De Z8 en de i8 Roadster zijn allebei open sportwagens van BMW, maar de verschillen kunnen haast niet groter zijn.
Audi heeft al sinds 2007 de R8, terwijl Mercedes de SLR McLaren, SLS AMG en AMG GT heeft gehad. BMW blijft echter een beetje achter als het aankomt op sportwagens. De M1 is de tot op de dag van vandaag de enige echte supersportwagen van het merk.
Hetzelfde nest
Toch durft BMW het wel degelijk aan om een bijzondere sportwagen op de markt te brengen. Dat bewezen ze in 2000 met de Z8 en in 2014 met de i8. Beide auto’s zijn eigenlijk nergens mee te vergelijken. En al helemaal niet met elkaar. Ondanks het feit dat ze uit hetzelfde nest komen, zien de auto’s er compleet anders uit.
Gebroederlijk
Dat wordt extra duidelijk op deze foto’s van @toyotafortuner. Hij spotte in een regenachtig Amsterdam namelijk een Z8 en een i8 Roadster die gebroederlijk achter elkaar stonden. Ondanks de verschillen zijn het toch echt allebei cabrio’s van BMW. Dat vraagt dus om een vergelijking!
Ontwerp
Om met de buitenkant te beginnen: qua ontwerp hebben de auto’s een totaal andere insteek. De Z8 is namelijk een hommage aan de BMW 507 uit de jaren ’50. Daarmee keken de ontwerpers dus naar het verleden. De i8 is daarentegen juist gericht op de toekomst. Ondanks het feit dat het ontwerp alweer zes jaar oud is, ziet de i8 er anno 2021 nog steeds futuristisch uit.
Gedurfde zet
Ook de techniek is vooruitstrevend. Hoewel de techniek ook weer niet zo vooruitstrevend is dat de i8 volledig elektrisch is. Er zijn nog wel eens mensen die dat denken. De i8 beschikt echter over een 231 pk sterke driepitter, die gecombineerd is met een 143 pk sterke elektromotor. Daarmee was de i8 niet alleen qua design een gedurfde zet van BMW.
Klassiek
De Z8 daarentegen beschikt over een klassiek uiterlijk én over een traditionele aandrijflijn. Onder de lange motorkap is namelijk een atmosferische V8 te vinden (afkomstig uit de E39 M5), die gekoppeld is aan een handbak. Lekker old school dus.
Troef
Ondanks het feit dat de Z8 de oudste van het duo is, beschikt deze wel over het meeste vermogen: 400 pk. De i8 moet het met 375 pk doen. De i8 heeft echter een belangrijke troef in handen: 250 Nm aan elektrisch koppel dat meteen beschikbaar is. Met een sprinttijd van 4,6 seconden is een BMW i8 zodoende net een tiende sneller dan een Z8. De topsnelheid is in beide gevallen begrensd op 250 km/u en dat is maar goed ook. Anders zou de i8 gegarandeerd het onderspit delven.
Prijs
Nog een noemenswaardige overeenkomst is de nieuwprijs van de auto’s. Die ligt namelijk helemaal niet ver uit elkaar. De Z8 kostte destijds zo’n €175.000, terwijl de vanafprijs van de i8 Roadster uitkwam op €167.000. De Z8 is alleen een stuk waardevaster gebleken. Maar dat zegt meer over de Z8 dan over de i8.
Uiteindelijk moet je je keuze natuurlijk niet laten bepalen door cijfers, maar door het gevoel wat je bij een auto hebt. Roept u dus maar: van welke van deze BMW cabrio’s worden jullie het meest hebberig?
Foto’s: @toyotafortuner via Autojunk
str8six zegt
No brainer: Z8 natuurlijk.
rob5nismo zegt
Ik zeg dan toch de i8
sel777 zegt
Z8 zonder twijfel
kuip zegt
Z8! 100%
moveyourmind zegt
De Z8 vind ik een hele mooie roadster, maar tegelijk ook een beetje overgewaaedeerd omdat hij het voor een deel moet hebben van de begeerlijkheid van zijn legendarische voorganger.
De i8 heeft dan ook mijn voorkeur. Omdat dat een volledig op zichzelf staand model is met heel eigen designelementen. Terwijl hij ook een beetje het futuristische heeft dat de M1 in zijn tijd ook had. Zonder daarvan een kopie te zijn of dat ze geprobeerd hebben de i8 daar op te laten lijken.
bietje zegt
Het feit dat de Z8 wellicht een retro-styling heeft, geïnspireerd op de 507, wil absoluut niet zeggen dat de Z8 ‘daarom’ overgewaardeerd is. Het is een geweldig mooie roadster geworden in alle aspecten en dat heeft al lang niets meer te maken met de 507. De Z8 staat wat dat betreft echt op eigen benen.
Oh ja… Z8 dus ipv de carbon-plastic-fantastic-net-niet-echt-sportauto i8
: )
ouwedibbes83 zegt
@moveyourmind: mooi verwoord, de Z8 is elegante retroactively, de i8 daarentegen lijkt bijna een tijdloze blik op de toekomst.
Omdat de auto niet is ontworpen met praktisch gemak in gedachten, is ie zo breed, laag, heeft ie vleugel deuren en die bijzondere luchtkanalen richting de achterlichten. Die vormgeving zal nog lange tijd bijzonder blijven.
In mijn ogen een gedurfde concept car die gewoon te bestellen was. En door die tegenstrijdigheid aardig uniek.
Rudy zegt
Z8 is een tijdloze klassieker geworden.
De i8 is een grappig eerste sportieve hybride die iedereen al lang weer vergeten is. Niet snel genoeg, niet mooi genoeg en te snel achterhaald in de tijd.
Sanitarium zegt
Wat een vraag… de i8 natuurlijk…
gek zeg. De Z8 te allen tijde!
brammetjedeb zegt
Z8 en gelijk verkopen.
Dutchdriftking zegt
@brammetjedeb: Inderdaad. En dan van het geld een e39 M5 kopen. Zelfde motor, maar dan in een fijnere koets. Van het overige geld een fijne daily voor er naast.
cloverleaf zegt
Z8, gaat alleen maar meer waard worden! Prachtige wageb
mx5wijf zegt
In de eerste plaats; mooie spot!
Al was het jammer genoeg geen cabrio weer, want dat Z8 kapje is wel erg nuffig zeg…
Toch liefst de klassieke schoonheid, maar dan zonder tent aub.
scrmeagle zegt
Alpina Z8
e38ossie zegt
@scrmeagle: ALPINA Roadster V8
PunicaOase zegt
Ze zijn allebei gaaf, maar de Z8 voor mij, no doubt.
V300amg zegt
Zonder twijfel; Z8!!! Wat een beauty!
eaudi zegt
Allebei niet geweldig verouderd. Maar dat is smaak. Doe maar een lekkere oude 7-serie of zo. Veel mooier. Met benzine motor.
kniesoor zegt
Tenzij je klein van stuk én flink lenig ben, is zo’n i8 niet in en uit te komen. Ook daarom : de Z8.
quincy zegt
Ik ben 1,96 en wil mijzelf niet bepaald lenig noemen. Maar toen ik de auto mee had, was in- en uitstappen geen probleem. Wel was mij bij het ophalen uitgelegd hoe dat te doen en dat hielp enorm.
Justin zegt
Ik ben 1.88 en heb een i8. Past prima (behalve op de achterbank :) )
chrism zegt
Z8
thjvanvlerken zegt
Z8
560pk zegt
I8 6 jaar oud?? Concept vision dynamics (of zo iets) is uit 2010 (de er bij staande bewaker vermoorde me bijna toen ik er m’n hand dichter dan 30 cm bij hield), I8 productiemodel introductie in 2013, consumenten kregen ‘m geleverd in 2014. Het is nu 2021. Reken, reken, reken…..
Z8 is natuurlijk prachtig, maar “ieder” exemplaar met meer dan 30000 km is technisch Total loss.
I8 dan? Reed beter dan ik verwachtte, maar interieur is verre van “premium”, zelfs op m’n eigen garagepad had ik amper ruimte om de deuren te openen, en m’n echtgenote dreigde met echtscheiding als ik ‘m zou kopen
degrotemuis zegt
@560pk Kwam de i8 roadster niet net wat later op de markt? Dacht dat die in 2015 leverbaar werd, dus 6 jaar. Al is het basisontwerp inderdaad wel ouder.
Z8 technisch total loss bij 30.000km? Die kan ik niet plaatsen.
Dat je echtgenote de i8 niet kon waarderen snap ik dan weer wel. Inderdaad beetje tegenvallend interieur en nu niet bepaald een auto waar je gemakkelijk elegant in- en uitstapt.
Voor mij de Z8. Die maakt voor mijn gevoel meer waar wat het uiterlijk belooft.
560pk zegt
@degrotemuis: levering I8 cabrio vanaf 2015 klopt, maar werd ook al als concept begin 2012 getoond. cabrio had dan wel weer gewone deuren.
Z8 was een vingeroefening in bouwen met aluminium, wat BMW wilde toepassen in de E60/E61 5 serie (één van de redenen van de korte lifecycle van de Z8: toen de productie van de E60 opstartte, hadden ze de machines en capaciteit nodig die voor de Z8 waren gebruikt).
Bij de 5 konden ze dus goed doen wat bij de Z8 fout was gegaan: veel Z8’s hadden o.a. last van scheuren in de voorbouw.
azuli zegt
Z8 sowieso!
willeme zegt
De BMW Z8 was een lui stukje design en matig stukje engineering. Bij de i8 ging men juist helemaal los om te excelleren. Als autoliefhebber kan ik de Z8 niet serieus nemen. Dat terwijl de i8 erg ondergewaardeerd is.
sabrerator zegt
@willeme:
Ik zat even te denken hoe ik mijn gedachten moest verwoorden, maar gelukkig heb jij dat al op uitstekende wijze gedaan.
SpiderIV zegt
maar Willem een 3 cilindertje ;-)
z3cabby zegt
Als arme smokkel hou ik het maar gewoon op mijn kappersskelter. Onder verlengde heeft de Z8 mijn voorkeur.
anthwan zegt
Z8 natuurlijk, wel als het even kan met Alpuna velgen.
anthwan zegt
Alpina
melcon zegt
De Z8 uiteraard because handbak, V8 en mooie klassieke lijnen, gewoon een genot om naar te kijken.
ericc zegt
Z8 because V8
flutterby zegt
De meeste mensen zullen in een Z8 weinig bijzonders zien terwijl de i8 goed verjaard. En zou het verschil in waarde graag stoppen om het volledig elektrisch te maken.
petroldrinker zegt
Die met de grootste benzine motor natuurlijk….
wessel04 zegt
Z8, all day
Robert Verschoor zegt
Voor mij de Z8!
niwi zegt
Doe ze allebei maar. Je hebt toch ook meer dan 1 spijkerbroek?