Auto’s met een verbrandingsmotor moeten nóg duurder gemaakt worden of zelfs verboden. Dat is het advies aan het kabinet.
Zakelijke rijders zijn massaal elektrisch gegaan, maar dat is toch vooral vanwege bepaalde fiscale voordeeltjes. En die gaan langzaam maar zeker verdwijnen. Er zijn aardig wat EV-rijders die dan zonder enige gewetensbezwaren weer in een benzine- of dieselauto stappen. Sterker nog: volgens een recent onderzoek wil bijna de helft straks weer terug.
Hoe kun je zakelijke rijders toch weer in een EV krijgen? Nou, door de verkoop van zakelijke auto’s met een verbrandingsmotor gewoon keihard te verbieden. Dat verzinnen wij niet, maar dat is een van de adviezen aan het kabinet in een nieuw rapport.
In dit uitgebreide onderzoek – uitgevoerd in opdracht van het kabinet – is gekeken welke maatregelen er genomen kunnen worden om de klimaatdoelen te halen. Je raadt het al: daarbij komen ook auto’s aan bod.
Een van de hoofdmaatregelen die wordt geopperd is een ‘verbod op nieuwverkoop fossiele zakelijke auto’s in 2025′. Oftewel: zakelijk elektrisch rijden moet niet meer aantrekkelijk gemaakt worden, maar verplicht worden.
Dat is nog niet alles: het rapport pleit ook voor een hogere bpm op auto’s met een verbrandingsmotor. Jazeker, nog hogere bpm. Omdat elektrische auto’s duur zijn moeten álle auto’s duur gemaakt worden, zo is de gedachte.
Tot overmaat van ramp moeten volgens het rapport ook de brandstofaccijnzen verhoogd worden én moet de wegenbelasting op benzine- en dieselauto’s omhoog. Het komt er dus in grote lijnen op neer dat Jan Modaal gedwongen wordt met de fiets op het OV naar zijn werk te gaan.
En betalen naar gebruik, hoe zit het daarmee? Dat staat gepland voor 2030, maar de onderzoekers willen dat eerder invoeren. Dit is namelijk ook een effectieve manier om autorijden te ontmoedigen.
Voordat iedereen zich teveel opwindt: het gaat nog maar om een advies, dus het moet nog blijken welke maatregelen er daadwerkelijk gaan komen. Dat is aan klimaatminister Rob Jetten. Hij wil in het voorjaar een pakket met maatregelen gaan presenteren.
Foto: @alexremeynse, via Autoblog Spots
waterisnat zegt
Dit is geen fascisme hoor, echt niet.
kas_par zegt
Weet je überhaupt wat fascisme is?? En dan meer dan de eerste twee regels van Wikipedia… 🤦♂️
Hawkeye72 zegt
Ik weet heel goed wat facisme is, weet ook heel goed wat een totalitaire staat inhoudt en dit ‘advies’ heeft elementen van beide. Je hebt groot gelijk! Typisch een advies uit de groen/linkse D66 (etc.) hoek. Misschien gaan mensen morgen bij het stemmen een signaal afgeven…. Ik hoop het!
pomoek zegt
@hawkeye72: nou ik ben benieuwd, waarom is dit fascisme?
FiXeR zegt
Zolang ze maar niet aan de youngtimerregeling komen. Ik rij nu een fantastische E91 335i in die regeling en dat is echt ideaal. Nu kan het nog namelijk.
Marco zegt
Precies dat FiXer!
Vooralsnog blijf ik heerlijk genieten van mn CLS500 met M113 in het vooronder.
Zal wel m’n laatste V8 worden gezien de plannen. Maar geniet er dagelijks van, wat een heerlijk motor geluid (vorige eigenaar heeft de resonator uit de uitlaat verwijderd, en ik heb m niet meer teruggeplaatst ;-)).
Bij starten en flink gas geven hoor je de V8, prachtig. Verder rijdt dit heel comfortabel en rustig over de snelweg, vooral in Duitsland.
Onder de noemer cultuur probeer ik zo lang als mogelijk dit soort afwisseling in het autolandschap op de weg te houden. Anders wordt het wel heel saai ;-)
En ja, ik kan ook genieten van alle innovatie op elektrisch gebied. Maar mn V60 PiH heeft me wel erg vaak naar de garage gedirigeerd…
horch zegt
Zo’n advies komt echt niet zomaar tot stand, daar is gewoon naartoe geschreven. Brandstof modellen worden gewoon dusdanig duur gemaakt met hoge bpm dat niemand ze meer wil/kan kopen en dus wel een ev zal kiezen. Verbieden hoeft dan niet, dat scheelt weer een impopulaire maatregel waarmee het lijkt dat we goed wegkomen.
mashell zegt
Hoe bedoel je naar toe geschreven?
Er liggen klimaatverdragen waar we ons aan te houden hebben. Omdat de politiek niet met oplossingen komt hebben ze de ministeries gevraagd wat ze moeten doen. En daar komt dan uit wat iedereen wiens kont niet aan het pluche plakt kan bedenken.
por100 zegt
De 11 grootste schepen ter wereld stoten evenveel uit als alle auto’s, maar wij kunnen nog gerust onze Chinese troep (dat binnen 6 maanden kapot gaat) halen, maar owee als je evenveel voor een auto wilt betalen als de rest in Europa. Nee het gepeupel uit de auto belasten gaat echt zoden aan de dijk zetten.
Dus ja, er wordt gewoon naar toe geschreven.
ronnys zegt
Je hebt helemaal gelijk dat ook die moeten worden aangepakt! Maar dat wil niet zeggen dat je voor de rest niets hoeft te doen!
Dat is net zo iets als totaal niets aan kleine criminaliteit doen zolang de organisatie van Thagi nog niet is opgerold.
Doordat de rechtse ballen zolang hebben getreuzeld wordt het nu de hoogste tijd om op alle vlakken tegelijker tijd aan de gang te gaan.
En ja dat gaat ook mij pijn doen, want ook ik rijd nog in een totaal onverantwoorde auto. Dat wil niet zeggen dat we alle ellende maar op onze kinderen moeten afschuiven!
por100 zegt
Één europa totdat de heilige koe kan worden uitgemolken …
Dutchdriftking zegt
Kan dit kabinet niet gewoon vallen? En dan weer minister van mileu die wel weet waar hij/zij/het het over heeft? Misschien een uitgekochte boer of zo…
pramm zegt
Ben benieuwd wat dan jouw verwachtingen zijn? Ook een ander nieuw kabinet zal zich moeten conformeren aan gemaakte afspraken ten aanzien van het klimaat.
Rudy zegt
Ze beginnen door te krijgen dat een hoop zakelijke rijders helemaal niet zo happy zijn met hun (nu nog goedkope) EV en willen het zo gaan verplichten. Bizar en belachelijk. We zijn 1 Europa toch, waarom kan Nederland dit soort onzin dan verzinnen?
zjos zegt
Die onzin komt juist uit Europa. De wetgevers van het Europees Parlement willen een verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035. Daar stemden de heren en dames mee in. NEXIT dus !
Rudy zegt
2025 is nog lang geen 2035.
ukbob zegt
Je mag de Duitsers gaan bedanken, die hebben dit verhaal afgelopen week geblokkeerd of in ieder geval vertraagd.
bfvo zegt
@zjos verhuis gewoon naar Engeland als die EU regels werkelijk zo’n ramp vindt. Brexit bevalt ze daar ook zo goed.
ronnys zegt
Maar nederland heeft allang besloten dat wij per 2030 de verbrandingsmotor afschaffen net als Noorwegen, GB.
Dus NEXIT heeft geen zin. Want Noorwegen en GB zitten er ook niet (meer) in en hebben ook de dood verklaard aan de brandstof auto. Zelfs eerder als de EU voorstellen. Dus dat schiet niet op.
Welke klimaat voorstellen stel jij dan voor als we wel in de brandstof auto mogen door rijden? Kom niet aanzetten met niks, want de tijd van ontkenning zijn we nu wel voorbij.
pramm zegt
Ben benieuwd waar je dit op staaft. Volgens mij zijn heel veel zakelijke rijders enorm tevreden met hun EV. De tevredenheidsonderzoeken laten dat overduidelijk zien:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/2022/03/Het%20nationaal%20EV%20en%20berijdersonderzoek%202021_0.pdf
Alleen, een EV is sinds dit jaar net iets duurder dan een conventioneel aangedreven auto (in de bijtelling dan), dus kiest een zakelijke rijder nu voor een benzine of diesel. Aan de andere kant is een BEV goedkoper voor de werkgever (vooralsnog geen wegenbelasting en normaliter lager in de brandstofkosten). Dus we hebben een in correct bijtellingsstelsel wat nu tegen een BEV werkt.
zjos zegt
EV rijden zonder subsidies is duur, heel duur. Auto rijden bestaat straks alleen voor de elite. Stem ze weg !
reactief zegt
Als ik kijk naar de hoeveelheid auto’s in armere achterstandswijken zijn we daar nog lang niet.
En als ik dat vergelijk met de betere wijken zie ik daar meer mensen fietsen…
mashell zegt
In de villa wijken staan de wagens in de garages, in de middenklasse wijken staan de garages vol met spullen en staan de auto’s onder de carport. In de achterstandswijken, veelal oude buurten met weinig parkeerplek staan de auto’s op straat. Daardoor lijkt het al snel heel veel. Vergeet ook niet dat in de achterstandswijken mensen wonen die geen keus hebben, die moeten werken waar werk is en wonen waar het betaalbaar is.
Het totaal aantal aan auto’s van ruim 8 miljoen geeft meer aan dat autorijden nog lang niet onbetaalbaar is.
knetje zegt
Die in de betere wijken moeten wel fietsen, anders is de elektrische auto niet voldoende opgeladen voor de volgende werkdag😉
reactief zegt
Haha.. ik moest lachen :)
moveyourmind zegt
En dit is nog maar één van de vele plannen die ze er koste wat het kost door gaan drukken. Gas nog duurder maken, extra belasting op zuivel en vlees en ga zo maar door.
Zie best in dat we het nodige moeten veranderen en dat we iets zullen moeten inleveren, maar heb het idee dat ze nu helemaal aan het doorslaan zijn.
kniesoor zegt
Voor mevrouw Van der Geest – wellicht een vegan – en dr soortgenoten is dat allemaal prima te betalen. Voor de overgrote meerderheid van de bevolking weet ik dat nog niet zo zeker.
audirs3 zegt
Vind ik best logisch eigenlijk, prive mag je dus nog best in een ICE rijden, maar voor puur woonwerk verkeer is een BEV toch perfect?
mashell zegt
Maar zakenwagens rijden veel meer kilometers per jaar dan privé wagens. Dan kun je ook stellen dat de EV al wel voor iedereen geschikt is.
cloverleaf zegt
Nee Mashell. Dat kun je dus niet. Dat het voor jou goed werkt betekent niet dat het een goede vorm is voir iedereen. Zou je dat gewoon eens willen aannemen ipv anderen een EV te willen opdringen? Dankbaar
pramm zegt
Zou je dan met onderbouwing willen komen waarom dit voor het gros van de zakelijke rijders geen optie is? Zelfs zakelijke rijders rijden gemiddeld maar 30.000 km. Ja, natuurlijk zijn er ook mensen die zakelijk 80.000 km per jaar rijden. Ik heb dat vroeger ook gedaan. Maar zelfs dat zou ik (gebaseerd op mijn huidige ervaring met elektrisch rijden) zonder enige probleem kunnen doen, want zelfs dan zijn er maar een minimaal aantal dagen dat je meer dan 300 km per dag rijdt.
Dat er een minimaal deel zakelijke rijders overblijft (<0,1%) waarvoor het lastiger wordt, omdat die mogelijk eens per week meer dan 800 km per dag rijden, tsja. Dan moeten die helaas ergens 15 minuten aan een supercharger tussendoor. Want ook die laadsnelheid gaat bizar snel vooruit (250 kW begint de norm te worden), waardoor je in 15 minuten ca. 50 kW kan bijladen (= 280 km).
Redrum zegt
Oh en dan is het geen “fascisme” zoals hierboven (verkeerdelijk) werd gemeld.
Ik merk vooral veel jaloezie en afgunst als het bij jullie om die 4% bijtelling gaat.
In BE is het zo dat je binnenkort enkel maar elektrisch mag “kiezen” en maar goed ook.
petroldrinker zegt
Uhm nee, puur dat jij het fijn vind, houd niet in dat iedereen dat vind…
jensoffbutton zegt
In België vanaf 2026 niet aftrekbaar dus heel nadelig…
Komt bijna overeen met een verbod, voor maar enkelingen zal het nog interessant blijven..
MetalLaires zegt
Hoe is ‘elke keer schone autootjes’ produceren beter voor het milieu, dan lang met een oude rondrijden?
In Afrika, zuid en midden amerika rijden bussen en autos rond van 30-35 jaar oud. Hier zijn ze ondertussen 6 a 7 keer vervangen door nieuwe versies. Ik vraag me af of het produceren van 7 bussen beter voor het milieu is dan met een oude bus 35 jaar te blijven rondrijden.
De milieukwestie is alleen van belang omdat men meer wilt produceren (en verkopen), het heeft niets met de huidige stand van de natuur te maken.
pramm zegt
Neem even de moeite om daarvoor de juiste onderzoeken te achterhalen zo’n opmerking komt niet heel verstandig over. Een BEV is inderdaad vervuilender om te produceren, maar na ca. 30.000 km rijden al schoner. Na 250.000 km is een BEV al ruim 80% minder vervuilend!
Sander zegt
Is toch op zich heel logisch? Als zakelijke rijder heb ik flink kunnen profiteren van de lage bijtelling. Dan is het wat mij betreft begrijpelijk dat ik als je daarvan hebt geprofiteerd, je daarna ook elektrisch moet blijven rijden. En voor normaal woon-werkverkeer zou ik ook niet meer terug willen naar een verbrandingsmotor.
Gulli zegt
Ik rij ook al 3 jaar naar tevredenheid EV, maar ben een van die mensen die naar een ICE aan het kijken is voor de volgende auto. Het idee van de lagere bijtelling en andere kortingen op EVs was dat de markt dan een beetje zou wennen aan EVs, en vooral dat de prijzen na een paar jaar flink zouden dalen omdat ze meer gemeengoed zouden zijn geworden. Tot die tijd zouden EVs nog een stuk duurder zijn dan hun ICE evenkniën dus moest er een subsidie op om ze verkocht te krijgen.
De praktijk leert inmiddels dat dankzij die fascist in het Kremlin momenteel alle prijzen de pan uit rijzen, China lekker aan het spelen is met de prijzen op grondstoffen en er ook nog een kleine gezondheidscrisis overheen is gegaan. Ofwel EV rijden is geen cent goedkoper geworden, dus naar mijn mening is de subsidie nog steeds nodig, en is het verhogen van de bijtelling nog wat te vroeg. Het effect ga je dus zometeen zien, dan stapt de helft van de EV rijders weer over op ICE en zijn alle (milieu)voordelen tenietgedaan.
pramm zegt
Ben benieuwd hoe je dan aankijkt tegen een Tesla Model 3 van 45.000 euro. Voor die prijs koop je een vergelijkbaar aangeklede audi A3 of een hele kale audi a4.
Tonnie zegt
Volgens mij zijn er al een hoop werkgevers (waaronder de mijne) waar alleen nog maar elektrisch geleased kan worden.
alfaqv zegt
Dit hele rapport, auto’s zwaarder belasten, belasting op vlees, zuivel, extra belasting op energie etc, komt twee dagen voor de verkiezingen uit en is toevalliger wijs precies gelijk aan het D66 verkiezing programma?? Wel erg toevallig, net zoals dat het door de heer Jetten is aangevraagd, van welke partij was hij ook alweer?
D66 is uit op een totale destructie van Nederland in faveure van een multiculturele dictatoriale Europese Unie waar zij en de Ursula’s en Lagarde’s het voor het zeggen hebben.
Europa wordt te duur voor bedrijven en ondernemers en die gaan verhuizen, nemen banen met zich mee en Europese unie glijdt af naar een status van een derdewereldland.
Belasting op vlees en zuivel komt er, BPM gaat naar boven net zoals accijnzen op energie en benzine, zakelijk zal niet vanaf 2025 zijn, maar vanaf 2030. Het gaat gebeuren want het merendeel zal ervoor stemmen.
reactief zegt
Nou, dat valt allemaal wel mee hoor. Ik ken behoorlijk wat ondernemers en die zullen geen van allen zomaar uit NL vertrekken en het gaat ze allemaal goed. Zelf net ook weer een paar nieuwe mensen aangenomen. Trouwens bewust sollicitanten van verder weg overgeslagen omdat ik het liever heb dat zij met de fiets komen of op zijn minst niet perse met de auto moeten.
Zeker zullen er een aantal bedrijven verdwijnen door dit soort maatregelen, maar dat is logisch en gezond, voor hen ontpoppen weer nieuwe bedrijven in de plaats. En bovenal, we krijgen er een meer gezond leefklimaat voor terug.
mashell zegt
Europa is het rijkste deel van de wereld, een enorm grote afzetmarkt, veel mensen willen hier wonen (of was je de migranten stroom vergeten?). Dus bedrijven zullen niet zomaar de EU verlaten, dan krijgen ze met importheffingen te maken die hun winst van het in landen buiten de EU gehuisvest zijn laten verdampen. Dat zullen Unilever en Shell ook nog wel gaan merken.
Ik denk eigenlijk dat de D66 één van de weinige partijen is die uit is op de redding van Nederland. Want we moeten eindelijk wel wat gaan doen om het land leefbaar te houden. 18 miljoen mensen, 8 miljoen auto’s, 3 miljoen koeien, 88 miljoen kippen, 10 miljoen varkens op dat hele kleine stukje aarde, gecombineerd met één van de grootste havens, één van de grootste grootste luchthavens en daar moeten we dan ook nog windmolens, zonneparken en kerncentrales bijkomen want we moeten ook energie onafhankelijk zijn. Je hoeft niet eens gestudeerd te hebben om te kunnen begrijpen dat zoiets allemaal tegelijk niet kan en beseffen dat partijen die dat wel beweren het alleen maar om het plekje op het pluche gaat. Eigenlijk is het simpel, elke partij die niet zulke maatregelen voorstelt is je stem niet waard.
karhengst zegt
Je kan het ook gewoon rekken en traineren tot je dood gaat. Voor het grootste deel van de stemgerechtigde gemeente een realistische optie gezien hun geringe levensverwachting. Kleinkinderen en immigranten kijken maar wat ze doen.
pomoek zegt
@alfaqv: jij denkt dus dat Jetten dit rapport opzettelijk vlak voor de verkiezingen heeft gelekt. Met als doel electorale winst?
Ik zou willen dat mensen zich zo makkelijk lieten manipuleren. De waarheid is volgens mij dat dit advies juist helaas het tegengestelde effect gaat hebben. Het gehaktballetje afpakken van de gewone man argumenten vliegen ons de laatste dagen om de oren.
Towel986 zegt
Ok, er moet iets gebeuren aan de klimaatuitdaging. Maar dan niet alleen de automobilist te grazen nemen a.u.b…
Graag een verbod op AliExpress en een troeptax heffen op te goedkope niet duurzame kekke spulletjes uit winkels als de Action, Xenos, Kwantum of Ikea. Dat scheelt een hele hoop containerschepen met meuk die Europa in varen en afval dat weer in Afrika gedumpt wordt (kleding).
Veel discussie gaat over auto’s en de bio-industrie maar laat alle vriendinnen, moeders en zussen stoppen met het kopen van troep!
Hoeveel uitstoot scheelt dat?
reactief zegt
Jaa dat zou goed zijn, maar erg lastig. Hoe definieer je een product als wegwerp of juist als duurzaam? Importtax zou wel helpen… en verplichtte terugname van producten die je verkoopt zodat je als bedrijf verantwoordelijk bent voor afval.. maar ja, dat is ook erg lastig in te voeren…
Redrum zegt
Import tax maar ook een (serieuze) leveringskost zonder gratis retour.
Gulli zegt
Vooral dat gratis retour zou eruit moeten, dat zorgt voor zo ontzettend veel onnodig afval en overschot; https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2019-2020/Op-volle-retouren.html
Deze docu heeft echt mijn ogen geopend, het retourbeleid van de kledingindustrie is zo fucking krom. Sommige bedrijven bieden wel gratis retouren aan maar gooien die vervolgens weg omdat ze ze niet meer als nieuw denken te kunnen verkopen. Grote retailers bieden gratis retour aan en daarom kiezen sommige mensen van een bepaald kledingstuk gewoon 3 maten, houden er 1 en sturen de rest terug. Het is allemaal te simpel. Het resultaat; een gigantische berg (nieuwe) kleding die moet worden vernietigd of met een beetje mazzel naar Afrika gaat, waarna je eigenlijk niet precies weet wat ermee gebeurt. Om te fabriceren is kleding al gigantisch vervuilend, als je dan ziet wat er vervolgens met geretourneerde kleding gebeurt draait je maag daar echt van om.
Ik vraag als ik (noodgedwongen) online kleding koop altijd naar hun retourpolicy, als ik mijn kleding terug stuur, gaat het dan weer op het schap?
Jagris zegt
Hoewel ik de toekomst voor nieuwe auto’s wel degelijk zonder de fossiele brandstoffen zie, vind ik dit nu niet heel realistisch om zo snel en masse elektrisch te gaan rijden. Allereerst zijn er niet genoeg elektrische auto’s beschikbaar ( kijk maar naar de levertijden) en daarnaast hebben we op dit moment helemaal niet de capaciteit om zo veel stroom te leveren op het net voor al die auto’s. Ik wil weleens zien hoe ze dat snel willen op gaan lossen.
Redrum zegt
Je kan je langetermijnplanning nu ook moeilijk baseren op het heden, niet?
Trouwens particulier is er nog 10 jaar de tijd.
freewilly37 zegt
Een auto is straks alleen nog voor de elite. Het gepeupel mag lopen, fietsen of bij gratie met het OV. Als je dat nu nog niet door hebt ….
steephh zegt
@freewilly37
Nou vertel eens, wie is die zo vaak genoemde elite? Uit welk deel van de bevolking komen ze, wat is hun vermogen en in welke sector werken ze?
kas_par zegt
Lekker populistisch verhaal. Auto rijden is inderdaad duur. Altijd al zo geweest. Toch hebben de meeste huishoudens een auto, of zelfs meerdere. Dat mag best wat minder. En de brandstof auto moeten we gewoon zo snel mogelijk van af. Alleen dan gaan de prijzen voor EV’s zakken.
bfvo zegt
“De elite” is een kreet voor mensen die lijden aan een Calimero complex.
Redrum zegt
Inderdaad, kansloos. Een term gebruikt door rechts om je buurman die naast je woont en netto 200 euro meer verdient, te beschrijven. De “Elite” ga je niet terugvinden onder de werkenden, volgens mij.
ttr6 zegt
Grappig. Vroeger was het “links”die tegen de elite schopte en nu dus (ook) populistisch rechts. Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op….. :)
karhengst zegt
Aan deze ene kant is men doodsbang voor een loon-prijsspiraal, aan de andere kant pleit men ervoor dat het leven duurder en duurder gemaakt moet worden omdat luxe slecht is voor het milieu. Voor zover je überhaupt van luxe kan spreken in geval van met je koekblik naar kantoor te moeten rijden…
Ik twijfel lichtelijk aan de haalbaarheid.
pramm zegt
Volgens mij zijn deze plannen niet per definitie duurder, maar zorgt voor andere keuzes. Wanneer het over klimaat en milieu gaat mag het ons niets kosten en is de vraag wat de businesscase is, wanneer het om een nieuwe TV gaat, willen we toch liever een maatje groter dan wat de buurman heeft. De businesscase van een nieuw model Iphone is er ook niet.
Het zit puur in onze mindset en onze wens om altijd meer te consumeren.
kas_par zegt
Prima plan. Natuurlijk gaan de ‘autoliefhebbers’ steigeren, maar we moeten gewoon om met z’n allen. De prijzen van dan vanzelf wel dalen. Ikzelf denk er sowieso geen seconde over na om weer terug te gaan naar fossiele brandstof. Waarom zou ik ooit nog zo’n ouderwets slinkende, ronkende automobiel zonder fatsoenlijk optrekken aanschaffen? Eenmaal elektrisch gekozen zeker ook vanwege de toen nog lage kosten, ga nooit meer terug.
hondafiel zegt
Tuurlijk, deze enthousiasme had je ook voor de eerste generatie hybrides en PHEV’s die met het stoppen van de subsidies net zo hard verdwenen zijn?
Redrum zegt
Klopt, en wat de autoliefhebber betreft; Dit is ook maar een groep waar jongeren instromen en oudere uitstromen en dus meegaat met z’n tijd. Als je een echte autoliefhebber bent, hou je van auto’s en niet enkel van ICE of BEV of … anders ben je gewoon een vastgeroeste, conservatieve, “vroeger-was-alles-beter” mannetje/vrouwtje
lexis zegt
Al gehoord van Frans Tillermans? , bijzondere bezige “bij” in de Eu commissie.
Tja ook in Belgie zijn veel millieu/energie kwesties met de verkeerde beslissingen ( gestuurd onder de groen/linkse druk) bezegeld. Resultaat kernenergie produktie verwaarloosd en deels gesloten , voedselproductie onder druk door zinloos stikstofdecreet met boze landbouwers als gevolg. Maar toch gaan we resoluut voor de EV, de warmte pomp enz. Das net als peuter willen fietsen zonder steunwieltjes , je gaat zowie keihard op je snuiter!
pramm zegt
Maar je leert het daardoor wel heel snel ;)
Robert zegt
Ik zou graag zien dat de export van groene (lees: bijtellingsvriendelijke) auto’s wordt verboden, of van stevige restricties wordt voorzien. Alleen op die manier heeft de (particuliere) occasionkoper ook de mogelijkheid om tegen een redelijk bedrag een EV aan te schaffen – en doet de subsidieregeling (na 20 jaar!) eindelijk wat deze moet doen: het vergroenen van ons wagenpark.
Maar daar zullen de lobbyisten van de RAI en BOVAG wel weer voor gaan liggen…
pomoek zegt
Eigenlijk wel een interessante vraag. Er wordt op EV’s behoorlijk wat subsidie gegeven. In eerste instantie zou je zeggen dat dit tegen het recht op vrij verkeer van goederen in gaat. Aan de andere kant beperk je feitelijk alleen de export. Dat is dus feitelijk alleen in het nadeel van de Nederlandse economie. Dus waarom niet?
w0ut zegt
Welkom in Belgie. Dit gaat bij ons (de-facto) al in over 4 maanden (1 juni 2023) voor bedrijfswagens.
Strikt genomen is het niet verboden maar de fiscale regels voor bedrijfswagen met ICE (incl hybrides) worden zo ongunstig (honderden euro’s per maand extra) dat geen bedrijf ze nog zal willen.
Redrum zegt
Na 4 jaar EV kan ik je zeggen dat het best werkt en profiteer er maar van want lang gaat het niet meer duren of die bedrijfswagen wordt afgeschaft.
allesmetturbo zegt
Stelletje ratten , bah
alfagtv6 zegt
Tegen die tijd is een fantsoenlijke EV onbetaalbaar als zakelijke auto met 22% bijtelling. Dus wat mij betreft geen auto van de zaak meer en een leuke 535d op de kop tikken en de kilometervergoeding accepteren. Ook duur maar dan rijd je wel veel leuker.
petroldrinker zegt
Het zou voor mij een reden zijn om een andere werkgever te zoeken als die mij een ev verplicht, genoeg werk en genoeg werkgevers die niet onder de plak vd linkse brigade zitten en je wel een normale auto laten rijden
pier zegt
Het issue in dit artikel wordt grotendeels al getackeld door grote werkgevers zelf, dus het is vooral van toepassing op kleinere werkgevers. Bedrijven met meer dan 100 medewerkers moeten sinds 1 januari dit jaar de CO2-uitstoot van reizende medewerkers (zowel woon-werk als zakelijk). Daarom verplichten veel van deze werkgevers EV’s in de lease. Ik lees hierboven veel populistisch gelul, eigenlijk 2 zinnige comments:
– die van @Tonnie die aangeeft dat veel werkgevers elektrisch leasen al verplichten.
– die van @Towel986 die aangeeft dat de zooi van Ali Express/Action/Xenos verboden zou moeten worden.
sabrerator zegt
Klopt. Mijn werkgever ook.
Vanaf dit jaar kan er alleen nog elektrisch worden besteld.
Maar ze houden ook de kilometervergoeding in stand, met mijn kilometrage zo’n €9000 netto per jaar. Dus ik dender lekker door met de oude Jaguar.
Wel op HVO100, dat is dan mijn bijdrage.
pomoek zegt
Goedkoopste elektrische auto nu: 22.500 euro voor de Dacia Spring.
Goedkoopste ICE auto nu: Mitsubishi Space Star voor 16.000 euro. Als je mazzel hebt betaal je voor de Dacia Spring net geen 20k, dus het verschil is 3.500 euro.
De VW Up is op zich wel een interessante auto om de prijzen tussen ICE en EV te vergelijken. Op mp heb ik een model gekozen bouwjaar vanaf 2017, met airco, automaat, en 100.000km op de teller. Een Elektrische Up is dan te koop vanaf ongeveer 13.000 euro. Ook hier is nog 2.000 subsidie op te krijgen. Dan kom je op 11.000. Dat is dan iets goedkoper dan een UP met een benzine motor. Die beginnen zo rond de 12.500 euro.
Het verschil is natuurlijk de range die je met een UP EV kan rijden. Die stelt met 200km weinig voor. Maar dergelijke auto’s worden denk ik vooral als 2e auto gekocht. Voor korte ritjes naar de supermarkt of woon werkverkeer (gemiddeld iets van 30km). Dus range is niet eens zo’n probleem.
Natuurlijk is 11.000 euro voor een hoop mensen nog steeds een fors bedrag. Er zijn genoeg mensen die zo’n 5.000 euro max uitgeven aan een auto. Simpelweg omdat meer voor hen niet te betalen is.
Maar op zich valt het mij nog mee als het gaat om de aanschafkosten van een EV.
MarcoM zegt
Het kabinet dit, het kabinet dat. Volgens mij denken ze dat iedereen een EV kan betalen. Een EV daarvan is de accu na 10 jaar op, wie tikt er dan 10k neer voor een nieuw accupakket.
steephh zegt
@marcomanta
“Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee? Dit vragen veel consumenten met interesse in een elektrische auto zich af. Lange tijd werd er vanuit gegaan dat de levensduur zo’n 150.000 kilometer is. Nu blijkt echter dat het minimaal 250.000 kilometer is. Een flink positief verschil dus. In de toekomst zal de levensduur alleen nog maar verder op gaan lopen. Er is al een Chinese fabrikant die zegt een accu te kunnen produceren die maar liefst twee miljoen kilometer mee zou kunnen.”
en
“Naar aanleiding van het onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven kunnen we dus concluderen dat de levensduur van de accu van elektrische auto’s langer is dan oorspronkelijk gedacht werd. Een levensduur van minstens 250.000 kilometer is ruim acceptabel en gezien de snelle vooruitgang in technieken zal dit de komende jaren nog veel verder oplopen”
Bron: https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/blog/accus-van-elektrische-autos-gaan-langer-mee-dan-gedacht
En dat terwijl de EV nog maar nét om de hoek is komen kijken. Even ter referentie, een benzineauto gaat gemiddeld 300.000 km mee, een diesel 400.000 km. (bron: https://www.kentekenloket.nl/hoe-lang-gaat-een-auto-mee/) Natuurlijk zijn er allerlei uitzonderingen te bedenken (zie Klokje Rond) maar die zijn er voor een EV ook: met één accu is ruim 1 miljoen km’s gerededen door Hansjörg von Gemmingen-Hornberg in zijn Tesla Model S.
Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/man-rijdt-1-500-000-kilometer-met-tesla-moet-veel-vervangen-2970560
MarcoM zegt
Wel een mooi antwoord waarvoor dank. Feit is wel dat er heel veel auto’s rijden met een prijsklasse tot 5000 euro en ik zie vooralsnog niet die doelgroep in een EV zitten, bovendien is Europa nog heel ver weg van elektrificatie en ik hoop dat waterstof cq opslag van eigen energie eindelijk eens doorzet, dit is nu nog ver weg.
scrmeagle zegt
Morgen weer lekker op pad met mijn V12 die gaat nog wel mee tot
2035
mrjlr zegt
Als deze drakonische maatregelen ingevoerd worden zijn de gevolgen niet te overzien. Zakelijke rijders gaan privé nog meer oude auto’s kopen. Hoezo hebben we nu al 8 miljoen auto’s en een van de oudste en meest vervuilende wagenparken van Europa? Het wagenpark groeit en de vervuiling erdoor ook.
EVforEver zegt
Allemaal een elektrische auto.
En dan gaan we lekker allemaal met het vliegtuig op vakantie.
Met een caravan op vakantie gaat niet meer.
Of bouwen ze nu al naast elke snelweg in ieder land een hoop snelladers.
Ik kom ze nog niet tegen. Niet eens in Europa.
Waarom zo pushen als er nog geen goed alternatief is.
Verder zijn elektrische auto’s voor heel veel mensen onbetaalbaar.
En door deze regeltjes komen er nog minder ICE auto’s op de 2e hands markt.
Met het openbaar vervoer gaan is geen alternatief…