We berichtten enkele dagen geleden over het nieuwe coachbuilt-project van Zagato, die het oude Italiaanse merk Diatto onder het stof vandaan heeft gehaald. Toen hadden we niet meer dan een sneak-peak van de Diatto Ottovù Zagato, zoals de auto voluit heet, maar ondertussen is er een impressie verschenen van dit Italiaanse project dat in Genève aan het publiek wordt getoond.
De Zagato zal uit aluminium vervaardigd worden, over de motorisering wil men niet veel los laten. Er wordt echter heftig gespeculeerd over een Maserati supercharged V8, wat de auto er niet onaantrekkelijker op maakt (via virtualcar).
Het Diatto logo:
Coen zegt
Ik krijg een ferrari gevoel bij die impressie…
Fej zegt
Ziet er wel goed uit, maar is niet meteen de meest veilige auto voor voetgangers denk ik :-)
Deon zegt
Een beetje “vorige Jag. XK meets Ferrari 612″…
Ik heb mooiere auto’s gezien!
Dat van die supercharged Maserati-motor klinkt dan wel weer goed, maar alleen als ze niet inleveren op het hoogtoerige karakter van de motor. Zoiets hoort nou eenmaal bij een italiaan.
Luie supercharged motoren zijn leuk (heel leuk zelfs) in een mercedes, maar in zoiets hoor je de motor gewoon over de 7000 toeren te jagen!
Lebastille zegt
Ziet er heel aardig uit. De voorkant is voor m’n gevoel alleen wat te laag t.o.v. de zij- en achterkant. Verder heel goed dat het koetswerk uit aluminium is gemaakt en zo’n geblazen V8 klinkt ook goed hoor. Ik vraag me alleen af op welk onderstel dit dan gemaakt zal worden, Ferrari, Maserati?
shivan zegt
ferrari met panties over de koplampen
Michiel_vd_Brink zegt
Even een vraagje aan iedereen:
Lees mijn oude column eens en vertel me dan of dit Zagato-design in jullie ogen retro is of neo-klassiek.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/18/retro-to-do-or-not-to-do#post-6437
Jurrian zegt
Hey! een paarse alfa romeo 8C.
maken zou ik zeggen.
Jurrian zegt
het logo is trouwens wel erg “Bugatti”.
http://www.webpj.net/s_img/0401/ceramic-emblem/bugatti.jpg
MarcO zegt
Bah, wie heeft hen de tekeningen gegeven van een Hyundai Scoupe??
Ejay zegt
@ Michiel, ik kan niet zeggen dat ik stijlelement uit de oude Diatto’s herken. Spykers hebben bijv. genoeg verwijzingen naar het verleden. De grill van Bugatti is afgeleid van de oude modellen. Echter, behalve de naam verwijst amper nog iets (zal vast wel iets kleins zijn) dat aan de oude Diatto’s doet denken. Derhalve alleen de naam, dus eigenlijk geen van beiden.
Rick zegt
@ Michiel
Je praat enkel over retro in je column, dus graag zou ik nog een verwijzing van je zien naar het neo-klassiek. Zo veel verstand van auto’s heb ik ook niet om te herkennen of hier gebruik gemaakt is van oudere designs, maar ik zie toch wel, tja hoe zeg je dat, oude ontwerpregels of bepaalde punten die de ontwerper in acht heeft genomen bij het ontwerpen van deze auto, aangezien de auto bepaalde kenmerken vertoond. Voorbeelden hiervan zijn (volgens mij) de lijn boven het wiel achter, dit steekt uit wat hem breder maakt en dit is duidelijk iets wat uit het verleden komt aangezien het tegenwoordig allemaal strak is afgewerkt met bollingen en er niet een aparte lijn voor gebruikt wordt. Nog een voorbeeld vind ik de velgen, deze velgen zijn niet een nieuw model sterker nog, dit doet je ook een beetje aan ‘vroeger’ denken en dat is natuurlijk ook niet zonder opzet. Nu zal je denken die velgen dat is toch helemaal niet het ontwerp van de auto, dat klopt, maar het is wel tekenend voor het totaal plaatje.
ps gaarne ontvang ik de beschrijving van neo-klassiek (in auto’s dan he) dan zal ik vanmiddag als ik terug kom van de uni je vraag proberen te beantwoorden, want ik vind dit zelf ook erg interessant…
joep zegt
@michiel, ik heb sterk de indruk dat dit niet zagato’s design is, maar gewoon een photoshopje van een enthousiasteling.. De bovenkant is namelijk de xk en de onderkant een 8C…
Mister-E zegt
Waste of time & money imo. Die Zagato-Aston’s van vroeger waren mooi, maar wat ze de laatste jaren doen ziet er gewoon niet uit. Nu nog zo’n lelijke zorro-achterruit en klaar is kees.
Michiel_vd_Brink zegt
@joep: deze 3D-renderingen komen zeer zeker wel van Zagato zelf.
Ze zijn op exact dezelfde manier gemaakt als de 3D-platen van de Ferrari 575 GTZ.
@Rick:
Retro is het klakkeloos en soms 1 op 1 overnemen van stijlelementen van klassieke naar moderne auto’s (soms zelfs zonder dat daar vaak een praktische reden voor is…),
De inspiratie wordt erg letterlijk van vroeger genomen en de huidige stand der techniek wordt soms zelfs helemaal niet of nauwelijks meegenomen in de styling.
Bij neo-klassiek worden klassieke stylingvormen gecombineerd met moderne en alles wordt aangepast aan de huidige stand der techniek qua aerodynamica, materiaal en constructie.
De Citroen C6 is bijvoorbeeld erg neo-klassiek, in mijn ogen.
Een knipoog naar het verleden, maar toch helemaal up to date.
Remco zegt
Ik ben niet echt te spreken over het ontwerp. Ik vind de achterkant nogal losjes hangen (kijk naar een rechte streep boven de achterste wielkasten, ze lopen niet evenwijdig met de streep boven de voorste wielkasten). Zo heb ik de indruk dat de auto z’n broek moet optrekken.
En ja…ik vind hem inderdaad nogal erg op Ferrari 575 GTZ lijken, kijk naar de raamstijlen en luchtinlaat achter de voorste wielkasten.
Wil zagato nou met een mooie auto op de proppen komen, dan moeten ze hun best doen om de alfa C8 compitizione te overtreffen. Dat zou ik zeker mooi vinden.
Boxster zegt
Hoewel de spatbordwelvingen me erg aan een Coupe Fiat doen denken, en het logo gewoon plagiaat is van het Bugatti-logo, vind ik het toch een fris en aanvullend design. Niet te vergelijken met Ferrari, het enige actuele verfrissende design daar is de 599. Waar moet ik tekenen?
Rodnet zegt
Coupe Fiat, inderdaad….
Jurrian zegt
die fiat coupe is toch van pininfarina?
Klassiekerrally zegt
Jullie denken aan de Coupe Fiat vanwege de ‘richels’ boven de wielen.
Maar dat is niet te vergelijken met elkaar. De richels lijken meer op die van de 300 SL.
Michiel, dit lijkt me een duidelijk geval van neo-klassiek omdat niet schaamteloos een model uit het verleden is gerecycled, maar een nieuw ontwerp met moderne trekjes is neergezet.
Zagato heeft zelfs hun klassieke ’trademark’ -de double-bubble- niet gebruikt.
PloegR zegt
De Fiat coupe is het werk van Chris Bangle (ja, die van BMW)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Klassiekerrally: goed gezien zeg.
Het ontbreken van de double bubble was mij nog niet eens opgevallen.
Klassiekerrally zegt
Ik vind het vanuit oogpunt van ‘functioneel design’ wel goed dat ze die (in mijn ogen overigens fraaie) double bubble hebben weggelaten. Want zou die double bubble nog functioneel zijn? Toch alleen als er meer ruimte nodig is i.v.m. het dragen van een helm? En dat is alleen zinvol wanneer er geracet gaat worden met deze auto’s.
Remco zegt
Ik vind de auto gewoon erg onevenwichtig uitzien. Is gewoon alsof de achterkant afzakt ten opzichte van de voorkant. Is dat soms de bedoeling?
Renny zegt
De voorkant doet met aan Fiat Barchetta denken, de zijlijn boven de wielkasten ook. Het ontwerp van de dakstructuur doet me dan weer aan de Ferrari 250 GT denken uit 1964.
Maar ik vind het ongetwijfeld een Retro vermits er een dikke knipoog is naar de Fiat Abarth Zagato van 1956
Renny zegt
Oei, in je latere post lees ik dat het dan neo-klassiek is ipv Retro.
joep zegt
@Michiel., in dat geval ben ik van mening dat Zagato zich enorm verlaagd met deze impressie. Het roosterje boven de voorwielen is letterlijk van de 8C overgenomen (wanneer dit een zagato ontwerp was geweest was dit niet eens heel erg, maar de 8c is volgens mij geen zagato, als ik me niet vergis..), en de spiegels en zij-ruiten zijn exact dezelfde vorm asl de XK van Ian Callum, en de koplampen doen me sterk denken aan de GG50. Maw, ik vind het een niet erg origineel ontwerp.
gebbetje zegt
Ik ben er niet echt kapot van. Vooral de spatborden zijn oerlelijk. Ik moest gelijk aan dat fiatje denken die heeft ze ook.
3s zegt
Een fiat sport in een nieuw jasje……..
Niet echt spannend. En dat voor een merk als zagato.
tssk tssk nu was de fiat een mooie auto maar dit??????
Niet meer doen!!!!!!
SugarFree zegt
1e reactie was ‘nee, bedankt’.
2e reactie was ‘kruising Coupe Fiat en Ferrari 612 koets’.
eindoordeel: met een beetje bijschaven zou het mooi kunnen worden… ;)
JLJ zegt
@Joep,
Michiel lijkt gelijk te hebben, hij staat op de website van zagato.
michiel zegt
Ik ben het met SugarFree eens.
Weinig harmonie, terwijl ik wel van eigenwijze auto’s hou.
Citrofiel zegt
Ik dacht gelijk aan de Fiat Coupe, en niet alleen door de lijnen boven de wielen. De algemene opbouw en vooral de lijn van de achterkant doet me er sterk aan denken, dat hij eerst nog schuin naar beneden loopt en dan naar binnen. En daarbij dan een beetje Ferrari. Ik wil alleen een plaatje van de achterkant!!! BTW: grappig dat rode neusje. :P
edwin zegt
Losjes ontworpen naar een originele 8v naar mijn mening:
–edit: plaatje netjes resizen, max. 450 pix. breed, en dan nog eens proberen!–
edwin zegt
sorry, met origineel bedoel ik niet de oorspronkelijke Fiat 8v, maar de Ghia Supersonic, een 8v uit 1953 die op het plaatje van mijn vorige post staat.
Klassiekerrally zegt
Mmm… Maar die is dus van Ghia. Wel vreselijk mooi!
Heeft wel wat van een Pegaso weg trouwens…
slk55 amg zegt
hhmm…raar, ik zie hier toch echt een verbouwde alfa romeo 8C, kijk naar de bovenkant (raamlijn, daklijn), en ook de luchtinlaat aan de zijkant komt overeen met die van de 8C. Ook toevallig is dat er (net als in de 8C) een V8 van maserati in komt te liggen.
hoe dan ook, ik vind hem niet geslaagd. ik hou niet zo van die lijnen boven die wielen. en de kont is mij iets te bol.
Citrofiel zegt
@ autoblog; Waarom nu opeens moeilijk doen over een te groot plaatje van Edwin? Ik zie zo vaak dat anderen het ook doen (o.a. zelfs Michiel!!!) en daar wordt niets tegen gedaan! Tis discriminatie tegen minder vaste bezoekers! :P (niet helemaal serieus bedoeld, maar wees wel consequent aub)
dekster zegt
@slk 55 AMG
het is dan ook een impressie eh ;)
Klassiekerrally zegt
Ik heb ‘m effe geschaald:
Jappy zegt
Mwoa, niet zo heel erg mooi! Vind het een beetje Maserati en Ferrari kenmerken hebben.
edwin zegt
@ autoblog: ik wist niet dat de plaatjes max 450 pixels mochten zijn. Had me gemaild en ik had het veranderd. Een tip; zet deze max. breedte bij de uitleg over de tags. Dat voorkomt misverstanden.
@ klassiekerrally: thanks voor het aanpassen. En trouwens, het is een ontwerp van Savonuzzi (voorheen werkzaam bij Cisitalia). En te zien geweest in 1953 op de stand van Ghia. Ik weet dus niet of dit een origineel Ghia ontwerp is. Maar wie heeft deze auto uit naam van Zagato ontworpen? Ik vermoed niet dat Savonuzzi 54 jaar later nog a/h ontwerpen is.
Zoef zegt
Retro of Neoklassiek? Misschien, en in dat geval neoklassiek, want Aston Martin kan je zo misschien typeren. En dit is gewoon plagiaat eigenlijk.
marcel zegt
lijkt inderdaat veel op de 575 gtz van die japanner ook die vind ik niet echt mooi
Bertus zegt
Hmmm, Fiat Barchetta anyone? En dat Maserati blok komt toch bij Ferrari vandaan.
Afijn, ’t ding voegt dus niks toe.
heidekonijn zegt
Een fijne discussie over auto’s is me nooit teveel, maar dit gaat er toch lichtjes over lijkt me.
Het is een mooie auto.
Met een lekkere motor en -italiaanse autobouwers kennende- een fun chassis.
Meer dan we kunnen zeggen van de BMDaimlerchryslerDaewooLexusoep, of de VeenheidsWorst rommel die ons marketinggewijs de strot worden ingeramd.
Vincent#1 zegt
De auto vindt ik niet oerlelijk, maar bijzonder mooi kan ik hem ook weer niet noemen. Bijzonder al helemaal niet. Echt zo’n gemiddeld sportauto uiterlijk.
Retro kan je dit volgens mij niet noemen, daarvoor moet het toch wel wat ouderwetser overkomen.
Wat een belachelijk logo trouwens. Als of de auto voor kermisexploitanten, circusdirecteuren, en pooiers gemaakt wordt.
joep zegt
@klassiekerrally, die Ghia Supersonis is idd echt heel erg mooi! En hij lijkt idd best wel op de pegaso z102 berlinetta touring, dus ja dan moet hij ook wel mooi zijn :) Toch blijft de pegaso mijn all time favoriet.
JLJ zegt
Al die mensen hier die het logo af zitten te zeiken. Dit is het origineel sinds 1905, toen men nog totaal niet dacht aan styling e/o ‘corporate identity’. een logo was toen ovaal met je naam erop, basta.
Vincent#1 zegt
@JLJ dan wordt het minstens tijd voor een update in de vorm van andere kleuren. Dit doet mij denken aan
SuperShallow zegt
Het is net een Chineesje! De verhoudingen/ hoofdlijnen zijn weliswaar nog redelijk OK (mag ook wel voor Zagato), maar qua details is het een mixed bag die je heden ten dage verwacht bij onze Chinese vrienden. Echt een serieus lelijke auto!
autoblogger zegt
@Edwin & Citrofiel: helemaal gelijk, ik heb de 450 er nu bijgezet.
Ik heb het plaatje van Edwin niet gezien, maar excuses voor de evt verwarring.