Voor de ware purist gaan we zoeken naar een Youngtimer met handbak.
Voor het Autoblog Advies van vandaag helpen wij Wouter. En, niet ons grijs Enfant Terrible c.q. Eminence Grise, maar een Autoblog-lezer die ook Wouter heet. Tja, er zijn meerdere honden die Fikkie heten natuurlijk. Wouter (de Autobloglezer dus) zoekt een heuse Youngtimer. Het mooie is, hij mag ‘m van de zaak uitkiezen! Wat een luxe!
Wouter rijdt nu in een Seat Leon SC FR uit 2013. Je wet wel, de sportieve driedeurs (SC) versie met sportieve opsmuk (FR) en een tot 190 pk gekietelde TSI-motor. Geen verkeerd totaalpakket, dunkt ons.
Youngtimer met handbak
Het zal dan ook een stapje terug zijn om naar een Youngtimer te gaan. Daarom zoekt Wouter iets leuks. Zijn voorkeur is een Youngtimer met meer dan 200 pk en een handbak.
Een BMW 530i heeft zijn voorkeur, maar die auto’s beginnen serieus oud te worden en dat geldt ook voor de E46. Maar Wouter twijfelt over meer dingen, zoals een Audi S5 (geen RWD, maar wel een handbak). Ook een Lexus IS250, Mercedes E500 of E320 lijkt hem wel Wouter, maar die hebben geen handbak. Kortom, zijn er nog andere opties?
De wensen en eisen voor een Youngtimer met handbak kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | 2013 Seat Leon FR SC |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 15.000-20.000 |
Jaarkilometrage: | 25.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Mag van de baas een youngtimer gaan rijden. Huidige auto schuift door naar mijn vriendin |
Gezinssamenstelling: | Ik en vriendin, allebei eind 20 |
Voorkeursmerken / modellen: | BMW E39 530i, E38 730i, E46 of E90/91 (wel met 6-cilinders), Audi S5, Lexus IS250, Mercedes E500/E320 station |
No-go merken / modellen: | Skoda |
Nissan 350Z Roadster (Z33)
€ 15.950
2006
125.000 km
Niet heel erg praktisch, maar het is wel een auto met handbak, achterwielaandrijving en een atmosferische motor met meer dan 200 pk! Wat heet, deze heeft zelfs 300 pk! In dit geval is het niet de goedkoopste Nissan 350Z, maar wel eentje met de sterkere motor (standaard was het 276) en NAP. Ook wel lekker. Het zijn wellicht niet de beste lange afstands-cruisers. In principe is het onderstel wel prima, het is voornamelijk die dreunende VQ35-motor.
Maar ja, 25.000 per jaar is ook weer niet zóveel. Deze Nissan is een Japanner, dus over het algemeen vrij betrouwbaar. Wel eventjes op het differentieel letten, dat is namelijk sowieso niet de fijnste in zijn soort en functioneert niet altijd naar behoren. De handbak is tof: zo’n typisch Japanse korte en directe move. Heerlijk. In het budget zijn ze prima te vinden. Kijk uit voor importauto’s.
Renault Mégane Renault Sport 225 F1 Team R26
€ 16.950
2007
155.000 km
De best rijdende auto in dit overzicht is deze Renault. Basta. Deze auto is een van de hoogtepunten van Renault Sport. Wat ons betreft HET hoogtepunt als de R26.R niet meetelt. In tegenstelling tot die special is de R26 dagelijks prima inzetbaar. Goedkoop zijn ze niet meer, de exemplaren die er nog zijn, zijn veelal perfect onderhouden. De R26 is naar hedendaagse maatstaven niet extreem snel, maar dankzij het lage gewicht en de korte overbrengingen is de acceleratie wel een beleving.
Als je een beetje normaal rijdt, valt het verbruik ook nog mee. Daarbij is het een raszuivere collectable. Qua betrouwbaarheid staat de Renault Mégane niet extreem hoog aangeschreven, maar zo’n R26 is altijd een faceliftmodel (die aanzienlijk beter waren). Ook leuk is dat je op het circuit redelijk ermee uit de voeten kan: de grip, precisie en balans is van ongekend niveau.
Audi S5 4.2 FSI quattro Coupé (8T)
€ 17.950
2007
140.000 km
In principe is dit de tofste auto die je voor 20 mille kan kopen. We vonden meerdere exemplaren in het budget, met prijzen variërend van 16 tot 20 mille. De Audi S5 is namelijk een bijzonder fraaie auto, nog altijd. Walter de Silva heeft er goed zijn best op gedaan. Gek genoeg is de V8 een van de meer betrouwbaardere blokken voor deze generatie A5 (samen met de V6 diesel). Dat wil niet zeggen dat ze onderhoudsvrij zijn (maar dat de gewone TFSI-viercilinder erg onbetrouwbaar zijn). Let vooral op de distributieketting, dat is nog weleens een issue bij deze motoren, evenals koolstofaanslag op het in- en uitlaattraject. Om te rijden is de Audi S5 dynamischer dan je zou denken.
Met deze generatie maakte Audi een sprongetje voorwaarts qua Fahrfreude. Het verbruik is iets dat je niet makkelijk goedpraat, want 1 op 8 is heel normaal en als je niet op de cruise control rijdt kan het met gemak erger. Daar staat wel tegenover dat de motor die brandstof omzet in een fraai geluid. Oh, en meer dan prima prestaties. Op papier lijkt de S5 de mindere van de RS4, maar die haalde bij lange nooit die 420 pk, terwijl deze makkelijk de 350 pk halen. Ook is het nog een relatief moderne auto.
Volvo V70 R
€ 17.950
2004
183.000 km
Flash Green met Atacama-kleurig leer en die spaceball-pook. Dan ben je helemaal het mannetje op de Volvo-meeting. De V70R is een icoon en terecht. Het zijn namelijk geweldige auto’s voor de lange afstanden met episch meubilair en heerlijk roffelende vijfcilinders. Die 300 pk en 400 Nm klinken heftiger dan dat ze zijn, wellicht dat de Haldex-koppeling stiekem wat wegsnoept. Die Haldex-koppeling is sowieso een zwakker punt van de auto. Dat komt omdat de rest eigenlijk heel erg goed voor elkaar is.
In het budget kun je op zoek naar de mooiere exemplaren. En ja, die hebben soms ook meer dan een ton gelopen. Alles daaronder begint behoorlijk ‘unicorn’ te worden. Onderhoud en NAP zijn heel erg prettig en met import moet je heel erg goed opletten op de juiste papieren. Nadeeltje: heel erg leuk om te rijden zijn ze verder niet. Capabel: ja. Veilig: dat ook. Maar echt leuk? Bwoah. Een nette Volvo V70 T5 heb je voor veel minder en is niet een compleet andere beleving.
Ford Mustang GT (S197)
€ 19.999
2006
114.000 km
Ja, ook deze generatie Ford Mustang is een youngtimer met handbak!!! In tegenstelling tot de Audi heb je hier een echt betrouwbare motor. De Modular V8 is uiterst degelijke machine. Eentje die toevallig ook geweldig klinkt, zeker met de juiste (Ford Performance) einddempers eronder. Qua vermogen (306 pk) en koppel is het niet te gek, maar je kan met een paar eenvoudige modificaties het aantal een stukje hoger krijgen. Naast de dikke V8 heb je een geweldig uitziend koetswerk, achterwielaandrijving en een handbak. Het interieur ziet er van een afstandje geinig uit, maar je snapt wel hoe deze auto’s nieuw erg goedkoop waren.
De bouwkwaliteit is echt onder het niveau van een jaren ’90 Ford Escort en dan overdrijven we niet. De ruimte is voor een coupé prima, zowel op de achterbank als de kofferbak. Het kan nog wel een zoektocht zijn, want wij vonden er eentje in het budget. Die 114.000 km zijn waarschijnlijk mijlen, maar dat maakt bij een Amerikaan niet uit. De bouwkwaliteit mag dan extreem matig zijn, de aandrijflijn en het onderstel kan tegen een stootje.
BMW 330i Touring M Sport (E91)
€ 14.990
2007
170.000 km
Als je de kwaliteiten van een E39 zoekt in een moderner jasje, zoek dan naar een BMW 3 Serie van de E91-generatie. Dit is de laatste serie van de ‘echte’ BMW’s. Dat is een opmerking die we altijd maken bij elke generatie. Vooruitgang gaat immers altijd gepaard met blasfemie. De technische perfectie van een atmosferische zes-in-lijn is echter ongekend. De balans, het gebrek aan trillingen, het geluid, de vermogensontplooiing: dit is pure perfectie. En nee, daar kan geen EV tegenop. Iets met piano’s en keyboards of Casio’s en Chopards.
Het mooie van de E91 is namelijk zijn tweeledigheid: enerzijds kun je er nog echt leuk mee sturen. Anderzijds is het een perfecte auto voor dagelijks gebruik. Vroege versies hebben de N52-motor (258 pk, briljant), de latere versies hebben de N53 (272 pk, iets minder briljant want EFI). Maar in alle gevallen is het een fijne rijdersauto. Ga 100% voor de Touring, die is enigszins praktisch. De 3 Serie is nauwelijks ruimer of praktischer dan een Ford Focus, dus met een sedan of coupé wordt het wel erg krap. Check hier ons E90-aankoopadvies!
YOLO: Lancia Thema 8.32 (834)
€ 19.950
1989
110.000 km
Tot slot een van de meest legendarische auto’s ooit gebouwd én het is een youngtimer met handbak. De Lancia Thema 8.32 is sowieso de coolste. Een stijlvolle Italiaanse sedan met Ferrari-motor. Dat is eigenlijk altijd goed. Nu was die motor ontdaan van zijn platte krukas (en dus het kenmerkende Ferrari-geluid) en was het vermogen teruggeschroefd naar 215 pk. Niet weinig, maar er zijn Hyundai i20’s die dat ook hebben.
Die hebben niet de sjeu van de Lancia. Wel een dingetje om op te letten is het onderhoud. Dat moet namelijk regelmatig met de grootst mogelijk zorg uitgevoerd worden. Je hebt wel de Ferrari-kosten, maar niet de Ferrari-prestaties. Maar dat maakt niet uit, want je hebt een achterbank en kofferbak. En daarop zit een uitschuifbare spoiler. Het is rijdend jeugdsentiment. Of het een goede investering is? Nee, deze auto’s zitten al jaren op de 20 mille en als je er veel mee gaat rijden daalt de waarde natuurlijk.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
eelco106gti zegt
Een youngtimer op de zaak van de baas. Is dat kaal (aankoop) of kaal+ (aankoop en wegenbelasting) of all-in (aankoop aankoopkeuring garantiepakket verzekering wegenbelasting onderhoud apk reparaties brandstof etc) ???
Bij die laatste kan wouter er voor gaan! Maar bij kaal of kaal+ een enorme spaarpot klaar hebben staan om het rijdend te houden.
Groetjes van iemand die 500.000 kms met youngtimers heeft gereden.
scrmeagle zegt
Handbak? Dat beperkt je keuze wel heel erg.
Johanneke zegt
Tja je wilt leuk rijden of niet eh.
Als ik 50k per jaar zou moeten doen pak ik een automaat, maar als je nog een beetje wilt rev matchen en leuk doorjagen dan is atmosferisch met handbak gewoon het leukst.
kniesoor zegt
Een E39 met handbak vinnik – behalve de M5 – twee keer helemaal niks. Is typisch een oto, die je met een automaat moet rijden.
Verder een lastige keuze, zal erg van persoonlijke smaak afhangen. En van de punten, die @eelco106gti hierboven aankaart.
Zou zelf voor de Mustang gaan, geloof ik. Zeker als die van een Shaker500 (of liever nog Shaker1000) audio-systeem is voorzien.
pitapita zegt
Niet mee eens. Vroeger (inclusief de E39 tijd) waren BMW’s met automaat een stuk trager en onzuiniger dan de versies met handbak. En de handbak schakelde ook lekker. Pas sinds de ZF 6hp (en helemaal met de 8hp) zijn de automaten in BMW’s echt plezierig en efficient geworden. WillemE kan er wel een boek over schrijven, denk ik.
Bij Mercedes was dat verschil veel minder (meer efficiente en soepele automaten en juist hele hakerigere handbakken), dus voor een E-klasse heb je wel gelijk.
560pk zegt
Och, ik rij vanaf de e34, tot aan m’n huidige G31, BMW’s met automaat, en heb dat nooit als onprettig (of traag) ervaren. Onzuinig zal zeker kloppen, zeker tot aan de ZF8. Handbak moet je natuurlijk als “petrolhead” leuk vinden, maar, zeker als je in de stad woont, is automaat gewoon de betere keuze. En die is duurder. En onzuiniger. Maar zóveel relaxter.
Dutchdriftking zegt
Een S5 of 350Z zolang er nog geen kinderen zijn. En daarna zo lang mogelijk als tweede auto er bij houden.
lecomte zegt
Ik zou voor de Volvo gaan en anders de Audi.
p406 zegt
-Edit: dank u, is inmiddels gefixt!-
JanJansen zegt
Een handbak is ook gewoon verstandig. Heb nog vrijwel nooit gehoord dat die dingen kapot gaan. Bovendien is een automaat minder zuinig.
Johanneke zegt
Ahum Golf 4.
560pk zegt
Gaat voor de moderne ZF 8 niet op: deze is daadwerkelijk zuiniger dan een handbak (betaal je dan ook minder BPM op)
Mathy zegt
De Volvo dan maar. Maar liever een Honda Legend V6 SH-AWD.
legion1349 zegt
Skoda als no go en een bmw als voorkeur. Treurig.
verplichtegebruikersnaam zegt
Ik heb toevallig een leuke comfortabele youngtimer met handbak en 280pk op 1365kg te koop staan: https://link.marktplaats.nl/m1952378618
Johanneke zegt
Mooie wagen man! Kan je een ander heel blij mee maken.
JanJansen zegt
Mooie auto, jammer dat het geen station is, anders was het wel iets voor mijzelf geweest.
Het lijkt net of hij wat hoger op de poten staat, zitten er grotere velgen op?
verplichtegebruikersnaam zegt
Bedankt! De auto heeft originele Volvo accessoire velgen voor dit model. Het zal de auto als het goed is niet veel hoger moeten maken. Misschien ligt het aan de kijkhoek van de foto’s dat hij iets hoger lijkt te staan.
oochiewally zegt
Kijk ook eens naar de Alfa 166.
Een goedkoper alternatief op de Lancia.
Comfortabel, ruim en uniek.
En die busso V6 is geweldig. Mooiste V6 op de markt.
cloverleaf zegt
Ik zou met 20k misschien wel voor de JTD gaan. Die Busso klinkt mooi. Maar je moet er wel eentje vinden met weinig km’s en duur om te rijden.
petroldrinker zegt
Van deze lijst zonder twijfel de mustang… echter zou ik het over een andere boeg gooien, lekker een c6 corvette ergens vandaan importeren van buiten EU, of een E92 M3 met 250dkm ofzo in eu zoeken…
560pk zegt
Een M3 met 250k?? Ik denk niet dat z’n werkgever over zo’n ruim (onderhouds-) budget beschikt.
cloverleaf zegt
@willeme,
Ik las de inleiding, de aantal km’s, de wensen en de gezinssituatie….
Ik dacht meteen: Nissan 350Z! Kom jij aan met de roadster…. Zucht… de coupé is zoveel malen beter!!!!
Joost zegt
Precies dat! De roadster klopt qua belijning niet helemaal.
Net zoals dat de 370Z (coupe) het voor mij t.o.v. de 350Z ook niet heeft.
Zonder kids: de Datsun of de Audi!
Met kids: Volvo V70, en dan idd gewoon voor een T5 gaan. Of misschien toch de E91.
pier zegt
Een 530i e60 lci met 272pk en gewoon lekker een automaat. Graag gedaan.
DeWitteCondor zegt
156 GTA Sportwagon. Als je m kan vinden in acceptabele staat tenminste. Busso V6 en een interieur/exterieur wat ik nog steeds prachtig vind.
mahansz zegt
BMW E63 met handbak nemen, yup, die bestaan. Heeft ook de fameuze N52b30 motor, meer betrouwbaar kan je het niet krijgen (as least binnen de bmw group). Is overigens nog lichter dan die voorgestelde E91.…!
mahansz zegt
Leuke review ervan met handbak voor de geïnteresseerden: https://youtu.be/__vtebLToqM
cloverleaf zegt
Renault Clio 2.0. 182 pk in een erg leuk sturend karretje. Kosten rijdend te houden ook goed te doen
MarcoM zegt
De V70R of Mustang.
rufctr01 zegt
De V70R! De Haldex zit ook onder best wel wat Audi’s, maar dan klaagt niemand.
Chiel zegt
Ok, speciaal even een account aangemaakt, ik voel mij toch even genoodzaakt om te reageren.
Inmiddels rij ik 7 jaar in een 2003 Volvo V70R met handbak. Gekocht met 78000km, teller staat nu op 172000km. Wat hierboven staat over de auto klopt niet helemaal. Ik kwam uit een Clio II RS phase II, een fijne stuurmachine. De Volvo is serieus vlot. Bij 4c in standje advanced transformeert de auto zich tot een goed stuurijzer (van 1680kg…), de auto past zich aan op 7 parameters (gasrespons, dempers, etc.). De dempers ontwikkeld met behulp van Ohlins helpen daar aan mee.
De auto rijden als daily youngtimer, kan ik sterk afraden. Volvo heeft zeer beperkt R specifieke onderdelen beschikbaar. Tal van R specifieke onderdelen zijn er niet meer (koplampen, 4c sensoren, 4c SUM module, etc.). Het 4c systeem is heel gevoelig, er gaat van alles snel stuk wat niet meer leverbaar is. Bijvoorbeeld de SUM module (brein 4c) moet ingeleerd moet worden op de auto en daardoor niet van een sloopauto gehaald kunnen worden. Productie aantallen zijn vrij laag (modeljaar 2003 V70R maar 3000stuks). R blokken klinken fantastisch maar ze scheuren allemaal , dat kan bij 50k km of bij 500k km. Een T5 is vele malen sterker.
Oftewel een fantastisch leuke auto, zeer geschikt voor gezin en ikea maar koop de auto niet als je zonder gezeur een daily wilt hebben. Onderhoud door een specialist is aan te raden.
volvo-s60-adept zegt
En nu moet ik ook ff reageren :) Heb er zelf bijna 4 jaar dagelijks mee gereden, een facelift 6-traps automaat.
De AWD is inderdaad kwetsbaar, maar niet zozeer de haldex. Wel de verbindingsbus die de spiebanen op de ingaande as van de haakse overbrenging opvreet. Die overbrengingen zijn alleen gebruikt (gereviseerd) te krijgen, ruilexemplaren via de dealer waren destijds gillend duur ( en voor de TF80-automaat niet meer leverbaar).
Het scheuren: ook dat valt mee, gaat vooral mis als de turbodruk wordt opgevoerd (door chippen of rommelen aan de actuator). Is goed te ondervangen door aluminium plaatjes tussen de cilinderbussen te tikken (shimmen). Kost je 1000 euro, maar he, youngtimer…
Het 4C-systeem: vervangingsdempers zijn duur, maar wel leverbaar, Monroe levert ze nog steeds. De module staat niet bekend als heel storingsgevoelig. 4C klinkt leuk, maar de drie standen zijn hard (comfort), te hard (sport) en veel te hard (advanced).
Kortom: je koopt een R omdat je een R wilt. En dan is een T5 het toch net niet. Je conclusie deel ik volledig :)