, want de elektrische auto op vakantie is het toch niet helemaal.
Het rijden van een elektrische auto is top, echt waar. Het is stil, het is comfortabel, het is snel. Voor de meeste dagelijkse ritten kun je een EV boven een auto met verbrandingsmotor kiezen. Zeker saaie snelwegkilometers of ritten met veel files wint de EV het van een benzineauto. Er is een grote maar.
Op vakantie met een elektrische auto
Die één of twee keer dat je op vakantie gaat is diezelfde elektrische auto opeens een stuk minder rooskleurig. Het is een feit dat je ander rijgedrag moet toepassen met een EV ten opzichte van een auto op benzine. Harder rijden dan 130 km/u betekent een fors meer verbruik.
Waar je bij een benzineauto een keer of twee vaker moet tanken, sta je met een elektrische veel langer stil bij de snellader. Een rit richting Oostenrijk, Italië, of Frankrijk kan daardoor een stuk langer duren.
Je ziet nu dat zakelijke rijders met een elektrische auto verschillende keuzes maken. De ene groep accepteert het, ziet het niet als een probleem, en gaat vrolijk op vakantie met een elektrische auto. De andere groep accepteert het niet. Deze laat het liefste de elektrische auto thuis op vakantie en kiest in het vervolg zelfs voor een benzineauto als nieuwe leasebak.
Dat blijkt uit onderzoek van VZR Mobiliteitsonderzoek van Vereniging Zakelijke Rijders. Bijna de helft van de zakelijk rijders geeft in dit onderzoek aan bij een volgende leaseauto weer voor een benzineauto te kiezen. De belangrijkste reden is de vaak beperkte actieradius voor vakanties of buitenlandse reizen.
Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik kan me in beide kampen verplaatsen. Mijn eigen rijgedrag analyserend: een tijdje terug scheurde ik nog over de autobahn in mijn M2C (zie hoofdfoto). En ja, dan zuipt ‘ie als een kreng en moet ik na 300 km weer tanken. Maar het feit dat ik na vijf minuten weer met 200 km/u kan invoegen (om na 300 km weer te tanken) is me alles waard.
Ik vind het heerlijk om op tempo door te knallen daar waar het kan. Dat zoveel zakelijk rijders weer terugverlangen naar een benzineauto, ik kan het me levendig voorstellen. Ook al is het maar voor die paar keer per jaar.
pomoek zegt
Okay, laten we dit alsjeblieft onder ons houden. Ik ben nu op vakantie met de ev. Het is, in een woord, zalig. Heel Frankrijk staat vol met snelladers. Per station met 12 van die palen kom je 3 a 4 Nederlanders tegen, een Belg en een halve Fransman. Altijd plek. In de schaduw. Zelfs als de rest van de air overvol staat met zwetende kamperende mensen. En wachtrijen bij de benzinepomp. Dus als je ev-rijders tegen komt die niet met de ev op vakantie durven: vooral tegen ze zeggen dat ze een goede beslissing hebben genomen. Blijft het lekker rustig op de route de soleil.
hondafiel zegt
Niet doorvertellen, wanneer je van de peage afgaat dan tank je en goedkoper en je hebt geen wachtrijen. Vaak heb je aan de randen een grote supermarktketen met tankstation. Ze zeggen zelfs dat deze onderbroken stukken tolweg uiteindelijk goedkoper in het totaal zijn.
Mocha Joe zegt
Same here, wij zijn net terug uit Occitanie en het was super. Overal snelladers en nooit hoeven wachten. Net als bij eerdere reizen naar Zwitserland en Denemarken. Goeie EVs zijn gewoon heerlijke reisauto’s. Met goed bedoel ik: goede ritplanning en voorconditionering bij het laden. Met de 450km WLTP van de onze konden we prima uit de voeten.
Rinkelty zegt
Ik snap beide groepen best. Zelf haal ik er lol uit om rustig elektrisch naar midden Italie te rijden, voelt als een soort puzzelrit, bovendien rijden we de nacht nu weer door – minder vermoeid. Daar aangekomen is het geweldig om over de b-wegen te knallen met zo’n elektrisch monster!
Diesel Rocks zegt
Geef mij maar een dikke dieselmonster. Dat is sneller vooral na 100 km/u (al doet de mijne tot 100 in amper 4 seconden), veel meer koppel en zelfs stiller want in tegenstelling tot veel EV’s bevat een echte auto wel geluidsisolatie.
En zo’n licht ronkende 6 cilinder op lage snelheden waarbij de automaat fluweelzacht opschakelt en je meezeilt op de golven van koppel terwijl je de bochten uit trekt is toch een waar genot. Als je nadenkt over de techniek voorin, hoe het allemaal kan draaien en in balans is, daar kan je toch alleen maar blij van worden?
Waar ik ook blij van wordt is het feit dat ik bij een dieselauto nog nooit heb hoeven nadenken over mijn actieradius of waar ik zou moeten tanken. Gewoon rijden met die bak. Puzzelen doe ik wel later als bejaarde in het tehuis. Ik hoor van familie dat een vakantie in Frankrijk met hun EV meer een kwestie is van puzzelen EN bingo.
Trojan zegt
Pardon, sneller na 100km/uur? Haha met een cheap-ass Tesla Model 3 Performance van € 57.000 ga je al sneller van 100-200 dan bijv. een BMW M2 Competition, 550i Xdrive, M440i, X3M Competition of een Alpina XB7 (om maar even in BMW-land te blijven). Een Model S Plaid, tsja… die gaat van 0-200 in 6.22 sec. Meer koppel zeg je? 681nm is niet verkeerd hoor, een 435d haalt ’t niet, die zal je eerst moeten tunen om daaraan te komen. Geluidisolatie is ook een goed verhaal, de allergoedkoopste Model 3 heeft tegenwoordig al akoestische (dubbele) beglazing rondom, times change.. ‘Puzzelen’ is overigens onmogelijk, want de navigatie stuurt je ten alle tijden rechtstreeks naar de Supercharger wanneer dat nodig is.
Het enige uit je reactie wat geen onzin is: Een 6 cilinder is inderdaad leuk en de actieradius van een diesel is top.
H. zegt
Ik heb zelf een Model 3 performance (bj 2020), maar daarnaast een Alpina B5 touring G31 voor de trips naar het buitenland en de wintersport erbij gekocht. Ik heb het serieus geprobeerd, maar een trip naar Berlijn of de wintersport was mij echt te vermoeiend met EV. Voor Nederland hoef ik echt niks anders en rijdt het perfect, dus ik snap dat wel veel mensen hiervoor kiezen.
Maar sommige mensen dichten ze een soort magische eigenschappen toe waar het de prestaties betreft. Vanaf 80 is de meeste fut er echt wel uit zie ik in de praktijk. Vaak zat van 100 naar 160 zoekgereden door een 335 of M2. En dan hebben we het nog niet over de remmen gehad…
Trojan zegt
De voorbeelden die ik hierboven noemde waren rechtstreeks afkomstig uit de daadwerkelijke 100-200 cijfers van die auto’s, komt geen magie aan te pas…
H. zegt
Ongetwijfeld met ideale accutemperatuur en SoC. In de praktijk vaak genoeg gezien dat ze gewoon van me wegrijden. En 1x een tussensprintje is leuk, maar op de Autobahn merk je dat hij het maar even volhoudt, los van range. De 261kmh is meer een theoretisch verhaal, omdat hij vrij snel in zn temperatuurbescherming voor de accu gaat en dan terugzakt maar 215kmh.
Ik besef me dat ik andere eisen aan een auto stel dan de meesten, maar er zitten beperkingen aan die benoemd mogen worden.
Trojan zegt
Omdat er zowel door 435d als jouzelf (ook qua budget) behoorlijk dikke auto’s worden genoemd als alternatieven voor de EV’s, is het goed om even appels met appels te vergelijken: Voor de prijs van je Alpina B5 Touring haal je een Porsche Taycan 4S met 544pk en een 0-100 van 3.7 sec. Die doet de 100-200km/uur in 9 sec en die is daar op berekend, houdt het vol, heeft de juiste remmerij, etc. Da’s dus nog geen halve seconde langzamer is dan je B5 Touring.
Dat iemand dan nog steeds diesel prefereert vanwege geluid & actieradius is heel begrijpelijk, maar over de statements dat EV’s per definitie niet zo snel zijn als een dikke diesel boven de 100 (wat 435d beweerde) of dat de ‘fut eruit is na 80’, is inmiddels wel genoeg duidelijk gemaakt dat die best wel grote onzin zijn.
Diesel Rocks zegt
@Trojan
“Alpina B5 Touring vs Porsche Taycan 4S”
Grappig dat je hierover begint. Ik rij een M550d uit 2020 en ben al wel aan het kijken voor wat nieuws. Een Taycan 4S of Turbo behoorde tot de opties. Totdat ik de afschrijving van deze EV’s onder ogen kreeg, die is gigantisch! Dat in combinatie met de nog steeds beperkte actieradius is voor mij reden om de diesel te blijven doorrijden of voor een nieuwe M340d te gaan en daar dan heeeel lang in te gaan rijden.
Ik heb nooit gezegd dat er geen snelle EV’s zijn die het ook op hogere snelheid volhouden. Ik heb juist eerder hierboven de Taycan benoemd. (mijn oude naam was bmw435d).
Flutterbear zegt
Sterker nog, de Long Range (van 2019) is op tussen acceleratie amper langzamer dan de Performance. De Performance is met name sneller vanaf 0 en dat is puur softwarematig voor de verkoop.
Trojan zegt
Klopt inderdaad, ik had begrepen dat de LR AWD qua aandrijflijn gewoon precies dezelfde hardware heeft als de Performance. Op de LR AWD kan je via de app ook nog de ‘Acceleration Boost’ functie aanschaffen waarna de 0-100 tijd naar 3.7 seconden gaat. Qua prestaties ontlopen ze elkaar dan niet zoveel meer.
Diesel Rocks zegt
Ik moet mijn naam hier aanpassen, ik rij nu in een M550d, tuned uiteraard omdat het kan, 850Nm. Vaak genoeg een Tesla tegengekomen en nog nooit eentje gehad die sneller was. Zelf heb ik ook elektrisch gereden en ik weet dat het vermogen van een EV sterk afhankelijk is van de temperatuur van de accu en de motor, en de beschikbare energie. Als de batterij onder de 80% komt dan wordt het vermogen al geknepen. Drie keer vol optrekken vanaf 100 op de snelweg en daarna verlies je ook al een deel van je vermogen, want te heet.
Een tesla heeft maar één versnelling en kan dus tussen 100-200 nooit zo snel zijn als van 0-100. De Tesla tijden zijn vooral interessant voor de marketing. Indrukwekkend hoor, maar ik heb meer gevoel bij een auto die ook na drie keer optrekken door kan blijven gaan. Wat dat betreft zit het elektrisch rijden nog in de kinderschoenen. Overigens doet Porsche dat beter, met twee versnellingen op sommige modellen.
Sommige Tesla rijders kennen hun auto inderdaad magische eigenschappen toe. Een collega van mij was stomverbaasd dat hij met zijn 3 LR mij niet kon bijhouden (jij hebt toch een diesel??!). Hij dacht blijkbaar dat koppel en vermogen bij brandstofmotoren er niet meer toe doen.
kas_par zegt
Ook hier vertel je niks dan onzin. Het vermogen van een EV us altijd gelijk, ongeacht temperatuur, snelheid of wat je daarvoor gedaan hebt. Je gelooft in sprookjes en ziet daar enkel bevestiging in omdat je ze zo diep gelooft
kas_par zegt
Kennelijk nooit elektrisch gereden 🤣
Een EV heeft namelijk altijd koppel, ongeacht de huidige snelheid. Juist op hoge snelheden wint een EV het met het grootste gemak van een benzine of diesel. En op de lage snelheden doorgaans ook. Een relatief goedkope EV heeft gegarandeerd meer koppel dan een duurdere diesel en is ook veel stiller, want ook een EV heeft geluidsisolatie, maar daarnaast ook nog eens geen eigen geluid behalve het ruisen van de banden. Qua techniek wint de EV het ook…
Kortom, je hele post straalt onwetendheid uit omdat je diesel als religie beschouwd en de vingers in de oren steekt als iemand anders vertelt over een beter alternatief…
Allison Burgers zegt
Vaak ben je te bang.
petroldrinker zegt
Volkomen logisch, zelfs voor binnen nederland vind ik het een ramp, laat staan als je er ook mee op vakantie moet… zou een reden zijn om niet op vakantie te gaan voor mij zelfs…
RutgerK zegt
Je praat erover alsof je meer ervaring hebt met elektrisch rijden dan de EV-rijders hier.
petroldrinker zegt
@RutgerK We hebben thuis zelf een EV auto vd zaak hier helaas, en de rit naar bijvoorbeeld mn schoonvader bij Hengelo is echt een hell geworden sinds we dat daarmee doen, zelfs dat kan je niet op en neer doen op 1 lading (Hyundai Kona), ik vind het echt vreselijke ondingen die EV’s.
Jeroen zegt
Had een Tesla genomen. Instappen en wegrijden en rustig 140 op de teller, de auto regelt alles, overal kun je snelladen. Ik rij al jarenlang met de EV door Europa zonder ook maar 1 keer een “plan” gemak te hebben. Om de 3 uur 25 minuten stoppen voor koffie en toilet zonder laadfiles (de auto stuurt je zelfs om mogelijke drukke laadpunten heen). De 1100km range die ik vroeger had in mijn diesel gebruikte ik ook nooit, tenzij ik gejaagd aan wilde komen om geen enkele stop te maken.
Die hele EV laad/range stress is voor een groot deel aangepraat en stoerdoenerij van mensen die graag willen laten zien hoe blij en doet ze zijn met hun benzine auto. Het verhaal in het artikel is het voorbeeld hiervan. 300km met je BMW, dat is stoer. 300 of meer km in je EV is creperen, want je verliest uren. Ik denk dat je per saldo vrijwel niets aan tijd verliest tegenover een benzine auto. 1 file en al die ’tijswinst’ is al weg. (En tijdens mijn vakantie zie ik trouwens vaker benzinerijen bij de pomp dan laadrijen).
Diesel Rocks zegt
Typisch gevalletje confirmation bias. Laat mensen zelf uitmaken of ze graag in hun leven vele uren willen spenderen met het opladen van hun auto.
Jeroen zegt
Confirmation bias… Laat mensen zelf uitmaken of ze graag uren in hun leven bij de pomp willen staan in weer en wind, of liever thuis zitten, terwijl hun auto buiten oplaad.
Ik dwing niemand om iets te doen of te beslissen, maar het begint wat afgezaagd te worden (niet deze poster, aangezien hij zijn ervaring deelt) om altijd maar terug te grijpen op vooroordelen van EV die inmiddels bewezen onjuist zijn.
petroldrinker zegt
@jeroen als we een keuze hadden, hadden we sowieso geen EV gekozen, vriendin kreeg deze auto toegewezen bij haar nieuwe baan helaas… Ook zij vind het een vreselijk apparaat vooral om rijbereik en hoe ontiegelijk lang het laden elke keer duurt (ook aan snelladers). Ze verlangt nog terug naar de Kia Cee’d bij de vorige werkgever, en ik ook!
Tis gewoon frustrerend. Een auto hoort in dienst van mij te zijn, en niet andersom. Als ik gewoon 5 uur non stop door wil knallen met alleen snel stoppen om rijders te wissellen in 30 seconden (of hooguit ff snel te tanken binnen 5min) en weer door. Moet die auto dat gewoon kunnen. Ik zie geen reden om langer te stoppen tijdens het rijden, eten en drinken kan in de auto, en pissen doe je tijdens het tanken…. Met een EV moet je elke 2 en half uur ofzo noodgedwongen minimaal 45 min wachten om de accu weer tot 80% te krijgen ofzo, om dan na 2 en half uur weer dat weer te moeten doen (uitgaande van max snelheid 100kmh, niet eens in duitsland hard rijden, dan word het nog ontelbaar x erger). En als ik de stoelkoeling erbij aanzet (als voorbeeld) zie je gelijk het rijbereik naar beneden duiken etc, tis gewoon vreselijk inferieure techniek in mijn ogen.
Diesel Rocks zegt
” en pissen doe je tijdens het tanken….”
Zou ik niet doen, dat staat zo lullig.
petroldrinker zegt
Extra toevoeging als voorbeeld, paar weekenden terug op en neer naar morges in zwitserland gereden met een bus om mn zus terug te verhuizen, 8am vertrekken vanuit de haarlemmermeer en voor avond eten waren we al in morges. Stel we hoefde niet te verhuizen maar gewoon op visite, hadden we dat met een EV echt niet gered ivm het moeten laden meerdere keren.
Tevens als ik wel zou willen eten onderweg, wil ik zelf de tent kiezen en het moment waarop ik ga eten, en niet dat de auto die voor mij kiest omdat hij moet laden….
Jeroen zegt
Ik stond voorheen 2x per week bij de pomp, verplicht door mijn auto, omdat hij anders niet meer verder kon rijden. 2x per week X alle werkweken, dat is een hoop meer dan de sporadische keer dat ik nu bij een externe lader (niet huis of werk) moet laden (eigenlijk alleen nog tijdens vakanties), voor maximaal 30 minuten per keer. Reken dan eens uit hoe vaak een benzine/diesel auto je verplicht ergens laat stoppen per jaar..2x per jaar moest ik naar de garage, omdat dat verplicht was, nu nooit meer.
Ik kan best begrijpen dat in sommige gevallen een benzine auto handiger is, en dat je het prettiger vind rijden. Maar ook die auto heeft genoeg nadelen, alleen zijn die zo ingesleten in je patroon dat je dat als standaard neemt. Je krijgt een ander patroon met een EV, vasthouden aan het oude patroon gaat niet werken en dan gaat het ook tegenstaan. En dat zie je toch vaak in het commentaar op een EV, vasthouden aan oude gewoontes.
Als je de oude gewoontes prettig vind, dan zou ik zeker niet adviseren om een EV te nemen, want dat gaat dan nooit een match worden.
Diesel Rocks zegt
Jeroen, je verhaal zo lezende was je beter af geweest met een zuinige diesel. Je bevestigd dat je je patroon hebt moeten aanpassen. Dat is voor mij precies een goede reden om geen EV of PEHV meer te willen.
Ik ging altijd braaf stekkeren (lang plugin hybride gereden, kort EV), in het begin vond ik dat zelfs leuk, want nieuw en hip. Later ging mij dat irriteren, hoe vaak ik die vieze natte kabel tegen mijn vers gestoomde broek heb gekregen. Een klant vroeg eens of ik een opgewonden hond was tegengekomen. Snel oprollen in de stromende regen en zelfs een keer dat de stekker niet eruit wilde. Daar stond ik dan, uiteindelijk lukte dat na 20 minuten vloeken wel (geen idee hoe). Niet leuk als je snel weg moet.
En dan die keer dat we na een dagje resort er achter kwamen dat mijn leeg gereden auto gewoon was uitgetrokken en de kabel er netjes naast lag opgerold (geen schade). De auto naast die van mij had mijn laadpaal blijkbaar al binnen een kwartier ingepikt (volgens de app). Ik snap nog steeds niet hoe dat kan, vast een interne job. Pas twee uur later konden we weer gaan rijden, dat was met een leen BMW i3.
Met brandstof tanken ben ik in 25 jaar nog tegen geen enkel probleem aangelopen. Het zal voor iedereen anders zijn maar voor sommige mensen is elektrisch rijden gewoon geen vooruitgang en de problemen en beperkingen mogen best benoemd worden zodat mensen die hun auto primair als een mobiliteitsoplossing zien gewaarschuwd zijn.
Allison Burgers zegt
Niet “met een EV”. Wel “met onze gare Kona”.
Allison Burgers zegt
Ben je nog niet benaderd voor een plekje in de redactie?
kas_par zegt
Rij al vier jaar elektrisch en zowel in Nederland als tijdens diverse roadtrips door Europa nooit een moment laadstress gehad. Dus hier spreekt weer iemand uit onwetendheid omdat hij brandstof als religie beschouwt
Johanneke zegt
Inderdaad een nadeel van de EV ja, ermee op vakantie gaan is minder fijn dan met een ICE. Zou er zelf niet voor kiezen de andere 330 dagen van het jaar dan met een downsize blokje te moeten vertoeven, maar ieder zijn keuzes.
Of je moet een flink leasebudget hebben, dan wordt het verschil tussen een EV en een ICE qua comfort en prestaties veel kleiner. Maar een Model 3 vs een Astra 1.2 ofzo, wereld van verschil.
Diesel Rocks zegt
Dan kies je toch voor een brandstof auto die potenter is dan een de EV die je in gedachte hebt? Je hebt een punt, veel EV rijders zijn zwaar onder de indruk omdat ze eerder in een 1.2L gebakje reden. Ja, dan lijkt EV per definitie heel erg premium, dat begrijp ik wel.
Maar zet eens iemand van een BMW M340d (of M340i) in een Tesla Model 3. Dan ervaar je zo’n langzame, emotieloze kraak en herrie stuiter bak (onderstel, wind, banden geruis) als pure ellende.
En nu komt het mooie, voor de nieuwprijs van een gemiddelde EV kan je een hele mooie tweedehandse M340i kopen. Een echte auto, die nog langer meegaat ook want er zit geen automatisch degraderende batterij in. En een auto die niet jaarlijks 30% afschrijft.
RutgerK zegt
orry dat ik het zeg maar inhoudelijk slaat deze reactoe helemaal nergens op. De zakelijke leaserijder is gebonden aan een leasebudget en een nieuwe 435d komt niet in de buurt van het leasebudget van een Model 3.
Ik kan ook wel blaten dat menigeen een A8 4.0 TDI de voorkeur zal geven boven een 435d maar prijstechnisch onvergelijkbaar. Een EV kan je alleen prijstechnisch vervangen door een simpele ICE.
Je refereert ook nog aan de eerte generatie Model.3.. Inmiddels rijdt er al weer enige tijd een nieuwe versie rond. Rijd er eens in.
Ik zie het nut ook niet in van zakelijk een M340i kopen. Ik zie het nut niet in van 22% bijtelling betalen over 80.000 euro voor een vijf jaar oude auto met de onderhoudskosten van een 6 cilinder met turbo.
Vandaag ook met onze ICE naar de dealer geweest. Een fijne 850 euro weer zonder grote dingen. Ik ben benieuwd wat een M340i aan onderhoud kost over 150.000 kilometer (5 jaar x 30.000). Als je het optelt kon je waarschijnlijk in de buurt van de prijs voor één nieuw accupakket.
Rudy zegt
Who cares wat het kost, zoiets koop je om plezier te hebben. Niet om een paar cent te besparen!
pomoek zegt
Zeker. Maar dat is dus niet hoe de gemiddelde autorijder in nl het benaderd of kan benaderen.
Diesel Rocks zegt
Als je een nieuwe EV kunt leasen via je werk dan kan je ook privé een hele mooie brandstofauto rijden, bijvoorbeeld uit de BMW premium selectie met een (gedeeltelijke) financiering. EV’s zijn tegenwoordig in de lease juist relatief duur omdat de leasemaatschappij nu rekening houd met het feit dat ze er mee zitten opgescheept zodra jij er klaar mee bent. In de verzekering schijnen ze ook duurder te zijn, en de MRB korting gaat er volgend jaar ook van af.
pomoek zegt
Nogmaals: zeker is het mogelijk. Maar voor het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten geldt: waarom zou ik die moeite doen en dat geld er aan besteden?
willeme zegt
@diesel435d:
ik ben een groot dieselliefhebber, maar dit is kwats, hè :-D ? Als je kan leasen van de zaak, doe je dat gewoon. Dan ga je niet een oude diesel privé kopen en al helemaal niet met een gedeeltelijke financiering. Sowieso, een diesel kopen met financiering is het slechtste advies dat ik zou kunnen geven. Gewoon kopen wat je kan betalen en oprijden die handel.
sabrerator zegt
Ikke wel. Liever een ouwe diesel S-Type dan een nieuwe (elektrische) leasebak. Wij moeten elektrisch leasen, maar geen restricties als je privé rijdt op vergoeding.
Maar ik heb dan ook enorm de pest aan moderne auto’s met al die bemoei-zooi erin.
Allison Burgers zegt
Als ik plezier wil maken, dan koop ik geen tractor.
Diesel Rocks zegt
Jij koopt liever een stofzuiger begrijp ik.
Allison Burgers zegt
Aannames.
Diesel Rocks zegt
Ik rij tegenwoordig een G30 M550d. Ik heb geen woord over lease gerept, ook niet over zakelijke auto’s. Als autoliefhebber laat ik mij geen leasebak aansmeren, ik koop ze dus zelf. Als iemand die privé auto’s koopt zou ik een nieuwe EV dus nooit overwegen (een tweedehandse accu-bak ook niet) omdat je voor hetzelfde geld een hele fijne jonge tweedehands brandstofauto kunt kopen. En een EV schrijft echt ongelofelijk snel af, die krijg je niet fatsoenlijk meer ingeruild.
Mijn laatste beurt was ook meer dan 800 euro (voor de auto bedoel ik :-). En voor deze diesel betaal ik ruim 200 euro per maand aan wegenbelasting, en nog eens zoveel aan verzekering. Zoveel rij ik niet eens, misschien 1000 tot 2000 km per maand. Ik ben gewoon gek van auto’s met veel koppel en heb daar wel wat voor over. Ik kijk als laatste naar wat het kost, en dan zie ik na het dromen wel of ik het kan betalen of niet. Als ik niks om auto’s zou geven dan zou ik waarschijnlijk nu nog een VW Polo uit 1999 rijden. Dat is oneindig veel goedkoper dan elke 3 jaar een nieuwe EV kopen of leasen.
Nieuwe batterijen voor oude EV’s gaan nooit (meer) geleverd worden, ze zijn onbetaalbaar en niemand wil ze inbouwen (dat is ook nog eens levensgevaarlijk werk). Ze verkopen liever nieuwe auto’s.
Johanneke zegt
Je vergelijkt de verkeerde dingen hier. Tof dat jij je dikke diesel kan kopen, en van kan genieten. Zonder dollen, vind ik absoluut tof. Voor de meesten is zoiets niet relevant, want of geen geld voor, of geen geld voor over. En als je dan een leasebudget krijgt, dan hebben we het over tesla’s, hyundai kona, skoda enyaq. Dat, of een downsize tor in je ceed, octavia, astra, etc. Dan is de EV een veel betere auto, behalve als je op vakantie gaat. Want geen enkele andere dag van het jaar ga je 500km rijden.
Diesel Rocks zegt
Okay, nou ik ben al heel lang geen werknemer meer maar volgens mij is een leasebudget niet gratis, het gaat gewoon van je bruto loon af toch? Het kost je werkgever toch geld? Je hebt toch bijtelling? Het kan voordeliger en fijner zijn om zelf een auto te kopen en bijvoorbeeld de kilometers te declareren.
Ik rij tenminste twee keer per maand meer dan 500 kilometer op één dag en daarnaast is er ook nog zoiets als onvoorspelbaarheid. Een kennis van mij woont in het zuidelijkste puntje van zuid-limburg, werkt twee dagen in de week bij een bedrijf in het topje van groningen. In de winter haalt hij de enkele reis niet met zijn Tesla 3 en moet tussentijds laden. Snel terugrijden gaat al helemaal niet, hij kan (moet) wel laden bij het bedrijf. Toen ik vroeg wat hij zou doen als hij op zijn werk aankomt en hoort dat er iets met zijn kind is en snel terug moet rijden trok hij een beetje wit weg.
Trojan zegt
Je kunt wel continu appels met peren blijven vergelijken en je eigen situatie en keuzes projecteren op die van een ander, maar echt zinvol of informatief is dat verder niet.
Diesel Rocks zegt
Dat is toch precies wat EV rijders doen. Ze bepalen voor iedereen dat 300 kilometer actieradius genoeg is en dat iedereen 40 minuten of langer rust moet nemen na elke rit van twee uur. En ze bepalen voor anderen dat tig laad-apps en pasjes geen probleem is.
petroldrinker zegt
@diesel435d schitterend gezegd… een spiegel ophouden kunnen de EV rijders niet echt goed.
Trojan zegt
Nee, het zijn vooral enkele ICE-enthousiastelingen op dit blog die beweren dat EV’s voor 100% van de bevolking per definitie compleet waardeloos zijn totdat je er zonder pauze 1000km aan 1 stuk mee kan rijden met 250km/uur gemiddeld.
Kleine fact-check: In werkelijkheid rijd je met een EV makkelijk 3 uur ipv 2, en dan heb je 20 minuten laadtijd ipv 40 en ik ga heel Europa door met aan mijn sleutelbos 1 laadpasje (druppel) en 0 apps ipv “tig”. Dit om maar weer aan te geven hoe makkelijk er hier in de comments met onzin gestrooid wordt om maar een punt te kunnen maken.
De cijfers spreken die massale behoefte aan giga-actieradiussen gewoon tegen. De gemiddelde forens in Nederland legt zo’n 35km per dag af van en naar de werkplek en daar is een actieradius van 300+km dus gewoon lekker comfortabel voor, ook voor de weekendbezoekjes verder weg. De paar procent mensen die wel op stel en sprong in staat moeten zijn om 500km onafgebroken over de Autobahn te knallen moeten uiteraard ‘by all means’ lekker een diesel aanschaffen, volgens mij ontkent ook niemand dat. Voor die andere 95% van de bevolking snap ik die EV-haat hier niet zo.
Allison Burgers zegt
“Ik heb geen woord over lease gerept, ook niet over zakelijke auto’s”
Nuttig, onder een artikel over zakelijke rijders.
kas_par zegt
Een elektrische auto, accu incluis heeft gemiddeld een langere levensduur dan een dieselmotor… Zoek maar op, zat onderzoek naar gedaan. Dus je vertelt wederom onzin vanwege je sterke geloof in het diesel sprookje. Het feit dat je enkel die ene Tesla aanhaalt in iedere reactie zegt ook wel genoeg… Ieder ander merk EV heeft meer kwaliteit in huis en de meesten trekken jouw getunede dieselmotor bakje er met gemak uit
faalhaas zegt
Waarom bestaat er nog geen klik&go ICE functie op EV’s?
Of meer het principe van de BMW i3?
Je ziet soms filmpjes waarbij men een generator aan de trekhaak heeft gebeund om al rijdende te laden onderweg.
Voor 90% is de accu afdoende, en voor de vakantie kan je met een kleine brandstof motor vooruit.
Het hoeft geen enorme motor te zijn, als je maar constant kan doorladen.
Naar zoiets moet toch wel vraag zijn?
ronaldotour zegt
Er bestaat wel een aanhanger met extra accu die je kunt huren, althans dat heb ik wel eens op het internet gezien.
kilum zegt
Dat is toch wat een Plug in Hydride is.
kennone zegt
Eigenlijk al mijn auto’s die ver over de 200kmh gingen waren sowieso oud, maar 400km haalde je met gemak op een tank. Dan is zo’n M2 toch wel erg dorstig maar mijn mening. Of zit daar een mini tankje in?
RubenPriest zegt
Kleine tank ja, 52 liter slechts
BMWbankier zegt
Hier een leaserijder met een BMW i4 edrive40. Ik heb gemengde gevoelens met vakantie. Vorig jaar naar Polen door Duitsland, hele tijd waar het kan de maximumsnelheid van 193 rijden, immers dat deed ik ook met de 330d hiervoor. Alleen waar ik met de 330d 1x hoefde te tanken kan ik nu 5 keer laden. De terugweg maximaal 130 gereden, 2x hoeven laden. Is dit nou vooruitgang? Nee, voor vakanties niet. Alleen buiten de vakanties om is het heerlijk, ik hoef nooit te tanken, kan thuis laden en in de winter is de auto altijd heerlijk voorverwarmd.
Ga ik hierna nog een keer elektrisch? Als ik een leaseauto neem van het werk moet ik wel. Maar vindt het gewoon behelpen voor de vakanties. Grote kans dat ik hierna privé een benzine auto neem en kilometers ga declareren. Sowieso ga ik er slecht op dat corporate bedrijven in Nederland alleen nog maar elektrische leaseauto’s accepteren.
Diesel Rocks zegt
Bedankt voor je eerlijke verhaal. Veel EV rijders hebben nogal last van corfirmation bias en zijn blind voor de beperkingen. Althans ze doen net alsof. Ik heb een BMW i4 (M50) overwogen, de enige EV die ik zou willen rijden (naast een Porsche Taycan Turbo S ;-). Maar het feit dat je je moet aanpassen aan de auto in plaats van andersom houd mij tegen. Lekker doortuffen op de autobahn is er dan niet meer bij.
tjorque zegt
Lekker doorrijden op de autobahn tijdens de zomervakantie kan dat dan?
Ik haalde op 900km door Duitsland amper een gemiddelde van 77km/h…
Welgeteld een keer heb ik voor de volle drie minuten de 180 kunnen aantikken en dan was de pret er alweer vanaf…
Diesel Rocks zegt
Nu doe je de aanname dat ik tijdens mijn vakantie in Duitsland ga rijden. Nee juist niet.
Rokende Wielen zegt
Waar BMWbankier en jij het over hebben zijn wel een beetje first world problems hè? Man man man.
Diesel Rocks zegt
Ja, ik rij auto voor de lol en soms omdat het moet. De auto moet dus voldoen aan mijn wensen. Ik sta niet in dienst van een auto, en dat gevoel krijg ik wel bij een EV. Verplicht altijd moeten laden (want je weet maar nooit), snelheid beperken, laadpalen-route plannen, app’s downloaden en registreren etc.
Ik zeg tegen mijn auto wat hij moet doen, en hij luistert. Als dat met 280 km/u over de autobahn jakkeren is dan moet dat kunnen. Ook voor langer dan 30 minuten.
kas_par zegt
Wederom die confirmation bias…. Ik heb nul apps, plan nooit mijn routes langs laadpalen en rij toch probleemloos heel Europa door in m’n EV. Mijn wens: een beetje stevig vermogen, leuke technologie aan boord qua ondersteuning bij het rijden. Wil nooit meer terug naar benzine of diesel! Zelfs niet op vakantie, tenzij het moet (huurauto).
pomoek zegt
Mja, maar dit is natuurlijk een vrij specifiek situatie, op hoge snelheid rijden, in Duitsland een diesel, met standaard een hoge actieradius, en een EV met een klein bereik. Betrekkelijk uitzonderlijk. Maar goed als dat is wat je belangrijk vindt dan is een ev wellicht niet de auto voor jou. Persoonlijk geen probleem mee om wat vaker te stoppen. Ik rij, in Frankrijk, maximaal 130, en stop toch om de 2 uur. Aan de laadpaal, en 20 minuten later ben ik weer weg. Kost op een vakantierit misschien een uurtje, maar volgens mij zelfs minder.
Mocha Joe zegt
Die snelheid is inderdaad wel een ding wat je in Nederland over het algemeen niet merkt (want 100km/h) maar over de grens behoorlijk confronterend is. Ik heb me op de Franse snelwegen dit jaar maar netjes aan de maximumsnelheid gehouden, en was blij als ik wat batterij kon winnen door een opstopping. Dat was wel jammer, geef ik toe. Toch zou ik niet terug hoeven naar een brandstofauto.
Diesel Rocks zegt
Het is 130 km/u
kas_par zegt
Lees je eigen posts eens terug, als je het hebt over confirmation bias 🤣
Janus zegt
Jee, wat een geklaag! Waarom moet je – als je met vakantie bent – als een jekko over de Autobahn razen. Relax, neem de tijd.
Ik heb ook een i4 en rij – zowel zakelijk als privé- door heel Europa. Geen probleem. Is een mindset. Je kunt blijven hangen of je beweegt mee. Wel zo verfrissend!
Diesel Rocks zegt
Als je de auto wegdoet en alles met de trein en de bus aflegt is dat ook een kwestie van mindset. Ik ga liever zelf voor de maximale mobiliteit en flexibiliteit.
petroldrinker zegt
@janus er zijn ook mensen voor wie het hard rijden juist ontspannend werkt, ik word juist gek in nederland met al die lage snelheden die we hebben, en voel echt een last van mn schouders vallen als ik in duitsland dat ronde witte bord met die strepen erdoor zie, dat ik gewoon ff lekker kan rijden ipv constant moeten opletten dat ik niet te hard rijd etc. En ja mijn voet gaat dan altijd maximaal naar beneden om topspeed runs te doen, bij elke mogelijkheid die ik heb, dat is nou genieten van autorijden voor mij (en ik weet ook velen met mij)
tla13 zegt
Een EV is helemaal niet snel, mijn aankomende EV (de eerste) zal de eerste auto zijn, sinds mijn startersauto (Golf II 1.6D) bijna 30 jaar geleden die geen 200km/u gaat halen. Hoezo sneller?
Ik ga mijn diesel echt missen (+1000km range, ook al rijd je als een idioot). In België is echt complete finaciele zelfmoord om nog een diesel (of benzine) als leasebak te kiezen (en ja, ik heb echt overwogen om de leasebak te weigeren en gewoon een 2de hands 6-cylinder diesel aan te schaffen)
Trojan zegt
Hmm misschien toch een fatsoenlijke EV uitzoeken dan… ik heb gewoon een middenklasse exemplaar (Model 3 LR AWD) en daarmee zat ik afgelopen weekend in Duitsland nog geruime tijd op de 220km/u en de rek was er nog niet uit. Met de 0-100 sprinttijd van 4.4sec trek je vrijwel alles eruit wat je dagelijks gemiddeld tegenkomt. Benieuwd welke jij uitgezocht hebt en welke dieselauto je voor datzelfde budget had kunnen krijgen.
B00G1E zegt
Als je het kunt combineren met stops voor de kids is het misschien een optie aangezien die lang duren. Vaak komen die stops echter op als p03pen dus dan is plannen lastig.
Flutterbear zegt
Eens hoor, maar voordeel van brandstof is wel dat je door kan rijden wanneer de kinderen slapen of zich vermaken terwijl bij een EV die stop echt moet. Onderweg naar Spanje tank ik regelmatig af wanneer de tank onder de helft kom en vanwege de kinderen toch al moet stoppen.
eaudi zegt
Hier een zakelijke rijder die de e-auto na anderhalf jaar heeft vervangen door een stekker-hybride.
De e-auto was niet alleen tijdens vakanties onhandig. De opgegeven range werd niet gehaald ondanks verbruik in de buurt van wltp (en rijden als een slak); het snelladen ging (te) langzaam (en ook nog eens tot 80%) en een bezoekje aan de kinderen/familie/klanten buiten de randstad kon niet zonder laden onderweg. Over vakantie maar te zwijgen. De nadelen vond ik te zwaar wegen tov de voordelen die echt talrijk zijn, maar dat zal echt voor iedereen anders zijn.
Met de hybride rij ik woon/werk nagenoeg geheel electrisch. Langere stukken gaan op benzine; wintersportbestemming met 1x tanken (10 minuten) te halen ipv 4 of 5x (100-120 minuten) laden.
De ervaring van het zuinig rijden met de e-auto gebruik ik nu zowel in de e-modus als de benzine-modus, wat echt mooie resultaten geeft. Maar dat zonder langzaam te rijden. Sterker: de combi van de V6t en electropower doen gevoelsmatig weinig onder voor de power van de e-auto hiervoor.
Consequent stekkeren betekent qua prijs dat ik het equivalent van twee tanks benzine betaal voor drie tanks rijden. Laden gaat op het werk, dus kost geen extra tijd (anders dan bij snelladen onderweg). Bij parkeren ‘in de stad’ of in P-garages is er altijd wel een laadplek vrij en die zijn altijd vooraan :-)
nooffence zegt
Aangezien je het over een v6t hybride van audi hebt heb je dus een A8,Q7 of Q8 want de rest zijn met 4 cylinders geleverd.
Tuurlijk zou ik dat dan boven een ev kiezen
pomoek zegt
Goed verhaal alleen jammer dat je de schaarse laadplekken gebruikt die voor de ev zijn bestemd.
Allison Burgers zegt
Ze zijn bestemd voor alles met een laadpoort.
pomoek zegt
Dat is niet helemaal waar, de uitbater geeft zelf vaak aan wie of wat mag laden. Daarnaast is voordringen ook niet bij wet verboden maar is dat dan ook maar gewoon okay?
eaudi zegt
Hier een zakelijke rijder die de e-auto na anderhalf jaar heeft vervangen door een stekker-hybride.
De e-auto was niet alleen tijdens vakanties onhandig. De opgegeven range werd niet gehaald ondanks verbruik in de buurt van wltp (en rijden als een slak); het snelladen ging (te) langzaam (en ook nog eens tot 80%) en een bezoekje aan de kinderen/familie/klanten buiten de randstad kon niet zonder laden onderweg. Over vakantie maar te zwijgen. De nadelen vond ik te zwaar wegen tov de voordelen die echt talrijk zijn, maar dat zal echt voor iedereen anders zijn.
Met de hybride rij ik woon/werk nagenoeg geheel electrisch. Langere stukken gaan op benzine; wintersportbestemming met 1x tanken (10 minuten) te halen ipv 4 of 5x (100-120 minuten) laden.
De ervaring van het zuinig rijden met de e-auto gebruik ik nu zowel in de e-modus als de benzine-modus, wat echt mooie resultaten geeft. Maar dat zonder langzaam te rijden. Sterker: de combi van de V6t en electropower doen gevoelsmatig weinig onder voor de power van de e-auto hiervoor.
Consequent stekkeren betekent qua prijs dat ik het equivalent van twee tanks benzine betaal voor drie tanks rijden. Laden gaat op het werk, dus kost geen extra tijd (anders dan bij snelladen onderweg). Bij parkeren ‘in de stad’ of in P-garages is er altijd wel een laadplek vrij en die zijn altijd vooraan :-)
Askeriz Daima zegt
Met een Tesla Model Y P tot in Sivas gereden (turkije). Tijdens de rit, bij het laden gerust en gegeten. Beste rit ooit (!), geen stress rekax rijden en regelmatig gestopt! In turkije geladen aan Trugo ( togg laadpalen). Je kan de app downloaden en linken met je mastercard/visa. Top ervaring en vakantie 😁. EV 🤘🤘🤘🤘
seatleon zegt
Hierin de Franse Alpen kom ik regelmatig Nederlandse EV’s tegen, met aanhanger (caravan) en zonder. Ook de laadpalen leken goedbezocht en ruim aanwezig. Het komt mij voor alsof de meeste mensen zich er niet zoveel van aantrekken en gewoon met zo’n ding op vakantie gaan. Ik ben er blij mee. Met de fiets op de cols zijn die diesels een ramp en kan de dag dat die dingen verboden zijn me niet snel genoeg komen. Zelf ben ik heel hypocriet met de benzine auto, maar dat verbruik is met een vouwwagen en drie fietsen erop ook om te janken. Gemiddeld 1 op 11. Ik ben blij als ik de 500km haal op een tank. Toch ook een stukje range anxiety.
rogerzz zegt
Het verbruik van een Tesla met caravan er achter is ook om te janken hoor, je haalt met moeite 200km op een volle accu, dus snelladen tot 80% en leeg rijden tot 10-20% geeft je steeds maar erg kleine stukjes..
2scan zegt
Lease nu een Tesla Model 3, paar keer mee op wintersport geweest. Vind het wel ontspannen eigenlijk. Superchargers staan op prima plekken, vaak bij hotels. Lekker dineren bij Van der Valk in Arlon en door. Nog nooit in de rij hoeven staan, was altijd plek. Volgende wordt ook een EV. Ik betaal liever 150 per maand meer aan bijtelling voor een Zeekr met 544 pk, luchtvering, massage stoelen, stoel ventilatie, fraai interieur met mooie materialen en 580 km range dan een elk ander down size turbo torretjes hok dat er te verkrijgen is…
slickrick zegt
Moet er niet aan denken met een EV en twee kleine kinderen op reis te gaan , als ze slapen wil
Je KMs maken , en als ze vervelend zijn of andere behoeftes hebben wil je stoppen. Dus daar waar het ons uitkomt en niet de auto. Idd in Frankrijk zijn veel snelladers maar je moet op je eindbestemming ook kunnen laden. Ik geniet lekker zorgeloos van mijn 6 cylinder
banderas zegt
Wéér het zoveelste gehuil om EV’s. Nog even en ik denk dat er iets achter zit..
Ik heb 2 maal op vakantie geweest met een EV, de laatste was vrij recent en 1900 km gereden. Geen centje pijn. Heerlijkste vakantierit ooit. Nooit gedoe of problemen. 1x eventjes moeten wachten bij een druk laadpunt in Frankrijk, maar niks mis met een rustmoment en wat voedsel verorberen. Plus met een top kWh van 350+ ging het bijna sneller dan tanken ;)
meganized zegt
Inderdaad, gehuil. Wiens brood men eet, diens woord men preekt…
utregcity zegt
Wat een kul onderzoek weer. Ben afgelopen maand nog met de Honda e naar Wales op vakantie geweest. Heb nooit laadstress gehad en ben overal gekomen waar ik wilde komen. Dat hoefde ook niet in één ruk, want ik had vakantie. 🥳
herve11f zegt
Ach als het niet in het (EV) kraam past, dan is het een kut onderzoek.
Nu moet het lukken dat ik verschillende mensen bij Honda Europe ken. Als zijn deze auto al een fiasco noemen dan geloof ik hun meer dan jouw verhaal.
Het is een overprijsd onding met geen actieradius waar je moeilijk zal van afkomen.
Tenzij je meer van stilstaan/laden houdt dan van rijden is dit HET voorbeeld van mobiele achteruitgang. Maar… het is wel een hippe retro.
audirs3 zegt
@herve11f Sorry je kan dit toch niet een goed onderzoek noemen?? Vanuit welke kraam dan ook bekeken? Dit is gewoon een simpele vraag bij zakelijke rijders, “wat voor brandstof wordt je volgende auto”. 52% zegt dus EV. Is eigenlijk best veel. Maar zegt niks over wat de huidige EV rijders willen.
tommycooker zegt
Achterhoede gevechten.
kareljansen zegt
Nog redelijk kleine kinderen hier, met 1 die vaak wagenziek is. Denk dat ik nu voor de phev ga, maar ben na wat proefritten wel overtuigd dat volledig elektrisch toch echt beter rijdt
audirs3 zegt
@kareljansen Met jonge kids is een EV juist top. Ik zit nu aan de Cote d’Azur met een 3 en 5 jarige, en elke drie uur een kort stopje met de Ioniq 5 is wel fijn. Sterker nog, door de kids zijn de stopjes steevast langer dan noodzakelijk is voor het laden. De kinderen zijn bij mij de vertragende factor, niet de EV.
1ercoupe zegt
Mensen zijn gewoontedieren. Nieuwe dingen zijn eng. Met een EV zal je je gedrag iets moeten aanpassen. Dat is voor veel mensen al een brug te ver. En dat moeten ze lekker zelf weten maar argumenten opwerpen als ”ik wil per se 1500km rijden en 1x stoppen om te tanken” vind ik zo’n onzin. Als je zo per se zo erg moet jagen om op je vakantiebestemming te komen moet je lekker thuis blijven. Je komt overal met een EV, ook op de Noordkaap en ook in het Oostblok.
pomoek zegt
Zoals ik al eerder aangaf is met de ev door Frankrijk rijden op dit moment gewoon top. Vraag me alleen af hoe dit gaat zijn wanneer het overgrote deel van de nieuw verkochte autos ev’s gaan zijn. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat de Fransen hele parkeerplaatsen vol gaan zetten met 150kwh laders. Seulement pour les Hollandaise…
Diesel Rocks zegt
Na 2030 blijven mensen gewoon hun brandstofauto’s doorrijden. Er komen gouden tijden voor bedrijven die motorrevisies en onderhoud doen. Ik zie het nu al in de waardebepalingen, bij EV stort de waarde in, bij ICE zie we soms zelfs een stijgende waarde.
In de toekomst mogen nieuwe brandstofauto’s nog gewoon verkocht worden, mits ze op synthetische brandstof kunnen rijden en ook een elektromotor hebben. Zelfs de huidige BMW M340d dieselmonster voldoet al aan die voorwaarden.
pomoek zegt
Tja, dat zal van een aantal zaken afhangen. De prijs van synthetische brandstof bijvoorbeeld. Is nu rond de 4 euro per liter als ik het goed heb. Dan wordt een ritje zuid Frankrijk in een EV plotseling wel heel interessant.
Grappig feitje: in spanje staan op het platteland nogal wat laadpalen waar je gratis en voor niets kan laden.
kas_par zegt
Hou maar op, die gast doet niet aan feiten… alleen maar aan diesel-religie en de vingers in de oren voor al het andere…
audirs3 zegt
@RubenPriest lekkere clickbait titel weer. Je zou ook kunnen schrijven “meerderheid zakelijke rijders wil EV als volgende auto”, namelijk die 52%. Ik vind dat namelijk best veel.
meganized zegt
Deze zakelijke rijder vertrekt volgend weekend voor de zoveelste zomervakantie met de EV sinds 2016. De ruimteschip-ervaring is er nu wel af, maar het blijft een vrij fijne manier van reizen. De auto lekker zelf laten rijden aan 130-140 km/u zorgt voor een sweet spot in je rijtijd/laadtijd-profiel. In de zomer rijd je dan aan 160 Wh/km en in de winter 190, en zo ben je in twee keer laden vanuit de Alpen weer in de Lage landen.
Diesel was destijds ook wel fijn, maar echt lange stints deden we toch niet.
Nu ik erover nadenk: wij hebben een vrij flexibel reispatroon. Citytrip Berlijn? Nachttrein dan. Congres iets verder weg? Vliegen. Weekendje Milaan? EV!
Skitrips doen we met de EV, ook al wordt er alternatief vervoer aangeboden: goedkoper en een lekker roadtripgevoel met z’n tweetjes.
Ieder zijn meug, maar fossielen raken op en synthetisch is (nog) duur…
kas_par zegt
Heb met regelmaat heel Europa door getourd in de EV. Grote afstanden ook wel. Geen enkel probleem! En het rijdt zo verschrikkelijk verl relaxter… Ik bepaal de keuze van mijn auto niet op die paar weken, maar met name alle andere weken van het jaar. Maar als het gaat om vakantie kies ik juist voor de EV… Wil niet anders meer!