Met zachte vering kun je harder dan met een hard onderstel.
Dingen zijn niet altijd zoals ze zijn. Weet je nog dat James elke keer op Top Gear zei dat een auto die ontwikkeld was op de Nürburgring automatisch slecht is, want te hard geveerd? Nou, dat is een beetje kolder. De Nordschleife is namelijk vrij hobbelig.
Leuk weetje: de Golf GTI Clubsport is niet het snelste in de race-stand, maar met de dempers en veren op comfort. Een hard onderstel is namelijk niet bevordelijk als je een goede rondetijd wil neerzetten. Het belangrijkste is dat de dempers een uitstekend absorptievermogen hebben. Dan kun je net wat harder door de bochten, later remmen en eerder op het gas. Ergo: de auto gaat sneller dan wanneer je alle kanten op stuitert.
Zachte vering beter dan harde
Maar wat blijkt: deze wet geldt dus niet alleen op de Nordschleife van de Nürburgring. Ook op de elandproef blijkt een hard onderstel zeker niet het meest effectief te zijn. Daar kwamen de medewerkers van het Spaanse KM77 achter. KM77 is een instantie dat de elandproef test van nieuwe auto’s om te zien hoe ze reageren bij deze beruchte test.
In dit geval kan de SL63 deze test doen met een snelheid van 76 km/u. Dat is al een behoorlijke snelheid. Dat bleek wel aan de eerste poging, toen de chauffeur een paar pylons raakte. Een tweede poging ging gelukkig wel naar wens. De SL rondde de elandtest met groot succes af.
Het grappige is, daarna probeerde het testpanel het op de sportieve modus, maar die bleek dus minder effectief te zijn. De auto was ietsje minder makkelijk te controleren dan in de comfortmodus.
SL63 = erg hard van zichzelf
We moeten er wel bij zeggen dat Mercedes-AMG SL63 van zichzelf een bijzonder sportieve auto is. Het is niet de SL63 van weleer, maar een aanzienlijk straffere auto voor jongere mensen. Zie het als een concurrent voor de Cabrio-variant van de Porsche 911 in plaats een alternatief voor de Lexus LC, om maar eventjes een zijstraat te noemen.
Waarom doen fabrikanten dit dan toch? Als het duidelijk is dat het niet sneller is en de journalisten het niet op prijs stellen? Simpel: de fabrikant weet wie de klant is en wat ze wensen. Klanten gaan niet ronderecords neerzetten met Golfjes of slalom-tests doen met SL’s.
Een hard gedempte en geveerde auto geeft de bestuurder het idee dat het sportief is. Een beetje beleving. Net als die sportuitlaat: daar gaat de auto ook geen streep harder van, maar je hebt wel die sensatie.
Enfin, check hier het filmpje van KM77:
En hier de rijtest met jullie aller Wouter:
Meer lezen? Check hier alle AMG-versies van de SL!
meetsysteem zegt
Misschien is de C4 dan toch sneller dan de M3? 🤔😆
rollingstoned zegt
https://www.youtube.com/watch?v=i0QPyjGFE1Q
Vrees dat een keihard afgeveerde en verlaagde M3 geen match is voor een C4 :D
escort77 zegt
Om een vergelijkbare reden heb je met kleine velgen met banden met een hoge wang, vaak meer grip dan grote velgen met een lage wang.
rwdftw zegt
Ik heb ooit een dicussie gehad over 17″ of 15″ wielen onder je Porsche 944. De ander reed cupraces met die dingen, oa op Zandvoort.
De 15″ auto’s waren sneller dan de 17″ auto’s. De 15″ velgen zijn namelijk aanzienlijk lichter wat helpt bij het versnellen en vertragen.
Dezelfde persoon wist ook te vertellen dat je niet die roze VW troep in een koelsysteem moet gieten, maar de groen-blauwe. Het overgrote deel van de 944s met kapotte koppakking had die roze troep in het systeem.
escort77 zegt
17” kan handig of zelfs noodzakelijk zijn als je grotere remmen wilt monteren en dat kan juist op circuits van pas komen.
Het ziet er natuurlijk wel mooier uit, maar dat is een kwestie van smaak/voorkeur.
rwdftw zegt
Correct. Dit ging echter om een Cup race, waarbij beperkte mods mogen. Uiteraard een kooi, race stoel en race tank, maar geen big brake kit bijvoorbeeld.
mashell zegt
Het is dus niet sportief maar gewoon masochisme om met zo’n keihard geveerd stuiterbakje door de buurt te rijden. Helemaal prima.
Vreddy_B zegt
Dit zie je nogal veel in de BMW wereld. Koop je een grote gigantische slee met maximaal comfort. En dan zet je dat ding op een setje schroefveren, platte banden en veerpootbruggen. Zodat je 5/7 serie rijdt als een fiets met lekke banden.
Ik heb dit nooit zo begrepen. Vooral omdat deze mensen vooral ‘sportief’ rijden van huis naar werk.
JelmerS zegt
Zachtere veren, hardere stabilisatorstangen
kniesoor zegt
Dat is ook de voornaamste reden, dat een 991.2 GT3 RS sneller de ‘Ring rond gaat dan een 991.1 GT3 RS.
JanJansen zegt
Zelfs in de jaren 60 wisten ze dit al. Mijn Caterham is bijvoorbeeld ook zacht afgeveerd.
Colin Chapman’s formule was zachte vering en stugge schokdempers,
Luister ook maar eens naar een interview met Gordon Murray, die probeert zelfs de zachtste vering die er op kan en compenseert de rest met de geometrie van de ophanging (anti dive enz)
e36thuglife zegt
Ja zal allemaal wel maar ik wil wel M onderstel & pakket.
Homer55 zegt
Bij mijn auto heb ik na monteren van stuggere verlagingsveren het vooral bij het remmen gemerkt. ABS greep op natte klinkerwegen wel eens in bij afremmen. Je schudt je auto ook bijna uit op die wegen. Twee dagen later toch de originele eronder gezet, hoe mooi de verlaging ook was. Nu duikt de auto wat meer bij afremmen maar geen ABS ingreep en knal weer over de klinkerwegen.
drdre1 zegt
Het gaat niet alleen om harde of zachte, maar ook om wat je voelt als bestuurder. Van een te zacht geveerde auto verplaatst het zwaartepunt zich continu: niet fijn op vlak wegdek. Van een hard geveerde auto verlies je contact met de weg op zachte ondergrond. Dus volgens mij heffen ze elkaar ergens op, afhankelijk van de hele situatie.
sabrerator zegt
Wat ik merkte toen ik nog een Citroën C5 reed, was dat er bepaalde bochten waren waar je die auto enorm hard doorheen kon jagen. Vooral lange snelwegbochten met oneffenheden waren een feest. De bocht bij Schiedam van de A20 naar de A4 richting Beneluxtunnel (voor de renovatie) was favoriet.
Wel even de hydractive in de sportstand om de koetsbewegingen iets te dempen, maar dan met 120 erdoor.
Menig stugger geveerde wagen die dacht die Citroën wel even bij te houden de schrik van hun leven bezorgd. Ik hoorde die enorme bulten alleen. Die stugge bakken sprongen een meter opzij.
Daarna ging ik weer terug naar 100 en stoof de zojuist afgedroogde stuiterbak me doorgaans met 140 voorbij om zijn ego weer te redden. Heerlijk!
throwingstars zegt
Zachte veren, harde dempers: beste combo voor een ideaal rijgedrag op de openbare weg.
Dat is het (niet eens zo geheime) recept dat Peugeot en Mercedes al decennia toepassen, net zoals Lotus, Jaguar, Land Rover,…
Hupke zegt
Moet een onderscheid gemaakt worden tussen racewagens (dus niet een omgebouwde wegauto maar purposebuilt) en wegauto’s.
Enige reden om een racewagen hard af te veren is aero. En daar is de heilige graag frequentie afhankelijke demping zodat je level blijft doorheen de bocht maar wel zacht over de bumper gaat.
Enige reden om een wegauto hard af te veren is sensatie van snelheid/marketing.
saxoke zegt
Herinnert iemand zich de Citroen Xantia Activa? Dat was de Xantia die in bochten volledig vlak bleef door een actieve hydraulische ophanging. Heel lange tijd was dat de auto die een enorm hoge snelheid op een slalom liet noteren. Voor zover ik weet, is die nog steeds record houder met 85km/u (te lezen op autoblog).
Dat was zeker geen hard geveerde auto.
M’n C5 (de laatste berline versie) die ik had was ook enorm hard door bochten te jagen, alleen zette die auto er door z’n hoge comfort niet toe aan. Maar het kon wel.
Rally auto’s zijn ook zachtgeveerd/gedempt