
De Zacoe Taycan ziet er iets meer uit, zoals je van een ‘Porsche’ zou verwachten: af.
Als er een ding is waar Duitsers goed in zijn, is het hun basismodellen er erg ‘standaard’ uit laten uit zien. Dat is een bewuste keuze. Je moet immers wel extra marge pakken door sportpakketjes, sportvelgen, carbon pakketjes en dergelijke te verkopen.
De Porsche Taycan ontkomt daar ook niet aan. Als je naar de Porsche-configurator gaat om zo’n Porsche EV samen te stellen, ziet ‘ie er standaard zo uit:
Zacoe Taycan
Inderdaad, je hoort je overbuurman en achterneef al scanderen: “Dat kan echt niet!” Gelukkig heeft Porsche allerlei opties voor je omdat probleem te verhelpen. Sport Design-kits, grote wielen, carbon frutsels en dergelijke zijn bijna verplichte opties, bovenop de andere verplichte opties als de grotere accu. Zoals @wouter al zei over de Taycan: je moet eerst 20 mille aan opties uitgeven en dan kan kun je beginnen met echte opties.

Enfin, mocht je niet heel veel geld aan Porsche willen overmaken voor deze slimme marketingtruc (een sport design bumper is niet significant duurder om te fabriceren dan een gewone bumper), is er een oplossing. Zacoe heeft namelijk een bodykit ontwikkeld die Rick Brandsteder zou omschrijven als “Heftig…”.
Extra laag
De voorkant heeft een 992.1 GT3-vibe dankzij de bumper die extra laag is. Ook de dubbele lip is een kenmerkende feature. Het is niet alleen een nieuwe voorzijde die er fraaier uit moet zien een link moet leggen met de race-Porsches, de Zacoe Taycan heeft namelijk minder weerstand met deze bumper. Volgens Zacoe is de pasvorm meer dan perfect. Dat geloven we op zich wel: ze maken ook kits voor andere supercarmerken. Het is niet even een Maxton-spoilertje plakken op je dak.

Aan de zijkant zijn er nieuwe sideskirts met het nodige koolstofvezel werk. Ook hier zijn er volgens Zacoe aerodynamische voordelen behaald. Nu maar hopen dat er geen Finse Mercedes-bestuurder het carbon sierwerk aan de zijkant eraf rijdt. Aan de achterzijde is uiteraard een diffusor én iets hoger zien we een spoiler die wel wat ‘ducktail’-esque’ vibes heeft. De kit is gedeeltelijk met de hand vervaardigd en extra dik gelakt, zodat het carbon niet verkleurt.
Kortom, helemaal af dus. En ook op een wijze dat je net even wat unieker bent dan de andere Taycan-rijders. Alleen in Nederland rijden er al meer dan 700 stuks rond, Porsche is dus minder exclusief dan ooit.
Prijzen zijn nog niet bekend.
Deze Taycan is in de basis al een prachtige auto die weinig extra toeters en bellen behoeft om fraai te zijn. Een set mooie orginele iets grotere velgen is mi al voldoende. Deze spulletjes zijn voor mij not done en verstoord het schone en cleane design van Porsche…
@Charles Taycan 4S: Volledig eens
@herve11f, merci! Wij zijn het wel vaker eens merk ik!
+1!
@Charles Taycan 4S: Wat ik me nou afvraag Charles, rij jij in een Taycan? Ik bedoel, ik hoor je er haast nooit over. Als ik een Taycan zou hebben, zou ik dat misschien weleens laten weten.
Goed dat jij dat niet of nauwelijks doet. Dat siert je.
@nicolasr, dank je! Merci! Rijdt soms ook in de Seat Mii Electric van mijn vrouw, ook een heerlijke auto!
@charles in de rubriek mijn auto, lijkt me fantastisch. Gewoon doen!
https://www.autoblog.nl/aanvragen-mijn-auto
@stekkerkoning @charles doen! Wouter in de duurtester naar de Lot voor potje touren met ome Charles. Wel in de Seat dan!
Mooi man.
@sempiternal, haha! Jazeker in de Seat!
@stekkerkoning, merci! Goed idee!
@Charles Taycan 4S: en ook ben het weer met je eens Charles! Dit doet echt afbreuk op het mooie design van de Taycan.
@v300amg, met zo een Nickname kan ik het niet anders dan met je eens zijn als oud Mercedes Benz employee !
Cleane design van een Porsche?
Porsche heeft altijd al een lelijke rommelige design gehad.
Is niks cleans aan.
Om te huilen. Zoals deze Taycan ook nog steeds doet.
Het blijft een te lang op een te hoge temperatuur bewaarde blubberpudding. Wat is dit toch een gedrocht als je ziet hoe een 911 eruit ziet…
Echt? Wie vind dit nou mooi? Verschrikkelijk al die carbon aanhangsels en opplaksels.
Gewoon een basis Taycan met een leuk kleurtje (mambagroen bijv), andere velgen (Taycan Turbo Aero bijv.) en de Performance + accu, en je bent onder de ton klaar. De rest is allemaal overbodig.
Design briefing bij Porsche voor de standaard velgen:
‘Jongens, bedenk een zo lelijk mogelijke standaard velg zodat iedereen minimaal 2 rooitjes extra uitgeeft aan een setje fatsoenlijk ogende velgen met dezelfde kostprijs.’
@harrie: die standaard velgen helpen ook met de geadverteerd maximale WLTP range. Persoonlijk zou ik gewoon aftermarket een setje oppakken voor de zomer en standaard velgen voor de winterbanden.
In deze en vele Porsches is nog altijd de platgeslagen VW Kever te zien. Zoals het allemaal begon voor Porsche.
@cobona; je bedoelt de Tatra 97?
Vind de kit best mooi. Vind alleen die verticale vinnen niet mooi. Als die er af zijn vind ik het wel een mooie manier om je taycan te personaliseren. Ben zelf niet zo fan van de Taycan, want vind ze zelf niet mooi. Met deze spoilerpakket vind ik hem wel mooier.
Ik hou normaal niet van al die opzichtige opsmuk maar vindt deze variant wel gaaf.
Een cleane Tuscan S voor doordeweeks. En deze voor het weekend. Kom maar door
Duchtail is wel een grappige toevoeging.
Ik vind vaak standaarduitvoeringen en basismodellen mooier dan de opgedirkte Johnnie exemplaren. Zo is de basis Carrera van alle 911’s het fraaist. Geen gaten en frutsels. Deze Taycan heeft bijna gesloten wielen. Fraai. Wielen moeten nooit meer aandacht vragen dan de auto zelf. Overigens vind ik het succes van de Taycan erg begrijpelijk. Het komt het dichtstbij een vierdeurs 911 die ook nog eens elektrisch is gemaakt. Twee vliegen in één klap.
Ik blijf de Taycan op een Audi lijken vinden en de e-Tron op een Porsche. En dat bedoel ik eigenlijk serieus. Het model, of beide modellen, zijn een soort van mengvorm met trekjes van beide labels, en daardoor komen beide imho niet echt uit de verf.
Wat dat betreft maakt deze spoilerkit er wel meer een 911 achtige van, dus dat is dan misschien winst?
Niet alleen een ducktail, ook een duckface. Lelijk strijkijzer zo.
Kan het maar niet mooi vinden de taycan en is niet porsche waardig.