Range Anxiety? Waar heb je het over?
Vanaf het allereerste begin van deze moderne EV-revival waar we nu inzitten is het een van de, zo niet hét grootste kritiekpunt: elektrische auto’s hebben een te geringe actieradius. Ze komen niet heel erg ver en als ze leeg zijn ben je ontiegelijk veel tijd kwijt met het opladen (mits je een stekker kan vinden). Vroege moderne EV’s hielden het in de praktijk vaak al voor gezien na een dikke honderd kilometer. Zelfs in ons piepkleine Nederland is dat toch wat weinig om alle taken van de gemiddelde gezinsauto te volbrengen.
Inmiddels is de techniek al een heel stuk verder. Tenminste, bij Tesla dan, want andere merken hebben er nog steeds moeite mee om flinke afstanden te maken op één spreekwoordelijke ’tank’. We zullen geen namen noemen *kuch* Audi e-tron *kuch*. Maar vooroordelen sterven bijna net zo traag als hoop. Vandaar achtte Tesla-fanaat en jijbuizer Bjørn Nyland het een puik idee een afstandsrecord te zetten met een Tesla Model 3, om dikke hits te scoren en tevens de wereld te laten zien dat je best ver kan komen met zo’n EV-gebakje als je dat wil.
Nyland toog naar ons buurland Duitsland om gebruik te maken van het IONITY-netwerk van oplaadstations. Tevens had hij een strategie bedacht om zoveel mogelijk kilometers te maken. Los van het inzetten van meerdere bestuurders hield deze vooral in: hard rijden en elke keer opladen tot vijftig procent. Zoals kenners weten gaat het oplaadproces van batterijen eerst rap en vervolgens steeds langzamer, naarmate de batterij al meer opgeladen is. Door telkens maar vijftig procent te laden, sta je dus uiteindelijk minder tijd bij het oplaadstation (je moet er alleen wel meer gebruiken).
Uiteindelijk kwamen Nyland en zijn matties dus 2.731 kilometer ver, wat een gemiddelde reissnelheid van 115 kilometer per uur betekent. Niet verkeerd. Het is allemaal gefilmd en gestreamed dus er is keihard bewijs. Goed om te weten: voor de trip werd 850 kWh verstookt, het equivalent van ongeveer tien volledige ladingen stroom bij een Tesla Model 3 Long Range AWD. Koop dan?
basv zegt
Knap, maar iedereen gaat hier toch zuur doen.
fanboy zegt
@basv: Je bedoelt jezelf 1 minuut later?
basv zegt
@fanboy: sssh
kennone zegt
@basv: mag het? Dat ze met iets nieuws komen,, In de jaren 50 konden zelfs treinen dit al voor elkaar krijgen,, beetje achterhaalde techniek om op kolen wat kilometers af te leggen..
fanboy zegt
@kennone: vertel mij even aan wat er niet achterhaald is aan een brandstofmotor?
We krijgen hem wel beter afgeregeld en zuiniger, maar is nog stweds hetzelfde principe als 120 jaar geleden.
Maar toen hadden ze geen lithium accu’s of de veranderde elektromotoren.
kennone zegt
@fanboy: zoek het lekker zelf op, weet je niet hoelaat het is??
bitflip zegt
@kennone: Je bedoelt electriciteit. Kolen zijn veel te duur om electriciteit mee te maken, misschien heb je wel eens meegekregen in de afgelopen 10 of 20 jaar dat electriciteitsnetten over de hele wereld steeds minder co2 per opgewekte kilowatt uitstoten. Koop eens een krant?
dare2think zegt
@basv: Bijna elke reactie hieronder is voor/tegen EV. Je hebt gelijk gekregen blijkbaar… Ik wil niet down that road, alleen dit: Als EV rijden in 15 jaar zo vergelijkbaar aan het worden is met ICE (natuurlijk versneld dankzij subsidies) dan ziet het ernaar uit dat ICE over 15 jaar bijna helemaal verdwenen is. Rijden op benzine is dan nog meer premium en het nieuwe aanbod zal beperkt worden tot kleine aantallen bij luxemerken. De ‘middenmoot’-verbrandingsmotor zal ook weg zijn omdat dat veel te duur wordt. Dat is jammer voor autoliefhebbers zoals de fanatieke autobloglezers van nu, die met enig sparen nu nog (maar dan niet meer) een auto-met-emotie aan kunnen schaffen.
dutchneon zegt
@basv: wel leuk om even mee te geven dat je die 2800km met een zeer hoog verbruik, slechts een magere 40 euro aan energie heeft gekost (basisprijs 1kWh ligt rond 4-5 eurocent).
Met onze particuliere contracten zou het ons thuis ongeveer 180 euro hebben gekost… Bjorn heeft er niks voor betaald (sponsoring) maar zou normaal gesproken bijna 300 euro moeten aftikken….
Geeft maar even aan dat er genoeg accijns op zit voor de overheden en er zelfs nog ruimte is om met de infra er omheen flink marge te kunnen maken….. zolang er maar schaalvergroting is!
basv zegt
Met een diesel waren ze verder gekomen.
vaakbenjetebang zegt
@basv: Met een vliegtuig nog verder.
jaapies zegt
@vaakbenjetebang: niet voor het equivalent van 850 kWh
vaakbenjetebang zegt
@jaapies: Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Voor je het weet komen er weer gemankeerde berekeningen per passagier per kilometer langs, uitgesplitst naar vervoermiddel.
Punt is: waarschijnlijk had vrijwel niemand voor mogelijk gehouden dat je zo’n afstand in 24 uur kunt afleggen met een elektrische auto. Hiermee wordt in feite de bodem onder het argument ‘maar met een elektrische auto kan ik niet op vakantie’ al een heel stuk weggeslagen. Nee, de oplaad-infrastructuur is nog niet af. Nee, je kunt (nog) niet 4 uur aan een stuk met 160 kruisen. Nee, je kunt nog zo veel niet. Maar wat je (op zijn minst technische gezien) al wel kunt, is het equivalent van grofweg Amsterdam-Moskou in 24 uur afleggen. Dat is voor heel wat vakanties ruim afdoende.
Gulli zegt
@vaakbenjetebang: in m’n Diesel kon ik afgelopen wintersport ook niet 400km op kruissnelheid afleggen. Met dank aan de baustellen. Plus voor die tijd was ik toch al gestopt om te plassen/eten/AB te lezen
rhellema zegt
@jaapies: maar wel het equivalent van het aantal passagiers. Veel meer personen over veel meer kilometers vervoerd.
geelbarrel zegt
2888km ev kilometers in 24h is nog steeds het record dus…
stephane8200 zegt
@geelbarrel: dat is dus nog meer. Dat versterkt het argument van @vaakbenjetebang dus nog beter.
ghost zegt
Puur uit nieuwsgierigheid:
Wat kost 1 KWh bij die snellader die zij gebruiken?
stephane8200 zegt
@ghost: Ionity is niet per Kw maar per sessie, zie hier: https://ionity.eu/en/where-and-how.html
ghost zegt
@stephane8200: je betaalt dus €8 per maand maar ook voor de duur dat je er staat daarbovenop..ben vooral benieuwd naar het aantal keer laden en de totale duur dat ie aan de lader heeft gestaan en wat het dan uiteindelijk heeft gekost. Laat ik zo zeggen, als het meer dan €125,- is, kom ik verder voor minder in een diesel.
reactief zegt
@ghost: jij rijdt 1 op 30?
peug206 zegt
@reactief: ik rijd met 100 al 1/20 in een 1.6 benzine… en dat is beslist niet de zuinigste die er ooit gemaakt is kan ik vertellen. Met een beetje diesel moet 1/30 wel te doen zijn zolang je maar geen haast krijgt.
reactief zegt
@peug206: klopt. Maar dan heb je niet de performance van een Model 3.
notsobig zegt
@reactief: Hoeveel van de performance van de Model 3 kan je gebruiken om dit soort afstanden af te leggen denk je?
reactief zegt
@notsobig: geen idee. Maar je hebt het wel. En bij een vergelijkbaar dieselblok haal je dat verbruik niet, ook niet als je super rustig doet.
Maar goed, dit wijdt veel te ver uit…
Gulli zegt
@peug206: van Rome naar huis over alleen maar snelwegen en af en toe stoppen was 1 op 25 met m’n 116d. Veel meer ging ik er niet uitkrijgen met normaal rijgedrag (niet gejaagd maar ook niet gehypermiled)
peug206 zegt
@gulli: als je gewoon met 100 blijft rijden op cruise moet dat prima te doen zijn. Al moet ik zeggen dat mn auto maar 950kg weegt dat zal ook best meespelen ?
crepito zegt
@ghost: Daarom snel deze test herhalen als Superchargers V3 geïnstalleerd zijn: nog sneller laden voor een stuk minder.
Vandaar ook dat je met E-tron, I-Pace etc veel duurder uit bent met snelladen dan Tesla.
crepito zegt
@ghost: Het kostte nu overigens niks, want Ionity heeft – toen ze er lucht van kregen – de laders vrijgegeven.
stephane8200 zegt
@ghost: 8 Euro per maand en 8 Euro per sessie. Voor 8 Euro tank jij je tank niet vol, vermoed ik?
Dit voorbeeld van TeslaBjørn met normaal gebruik vergelijken is geen correcte vergelijking. Doelstelling is zo veel mogelijk binnen 24u rijden. Niet de kosten beperken.
dutchneon zegt
@ghost: bij 170 haal jij geen 1.25 meer met je diesel hoor, denk 1 op 13 ergens? hij heeft 850kWh verstookt, als je dat thuis had geladen was je zo’n 170 euro kwijt geweest. Aan de Ionity paal was je met zijn Tesla voor onder de 100 euro klaar geweest
flutterby zegt
@ghost: vraag je Max ook wat een setje van zijn banden kosten? Racen is niet om geld te besparen.
ghost zegt
@flutterby: was dit een race dan? Snap je reactie verder niet.
karhengst zegt
@flutterby: Als je het Max “de bandenfluisteraar” Verstappen vraagt zal hij zeggen dat een extra setje banden je de race kan kosten.
jaapiyo zegt
@ghost: @stephane8200: IONITY kost 8 Ekkermannen per sessie. In dat opzicht was laden tot 50% dus niet het meest voordelig.
stephane8200 zegt
@jaapiyo: precies en voor 8 Euri je tank vol kan volgens mij alleen met een scooter.
ghost zegt
@stephane8200: sorry maar je bent echt dom nu met je reactie. Als je 2700 km gaat rijden, tank ik 2x, 3x hooguit voor ongeveer €60 per tank (tank van 40-45 liter, prijzen in Duitsland liggen ook nog eens lager als we dat mee zouden rekenen). Zij hebben 24u lang gereden en aardig doorgereden, ik vermoed zeker dat er ook 20x opgeladen is, toch een goede €160 – los van het feit dat Ionity het vrij heeft gegeven.
Tuurlijk is het mooi om te zien maar het is niet echt shocking allemaal, dat is het enige dat ik hiermee aan de kaak stel. Niks meer niks minder. Maar ja, alles voor de views op YouTube he!
stephane8200 zegt
@ghost: Die 20x laden was puur voor zo kort mogelijk laden en zo veel mogelijk rijden in 24u. Ging niet op kosten en niet op efficientie want dan ga je niet meer dan 119km/u *gemiddeld* rijden.
Anders is het misschien 7-8 keer bij een range van 4-500km per charge voor de afstand van 2700km. Dat is dus €56-64 in totaal. Daar heb jij, in Duitsland dus niet in Nederland, 1x je tank mee vol, toch?
Ionity prijzen zijn overal gelijk en als hij zich over laadprijs druk had moeten maken had hij wel gebruik gemaakt van de Tesla chargers omdat hij 15000km of zoiets gratis laden beschikbaar heeft.
quincy zegt
@stephane8200: Bjorn Nyland heeft net toevallig de gratis1 miljoen supercharge kilometers bereikt vertelde hij in een recente video. Dat mist wat mij betreft ook in dit artikel, dat Bjorn niet zomaar iemand in Model 3 is die views wilt. Hij is echt een EV enthousiasteling en test van alles, maar is er ook prima kritisch over. Ook over Tesla als het nodig is.
stephane8200 zegt
@quincy: inderdaad. Ik ben ook al een tijdje geabonneerd op zijn YT kanaal dus ik ken hem. Ik ben het ook regelmatig niet eens met zijn manier van denken en analyseren trouwens. Hij doet zijn best en ik stel de moeite op prijs, maar perfect is het niet altijd. Grote ergernis vond ik dat hij van zijn moeder geld moest lenen om iets voor zijn auto te betalen. Wegenbelasting of zoiets. Terwijl hij net een Model S had gewonnen.
“Shiiiiiiiit…”
ghost zegt
@stephane8200: je kent hem? Whahahahahahaha
stephane8200 zegt
@ghost: zie hieronder de betekenis van het woord ‘kennen’. Zie punt 1. Ben blij dat ik je heb kunnen laten lachen om je eigen grap:
ken·nen (kende, heeft gekend)
1 bekend, vertrouwd zijn met: ik ken Amsterdam; zich niet laten kennen zich flink houden; te kennen geven (a) zeggen; (b) laten blijken
2 beleven: het kabinet kende een slechte start
¶
iem. in iets kennen raadplegen
ghost zegt
@stephane8200: whaha ja, als je inziet dat ik maar loop te grappen, waarom dan direct die serieuze toon erachteraan…en dat op maandagochtend?? even goede vrienden hoor, tuurlijk snapte ik dat je dat bedoelde met ‘kennen’.
stephane8200 zegt
@ghost: allemaal prima.
Over YouTube, ze vragen trouwens om dagelijks nieuwe content. Meer views, meer ads dus meer inkomsten. Daardoor kom je hoger op de lijst en is het voor jou ook iets beter, maar nog altijd beter voor YouTube zelf.
Dagelijks kwaliteit leveren is nagenoeg onmogelijk. Zeker als je dat in je eentje moet doen. Kwantiteit over kwaliteit is geen lange termijn visie.
dutchneon zegt
@stephane8200: Hij had zijn moeder nodig om van de twee tesla’s die hij gewonnen had de inkomstenbelasting te betalen…. das een aardige som die jij denk ik ook niet hebt liggen. ging namelijk om inkomstenbelasting over een x90d en s100d samen goed voor bijna 3ton en dus een flinke belastingdomper voor hem……
Die dekt ie af met de verkoop van de X en S maar die waren op dat moment van de belastingaanslag nog niet verkocht, dus ja dan beter aankloppen bij je moeder… de bank ziet je al aankomen :D
Hij is niet zo dom als ie af en toe klinkt met zn ‘shiiiiiiiiieeeeeeet’
stephane8200 zegt
@dutchneon: 3 ton NOK is 30K Euro. Dat is nog wel te overzien.
dutchneon zegt
@stephane8200: ik heb het gewoon over euro’s uiteraard. Die moet je daarna omrekenen naar nok
hehe zegt
@ghost: ben oprecht benieuwd met welke D-segmenter je 2700 km kunt rijden met maar 2x 45 liter te tanken. Dat is 1 : 30
Dan rijd je vast ook niet 118 km/h gemiddeld.
ghost zegt
@hehe: och menneke, het is allemaal al jaren te koop en schrik niet, het is nog Frans ook, 4de hands te koop en kost niet veel; een Peugeot 308 1.6 TDI. Op 1 tank van Amsterdam naar Genève, en dan nog 200km range over en de hele weg 120-130 gereden dus geen sukkeltjes tempo.
richh zegt
@ghost: “puur uit nieuwsgierigheid” begint je vraagstelling en nu gaat het toch weer om wat het onder de streep heeft gekost. Het was gratis bij Tesla snelladers maar laten we vooral een argument baseren op een bepaalde aanbieder.
Je gaat volledig voorbij aan het punt wat ze hebben willen maken. Al bagatelliseer je dat liever met “alles voor de views” natuurlijk.
ghost zegt
@richh: je hebt ergens een punt, en ja het was puur nieuwsgierigheid want ik rijd zelf geen EV, en heb dus ook die ervaringen niet.
En ja, jij noemt het bagataliseren maar de tijd dat YouTube nog echt video’s aanbood die spontaan waren en niet gericht op likes, zijn 10 jaar achter ons. Het is een andere discussie maar tegenwoordig gaat alles om hoeveel volgers je hebt en om hoeveel views je gemiddelde video haalt. Hoe meer, hoe beter. Autogerelateerd voorbeeldje? Schmee150, met consumptiepratend, dik, Engels mannetje die niemand nou echt zo leuk vindt maar joh, hij heeft een paar miljoen volgers, dus haak je maar aan..
e270cdi zegt
Dat is netjes! Ben momenteel een roadtrip met een Tesla aan het maken en heb op 1 dag 1400 km gereden. De superchargers zijn dan ideaal om even te rusten.
ghost zegt
@e270cdi: tijd om je nickname te veranderen hier vermoed ik…
dutchneon zegt
@ghost: Je mag hier niet over meerdere auto’s beschikken?? :D
Dutchdriftking zegt
Al met al een nette score.
ard_boone zegt
2781 km met 850 kW. Dat is dus 32,7 kW / 100 km. Dat is meer dan dat ik met de *KUCH e-tron KUCH* verbruik Autoblog. 1380 km over de Nederlandse snelwegen gereden met een gemiddeld verbruik 24,8 kW/100 km.
stephane8200 zegt
@ard_boone: ard, als jij in 24u zo veel mogelijk kilometers moet maken haal je dat gemiddelde niet meer met de e-tron of wel?
ard_boone zegt
@stephane8200: Ik weet heel goed dat ik dat niet haal met de e-tron, maar het gaat mij om het geblaat omtrent cijfers van de e-tron die overal genoemd worden. (Vandaar ook met opmerking met KUCH met enige sarcasme richting Autoblog) Haal op een lading tussen de 360 km en 390 km net zoals vele andere. Een rit van het zuiden naar het noorden en terug 331 km gemiddeld verbruik 20.8 kWh/100 km is mogelijk in efficiëntie modus. Terwijl de hier onder genoemde Duitse pers spreekt over 30 kWh. Ben trouwens ook van mening dat de e-tron niet ter vergelijken is met een M3 maar eerder MX. Het bereik van de e-tron is ook gebaseerd op de nuttig inhoud van de accu op 83,6 kWh. Audi geeft op 95 kWh maar het nuttige gebruik is 83,6 kWh. Heb op dit moment het zelfde bereik als een bekende met zijn MX 90D.
stephane8200 zegt
@ard_boone: bedankt voor de zelfreflectie en je gaat in ieder geval bewust er mee om. Dat is altijd positief, vind ik.
fanboy zegt
@ard_boone: kWh bedoel je.
Ga eens met de Etrom deze test doen, zal nog veel meer zuipen.
Ik ken iemand die erg rustig rijdt met zijn Model 3 en maar 12kWh / 100km. Er zijn geen zuinigere auto’s dan de Model 3.
davidov09 zegt
@ard_boone: geweldig dat je gemiddeld 25kwh/km haalt in de etron, de model 3 haalt gemiddeld 16 :p het verbruik van 32,3kw/100km is bij constant 170kmh rijden op de autobahn. Probeer dat eens uit in je e-tron en rapporteer hier je resultaat. Op basis van andere (Duitse) YouTubers kan k je t resultaat al wel verklappen ; zo rond de 50-60kw/100km :’)
kroelkip zegt
Tesla rocks! Mijn 100D gratis superchargen en in 45 minuten vol voor 450 km. GRATIS
kennone zegt
@kroelkip: jij betaald ook zeker geen belasting?
SimonMc zegt
@kennone: BetaalT
fileflirter zegt
Moderne zelfkastijding, je moet het maar willen.
571ay zegt
Zo te lezen gaat “anxiety” het woord van 2019 worden. Overal lees ik anxiety dit anxiety dat.
stephane8200 zegt
@571ay: mensen moeten gewoon iets hebben om bang voor te zijn. Als er niets is, verzinnen ze het wel.
galverink zegt
Die Tesla roadster die gelanceerd is: wat legt die per uur af?
fanboy zegt
@galverink: 400km was het plan :)
michiel_vandelft zegt
@fanboy: neejo, veel meer. 1000km oid
fanboy zegt
@michiel_vandelft: Hij vraagt per uur. En volgens mij moet de nieuwe Roadster 400km/u kunnen halen :D
Inderdaad 1000km accu, maar die zal met 400km/u ook wel wat eerder op zijn
speedie zegt
Niks bijzonders. Als ik het met mijn diesel (70l tank) moest nadoen kan ik gemakkelijk aan 3000 km geraken.
fanboy zegt
@speedie: Kortom, de EV is ook al goed genoeg voor lange roadtrips, en dat is ook geen argument meer tegen elektrische auto’s
hansries zegt
Op zich niet zo’n hele knappe prestatie. Met meerdere bestuurders, dat snap ik. Anders wordt het wel erg lang tuffen. Maar 850 kWh??? Heb even opgezocht hoeveel CO2 het opwekken van 1 kWh kost in Duitsland…489g. die Tesla heeft dus 152g CO2 per km er doorheen gejaagd. Niet uit de uitlaat, maar uit een dikke schoorsteen ergens in het land. Lang leve de vooruitgang.
davidov09 zegt
@hansries: ik snap je berekening, maar je moet wel de details van t record kennen. Alle kilometers werden met een constante snelheid van 170km/h gereden op de autobahn in Oost Duitsland. (Het gemiddelde van 115kmh over 24u is inclusief laadtijden.)
Een doorsnee benzine bak rijdt 1 op 6 met die snelheid, wat gelijk staat aan ca 370 gram Co2 uitstoot per km. Das dus al 2,5x zoveel, en die factor geldt ook bij lagere snelheden. Daarbij komt dat elektriciteitsproductie alleen maar schoner kan worden, en benzine nooit. Maar de directe gezondheidsgevaren liggen meer in NOx’en en fijnstof; daar hebben we vandaag al nadeel van, zo is wonen in A’dam qua gezondheidschade op de luchtwegen gelijk aan 6 sigaretten per dag roken. Co2 is alleen jammer voor de komende generatie. Door elektriciteit centraal op te wekken, daalt hoeveelheid nox en PM2.5/PM10 enorm in de steden. Dus zelfs voor wie niets in relatie co2/klimaatproblemen ziet, is de opkomst van EVs nuttig.
baklava zegt
Hoe laad je zo’n ding eigenlijk op als je langs de kant van de weg staat zonder power
stephane8200 zegt
@baklava: niet, net zoals je niet kan tanken als je tank leeg is, geen band kunt wisselen zonder thuiskomer of een brand kan blussen zonder brandblusser.
ruud1954 zegt
Dat, los van misschien rijden op waterstof waarbij het veel lastiger is om alle betrokken partijen bij elkaar te brengen is, EV’s de (voorlopige) toekomst hebben lijkt me voor de hand liggend. En dat electrisch rijden al met al nog in de kinderschoenen staat ook. Maar van dat gegoochel met cijfers krijg ik soms wel eens een staart. Het lijkt mij erg vervelend om constant bezig te zijn met waar en wanneer ik moet gaan opladen om een bestemming te bereiken. En om dan ergens een dik half uur te moeten wachten eer ik verder kan rijden lijkt me uiterst vervelend. Ik ga nooit tanken in Luxemburg als we op weg naar Frankrijk of Spanje zijn vanwege de vaak zeer lange wachtrij van een half uur of meer om daarmee die 15 euro of weet ik hoeveel uit te sparen. Dus ga ik al helemaal niet ergens een half uur staan om de auto op te laden. Ik zie me al staan, soms in the middle of nowhere zoals opnemen industrieterrein, met een paar kleine kinderen zonder voorzieningen. “Nee Jantje, we moeten even een half uurtje wachten voor we verder kunnen rijden. En ja, het is nu 15.00u en honger hebben we niet dus met lunchen kunnen we de tijd ook niet verdrijven”. Half Nederland gaat met de caravan op vakantie. Voor hen is EV rijden, los van veelal beperkingen in het aanhanggewicht, voorlopig in de praktijk niet mogelijk want dan sta je om het uur de zaak op te laden gelet op het hoge verbruik aan stroom met een caravan achter de auto. Mijn punt is: EV is een prima ontwikkeling welke nog in de kinderschoenen staat. Maar hemel niet alles op wat ook in de praktijk grote nadelen heeft.
bitflip zegt
@ruud1954: ok, maar stop jij dan ook met onzin praten met je snelladers op industrieterreinen op vakantieritten? Die dingen staan gewoon langs de snelweg en gebruik je alleen maar als je op een dag verder gaat rijden dan de actieradius van de auto.
Wellicht ben je in de war met langzaam laders (level 2 laders) waar mensen opladen waar ze parkeren (en dan wederom bijna vol kunnen vertrekken).
ruud1954 zegt
@bitflip: Weet je, in Nederland zal het allemaal wel erg goed geregeld zijn maar als ik het heb over vakantieritten dan doel ik op grotere afstanden, en dus in het buitenland. Zo las ik onder andere dit artikel. https://teslafacts.nl/model-3/tripje-van-360-kilometer-met-de-model-3.asp . Daarin komt onder andere deze passage voor: “De lader bleef zo rond de 33 kW hangen. Nu was deze Supercharger ook nog op een behoorlijk troosteloos industrieterrein en stond er slechts één andere Model S te laden (een Nederlander zowaar)”. Ook kwam ik andere tests tegen (een vakantietrip naar Kroatië) waar de caravantrekker nogal wat obstakels tijdens die reis is tegengekomen. Of de volgende passage in een stuk in het Parool: “Wel noemt ook hij het ongemak dat je niet zoals in Nederland overal terecht kunt met één laadpas.
Opladen is in de landen om ons heen geen probleem meer, met uitzondering van afgelegen streken in Frankrijk. Richting Spanje, Italië en Kroatië kan het lastig zijn, zegt Van Eenennaam. Dat is een heel eind rijden én er zijn minder oplaadmogelijkheden.” https://www.parool.nl/amsterdam/op-vakantie-met-de-elektrische-auto-het-kan-met-de-juiste-voorbereiding~b1767def/?referer=https://www.google.com/ . Maar goed, zoals ik al schreef: het bevindt zich nog in de kinderschoenen en over 5(?) jaar zal er weer veel in positieve zin veranderd zijn. En bezitters van met name Tesla’s zullen alles (logisch) door een roze bril zien en willen niks negatiefs horen. Over 5(?) jaar is die roze bril niet meer nodig en hebben ze gelijk. Want let wel: ik ben geen tegenstander van de EV. Alleen moet niet alles opgehemeld worden en kleven er voorlopig ook nadelen aan.
bitflip zegt
@ruud1954: Een lader die maar op 33kw laad is in Nederland geen probleem, na 5 tot 10 minuten kan je doorrijden en een volgende lader vinden die het beter doet. Er is ook immers geen enkele reden om ‘m helemaal vol te laden. Het is geen brandstofauto.
Dat het buiten NL lastiger gaat worden, helemaal zonder het Tesla supercharger netwerk, is natuurlijk niet verassend. Kwestie van tijd, hoe redelijk is het om te verwachten dat oost-europa nu al volstaat met snelladers?! Denk het niet, een snellader kaartje kan iedereen zo opzoeken voor aankoop toch?
ruud1954 zegt
@bitflip:
En dat is wat ik bedoel: de roze bril. We willen geen kritiek horen. Alles is geweldig omtrent electrisch rijden, nergens problemen mee.
Wat? Een lader die 120kw zou moeten leveren maar helaas maar 33 kw levert? Geen probleem. Ik laad wel eventjes op en rij door naar de volgende lader. Dat is hetzelfde als dat ik naar een tankstation rij en er maar 10 liter mag tanken. Oh, geen probleem. Dan rij ik toch gewoon naar het volgende tankstation.
En natuurlijk is er nog geen uitgebreid snelladernetwerk in Oost-Europa. Maar ook dat is toch geen probleem? Over een paar jaar is dat er wel. En dan gaat toch gewoon dit jaar niet onze geplande vakantie naar Kroatië door? Er zijn nog genoeg andere landen. Sorry schat, maar we gaan dit jaar niet naar Kroatië.
Of wat vind je van de praktijktest die Kassa een paar maanden geleden hield. Daar word je echt niet vrolijk van. Maar nee hoor, daar gaan we gewoon overheen lezen want dat is niet prettig om te lezen. Gewoon kop in het zand steken. Ik adviseer je dan ook niet naar onderstaande link te gaan. In deze objectieve praktijktest wordt er teveel geklaagd door de 5 journalisten.
https://kassa.bnnvara.nl/dossiers/de-week-van-de-elektrische-auto
En weet je wat het erge is? Ik ben er helemaal geen tegenstander van. In tegendeel. Maar blijf wel realistisch en objectief. Sluit je ogen niet voor de negatieve ervaringen.
Mijn auto is onder andere uitgerust met verkeersbordenherkenning, automatische cruise control en nog wat van die fratsen. Allemaal geweldig. Alleen is het jammer dat die verkeersbordenherkenning weliswaar altijd goed werkt maar bij plaatselijke wegwerkzaamheden is het erg lastig want de helft van de tijd staat er geen “bord einde snelheidsbeperking” zodat het systeem na een minuut nog steeds 30 km p/u aangeeft terwijl je daar allang harder mag rijden. Er zijn auto’s die daar hun snelheid automatisch op aanpassen. Ik moet er niet aan denken want dan rij je regelmatig 30 waar 50 of 80 is toegestaan. Zullen degenen die achter je rijden leuk vinden. En dus moet je het systeem op dat moment gaan overrulen.
ACC? Prachtig systeem; ik gebruik het in feite praktisch constant. Maar wel met de voet boven het gaspedaal omdat hij wel eens afremt op momenten dat het echt niet nodig is en mijn achterligger het niet verwacht.
Ergo: praat niet alles recht wat (voorlopig nog een beetje) krom is.
bitflip zegt
@ruud1954: hoezo roze bril ? Waarom denk jij dat je zo nodig op 30kw helemaal vol moet gaan laden terwijl dat achterlijk lang gaat duren? Bedoel je soms dat je op doorreis bent en jezelf afhankelijk hebt gemaakt van 1 snellader waarvan je niet eens op afstand de status kan zien? Wie heeft je wijsgemaakt dat dat een goed plan was? Hoezo is dat niet gewoon je eigen fout?
Ik weet niet waarom jij zoveel problemen maakt, of wie ooit gesteld heeft oost-europa volstaat met snelladers, wellicht dat je daar eens moet gaan klagen? Of kijk eens op een kaart voor een lange trip? Altijd een aanrader. Vooral bij electrische voertuigen als je die meeneemt naar landen met veel minder EV’s dan in NL.
ruud1954 zegt
@bitflip: Goed lezen schijnt een kunst te zijn. Ook het feit dat je totaal niet ingaat op bijvoorbeeld de test die door Kassa is uitgevoerd. Maar dat snap ik wel. Dat is natuurlijk heel lastig om dit afdoende te pareren terwijl een Tesla-rijder die problemen ondervindt tijdens zijn rit veel makkelijker is om te pareren. Hij had zich veel beter moeten voorbereiden op zijn rit. Hoe dan ook, ik ben de komende jaren nog heel dik tevreden met mijn voertuig waarmee ik zonder voorbereiding of zorgen met een 1800kg wegende caravan kris kras door Europa kan rijden. En over een paar jaar als deze aan vervanging toe is dan lijkt me tijd pas echt rijp om een EV te overwegen aangezien dan de problemen die er nu nog kleven aan het rijden met EV veelal opgelost zullen zijn. Ik beëindig deze discussie. Jij nu happy met een EV, ik over een paar jaar.
bitflip zegt
@ruud1954: jij dacht dat ik alle tig verhalen op de kassa site ging lezen en met een evaluatie rapport ging terugkomen ofzo? Kies zelf maar het sterkste argument in die verhalen als je denkt dat iets tussen zit.
Er was niets te pareren wbt die 30kw lader.
ruud1954 zegt
@bitflip: Zoals ik al schreef: ik beëindig de discussie.
user001 zegt
Björn is al lang enthousiast over electrisch rijden. Ik ook overigens, het wordt in de toekomst ook veel beter (zuiniger) dan nu. Maar laten we niet vergeten dat 850 kWh een enorme bak stroom is. Laten we zeggen 4 maanden stroomverbruik van een modaal huishouden of de opbrengst van 14 zonnepanelen in 1,5 zomermaand. Ik weet dat deze rit een uitzondering is, maar onze energie infrastructuur is hier echt nog niet klaar voor. Met mijn jaarlijkse diesel km’s zou ik ongeveer 12,5 MWh verbruiken. En als we in Europa allemaal electrisch gaan rijden wordt dat wel een uitdaging.
fanboy zegt
@user001: Dit energieverbruik is hoog omdat constant 170km/u gereden werd!
Je kunt tot bijna 3 keer zo zuinig rijden als je in de zelfde auto rijdt als een oma. Bekende van me rijdt dagelijks 2.5 keer zuiniger dan dit.
fanboy zegt
@user001: Met diesel gooi je ook de helft van de energie weg.
Om maar aan te geven:
Bij 20.000km per jaar en 130Wh per km (rustige rijder) heb je 2600kWh in een jaar nodig. Dat is 3000W aan zonnepanelen, zoveel doet mijn solar carport al.
Maar inderdaad meer in de zomer dan in de winter natuurlijk.
user001 zegt
@fanboy: ik rijd ongeveer 80.000 km per jaar, dus vandaar de berekening. Mijn zonnepanelen 4200Wp leveren op jaarbasis ongeveer 4MW op. Ik rijd gemiddeld 1 op 21 met een 308 1.6 HDI en 200km/h gaat ter vergelijking met 1 op 8.
fanboy zegt
@user001: Je begrijpt dat 80.000km per jaar ver boven gemiddeld is.
Wat haalbaar is voor de gemiddelde persoon is zijn/haar stroomverbruik voor rijden in een zuinige elektrische auto bij gemiddeld jaarkilometrage zelf op te wekken. En dat is dan uiteraard over een jaar gerekend, in de winter red je het niet. Dus dan zou je net als een energieneutraal huis kunnen zeggen dat je energieneutraal rijdt. Heeft allerlei nadelen zoals salderen met zonnepanelen etc, maar als het je te doen is om de CO2 uitstoot te verlagen/compenseren, dan kan dat zeker voor een gemiddeld persoon.
In jouw geval zou je wat meer ruimte nodig moeten hebben met 80.000km per jaar.
Maar nogmaals, rekenen met dit energieverbruik van 850kwh over 2800km is onzinnig, want er werd de hele tijd 170km/u gereden. Jij rijdt ook geen 80.000km per jaar 170km/u of 200km/u
dutchneon zegt
@user001: de businesscase voor een elektrische auto voor jou is een no-brainer…. enorm veel besparing op je brandstofkosten, leuke meevallen voor je bijtelling en wegenbelasting en restwaarde compenseren je leasebedrag… dan nog een enorme tijdswinst omdat je niet twee keer per week een tankstation hoeft te bezoeken, wachten, betalen… bovendien heb je veel meer restwaarde. De 308 die je naar 160.000km rijd is gehalveerd in prijs, doe je dat 2 jaar met een model-3 durf ik te stellen dat die geen 20k in waarde is gedaald.
Sterker nog, het zou stom zijn om er niet nog eens 160k km’s bij te zetten!
En dan het allerbelangrijkste, je kunt trots vertellen dat je zelfstandig een dieselauto van de weg hebt geholpen die op jaarbasis meer als 10 miljoen gram CO2 uitstoot….
“1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.
Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km”
dutchneon zegt
@dutchneon: oja vergeet te noemen dat je onmogelijk enorm plezier kunt beleven aan die machtige 308 prestaties, omdat je het merendeel van je tijd waarschijnlijk spits moet rijden…. een elektrische auto doet dat een stuk zuiniger in de file… de energie die je dan gespaard hebt kun je goed gebruiken om het volle potentieel vaker aan te spreken en als een malle te accelereren (zo’n beetje 3 keer zo snel als je 308)
ericc zegt
En dit doet hij in een land waar de elektriciteit nog veel wordt opgewekt door bruinkoolcentrales. Hoeveel CO2 heeft ie bij het opladen uitgestoten????
Die km’s haalt ie nooit in Nederland/België. Staat toch maar in de file.