Wie had gedacht dat veel leaserijders geen trek hebben in 22% bijtelling?!
Af en toe vraag je je af of de beleidsmakers in Den Haag eigenlijk zelf wel snappen wat voor wetgeving ze precies in het leven roepen. Sinds dit jaar zijn de bijtellingstarieven voor alle auto’s gelijkgetrokken en dus betaalt een leaserijder 22% bijtelling, tenzij het gaat om een volledig elektrische auto zonder uitstoot. Elektrische auto’s vallen nu nog onder het 4% bijtellingsregime.
Als je net een paar jaar hebt rondgereden in een vette PHEV waar amper bijtelling over hoeft te worden betaald, ga je natuurlijk niet ineens een dikke mep geld neerleggen voor een mediocre benzineautootje. Het gevolg: steeds meer leaserijders kiezen voor een youngtimer.
Eind 2014 reden nog 19.254 leaserijders in een auto van minstens 15 jaar oud. Inmiddels zijn dat er 28.403, zo blijkt uit cijfers van Bovag. Over dergelijke auto’s betaal je een bijtellingspercentage van 35% over de dagwaarde. Wie een beetje handig shopt betaalt dus een paar tientjes per maand om in zo’n ding rond te rijden.
Deze ontwikkeling staat echter haaks op de bedoelingen van de overheid, die natuurlijk wil dat iedereen in moderne auto’s met zo weinig mogelijk uitstoot rijdt. De Nederlandse leaserijder maakt zich (terecht) drukker om de eigen portemonnee en dus is het te voorzien dat ons nationale wagenpark in rap tempo veroudert. Precies wat Den Haag niet wil, maar dan hadden ze wellicht wat beter over de gevolgen van het bijtellingsbeleid na moeten denken.
PS: 2017 is een topjaar voor youngtimers en DEZE 11 youngtimers zouden we vaker op de weg willen zien.
UPDATE: kijk, 2018 wordt een topjaar voor youngtimers!
Foto: Volvo C70 door @mustang84664, via Autojunk
jack_abarth zegt
@MaurtisH:
Je weet toch hopelijk wel het verschil tussen een leaserijder en een zakelijke rijder?
Author zegt
@jack_abarth: zekers, maar het is nog vroeg! Ik pas het effe aan.
jack_abarth zegt
@mauritsh:
Waar ik nou eigenlijk naar nieuwsgierig ben is dat overal in de media gesproken wordt over lease, dus dat al die oude bakken daadwerkelijk geleased/gehuurd worden. Of gaat het nu over de auto’s die aangeschaft zijn en zakelijk gereden worden?
stephane8200 zegt
@jack_abarth: ik denk het laatste. Leasemaatschappijen, tenzij gespecialiseerd zoals die Saab jongens hieronder, hebben geen zin in risico en ook de ROB (Reparatie, Onderhoud en Beheer) kosten zijn totaal niet voorspelbaar dus dat is ook een risico. Verder is het dan te veel werk omdat het uitzonderingen zijn. Alleen kleinere partijen die hier een gat in zien zullen operational lease bieden. Financial lease is gewoon een lening in principe en dat zal afhangen van enerzijds de risico inschatting van degene die leent, de auto als onderpand en de zekerheid van de waarde.
Werkgevers hebben hier ook geen trek in voor lease, want te veel werk. Dus misschien wat mensen die hun lease-vergoeding netto uit laten keren om er zelf wat mee te doen, maar dan ben je de helft kwijt aan belastingen en heb je al dan niet een km-vergoeding waar je wat mee kan doen.
Dus mijn vermoeden is dat het voornamelijk kleine ondernemers en ZZPers zijn die hier gebruik van maken en dan ook alleen de echte liefhebbers.
sportevo zegt
@jack_abarth: het gaat over auto’s die zakelijk aangeschaft zijn maar ook privé gebruikt worden. Alleen dan heb je bijtelling. Heb je wel een auto van de zaak maar gebruik je deze niet privé, dan heb je ook geen bijtelling.
Hoe het bedrijf de auto financiert is geen issue bij bijtelling alleen wordt het gros geleased vandaar de verwarring.
jack_abarth zegt
@sportevo:
Vandaar ook mijn eerste post, maar het wordt nog steeds over “de leaserijder” gesproken. En dat zou volgens mij dus de “zakelijke rijder” moeten zijn indien het over die groep gaat.
sportevo zegt
@jack_abarth: Nog preciezer zou zijn: de zakelijke rijder die de auto van de zaak ook privé gebruikt. Het zou inderdaad even aangepast moeten worden voor de duidelijkheid. Maar ja, auto van de zaak en leasebak is bij veel mensen synoniem voor elkaar.
robert110 zegt
Logisch, het kost geen reet en moderne auto’s zijn om te huilen.
Boomer zegt
@robert110: Vooral dat laatste. Ik heb werkelijk geen idee wat ik graag zou willen leasen in mijn prijsklasse (tot 50K).
Maar een goeie S8 uit begin 2000 lijkt me heerlijk om mijn zakelijke km’s af te leggen, en dan neem ik in het weekend een heerlijke rijdersauto er bij.
slickrick zegt
@airc: alleen is het verbruik van een S8 niet bepaald interessant om veel zakelijke KM’s te rijden.
Als je echt slim bent als ondernemer, dan koop je een oud barrel van 1 of 2 duizend euro. Die zet je op je balans, vervolgens koop je prive een leuke jong gebruikte dikke auto, en boek je alle onderhoudskosten af op de balans…
reactief zegt
In drie jaar tijd 8000 youngtimers erbij die zakelijk gereden worden. Ja, dat is inderdaad wereldschokkend!
Vooral als je dat afzet tegen de +/- 800.000 leaseauto’s in Nederland, waar er elk jaar zo’n 200.000 nieuw van worden aangeschaft.
RickB zegt
http://www.saabyoungtimerlease.nl/
Die gasten trekken een 15-jarige SAAB helemaal uit elkaar, om ‘m weer zo goed als nieuw te maken. Mooi bedrijf!
ardonjr zegt
@rickb: ..reclame’s worden steeds slimmer..
adblock zegt
@rickb: leuk dat je het zegt! RTL 4 is er net geweest en wordt vanavond uitgezonden
davelepeef zegt
De dingen worden zo wel langer gebruikt, dat is ook een stukje duurzaamheid. Ze vinden sowieso wel een plek, oude hokken leaset niemand.
Maar, er wordt altijd interessant gedaan over bijtelling maar de leaseprijs zelf wordt doorgaans vergeten… Het is niet gratis rijden…
kobus1967 zegt
Zal mij benieuwen wat er eind 2018 gebeurt, dan komt de tsunami van PHEV’s uit de 0% bijtelling.
Wat gaan die rijders dan kiezen, vol EV of terug naar diesel of benzine.
olivier420 zegt
@kobus1967: lijkt mij een heerlijke uitdaging; een foutlander moeten verkopen met een stekker, die op papier 1 op 30 rijdt.
karhengst zegt
@olivier420: Als ze nou op de plek van de tank een oudpapierbak zouden plaatsen…
kobus1967 zegt
@olivier420: voor de particulier die veel korte ritten maakt en incidenteel met de caravan op pad gaat wellicht een goede koop.
Overigens is het verbruik op papier 1 op 50 en mijn werkelijke verbruik 1 op 30!
viezefreddyw zegt
Best een logisch gevolg. Kijk eens naar wat je kan rijden tegenwoordig als Youngtimer. Mercedes W211/W220, BMW E46/E39, Audi A6 C5. Zijn auto’s die je vandaag de dag voor een mooi bedrag zakelijk kunt rijden. Ook zitten er auto’s tussen die lekker vol in de opties zitten. Navi, bluetooth, stoelverwarming, parkeersensoren en noem maar op. Dan is zo’n ding toch tig keer leuker dan een nieuwe Golf?
wimbraber zegt
@viezefreddyw: Een maat van mn pa rijd een E39 M5 op de zaak, eentje geimporteerd uit Duitsland in uitmuntende staat en lage kilometerstand. Beter toeven als een Polo Bluemotion als je het mij vraagt..
oemplus zegt
@wimbraber: Ja heel leuk, tot je de rekening van onderhoud/reparaties ziet. Allemaal heel leuk en aardig, maar onder aan de streep ben je gewoon duurder uit.
Edge zegt
@oemplus: Nee. Onderaan de streep is het bedrijf duurder uit. Als je dan zelf toevallig de eigenaar van dat bedrijf bent en de zaak goed genoeg loopt om die extra kosten erbij te nemen, waarom niet? De zaak ligt niet wakker van een onderhoudsrekening meer of minder, jij rijdt wat leuks en het kost je privé alleen een laag bijtellingsbedrag. Ik ken toch wel een stuk of 10 ondernemers hier in de buurt die op die manier (relatief) goedkoop een leuke youngtimer geven. En geef die heren eens ongelijk.
Het is een natuurlijk een ander verhaal als je in loondienst bent van iemand anders. Die zal er ongetwijfeld minder blij mee zijn als je een oudere auto met hoge onderhoudskosten op naam van de zaak wil rijden.
ronnys zegt
@edge: met andere woorden dan gaat het niet meer om zo voordelig mogelijk rijden, maar voor redelijk geld een hele dikke auto rijden. Want het zou mij niet verbazen als je een beetje kilometers maakt dat het onder aan de streep niet veel voordeliger is. Als eigen baas kan jij jezelf ook wat extra loon geven om het bijtelling te compenseren en zo een veel voordeligere lease auto te garanderen.
hartman zegt
@viezefreddyw: Voor een eerlijker vergelijk zou je die nieuwe Golf met een Youngtimer Golf moeten vergelijken. Want aanschaf is één, onderhoud is twee.
amersfoorter zegt
Nog ff en de overheid gaat dit ook weer “rechttrekken”…. Zwalkend beleid door puur korte termijn succes te willen.
crashingduke zegt
Ik denk dat onderhoud wel ‘s vergeten wordt. Ik, freelance ontwerper, rijd zakelijk in een Daimler Six uit 1996 en in het eerste jaar was ik €12.000 kwijt aan (achterstallig) onderhoud. Nu is dat wel gestabiliseerd, maar het blijft een 21 jaar oude auto waar onderdelen van versleten zijn. Overigens, ik heb er geen spijt van, maar ik zal het niemand als alternatief voor bv. een Golf aanraden.
hartman zegt
@crashingduke: Een Golf is geen Daimler natuurlijk. Je rijdt een paar segmenten hoger in een Daimler. Dus is onderhoud/reparatie ook duurder. Maar de gehele beleving van de auto staat ook een paar tredes hoger. Koning op de weg. Alles heeft zijn prijs.
In het Hilton is het ook beter verblijven dan in pension Hommeles.
crashingduke zegt
@hartman: De beleving is een emotioneel gegeven, terwijl de strekking van dit artikel een rationeel gegeven opvoert. Namelijk geld. En als je reden alleen een financiële is, denk ik, zullen velen er na een aantal jaar van terugkomen. (hieronder meer)
lekbak zegt
@crashingduke: Als jij een c-klasse, Lexus IS of iets vergelijkbaars had gekocht had je ook beter gereden dan een nieuwe golf en was je geheid goedkoper geweest. Laat staan als je een oudere golf, focus of zelfs passat had gekocht.
Ik heb zelf ruim een ton in een auto uit ’92 gereden en heb niet meer hoeven doen dan eenmaal banden en remmen en regulier onderhoud (vloeistofjes, filters en vonkjes dus). Je kunt zéér goedkoop rijden in een oudere auto. Maar dan moet je geen (heerlijke) daimler nemen.
crashingduke zegt
@lekbak: Het kan zijn, dat je daar een puntje hebt ?
volvo480gtt zegt
@crashingduke: ik snap het punt wat je wilt maken zeker en ik moet zeggen dat je een zeer fraaie auto rijdt maar je hebt wel echt een auto gekozen waarvan je van te voren weet dat hij geld gaat kosten. Als je een Volvo 960, MB E klasse of S klasse had gekozen zou het aannemelijker zijn om niet nog eens €12.000,- aan kosten gehad te hebben.
Hou m wel op de weg aub! ;-)
crashingduke zegt
@volvo480gtt: Maak je geen zorgen, ze blijft op de weg. En ja, ik wist van te voren, dat het niet de goedkoopste optie ging worden.
Als je op de website van het hierboven genoemde Saab leasebedrijf kijkt, is de vanaf prijs voor een Saab €600 per maand. Een Golf kost €300 per maand. Daar komt €200 bijtelling bij en een lager verbruik. Nu is dit even grof gerekend, maar per saldo ben je met de Golf goedkoper uit. Een Golf is denk ik (ik heb er nooit mee gereden) een prima auto en zal in elk geval niet onbetrouwbaarder zijn dan een 15 jaar oude Saab. Met andere woorden, ik vind rationeel en financieel gezien de Saab geen optie. En dat was de strekking van dit artikel. Emotioneel, tja wat zal ik zeggen.
xiran zegt
@crashingduke: op het vlak van beleving wint een saab het op alle punten ten opzichte van een.golf.
berlinetta zegt
Maar de oplossing is toch makkelijk? Als ik even op z’n ‘Haags’ denk, moeten ze youngtimer-lease ook flink duurder maken. Want alles duurder maken, is immers de beste oplossing volgens politici.
Dizono zegt
De zakelijke youngtimer wordt eigenlijk altijd vergeleken met een nieuwe auto, maar voor veel ondernemers is het vooral een alternatief voor een gebruikte, weicht iets jongere auto privé rijden. In euro’s uitgedrukt is het verschil bij mij niet veel meer dan een paar honderd euro en daar gaat het me ook niet om. Het is het gemak van het niet bijhouden van een km registratie en het op de grote hoop gooien van elk autogerelateerd bonnetje dat voor mij de doorslag geeft.
larini zegt
Tja, pis jaarlijks een hoop geld weg door een Alfa 159 sw zakelijk te rijden. Daar mag ik nog lekker 25% over bijtellen. Financieel gezien niet de handigste keuze maar wel de auto die ik wil rijden. Zou ook een 156 GTA zakelijk kunnen gaan rijden en minder bijtelling betalen maar ben onderaan de streep nu toch voordeliger uit.
hans75 zegt
@larini: dat doe je dan niet slim idd… ik heb op de zaak een 4C gekocht.. en heb de 159 prive… nou rijdt ik zakelijk meestal ook met de 159, want mijn klanten begrijpen me niet als ik met de 4C kom voorrijden, dus dan declareer ik de 0,19 aan mijn bv..
larini zegt
@hans75: dat doe je goed. Op de 159 zat nog btw dus die gaat binnen een jaar ook naar privé. Ging mij erom dat je wel alleen naar bijtelling kunt kijken maar dat ik graag rijd in de auto die ik wil ( en kan betalen). Een 4C staat erg hoog op het wensenlijstje maar is als startende ondernemer iets voor de toekomst. Hoe bevalt ie je?
hans75 zegt
@larini: bevalt super… rijdt er alleen te weinig in… vanwege de bijtelling ;-)..
karhengst zegt
Zodra het genoeg geld kost zal ook dit ongetwijfeld keihard worden aangepakt in naam van het milieu.
ThomasBol zegt
@karhengst: krom ook nog eens, typisch overheid denken. Het hergebruiken van een product is vele malen beter dan het vervangen ervan. Deze ontwikkeling zou op milieugebied juist meer gestimuleerd moeten worden.
Vreddy_B zegt
Dit is natuurlijk beetje een reactie uit jaloezie. Maar ik zou het niet erg vinden als de maatregel verdwijnt. Het heeft er namelijk ook voor gezorgd dat doodgewone auto’s als een E39 of E38 diesels ineens enorm in prijs begonnen te stijgen. En dat vind ik als niet zakelijke en liefhebber toch erg jammer. Beetje wat er gebeurde met die Benzen uit de jaren 80 toen deze nog wegenbelasting vrij waren. En nadat deze regel werd afgeschaft kon je ze op elke hoek ophalen voor dumpprijzen.
porker zegt
Heb paar jaar heerlijk en relatief goedkoop in een e39 540i gestuurd. 20k per jaar. Mooi rijden en 1000 euro (zakelijk dus te doen) onderhoud per jaar. Afschrijving 3k per jaar toch wel. Je koopt een Premium Classic auto maar na par jaar en meer km erop is het gewoon een oude auto en levert het weinig op. Gewoon goed en eerlijk doorrekenen. Met 1:7 toch 4300 euro per jaar verstookt. Al met al 9k per jaar. Is dat het waard? Ja want bijtelling nieuwe 5 is 10x hoger. En dat tikt aan.
toyotafortuner zegt
Joh….
T liefst gewoon een youngtimer voor privé gebruik. Maar zeker weten youngtimerlease > gewone lease
2wheeler zegt
Wacht maar als straks de mk 1 Cayenne’s en Touaregs 15 jaar worden volgend jaar. Lekker hoge instap, veel vermogen, dik in de opties en 35% over 15 tot 20k (nu dan, zal volgend jaar wel hoger liggen want marktwerking).
jack_abarth zegt
@2wheeler:
Je krijgt ook nog jaarlijks de 2% btw-correctie of niet? Want dat gaat ook nog behoorlijk aanzetten op auto’s ver boven de € 100.000,-
gregorius zegt
Ligt het aan mij, of hebben we het over 2 verschillende beroepsgroepen?
De 800000 leaseauto’s in Nederland zijn veelal werknemers die van hun werk vervoer ‘krijgen’ en daarmee ook zelf rond mogen rijden. Aangezien dat loon is, moet de werknemer hier belasting over afdragen.
Daarnaast is er een groep mensen die beslissingen mogen nemen in een bedrijf: vaak bij kleinere bedrijfjes. Ipv je bedrijf een leaseauto te laten betalen en dan zelf als werknemer van je bedrijf ook nog eens bijtelling af te staan, kiezen deze er nu voor om het bedrijf een auto te laten kopen van 15 jaar oud en dan is de bijtelling nog maar 35% van de dagwaarde die vrij weinig is.
Dat is toch echt maar een kleine groep?
Dit is toch geen optie voor de voornamelijk 800000 loonslaven die moeten leasen?
Kvgorp zegt
Zijn die yongtimers echt te leasen dan? Of zijn die gewoon zakelijk aangeschafte auto’s door zzp’er die gewoon hun bijtelling moeten betalen.
Ik kan me voorstellen dan middel groot tot groot bedrijf niet zit te wachten op een parkeerplaats vol met auto’s van 15 jaar of ouder die om de haverklap naar de garage moeten voor een defecte sensor of piepende V-snaar
kennone zegt
@kvgorp: is goed te doen hoor. Mijn 850R zakelijk is nog steeds goedkoper dan een gelijkwaardige v70/90 van nu om te leasen.
Kvgorp zegt
@kennone: maar die 850R is dan toch geen lease auto neem ik aan.
kennone zegt
@kvgorp: betaal er gewoon bijtelling over
jack_abarth zegt
@kennone:
Ja, maar lease je ‘m of is de wagen gekocht?
peke zegt
@kennone: ja dat wordt vaak verward. Lease zegt enkel iets over de manier van aanschaffen (betalen of lease/financiering).
Bijtelling is datgene waar we het hier over hebben: zakelijk rijden.
itsok zegt
Onderhoudskosten zijn ook gewoon zakelijke, dus aftrekbare, kosten voor een zakelijk aangeschafte auto. Oftewel, als het een beetje meezit betaalt de fiscus mee aan je onderhoudt.
tstile zegt
Dit gaat dus explosief groeien en dus op termijn weer verdwijnen. Precies zoals grijs kenteken rijden voor particulieren, oldtimers belastingvrij etc.
Zeker voor zzp’ers is dit gewoon razend interessant. Nu zie ik een hoop mensen praten over Jaguars, oude SUV’s etc. Dat is ook voordelig natuurlijk. Maar het hoeft niet perse extravagant. Een Audi A4 1.9 tdi is ook een prettige auto en die rijdt erg zuinig en is ook nog eens betrouwbaar, niet al te zwaar en erg goedkoop in onderhoud.
Zelf reed ik een oude Caddy sdi als youngtimer. Dagwaarde 900,-. Grijs kenteken dus wegenbelasting 21,- per maand. Tanken met diesel en een verbruik van 1:17 tot 1:19. Helaas vanwege slechte gezondheid een bestelauto met automaat en airco nodig en die vind je niet als youngtimer. Dus prive gekocht.
De milieuzones hebben tijdelijk roet in het eten gegooid. Want met een bouwjaar voor 2001 mag je stadscentra niet altijd in. Maar elk jaar komen er meer youngtimers bij en elk jaar zullen die beter worden. Kijk maar eens welke auto’s er gemaakt zijn tussen 2002 en 2004. Die worden allemaal youngtimer binnenkort.
Deze regeling zal aan z’n eigen succes ten onder gaan.
In het artikel zijn het aantal youngtimers van zzp’ers niet meegenomen. Voor hun is het juist erg interessant want hun autokosten gaan van hun eigen winst af dus om dan ook nogeens veel bijtelling te betalen klopt voor het gevoel niet. Ik las ergens dat die groep al 200.000 youngtimers is, volgens schatting.
Maargoed de oorzaak is natuurlijk dat autorijden om te beginnen al onredelijk duur is. Vooral de diesel’boete’. Kijk naar wat andere landen om ons heen betalen…. Daar doen ze niet zo spastisch om in oldtimers en youngtimers te gaan rijden om wat centen te besparen. Daar doen ze dat alleen voor de lol. Want hun overheden trekken ze wat minder het vel over de oren als ze in een recente leuke diesel willen rijden bijvoorbeeld…
cossiekiller zegt
Dit kan in Belgie dus niet. Wel een groot voordeel voor Nederland, deze regel.
Vanaf 25 jaar (binnenkort 30) kan je enkel je auto als oldtimer inschrijven bij ons. En dan mag je er niet eens woon-werk verkeer mee doen…
hans75 zegt
@cossiekiller: vraag me altijd af of dat juridisch/wettelijk eigenlijk mogelijk is… woon-werkverkeer uitsluiten.. hoe ga je dat hardmaken/uitsluiten… typisch voorbeeld van kortzichtige bemoeizucht van de overheid, en ik dacht nog wel dat we nederland daarin voorop liep…
O plaat zegt
@cossiekiller:
Een auto van 25j oud word automatisch oldtimer en de taks hier voor is 35euro per jaar.
Dan kan je hem normaal verzekeren en moet je normaal verzekeringen betalen en jaarlijks naar de keuring gaan. Of je verzekerd je voertuig als oldtimer en dan betaal je slechts 150 per jaar verzekering (iets van een 450 voor full omnium) maar dan mag je hem niet voor werkverkeer gebruiken en je krijgt een vrijstelling voor de keuring. Lijkt mij een eerlijk systeem. Toch normaal dat je korting krijgt als je de grootste rit elke dag niet met je wagen doet.
spylegion zegt
Dus 2,8% van de leaserijders kiest een Youngtimer..
Maw; hoe kan de propagandamedia van iets kleins iets heel groots maken.
500e zegt
Ik ben benieuwd op welk cijfermateriaal dit stukje is gebaseerd. Ik lees volslagen onzin. Ik schat het aantal geleasde youngtimers op nog geen duizend. Deze auto’s worden over het algemeen aangeschaft door ondernemers die zo’n S-Klasse of 7-Serie vroeger niet konden betalen, maar nu wél. Zij rekenen de auto dus gewoon zakelijk af, en niet 1,8 x in een ingewikkelde (open) leaseconstructie. Ik verkoop al vijftien jaar youngtimers met veel plezier aan liefhebbers, verzamelaars, particulieren én ondernemers. In die vijftien jaar heb ik er vier aan een leasemaatschappij verkocht, en 2.200 a 2.400 direct aan de klant.
Youngtimer rijden ‘op de zaak’ heeft inderdaad een klein fiscaal voordeel, maar dat valt in zijn geheel weg tegende forsere onderhoudskosten die je krijgt aan een auto van vijftien jaar oud. Zakelijk youngtimer rijden doe je vooral op pragmatische gronden, niet zozeer op financiële. Toegegeven: het voordeel is er wél, en zal een deel van de zakelijke rijder over de streep getrokken hebben. Maar het gros rijdt in een youngtimer omdat zij een youngtimer simpelweg leuk vinden. Zoals de generatie voor ons een MG A leuk vindt. Of een E-Type.
Wetgeving over youngtimers stamt uit 2000, ooit zo ingediend door Wouter Bos. Het moest het opkalefateren van oude Jaguars Mark II en Volvo’s P1800 tegengaan. Leeggereden kadavers waar voor 60.000,- aan werd verbouwd om ze weer bedrijfszeker te krijgen. Die telde je toen immers bij over de nieuwwaarde, zijnde 3000 gulden. Als deze bijtellingsregeling geschrapt zou worden (want de tendentieuze berichtgeving door Bovag en AD riekt naar een plannetje) dan komen de vijftig jaar oude klassiekers ineens weer uit alle hoeken en gaten, met alle gevolgen van dien. Want met een Mercedes-Benz 180 D uit 1954 dender je zo de milieuzone in. En volgens mij moeten we dat niet willen…
500e zegt
Aanvullend vind ik dat de regeling in stand moet blijven voor de kleine ondernemer en/of zzp’er die zich de afschrijving en bijtelling van een nieuwe (lease) auto op de zaak niet wil, maar zeker niet kán permitteren. Ook deze groep ondernemers heeft er recht op om een auto zakelijk te rijden, maar de groenteboer op de hoek of de webdesigner die net begonnen is kan er geen posten van 800 tot 1000 euro per maand bij hebben. Die houdt zijn kop al nauwelijks boven water.
cooper96 zegt
Ik heb nog wel een Audi A4 Avant 1.9 TDI uit 2003 in de aanbieding. Voor een leuke €950.- in de maand te leasen.
woertquattro zegt
Ik heb zakelijk een Audi A4 avant b6 1.9 Tdi Quattro uit 2002 . Echt helemaal top. Het rijdt heerlijk en de kosten zijn goed te overzien . De staat ontvangt na ruim 15 jaar nog steeds een smak aan wegenbelasting , btw en accijns op de diesel en btw over het onderhoud. Nog steeds een melkkoe dus .