![Afbeelding Zagato Lamborghini Raptor: vergeten concept (1996)](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Coachbuilders/Zagato/Raptor/zagato-lamborghini-raptor-001.jpg)
![Afbeelding Zagato Lamborghini Raptor: vergeten concept (1996)](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Coachbuilders/Zagato/Raptor/zagato-lamborghini-raptor-002.jpg)
![Afbeelding Zagato Lamborghini Raptor: vergeten concept (1996)](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Coachbuilders/Zagato/Raptor/zagato-lamborghini-raptor-003.jpg)
![Afbeelding Zagato Lamborghini Raptor: vergeten concept (1996)](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Coachbuilders/Zagato/Raptor/zagato-lamborghini-raptor-004.jpg)
![Afbeelding Zagato Lamborghini Raptor: vergeten concept (1996)](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Coachbuilders/Zagato/Raptor/zagato-lamborghini-raptor-005.jpg)
De hoekigheid van Lamborghini’s in de jaren 90 werd opeens met verbroken met deze Zagato-creatie uit 1996.
In samenwerking met Alain Wicki bedacht de Italiaanse coachbuilder Zagato zo’n twintig jaar geleden deze glooiende supercar. Met een voorkant die in zijn geheel omhoog klapte, want reguliere deuren in een supercar werken toch voor geen meter. De 4,3 meter lange en vierwielaangedreven Raptor werd aangedreven door de V12 uit de Diablo VT, die de auto een top van 330 km/u moest geven. Zaken als ABS en traction control werden overboord gegooid, om het wagengewicht laag te houden. Dit, samen met de koolstofvezel body, zorgde ervoor dat ‘ie een stuk sneller was dan de Diablo. (Totdat je moest remmen, maar dat is bijzaak.) Het dak was voorzien van Zagato’s kenmerkende double bubble en kon bovendien worden losgekoppeld, om er een roadster van te maken.
Alain Wicki’s wens om er minimaal vijftig van te maken kwam nooit uit. Het bleef bij één exemeplaar, die op na een veiling in de private collectie van een verzamelaar verdween. Jaren later hebben we nog wel elementen van de Raptor teruggezien in de Spyker C12 Zagato. Zoals Michiel van den Brink al eens aangaf in zijn column Copy-paste op hoog niveau:
“De Raptor was een concept voor Lamborghini, maar er is geen enkel Lamborghini-element in te herkennen en zo kon het design jaren later eenvoudig verspykerd worden op het onderstel van de Spyker C12 LaTurbie. Misschien niet echt origineel, maar het is wel een echte Zagato.”
@ricardo Spyker c12 zagato Bedoel je. spyker c 12 la turbie ie een totaal andere auto. Dat is een 2 zits open auto zonder cabrio dak dus alleen op te rijden en deelt het onderstel me spyker c8 double 12. Zagato zou w12 krijgen maar is nooit gebouwd net zoals de la turbie die ook w12 zo krijgen. Maar spyker kon niet genoeg motoren krijgen bij volkswagen omdat ze geen motor deal hadden. En volkswagen deze motor zelf gebruikte dus geen toestemming gaf deze motor te kopen. Om dat ze niet wouden deze motoren bij andere merken gebruikt zouden worden
http://www.youtube.com/watch?v=RHQ9GrehNro
5-95.Heel wat jaartjes later.
Porsche 918 voorkant? Iemand?
Mooi, inderdaad een vleugje Spyker..
Bedek maar weer onder een stoflaag…
Eerste foto deed me meteen denken aan een 918
Zo recht van voren best cool. Alles daarachter is maar goes dat het vergeten is
@deladude: goed*
Het dingetje met de remmen begrijp ik niet zo.
Geweldig design! En typisch Zagato: veel lijnen die heel makkelijk op het netvlies liggen en door velen mooi gevonden zullen worden, gecombineerd met een aantal aparte niet voor de hand liggende lijnen, waardoor je jezelf af blijft vragen of het nu heel erg mooi is of toch een beetje lelijk.
Maar karaktervol is het zeker. En je ontdekt telkens wat nieuws in het design. Ik kan deze concept wel waarderen. Net als die andere bizarre creatie van Zagato: de Alfa SZ.
Krijg een beetje een Koenigsegg gevoel bij die ruit… En de Jaguar XJ13 komt ook in me op.
Maar goed dat hij vergeten is …
hmm, koensisiggg, ofzoiets, dat was m’n eerste impressie
Van voor is die prachtig van achter vind ik hem niet zo
Maak hem als nog maar !!
Vind hem zeker mooi! Van voor én van achter!
918 koplampen in 1996
Bb
Zou er graag 1 hebben… 4×4 is ook ideaal met het weer van vandaag
@papa:
Ideaal?
Ehh, geen abs, geen tractioncontrol en een vermogen ten noorden van 500pk?
Lachen gegarandeerd met dit weer, maar ideaal…?
ABS en tractiecontrole wegen quasi niets.
AWD darentegen weegt minstens 80kg en normaal nog een stuk meer extra.
Maar wel bezuinigen op tractiecontrole en abs… waar het eigenlijk de tractiecontrole is die ervoor zorgt dat een AWD supercar iets of wat stuurt zoals een supercar en niet zoals een tractor.
logica…
Wel logisch dat dit nooit iets geworden is, een lamborghini die er niet extreem marginaal uitziet… dat mag toch niet in productie gaan, wie weet zouden de lottowinaars dan in contact komen met smaak.
http://www.autoblog.nl/nieuws/tweede-exemplaar-lamborghini-5-95-zagato-duikt-op-69170 anyone?
Een exemplaar maar? hmmmm volgens mij hebben ze die nog gebruikt bij races in de USA!
Volgens mijn krijg ik Alzheimer want ik dacht dat er een race versie gereden had.