Werkgevers stoppen een hoop geld in zakelijke mobiliteit, waarvan het grootste deel woon-werk verkeer. Door de vervoersmiddelen efficiënter in te zetten, moeten deze kosten met 15 tot 20 procent af kunnen nemen.
Het probleem is echter dat de auto vaak als een verworven recht wordt gezien door de werknemers. Het is voor werkgevers daarom moeilijk om hen aan te spreken op hun reisgedrag. Ook wordt het besparen op mobiliteitskosten bemoeilijkt doordat deze zich vaak verspreiden over meerdere afdelingen. Athlon Car Lease weet hiervoor een oplossing: “Wij zien dat zakelijk reizen verandert van een leaseauto naar een totaalaanpak van mobiliteit: van total cost of ownership (TCO) naar total cost of mobility (TCM). Als je gaat werken op basis van TCM breng je de reisbehoeften en –kosten voor alle mobilisten binnen een bedrijf in kaart. Een beleid op basis van TCM leidt tot meer grip op mobiliteitskosten, een hogere medewerkerstevredenheid en minder milieubelasting.”
Giuliano Mingardo van de Mobility Management Academy (Erasmus Universiteit Rotterdam) is het met deze visie eens. “Doordat mobiliteit geen eenduidige kostenpost is op de balans van een bedrijf, is er ook niemand die daarop afgerekend wordt. Waar je voor andere zaken een duidelijk target neer kunt leggen bij managers, is dat in dit geval niet mogelijk. Officieel ‘bestaat’ mobiliteit als kostenpost dan ook niet. Wij hebben op de universiteit bijvoorbeeld onderzocht wat het kost om iedereen iedere dag fysiek aanwezig te laten zijn. Het blijkt dat dit tussen de 14 en 20 procent van de totale loonkosten bedraagt.”
Daarnaast kiest de werknemer zelf steeds vaker voor de CO2 arme en fiscaal aantrekkelijke auto, wat bijdraagt aan de besparingen; 87 procent van de medewerkers tot 34 jaar kiest vaker voor alternatieve vervoersoplossingen. Ook is er een toename in het aantal mobiliteitskaarten, waarmee de werknemer met trein, bus, tram, metro, poolauto, taxi, OV-fiets, P+R parkeren en/of huurauto reist. Onderzoek van CE Delft heeft uitgewezen dat alleen al de inzet van deze mobiliteitskaart een voordeel kan opleveren van 1,4 miljard euro voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Toch blijkt in de praktijk dat er maar weinig bedrijven daadwerkelijk maatregelen treffen. Mobiliteitsmanagement-specialist Mingardo volgt de ontwikkelingen al jaren op de voet. “Uit onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu kwam als belangrijkste punt naar voren dat bij een zogeheten ‘compelling event’ de introductie van mobiliteitsmanagement aanzienlijk gemakkelijker maakt. Denk hierbij aan een verhuizing, reorganisatie of het aantreden van een nieuwe directie met een geheel eigen visie.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.