De Japanner Yuki Tsunoda is bevestigd voor het team van AlphaTauri.
Langzaam maar zeker begint de Formule 1-stoelendans ten einde te komen. Het begon nog voordat het seizoen begon. Uiteraard. En het is pas klaar na het seizoen. Silly Season is iets dat bijna constant doorgaat.
Er waren op dit moment nog drie stoeltjes niet bevestigd. Het zijn meteen heel erg gewilde posities. De eerste is bij Mercedes, waar de positie naast Bottas nog niet bevestigd is. Mercedes heeft Hamilton overigens wel gewoon aangemeld voor volgend jaar bij de FIA.
Dus waarschijnlijk is het alleen nog even onderhandelen over hoeveel miljoenen ze naar Hamilton moeten gaan smijten. Het tweede stoeltje is naast Max Verstappen, waar Pérez en Hülkenberg op azen. Dan was er nóg een positie beschikbaar: naast Pierre Gasly bij AlphaTauri.
Yuki Tsunoda
Die is bij deze nu bevestigd door het Italiaanse raceteam. Yuki Tsunoda gaat daar volgend jaar rijden. De Japanner reed het afgelopen jaar voor het eerst in de Formule 2. Daarin liet hij mooie dingen zijn, waaronder drie overwinningen voor het Carlin-team. Daarnaast pakte hij nog eens 4 podium posities.
Japanse coureurs hebben een bijzonder imago in de Formule 1. Vele talenten zijn doorgestoten naar de topklasse van de F1. Echter, in veel gevallen was het lastig om door te breken. Yuki Tsunoda is de twintigste Japanner in de koningsklasse. De laatste was Kamui Kobayashi.
Wéér demotie Daniil Kvyat
Nu Yuki Tsunoda bevestigd is voor 2021, kunnen we afscheid nemen van Daniil Kvyat. De Russische coureur deed het in zijn eerste seizoen bij Toro Rosso (zoals het team uit Faenza eerst heette) niet verkeerd en stoomde vrij snel door naar Red Bull, waar hij naast Daniel Ricciardo mocht rijden.
Na een paar onstuimige acties in 2016 werd in in mei gewisseld voor ene M. Verstappen. Sindsdien werd Kvyat als een vieze, oude, vochtige, ranzige en beschimmelde vaatdoek gebruikt. Dit had als voordeel dat bij elke demotie van Kvyat, Verstappen een race won. De GP winnaar van Australië staat dus bij deze al vast.
Met dank aan Aernoud voor de tip!
realhustler zegt
Demotie waar naar toe? Dit klinkt meer als ontslag. Of wordt hij test rijder, of gaat hij naar het AlphaTauri F2 of F3 team?
harrie zegt
Red Bull karting team
j4cks0n zegt
@realhustler: pit crew, lollipop man.
realhustler zegt
Btw, als ik niet zo’n leuk gezin had, maak mij dan maar testrijder van welk F1 team dan ook. Betaald vooraan zitten bij alle gp’s, rijden op de duurste simulators, een beetje de wereld zien.
okdoei zegt
@realhustler: + bijkomend voordeel je kunt eerlijk tegen lekkere honeys in de clubs zeggen dat je F1 kuchtestkuch-rijder bent.
Niet verkeerd nee.
giel zegt
@realhustler: toch hoor je er dan eigenlijk gewoon net niet bij… daar moet je ook mee kunnen leven :)
roadster1976 zegt
Mac wint dus de openingsrace 2021!
eirmakk zegt
Je moet ook geluk hebben met dit soort dingen volgens mij. Russel wordt kampioen in f3 en de f2 achterelkaar en kijk waar die nu rijdt. Doodzonde van echte talenten.
Robert zegt
@eirmakk: hij krijgt z’n kans nog wel. Die ene kans in Bahrein pakte hij ook met beide handen aan, al was de pech vele malen groter dan het succes. Ik zie Mercedes hem na 2021 wel een aanbod doen. Daar gaat óf iemand stoppen na z’n achtste wereldtitel óf de tweede rijder daar krijgt een ‘Kvyatje’ voor de kiezen.
Richmond zegt
@RRRobert: waarom zou Russel een nieuwe bottas willen worden? Voor het geld?
Robert zegt
@benja01: ik denk eerder dat Russel de nieuwe Hamilton wil worden.
pvg100 zegt
Proficiat aan Kvyat met zijn promotie naar de positie van toeschouwer.
Ram-G-maN zegt
Stiekem toch hopen dat deze Japanner succesjes gaat boeken, waardoor Honda toch zin heeft om te blijven als officiële motorleverancier in de F1.
mark997gt3 zegt
@AutomotiveDesigner: zal in ieder geval zijn om Honda te motiveren dit jaar nog alles op alles te zetten.
Richmond zegt
@AutomotiveDesigner: zou mooi zijn, maar denk niet dat Honda zich zoveel van gaat aantrekken.
toyotafortuner zegt
Rip in blyat Kvyat. We hardly knew ye
jaapiyo zegt
Ik denk dat Tsunoda beter is dan Schu en Mazepin. Maar ja die gekke vloek in de F1 van de Japanners is wel een dingetje. Twintig coureurs en uiteindelijk een zwik derde plaatsen als beste resultaat…
Maar goed denk dat de auto’s van nu makkelijker te rijden zijn dan ooit.
alino zegt
Bevestigt dit dan ook niet dat Albon gewoon bij Red Bull blijft? Zou me verbazen dat ze Albon ineens degraderen tot testrijder
jaapiyo zegt
Naar verluidt komt vrijdag het verlossende woord…
supertjeduc zegt
Van mij mag albon blijven , ik denk niet dat Perez sneller is ( kan stroll nauwelijks bijhouden )
Deze Japanner heb ik een paar goeie wedstrijden zien rijden
Of Honda daar achter zit en dat ze daardoor de motor divisie een beetje gunstig over doen aan RB weet ik niet
Als er geen Honda meer opstaat hebben ze ook weinig aan een Japanse rijder om reclame te maken
Richmond zegt
@supertjeduc: er rijden al jaren Spanjaarden rond, maar Seat heeft nooit moeite gedaan om in de F1 te komen. Ook de grote Spaanse sponsoren zijn er niet meer. Dus ik denk dat nationalisme voor je roi overrated is.
545e60 zegt
@supertjeduc: Kan Stroll nauwelijks bijhouden? Perez heeft dit seizoen 1wedstrijd minder gereden. Desondanks is hij 4e in het rijderskampioenschap en stroll 11e. 125 vs 75 punten. Verder heeft hij zelfs 1 race gewonnen en Stroll beste positie 3e. En in kwalificatie is het 10-4 in het voordeel van Perez. Hoe is dat nauwelijks bijhouden?
lavoro zegt
Gelukkig blijft mevrouw kvyat wel in de pit. Die heeft een betere transfer geregeld.
MaartenD zegt
wow, wat een uitstraling ;-) maargoed, zolang hij maar een goed potje kan sturen…