Een auto van de zaak betekent in Nederland verre van een “free lunch”, sterker nog ze worden fors belast. Je moet een percentage van de nieuwwaarde van je auto bij het inkomen optellen (de bijtelling). Afhankelijk van hoe groen je auto is, is dat 14, 20 of 25%. Vandaag kijken we naar de 14% bijtellers die op diesel rijden.
Het volledige actuele overzicht van 14% bijtellingsauto’s is altijd te vinden op Autowiki.nl, maar de rauwe cijfers zeggen ook weer niet alles. In feite zijn er een drietal “kampen” die op dit moment een 14% bijteller met diesel in de aanbieding hebben: Fiat, het VAG concern en Smart.
Fiat lepelt de 1.3 JTD met 86 pk in de Grande Punto en Grande Punto Evo. De “Evo” is in feite een facelift, maar wij hebben nog onze grote twijfels of we het wel een verbetering vinden.
Fiat Grande Punto 1.3jtd actual 3-deurs
Fiat Grande Punto 1.3jtd actual 5-deurs
Fiat Punto Evo 1.3jtd dynamic 3-deurs
Fiat Punto Evo 1.3jtd dynamic 5-deurs
Van de VAG-merken claimt Seat de meest spannende auto te maken (Auto Emocion, je weet tog). Net als bij de Polo en Fabia wordt de aandrijving verzorgt door een 1.2 TDI driecilinder die er 75 pk en 180 nm uitperst. Daar zouden we inderdaad best emotioneel van kunnen worden, want dat houdt niet over. Positief is dat de Ibiza zowel als driedeurs SC, met vijf deuren en als station te verkrijgen is.
Seat Ibiza 1.2tdi ecomotive SC
Seat Ibiza 1.2tdi ecomotive 5-deurs
Seat Ibiza 1.2tdi ecomotive ST
Skoda houdt het vreemd genoeg slechts bij een station wagon. Blijkbaar gaan muesli en veel ruimte in Tsjechie hand-in-hand. Fijn voor startende gezinnen, maar als je nog vrijgezel bent zou ik voor een spannendere auto opteren. Echt “succes” straal je niet echt uit in een Fabia combi.
Skoda Fabia 1.2tdi greenline combi
Smart is recordhouder in dit lijstje: de Smart Fortwo is de goedkoopste, kleinste, minst krachtige en daarmee de langzaamste uit deze lijst. Ook kun je maar met zijn 2-en aan boord, maar daar staat tegenover dat er ook een cabriolet is. En parkeren is absoluut het makkelijkst.
Smart Fortwo 0.8cdi pure
Smart Fortwo 0.8cdi pure cabriolet
Volkswagen leek even de 14% diesel categorie te claimen met de Polo Bluemotion, maar inmiddels zijn er genoeg tegenstrevers die het de Polo lastig gaan maken. Met een vanafprijs van 16.290,00 is de Polo niet bepaald de voordeligste, maar wij Hollanders schijnen VW helemaal fantastisch te vinden.
Volkswagen Polo 1.2tdi bluemotion trend 3-deurs
Volkswagen Polo 1.2tdi bluemotion trend 5-deurs
Blijft natuurlijk de vraag: welke moet je nu kiezen. Fiat bewijst nu wel weer eens dat ze duidelijk heer en meester zijn in het bouwen van kleine auto’s. De Punto’s hebben de krachtigste motor, ook nog eens de enige viercilinder en zeker de “oude” Grande Punto is messcherp geprijsd. De driedeurs is er vanaf 12.795,00 en dat is zo een paar duizend euro minder dan de VAG-tegenstrevers. Tenslotte rijd je in deze categorie auto’s omdat het zo voordelig is of niet soms?
Bisazza zegt
-edit: dank u, is inmiddels aangepast-
Gr van een Spanjaard
Bob zegt
Laatst toch ook al gedaan hier Punto versus Polo? Neem ik nu de Smart Cabrio…het zonnetje schijnt
W116 zegt
Ik ga voor de ‘oude’ Grande Punto. Die met dat Maserati-achtige neusje.
Merry zegt
pppffff hier schieten de tranen in me ogen.
Dit doet toch geen werkgeven zijn/haar personeel aan?
Tevens moet je een uur eerder opstaan om weer optijd op je werk te komen.
En die Skoda he, als ik nou echt met 4 personen(2 kids)aanboord en heel die ruime achterbak heb vol gepropt gaat die dan nog wel vooruit zeg.
Als hij er al 15 seconde over doet om 1100 Kg naar de 100 te krijgen wat als je dan 300 kilo extra er bij doet.
En top snelheid 174?hoe gaat hij dat doen dan?
15 seconde om naar de 100 te komen, dan moet het wel even duren voordat hij die die 174 gaat halen…
Laurens zegt
Die Opel op LPG, is helemaal lachen… hopelijk ziet de politiek in dat 1. de auto niet het probleem is 2. subsidies nooit resultaat opleveren.
Neem bijvoorbeeld de Duitse feed-in tarieven om “groene electriciteit” te stimuleren: “Als politici naar feed-in gevraagd wordt, verwijzen ze altijd naar het succesvolle beleid in Duitsland dat model staat voor de links plannen. Ze presenteren het beleid niet alleen als goed voor het milieu, maar ook als een economisch succesverhaal nu Duitsland dankzij de subsidie een grote duurzame sector heeft die voor honderdduizenden mensen werkgelegenheid biedt.
Vervelend alleen dat Duitse economen eind vorig jaar al met de kettingzaag door het beleid zijn gegaan. Zij komen tot de conclusie dat de subsidie ontzagwekkend duur is, innovatie hindert, geen extra werkgelegenheid oplevert en nauwelijks tot CO2-reductie heeft geleid. Het ontnuchterende leesvoer (Economic Impacts from the Promotion of Renewable Energy Technologies The German Experience, nov 2009) is het werk van drie universiteiten en het gezaghebbende economisch instituut RWI.”
philz06 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
paulusrx7 zegt
pff ga wel op de fiets wat een prut auto’s
[StiGGie] zegt
Fiat Punto favoriet =)
@merry zelf rijd ik een fiat punto uit 2003. Elk stoplicht sprintje verlies je maar hij haalt 155 km per uur. Genoeg om een flinke bekeuring te krijgen in Nederland en hoef echt niet eerder uit mn bed!
Hij rijd nog eens zeer comfortabel ook.
Waarschijnlijk zelf nog nooit in gereden?
@paulusrx7 heb jij je rijbewijs al? Nee he? Dan MOET je op de fiets.
Merry zegt
@[StiGGie]:
Nee ik kan met trots vertellen dat ik nog nooit een Fiat Punto uit 2003 heb gereden…
Merry zegt
En nog een toevoeging.
Hoeveel verbruik je nou?
Niet wat de papiertjes zeggen maar wat je echt zelf verbruikt.
Is dat 1 op 22, 1 op 17?
Dat is wat me altijd afvraag want ik rij echt vaak volgepakt met meerde mensen aanboord en ik durft te wedden dat een 1.2 DTI motor daar tch echt wat meer moeite mee gaat krijgen waardoor hij net zoveel verbruikt dat het allemaal geen zin meer heeft.
jeanclaude zegt
polo heb een chip gezien die hem naar 98pk en 240nm brengt dus dan gaat het wel wat beter met de prestaties
CarWasher zegt
@jeanclaude: Das nou de hele grap, als je die auto’s gaat chiptunen gaan ze ook meer brandstof verbruiken, dat wordt er onder andere aangepast, denk niet dat je dan nog dat zelfde verbuik haalt als waar het om ging.
Wel klopt het dat je dan meer vermorgen hebt met 14% bijtelling. mja.. of het nou ook echt zoden aan de dijk zet weet ik niet
Ashik zegt
Tja, ik weet het nog steeds niet. Polo of de Punto Evo.
Fiat is meer fun to drive wat betreft prestaties en heeft meer leuke opties. De Sky Dome dak is schitterend. De Polo voelt en rijd veel degelijker. Voor wat betreft de aanschafprijs zijn ze vrijwel gelijk. Echter laat je het Sky Dome dak weg bij de Fiat en neem je wat leuke opties op de Polo dan scheelt het wel zo’n 2000 euro op de Evo.
Bertus zegt
De Skoda is de meest praktische, de Fiat (pré-facelift) de mooiste, maar voor het uiteindelijke doel waar deze auto’s voor gebruikt worden, het woon-werk verkeer, is er rationeel gezien maar 1 juiste keuze:
De smart fortwo cdi.
Gemiddeld in de spits zitten er 1,2 personen in de auto, aansluiten in de file gaat prima, de stoelen zijn de beste van alle voorgestelde auto’s (en ja, die heb ik allemaal geprobeerd) en het is nog de schoonste van het stel ook!
Daarom voor mij: De smart. (En niet alleen hypothetisch, rij ook daadwerkelijk een nieuwe smart).
jvb zegt
autoblog wordt met de dag erger…!!! wat had je verwacht? een dikke vette wagen met veel pk’s en ook nog de goedkoopste zijn… dahm jullie zijn echt ingesteld op pk monsters. snappen jullie nou gewoon niet dat snelheid/ acceleratie niet samen gaan met een zuinige/ milieuvriendelijke motor..!! weer een waardeloos stuk met waardeloos commentaar en broekies die praten alsof ze er verstand van hebben! haha ga fietsen!!
Ashik zegt
@jvb:
RESPECT!!!
Ashik zegt
Jeetje zeg, iedereen maar lopen zeuren over de prestaties.
Ik lever mijn A6 sprint bak in voor zo’n BPM vrije auto. Hierdoor steek ik 270 euro per maand in mijn zak en ja doe ik er 3 seconden langer over om de 100 te halen.
Waarom zo’n BPM vrije auto afkraken, of ben je er gewoon niet mee eens dat JIJ wel wegenbelasting moet betalen voor je milieu onvriendelijke auto.
larsboelman zegt
Net als gister:
nm = nanometer
Nm = Newtonmeter
De eerste eenheid is voor heel kleine afmetingen en de laatste is om draaimoment/koppel aan te duiden.
RobertJ zegt
@ bashers: stop eens met het bij je ouders wonen, zorg dat je je rijbewijs hebt en als je dan een mooi koophuis(4ton+) + premium Dsegmenter hebt, kom dan weer eens terug.
@merry: wat ben jij een triest figuur zeg. voor jou geldt het bovenstaande dus ook. Als(met recht als…) je volwassen bent kan je met je echte mening komen.
OT: Tot nu toe heb ik alleen de Polo BM gereden (rest als benzine) en het rijdt niet verkeerd. Natuurlijk is het niet snel, zeker niet als je op de snelweg zit, maar het voldoet prima.
@bertus: mwah, ik ben 191cm, en vind de stoelen in de smart wel goed, maar die in de Ibiza niet minder (wel lager).
Door het stugge onderstel zou ik toch niet voor de smart kiezen. De Ibiza (ST) zou mijn keuze worden. (comfortabeler en groter)
Overigens vind ik de automaten ook niet echt lekker van de smart, maar in principe voldoende voor normaal gebruik. (bezit “ouderwetse” automaat)
Merry zegt
@RobertJ:
Mijn echte mening aangezien ik me bij de volwassenen mag rekenen:
Dit soort auto’s zijn leuk voor mensen die van a naar b gaan en de auto geen bal uitmaakt.
Een echte autoliefhebber zal hier niet echt warm van worden en zal(net als ik) wel die 200 of 300 euro extra voor betalen.
En dat ik de regels wel of niks vind gaat het niet eens over, en dat zal me ook een worst zijn.
Ik kan betalen wat ik nuk an betalen en als iemand anders wel gebruikt maakt van dit soort regels gaan ze hun gang maar.
En we zijn hier op een autoblog en dan ga ik er van uit dat hier autoliefhebbers zitten.
Anders kan je beter naar de groene sectie van autoweek gaan.
En van de techniek in deze auto’s ben ik niet van onder de indruk.
Een klein diesel motortje maken is niet moeilijk.
Maar waar ik nog steeds geen antwoord op heb is wat deze auto’s nou echt in het dagelijkse leven verbruiken.
Want wat ik mis vind aan deze regels is dat als men toch lekker gaat scheuren met deze auto’s dat het verbruik heel veel toeneemt.
perfecte verbruik cijfers halen in een lab die precies voldoen aan de EU regeltjes is leuk maar in het dagelijkse leven kan ik met een 2.5 turbo boxer blok aardig in de buurt komen van de zuinige auto’s met normaal gebruik.
Sorcerer zegt
@CarWasher: bij gelijk gebleven rijstijl worden ze meestal iets zuiniger hoor, omdat er meer maximumkoppel ontstaat bij een bepaald toerental waardoor bij de zelfde acceleratie in theorie iets sneller geschakeld kan worden waardoor het gemiddelde toerental lager is. Ook de verbranding zelf kan soms wat efficiënter worden wat ook bijdraagt.
Ga je ermee scheuren, tja, dan ga je dat wel merken in je verbruik.
alfa mannetje zegt
wouter : ”maar wij hebben nog onze grote twijfels of we het wel een verbetering vinden. ”
Ik begrijp het niet , heb je het nu over het uiterlijk of kom je verder en we gaan over de techniek praten ?
Ik vermoedt het eerste hier op Audiblog….
As_long_as_it_is_fast zegt
@Wouter :
@AB :
de minst krachtigste moet de minst krachtige zijn in jullie tekst bij het stuk van de smart.
Dumpiej zegt
De Fiat is veruit de beste! Na facelift is de binnenzijde mooier, echter de buitenkant is mooier van de Grande Punto. Je zit erin en er (hopelijk) niet heel de dag naar te kijken, dus voor mij de Punto Evo!
pvl zegt
Wij hebben hier thuis een smartje 0.8cdi. Standaard is het ding onwezelijk traag, maar na een bezoekje aan ziptuning valt er best mee te leven. Hij heeft nu iets van een 73 paardjes en 150 Nm. Alleen spijtig van die semi-automaat. Het ding is al een grote verbetering op die van de eerste smart, maar het blijft toch een snelheidsbreker.
Doka zegt
Als ik toch moet kiezen word het de Seat Ibiza ST toch nog een beetje ruimte
Remko zegt
Echt “succes” straal je niet echt uit in een Fabia combi
bedoel je niet:
Echt “succes” straal je niet echt uit in een auto met 14% bijtelling?
Als je een beetje succes uit wil stralen lijkt me een bijtelling van 25% en minimaal F brandstoflabel een must ;-)
GWBoes zegt
@ Merry
dit kunnen wel degelijk auto’s voor liefhebbers zijn. Je houdt namelijk een flinke bak geld over aan het eind van de maand die je mooi in je hobby auto kan steken.
Lijkt mij ideaal, doordeweeks de saaie ritjes met de belastingontduiker en in het weekend de delta evo2 uit de garage te rijden voor het toeren.
Ashik zegt
@GWBoes:
Mag het ook een VW Golf Cabriolet wezen uit 1980 naast een Fiat Punto Evo of een VW Polo Bluemotion? ;-P
Ramshoek zegt
GWBoes snapt het !
Als je baas je niet een dikke vette combi met 2 liter 150+ pk motor gunt om jezelf met je gezinnetje, de weekend boodschappen of een kofferbak vol kinderwagens, campingbedjes, speelgoed en andere zooi in enig comport en sportiviteit te vervoeren, zul je die auto zelf moeten kopen. Dan is het lekker te weten dat jou bijtelling geen grote bijdrage heeft geleverd in de financiering van de verbouwing van het koninklijk vliegtuig of het onderhoud aan zeiljacht de Groene Draeck…
Merry zegt
Ik heb gewoon een Impreza aangeschaft en daar doe ik alles mee.
Dat is nog veel goed koper dan 2 auto’s bezitten(of 1 bezitten en 1 huren)
Maar je zegt het zelf al ze blijven saai, de auto is dus niet voor de liefhebber maar voor mensen die geld willen besparen met woon werk verkeer.
En wat er dan met het geld gedaan wordt wat je over houd zijn natuurlijk een miljoen optie’s te verzinnen.
Het blijven treurige auto’s.
Ashik zegt
@Merry:
Ik bezit dan een BMW E28 uit 1986, een VW Golf Cabriolet uit 1980 en straks een BPM vrij auto die ik (straks) gekocht heb. Met deze 3 auto’s ben ik nog steeds goedkoper uit dan mijn ene Audi A6.
Blijk ik dan volgens jouw geen auto liefhebber te zijn?
Merry zegt
@Ashik:
Je snapt me punt niet.
Je BMW en VW zijn denk ik je auto’s die je lief hebt.
En nu schaf je die 14% prut auto aan om geld over te houden om je hobby auto’s te kunnen betalen.
Daarmee geeft je zelf al aan dat je die BMP vrije auto niks vind anders had je die andere 2 auto’s niet aan geschaft om toch je autorij behoefte te kunnen doen.
Zit ik goed?
Want gaat je auto hart nou echt kloppen van die BMP vrije auto?
Nee want daarom heb je die BMW en VW.
Ik heb dit al eerder hier gezegt dat je lekker moet doen en laten wat je wil, dat zal me allemaal een worst zijn.
Maar een auto liefhebber die warm wordt van dit soort auto’s liegt.
Deze auto’s blijven stuk voor stuk langzame goedkope auto’s die je dan maar voor lief neemt.
En of je een autolief hebber ben?geen idee!
Een VW golf cabrio spreekt niet in je voordeel ;) (grapje, voordat iedereen weer over de zeik is)
Ashik zegt
@Merry:
Ben sprakeloos.
Ramshoek zegt
ps. Ik zie nu dat GWBoes vooral geinterresseerd is in automobiel speelgoed (zoals wij autoliefhebbers eigenlijk allemaal zijn…).
jan1666 zegt
@GWBoes
En zo is het maar net. Maar ja..sommige mensen zijn nou eenmaal slimmer dan andere…Kan Merry ook niets aan doen..
Merry zegt
@jan1666:
hahaha…;)
Ja kan natuurlijk ook naast je werk gaan wonen hoef je helemaal niks te betalen!
Zoals ik dat is pas slim.
rwd zegt
man oh man, je werkgever heeft het OF niet best met je voor en gunt je gewoon geen fatsoenlijke leasebak OF je verdient helaas zo weinig dat je wel MOET kiezen voor zo’n duffe 14% bijtelling slet.
Het lelijke eendje zegt
Ik heb het niet voor die ecomotivekes en bluemotionekkes, ne Mini diesel is leuker, ge krijgt er in België ook 15% korting op, en ge moogt er leuke velgen onder steken ed.
Bij ne polo of ibiza mag dat niet.
cecotto zegt
Idd, de Grande Punto is de mooie A naar B fuck de overheid auto. In de vrije tijd lekker met de Exige S2 knallen. Pret kilometers mogen geld kosten, de andere zo min mogelijk. Dus saai A naar B kilometers en gezinstripjes lekker in de Prius, en zoals gisteren, heerlijk binnen door flammen in de Exige.
alfa mannetje zegt
Ik merk al , we basten hier allemaal van het geld. Goed zo.
Laurens zegt
Een bekende moest en zou 3 banken hebben om zijn 3 kinderen niet elkaar onderling in te slaan… mij leek enige opvoeding voldoende… maar het wordt twee bluemotions en een walkietalkie :-)
OT: hoe is het mogelijk… kun je dan alleen in Cuba nog ongestoord gelijk zijn… de Internationale…
ferrari599xx zegt
ik zou voor de smart gaan , ik heb het altijd al een koddig wagentje gevonden
Raptor zegt
Ik heb gewoon een 2 liter diesel BMW van mijn baas gekregen. Ik durf te wedden dat die niet alleen veel sneller is dan bovengenoemde, maar ook zuiniger. Ik heb namelijk 6 versnellingen, en dat heeft bovengenoemd speelgoed niet bij gebrek aan koppel. Met die van mij trek ik soms ook een aanhangwagen met quad, tesamen 600 kg. Probeer eens met een speelgoed auto van 1.2 liter! Ik weet trouwens niet wat ik betaal. Ik denk dat het in Belgie anders is want volgens mij kost die auto me praktisch niets. Er zal vast wel een markt voor zijn, maar als mijn baas met zo’n prul afkomt, zoek ik ander werk!
jan1666 zegt
@merry
oh. tja..dan kan je 100% plezierauto, maar dit hele gebeuren geld niet voor jou, omdat je er toch geen hebt…
jan1666 zegt
btw ik zou ook voor vorig type Punto gaan..
rene zegt
Laurens ,zo vroeg al en al teveel gedronken ?
Nie goe he !!
Beetje Verward zegt
Ik zou geen van deze dieseltjes kiezen en voor de Prius gaan. Die trekt ze er allemaal uit (zowel bij hetstoplicht als bij de tussensprint) en is nog een stuk ruimer ook. Ziet er bovendien erg goed uit mits met de goede velgen.
En als je maar 14% bijtelling hoeft te betalen maakt de catalogusprijs niet zo heel veel meer uit.
Jammer voor de mensen die daar problemen mee hebben, maar wie het voordeel wil incasseren: ja je gang.
Laurens zegt
@Beetje Verward: is Joran van der Sloot familie? Die schijnt ook vrij egocentrisch te zijn. “Chiptunen” van een Prius, hard optrekken bij een stoplicht, wat heb jij te compenseren…
rene zegt
jvb ,correct voor prestaties uit een diesel of benzinemotor heb je brandstof nodig tenzij je andere technieken toepast ,hoef je niet uit te leggen dewelke.
rene zegt
Laurens ,met je ingewikkelde argumentatie uit weet ik wat welke bron ga ik nog even terug naar de vorige item over een vergelijk Astra-Auris ,waar je (misschien bewust)geen diesel uit een benzine herkent ,kennis van zaken man en objectiviteit graag.
rene zegt
Laurens optrekken(zie Astra Auris )met een Auris hybride (domme vergelijking trouwens die test) kost je geen bakken brandstof.
Trouwens bij het volgende stoplicht (als die Astra er al is) kun je met die diesel helemaal niks compenseren alleen een beetje laten stinken.
Beetje Verward zegt
Ja laurens: Joran is mijn zoon. Dat weet hij zelf niet maar jij wel gelukkig. En jij bent mijn neef. Maar dat wil de familie eigenlijk niet weten…..
Laurens zegt
@Beetje Verward: hoezo, ben ik de enige niet hoer?
OT: sommigen hier doen alles voor geld, geld, geld. Kies dan de leukste: Evo…
rene zegt
Accelereren kost bakken poen iemand die mij een systeem kan verkopen (buiten compenseren van energie) mag mij dat liefst zo snel mogelijk vertellen.
rene zegt
Remko “Echt “succes” straal je niet echt uit in een Fabia combi” maar zeker niet met jouw uitleg.
Bernard zegt
Waarom een VW Polo Slowmotion? Met Toyota Auris hybride rij je een auto met 136pk en een automaat. Belangrijkste is dat je veel verder onder de CO2 grenzen valt.
Ik lach me echt suf als al die diesel kopers er na de kabinetswisseling in januari achterkomen dat ze wel wegenbelasting moeten betalen en niet een beetje ook. En ook nog BPM!!
En met de huidige levertijden mag je blij zijn als die auto in januari geleverd wordt.
rene zegt
Bernard, inderdaad slooooowmotion.
rene zegt
Laurens ,nee de enige gepensioneerde (………..).
Laurens zegt
@rene: alcoholist ;-) jongen/meisje, uit je frustraties nou eens een beetje duidelijker…
rene zegt
Laurens ,neem er nog een.
Laurens zegt
@rene: foutje. Heb je inhoud, of ben je Beetje?
rene zegt
Laurens ,gewoon doen is al gek genoeg zeker.
Laurens zegt
@rene: wat doen, rene, gooi het eruit, meisje, zeg het…
rene zegt
Laurens, hoe lief ik jou ook vind ik ben niet de iemand die zich laat dirigeren of manipuleren ,met deze uitzondering op je vraag.
Laurens zegt
@rene: hahaha, delirium, zie je al roze olifanten?
rene zegt
Laurens, lager als normaal denkend mens kan niet.
rene zegt
Laurens, deze blog zou mensen moeten laten communiceren ,wat me een beetje bij jou stoort is anticommunicatie en de door u uitgelokte persoonlijke scheldpartijen.
Ikzelf heb persoonlijke visies over de toekomst hoe we ons in de toekomst gaan verplaatsen ,en ik verdedig die ook.
Eigenlijk ,eerlijk maakt mij niet uit welk merk dan ook bekijk ik alleen hun visie en niet hun commercie.
Technisch ,Laurens en niet uit blaadjes,kan jij me weinig oren aannaaien ,maar dat terzijde gelaten.
In de hoop van normale communicatie.
rene zegt
Laurens, trouwens zou zelf eens een persoonlijk met U willen maken .
Zal niet zo evident zijn Belgie Nederland ,maar wat moet ,moet.
rene zegt
Laurens ,gesprek willen maken.
alfa mannetje zegt
het blijft jammer dat iedereen over autos mag praten.
rene zegt
Alfa ,dat noemt men vrijheid van mening.
alfa mannetje zegt
@rene: ik denk aan een min. leeftijd en brommerrijders alleen lezen , wie is voor ?
Laurens zegt
@alfa mannetje: voor. Maar het helpt toch niet, onkruid…
clubbtraxx zegt
(Auto Emocion, je weet tog)
Als zelfs de redactie al niet meer het woord ’toch’ schrijft zoals het hoort, dan is het eind hier echt zoek…
rene zegt
Lekker zo weer een afgesloten hoofdstuk.
Shol.
BoutWout zegt
mijn leaseregeling laat mij veel vrijheid. Als ik een leuke BMW 3 of Audi A4 wil rijden dan kan dat. Maar als ik er voor kies een kleine zuinige auto te nemen dan houd ik daar een leuke zak cent aan over. (ja cash op mijn rekening!)
Ik rij daarom een Aygo op moment en deze wordt binnen een paar maanden ingeruild voor een Grand Punto (niet de evo, ugh).
Keching. 10.000 euro (netto!) erbij per jaar. Weet niet wat jullie allemaal opstrijken van de baas, maar 10.000 euro er bij is niet fout!.
Kortom, door deze auto’s (en voornamelijk de gekke belastingregels) verdien ik aan auto rijden!!!
rene zegt
BoutWout ,voor mij een zeer logische redenering waar jij (en evt je gezin)gerust van slaapt.
rene zegt
Laurens ,onkruid te meiden als de pest.
Start basic.
floryn zegt
Goed om hier eens een overzicht van te zien. De punto vind ik de leukste auto, maar ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om hem met een diesel te bestellen. Bij Italiaanse auto’s hoort een lekker benzineblokje met pit en veel toeren. De Polo vind ik dan de beste keuze, al is de auto wat saai. German engineering mag wel wat sexyer.
Trevor zegt
Voor woon/werk iedere dag(60 km heen, 60 km terug, waarvan 4 van de 5 dagen file) ben ik aan het overwegen welke wegenbelasting- / bpm- vrije auto het gaat worden(ik hoef niet naar die bijtelling te kijken want ik schrijf kilometers… dan hou je dus helemaal veel over…) Tja ik ben ondernemer en ik zit er niet om de regering te spekken.. Voor weekenden, lol, enz enz.. dan haal ik mijn ZX-10r te voor schijn… of mijn mini-moke met cooper blok…
Laurens zegt
@Trevor: afhankelijk van je budget zou ik of een Fiat, of een Honda nemen. Tenzij je mobiliteitsconsultant bent…
Peter zegt
Mijn dank voor het goede overzicht bovenaan. Dit heeft geholpen met mijn keuze voor een andere auto. Ik rij nu een Vel Satis en heb vanmiddag een Seat Ibiza ST gekocht. Met een Excelberekening werd mij duidelijk dat mij dit E900 per maand scheelt. Met een dik jaar heb ik het bij te leggen bedrag eruit. Ik heb het twee keer nagerekend voor ik het geloven kon.
Ik denk wel de schrijver van de jongere garde is wegens zijn opinie. Voor de zakelijke rijder is mijns inziens de Seat de beste keuze. Zeer compleet en goedkoper dan de polo. Inzake de fabia deel ik zijn mening. De skoda ken ik nog van andere tijden en is niet meegenomen in mijn keuze.
Overigens was onze tweede keuze de Punto Evo. Supercompleet voor weinig geld.
Van Leeuwen zegt
Ik was erg sceptisch over het verbruik Seat Ibiza Ecomotive. Vorige week heb ik onze nieuwe Seat Ibiza ST Ecomotive gekregen. De garage had er 74 binnengekregen die nu allemaal uitgeleverd werden. We zullen er nog vele op de weg zien. Ik was benieuwd naar het verbruik maar hij loopt nu met vakantiekilometers 1:28. volgende week moet ik weer werken en dat betekend kortere afstanden rijden, dan wordt het verbruik wellicht meer.
Peter zegt
Mijn Seat ST heb ik nu ook gekregen. Het verbruik valt me tegen maar is toch goed te noemen. 1 op 20 veel op de snelweg. Als je op B-wegen 90 rijdt is de auto wel zuiniger. 1 op 30 lijkt me niet eenvoudig haalbaar. Maar goed, ik heb de auto net dus wellicht wordt het beter als de auto meer km heeft gedraaid.
Verder is het een nette, zakelijke en practische stationcar. Het is even wennen met het lichte vermogen maar het is in het verkeer goed meekomen, dat valt absoluut niet tegen voor zo’n lichte motor.
Leaserijder zegt
Afgelopen week in een 1.2 tdi van volkswagen en seat gereden. Ik was een beetje bang voor het gemis aan snelheid en kracht, maar werd, misschien ook wel daardoor positief verrast. Je kan in de 1.2 best pittig rijden en het zijn inmiddels volwaardige auto’s. In verband met de lage leaseprijs en dito bijtelling ga ik vrijwel zeker een ibiza bestellen. Niet de grootste en niet de snelste, maar ik lach me rot om de kosten……. Leuk voor mensen die auto’s als status symbool zien en hier meer aan uitgeven dan aan bijvoorbeeld een leuke woning…….. Ieder zijn plezier….
petrolhead zegt
Er is nu ook een belastingvrije Citroen-diesel uit … houden jullie de zaken wel bij?
sir_smokalot zegt
@petrolhead: Zoals in het andere topic al gezegd, dit is een momentopname. Wellicht komen we binnenkort met een update.