Een youngtimer hot hatch met vijf deuren. Bestaat dat eigelijk wel? Jazeker!
Je hebt soms van de categorieën waar je nooit aan denkt. In dit geval hebben we een aanvraag van Kasper die enorm specifiek is. Het gaat om een vijfdeurs youngtimer hot hatch. Yup, die categorie bestaat dus gewoon.
In dit geval gaat het om de auto voor zijn vriendin. Het wagenpark is enorm specifiek. Kasper zelf heeft een Mercedes-Benz 280S uit 1968 en een Ferrari 599 GTB Fiorano HGTE. Zijn vrouw heeft een Peugeot 107. Dat zijn wel enorme uitersten van het automobiele spectrum. Nu snappen we dat je zelf iets leuks wil rijden en je vriendin het niet uitmaakt, maar dit kon eigenlijk niet oneerlijker verdeeld worden.
Youngtimer Hot Hatch
Dat vond Kasper (en zijn vriendin waarschijnlijk) ook het geval. Daarom zijn ze op zoek naar een auto voor de vrouw en het aankomende kind. De Ferrari gaat eruit en daarvoor komt een M3 Competition (of M3 CS) voor in de plaats. Dus dan hebben ze al een familieauto.
De Peugeot is een driedeurs en ze willen graag een vijfdeurs. Via de youngtimer-regeling willen ze dan de nieuwe hot hatch gaan rijden. De nieuwe auto moet niet te groot zijn, maar wel vijf deuren hebben. Voor Kasper mag het wel een beetje fun zijn qua prestaties, maar zijn vrouw wil iets van fun qua uiterlijk. Haar lievelingsauto is een Volkswagen New Beetle. Helaas is er geen vijfdeus Beetle. Kortom, wat is er allemaal wel mogelijk?
De wensen en eisen voor een youngtimer Hot Hatch kun je in onderstaande tabel bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Peugeot 107 (en zelf een 599 GTB HGTE en MB 280s 1968) |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 15.000 |
Jaarkilometrage: | 20.000 |
Reden aanschaf andere auto: | Baby op komst |
Gezinssamenstelling: | Vriendin, zometeen dus de baby en ik |
Voorkeursmerken / modellen: | Hatchback |
No-go merken / modellen: | 3-deurs |
Waar halen wij de cijfers vandaan?
- Brandstof: Euro 95 a € 2,077 per liter (via: United Consumers)
- Motorrijtuigenbelasting: via belastingdienst
- Verzekering: gemiddelde van diverse aanbieders (woonachtig in Utrecht, 10 jaar schadevrij, 15.000 km per jaar).
BMW 130i (E87)
€ 14.950
165.000 km
2008
Wat is het?
Het is de meest voor de hand liggende auto. Je houdt zelf van BMW en je zoekt een bijzondere youngtimer Hot Hatch. Dan voldoet de auto aan alle eisen. De 130i is een bijzondere auto: een C-segment hatchback met een enorme 3-liter zes-in-lijn motor onder de kap. Die motor domineert dan ook de complete beleving van de auto. Het is een zijdezacht lopende motor met een turbine-achtige huil. Hier kan geen EV tegenop qua beleving.
Hoe rijdt het?
Zoals gezegd: die motor is de beleving. Nu valt er veel voor de 130i te zeggen, want de besturing is prettig en deze generatie 1 Serie heeft achterwielaandrijving. Het is alleen niet echt een auto die er maximaal gebruik van maakt, zeg maar. Veren, dempers, grip: het schiet allemaal een beetje te kort. Gelukkig hebben wij in deze serie laten zien wat je ervan kan maken. De prestaties daarentegen zijn anno 2023 nog heel erg adequaat. Dit zijn nog altijd snelle auto’s waarmee je mensen kan verassen. Het verschil in rijden met een M Sport-uitvoering is minder groot dan je zou denken: de sportstoelen en het sportonderstel kun je ook op een non-M-Sport krijgen en zijn wel aanraders.
Kosten BMW 130i
- Verbruik: 1 op 9,93
- Brandstofkosten: € 262
- Gewicht: 1.385 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 74
- Verzekering: € 45
- Totale kosten: € 382
Onderhoudsprognose
BMW’s staan niet bekend om hun lage onderhoudskosten. Dat wil niet zeggen dat de 130i een onbetrouwbare auto is. Ze zijn nu minimaal 15 jaar oud (want je wil een youngtimer), dus zit je met een oude auto met veel bijzondere techniek. Dat is onderhoudsgevoeliger en nooit goedkoop. Dat gezegd hebbende, die indirect ingespoten N52B30-motor is een tikkeltje ouderwets, maar wel goed. Check voor alle aandachtspunten ons 130i E87-aankoopadvies:
Afschrijvingsprognose
Dit is afhankelijk van twee dingen: onderhoud en uitvoering. Een zeer nette M Sport met alle M Performance-goodies kost tegenwoordig nog 20 mille. Het is vooral belangrijk dat je een nette auto vindt. Indien je deze je netjes kunt bijhouden, zit het qua afschrijving wel snor. Lees: de verkooprijs zal ongeveer gelijk blijven.
Audi A3 Sportback 3.2 quattro (8PA)
€ 12.500
2008
130.000 km
Wat is het?
Net als de BMW 1 Serie een gewone chique C-segment hatchback met toevallig een zescilinder aan boord. Het is de Golf R32-techniek, maar dan met een mooie jas. Het karakter is ook meer comfortabel en capabel dan heel erg sportief. In tegenstelling tot de Golf R32, bleef de Audi A3 met deze motor ietsje langer in productie (tot 2009) en werd deze naast de sportievere S3 geleverd.
Hoe rijdt het?
Heel relaxed en heel ‘duur’. Dit interieur was misschien wel het hoogtepunt van Audi’s compacte middenklasser. Zeer verzorgd en van een hoge kwaliteit. Het is geen vingervlugge hot hatch die je de bocht in smijt, alhoewel de auto best wat kan hebben. Het is een quattro, dus je kan onder alle omstandigheden uit de voeten. Daarnaast is het een typische Audi met zeer fijne sportstoelen en een puike zitpositie. De motor klinkt heerlijk en is serieus krachtig. Die 250 km/u haal je met gemak.
Kosten: Audi A3 3.2
- Verbruik: 1 op 9,67
- Brandstofkosten: € 269
- Gewicht: 1.550 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 82
- Verzekering: € 50
- Totale kosten: € 401
Onderhoudsprognose
Het is een Golf! Dus dat is lekker goedkoop! Toch? Niet helemaal. Er is veel bijzondere techniek aan boord, denk aan die VR6-motor, de DSG bak en de vierwielaandrijving. Dat heeft allemaal zorg, aandacht en onderhoud nodig (lees: geld). Veel onderdelen zijn nog prima te vinden en iedereen kan er bij wijze van spreke aan sleutelen. Bekijk vooral het A3 8PA aankoopadvies:
Afschrijvingsprognose
De A3 3.2 is een auto die een beetje onder de radar is gebleven. Ze lijken ietsje goedkoper te zijn dan de 130i’s. Die ingetogen uitstraling is overigens ook zijn kracht, want niemand ziet het eraan af dat je met zo’n dikke auto onderweg bent. Dat gezegd hebbende, je zal er wel ietsje op afschrijven, doch niet veel.
Mini Clubman John Cooper Works (R55)
€ 12.950
2008
120.000 km
Wat is het?
In de vraagstelling drong heel erg het ‘Mini’-aspect tot ons door. In principe kun je terecht bij dit merk, maar niet voor de traditionele Mini. Gezien de wensen en eisen lijkt een Mini Cooper S 5-deurs het beste aan te sluiten, maar die zijn te jong en te duur. Je kan dan kiezen tussen de Mini Countryman of Clubman. De eerste is meer een crossover, de tweede is een Mini met een beetje meer. Het is niet alleen een extra deurtje ten opzichte van de standaard-Mini, maar ook extra wielbasis en overhang achter. Het zijn aanzienlijk ruimere en praktischere auto’s, maar in dit overzicht is dat relatief natuurlijk. Ten opzichte van een driedeurs Mini is alles ruim en praktisch.
Hoe rijdt het?
Hilarisch. Niets is leuker dan een auto die relatief licht is. En de Mini is heel erg licht. Dus je hebt met de 1.6 motor al meer dan voldoende power onder de kap. Maar het leukste zijn natuurlijk de bochten. De Mini heeft veel grip op de vooras en blijft maar insturen. Alleen als je als een idioot op het gas gaat staan, schaatst deze wel een beetje. In vergelijking met de reguliere Cooper S is de Clubman wel ietsje rustiger en milder qua reacties.
Kosten Mini Clubman JCW
- Verbruik: 1 op 11,63 km
- Brandstofkosten: € 224
- Gewicht: 1.180 kg
- Motorrijtuigenbelasting: €56
- Verzekering: € 40
- Totale kosten: € 320
Onderhoudsprognose
Nou, maak je borst maar nat. Dit zijn namelijk zeer onderhoudsgevoelige auto’s. De N14-viercilinder is namelijk niet de meest degelijke motor ooit gebouwd. Natuurlijk zijn er voldoende bedrijven die je weer op weg helpen, maar deze motoren zijn bijkans gemaakt van glas. Ze zijn nu wel op een leeftijd dat ze óf in de soep gelopen zijn óf dat er altijd groot onderhoud is gepleegd. De N18-motoren zijn betrouwbaarder, maar die vind je nog niet als youngtimer (kwam pas vanaf 2010 bij de S, JCW nog later). Bekijk ook het complete uitgebreide Mini Clubman R55-aankoopadvies.
Afschrijvingsprognose
Over het algemeen zijn Mini’s goede handel. Iedereen vindt ze leuk en zelfs de 20 jaar oude exemplaren van de reguliere Mini zijn nog steeds in trek. De Clubman is ietsje specifieker, maar dat is ook positief: ze zijn ietsje praktischer. Ook hier geldt dat een goed onderhouden auto aanzienlijk meer waar is. Het internet is vrij duidelijk over de valkuilen bij deze auto.
Yolo: Toyota Blade Master G (E154)
€ 14.990 (Duitsland, handelaar)
2008
80.000 km
Wat is het?
Een heel bijzondere auto! Het is een youngtimer, het is een snelle hatchback, het is een zescilinder én het is de krachtigste van het stel! In principe is het de Toyota Auris, maar dan de premium Japanse versie ervan. In Japan is Toyota al premium, dus geen Lexus-badge. Het meest bijzondere is de motor, dit is namelijk de 3.5 V6 uit de Lotus Evora! Althans, de 3.5 V6 die Toyota levert aan Lotus en ook gebruikt in een hoop eigen modellen (en die van Lexus).
Hoe rijdt het?
Geen idee, want we hebben er nog nooit in gereden. De Toyota Auris is een prima hatchback, maar zet je sokken niet echt in vuur en vlam. Zo’n V6 zal zeker helpen. De motor is wel altijd gekoppeld aan een automaat. Het is zeker niet een sportieve trackday-only hot hatch, maar meer een luxe snelle hatch, net als de Audi A3 en BMW 130i.
Kosten Toyota Blade
- Verbruik: 1 op 9 (schatting)
- Brandstofkosten: € 289
- Gewicht: 1.480 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 82
- Verzekering: € 70 (schatting)
- Totale kosten: € 441
Onderhoudsprognose
Het is een Toyota, dus je zit wel safe. Ondanks dat de Blade nooit in Nederland geleverd is, kennen we de Auris en de V6 wel. Dus onderdelen hoeft niet zo’n probleem te zijn. Beide staan oo bekend als zeer betrouwbaar.
Afschrijvingsprognose
Niemand kent het, dus doorverkopen is lastig. Het is een rechtsgestuurde auto, maar dat heeft ook voordelen. Het is geweldig als je telkens de auto in en uit moet stappen bij het schoolplein,
Maar ga er dan ook zeker niet de volle 15 mille uitgeven om zo’n auto binnen te halen. Er zal uiteindelijk altijd wel een liefhebber voor zijn, maar de andere drie auto’s zijn juist de andere kant van het spectrum qua ‘courantheid’.
Conclusie youngtimer Hot Hatch
Om heel eerlijk te zijn is er géén enkele goede auto die voldoet aan ALLE eisen. Ja, een Chrysler PT Cruiser Turbo, maar dat lijkt niet echt te zijn wat je zoekt. Van de auto’s in dit overzicht lijkt de Audi de beste optie te zijn: veilig, betrouwbaar, fraai en degelijk. De BMW is op papier leuker, maar vereist wat modificaties.
De Mini is fun, maar wellicht al iets te krap en dan moeten die kinderen nog groeien. Maar als we heel eerlijk mogen zijn, laat het youngtimer Hot Hatch aspect varen en zoek een leuke Mini Clubman van de F56-generatie. Die auto lijkt namelijk jullie op het lijf geschreven. En ja, je bent dan, 5 mille boven budget kwijt voor een Cooper S-uitvoering, maar dat lijkt de beste keuze te zijn.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Johanneke zegt
Geen idee of ze bestaan als youngtimer, maar een Golf 2.0 TSI of A3 met die motor. Heb je het GTI blok maar zonder de GTI petjes looks met rode grille enzo.
Is wel leuk die youngtimer regeling. Maat van mij zit aan de andere kant van het spectrum. Die rijdt een Focus 1.6 benzine als youngtimer. Tientjeswerk per maand, want dagwaarde is wat, 1300 euro?
pitapita zegt
Mazda 3 MPS zou ook kunnen.
willeme zegt
@pitapita: hele leuke auto! Helaas was het nog lastig om een net roestvrij exemplaar te vinden. De eerste serie die in de Youngtimer regeling vallen roesten als een malle, de tweede serie heeft dat minder, maar is dus te jong. Maar zeker een toffe aanvulling!
sizedoesmatter zegt
Subaru Impreza plus WRX? Iets groter en niet echt een hatchback.
Of een Ford Focus rsnogwat? Anders een Clio IV rs, wel wat kleiner maar héél vermakelijk.
pignon zegt
Als het nog iets wilder mag, overweeg dan de Renault Megane RS Turbo. Met vijf deuren geleverd, past binnen prijsvoorwaarde en net iets meer hardcore dan de rest
Robert zegt
Die Audi A3 3.2 is heel leuk, maar komt met heel veel risico’s. Zoals ik recent in het RS3 bij domeinen-topic ook al zei, tijdens een zoektocht heb ik met een maat van me verschillende auto’s ook bekeken en uiteindelijk zijn we hierop afgehaakt. Je vindt vrijwel alleen maar import in dit genre. En allemaal schadebakken. Echt, we zagen behalve slecht spuitwerk en veel goedkope imitatie onderdelen soms ook dorpels die weer aan elkaar waren gelast waarbij de zetlijnen soms wel een centimeter versprongen. En uiteraard alle foutmeldingen in het geheugen ‘keurig’ gewist. Eerlijke auto’s, wij hebben ze niet gevonden.
Waarom geen Focus ST, of Mégane R.S.? (Of komen die enkel als driedeurs voorbij?)
tatog zegt
Iets groter maar een Volvo V50 T5 past echt prima in het plaatje. Je neemt met een baby toch meer zooi mee dan je denkt dus is een kleine station een prima oplossing!
Oopelkadet zegt
Als mijn vrouw en baby iets nieuws te rijden moeten hebben, dat ook nog eens leuk is en ik 140k terug ga krijgen voor de uitgaande 599, daarvan zeg 60k in een leuke M3 stop zou ik echt niet gaan shoppen voor een verouderde pre-2010 auto. Liever dat zij en de baby met moderne LED koplampen, moderne kreukelzones en airbags, diverse handige appliance zaken als bv Apple Carplay oid de weg opgaan. De BMW E87 is gewoon lelijk. Audi: nooit, nooit, nooit doen. Kijk voor een 2016 1-serie, een Golf GTI is ook prima denk ik. Had ik al gezegd Audi: nooit doen? Ga dan liever geld barbequen ofzo. Of maak gewoon 3000 per maand over als gift aan je lokale Audi dealer.
Johanneke zegt
Opzich heb je wel een punt. Mijn ouders hadden als 1 van de doorslaggevende redenen om de Mazda CX-30 te kopen dat ie zeer goed (ik dacht zelfs het beste oid) uit een crashtest kwam. Voelden ze zich toch beter bij als ze de kleinkinderen vervoerden.
Dutchdriftking zegt
+4
gdjnl zegt
Inderdaad, je echtgenote in een gebakje de weg op sturen met dit budget. Topper!
rogerzz zegt
Ik vraag me toch af of VAG hatende mensen zelf VAG hebben gereden of niet. Of ooit een afgetrapte oliezuipende A5 1.8 TFSI hebben gekocht voor 10k met 250k op de teller op Marktplaats en na één beurt voor de rest van het leven zuur zijn geworden.
Wel een matig lijstje, oude BMW 1-serie, oude A3.. en de rest, matig. De opties zijn vrij beperkt voor 15k. Dan heb ik liever een VW polo 1.0 met 110pk die je chipt naar 140pk. Stuk minder leuk dan een 130i, wel nieuwer en verstandiger. Mogelijk zelfs ruimer aan de binnenkant.
Oopelkadet zegt
De Audi zelf is het probleem niet, of niet helemaal (ik vind het nog steeds ver van premium betrouwbaar). Het feit dat je Skoda onderdelen voor 40+ euro werkplaatstarief bovenop wat je normaal bij Skoda betaalt mag afrekenen, vind ik onacceptabel. Dan liever een VW waar je ergens in het midden zit.
Maar onder de streep, als je net een 599 weggebracht heb en dan in een Golf GTI gaat karren..ik zou per advies inderdaad 5 of 7k extra budget doen en dan iets specialers. Maar eigenlijk zou ik voor vrouw+ baby geen hot hatch kopen. Als ze dan zo graag wil stampen pakt ze de M3 maar, voor baby vervoer wil ik graag op elke weg v max -10 vertrouwen.
Robert zegt
ik kom zelf uit een echt VAG nest (papa kocht in ’78 z’n eerste Golf en reed nadien enkel nog VW of Audi) en heb zelf ook Polo, Golf, Passat en de Audi 100 gehad. Maar als ik weer een VAG product koop, wordt het waarschijnlijk iets van bouwjaar 2017-2020, dus met een fatsoenlijk aantal knoppen op het dashboard, de 1.5 TSI (waar alle bekende FSI/TSI-kinderziektes eindelijk uit zijn gehaald), en dan nog het liefst zónder tussenkomst van de VW dealer, wegens verregaande arrogantie en minachting van (particuliere) klanten. Want wat ze tussen 2006 en 2016 hebben geleverd is, behoudens de laatste modellen met de ‘oude’ motoren, niet bepaald bevorderlijk geweest voor de reputatie.
Flutterbear zegt
Inderdaad, vrouwlief rijdt hier met een eGolf en is gek op dat ding. Alles zit waar het hoort en doet wat het moet doen. Voor iemand die niets met auto’s heeft rijdt het geweldig, net een Mini (met obesitas).
De eGolf past zelfs nog in het budget, maar de range van een stadsauto. Zeker niet qua comfort maar laad ook niet zo snel. Als dat een probleem is zou ik gewoon voor een betrouwbare moderne benzine auto gaan zoals een CX-3, Mini of een Golf zonder stekker.
Flutterbear zegt
Of een V40 T5. Geen oude meuk, gewoon een veilige moderne auto.
alassad zegt
Valt een Civic Type R niet in budget? Of desnoods een Type S?
Anders zou ik lekker voor die 130i gaan. Tegen de verkoper zeggen dat die slechts 9k op de factuur moet zetten en de rest betaal je cash.
Kun je die 9k als dagwaarde gebruiken.
En omdat het toch zakelijk gaat, mag onderhoud best wat meer kosten. Is toch allemaal aftrekbaar.
fiscaal zegt
Dan mis je 6k aan afschrijving, zou ik dus niet zo doen.
Flutterbear zegt
Gewoon eind van het jaar de opkoopservice van ANWB inschakelen. Bijtellen op basis van dat bod. Eerste jaar ook lekker afschrijven.
DeWitteCondor zegt
15k misschien net te krap. Met een beetje meer komen er ook andere wagens in beeld. Na verkoop van de 599 kan er nog wel wat poet bij misschien.
okdoei zegt
Leuk interessant lijstje maar waarom die brandstofprijzen op basis van 15.000 pj als de aanvrager 20.000 per jaar rijdt?
Tonnie zegt
Lancia Delta di? 200pk. En de extra ruimte achterin is extreem handig met een kleine kiddo en z’n autostoeltje. Rijdt alleen verder niet zo sportief.
Gele Koplamp zegt
Wilde ik ook net zeggen. Superpraktisch, ziet er leuk uit en een heerlijk blok (let alleen wel op de onderhoudsgeschiedenis)
Vind de rest van het lijstje zelf wat saai. Als de Toyota al de YOLO is… En op de Mini na zit niks bij dat een beetje leuk smoelt (a la de geopperde VW Kever)
Crosscabouter zegt
Mooie keuze, maar zuipt als een tempelier met drankprobleem…. Die automaat haalt alle snelheid eruit en zet dit om in consumptie. Doe dan de Gulietta met de 1.7tbi motor…
Maar wel een gaaf model om te zien.
Tonnie zegt
Een nette giulietta qv valt buiten budget (zelf ook naar gekeken). Voor €10k koop je de netste Delta, kun je die €5k in benzine steken. En het verbruik valt mij mee. Rijd er ong 7,5l/100km mee.
seatleon zegt
Ik zie veel GolfV GTI’s te koop. Voor rond de €10k moet je wel een nette kunnen oppikken. Dan heb je nog wat over voor wat verbeteringen of achterstallig onderhoud. Ja, de 2.0 tfsi heeft een slechte naam, maar je hebt een grote kans dat de gebreken zijn aangepakt en ondanks het olieverbruik gaan ze lang mee.
kennone zegt
Clio RS met 2.0 if een Abarth 500 dat zouden mijn opties kunnen zijn. Zelf ook de 130i gehad en vond deze eigenlijk een beetje saai ondanks je er wel goed afritten mee kon driften.
Dutchdriftking zegt
Een vroege S3 8P lukt niet voor dit geld? Die M3 mag sneller zijn dan de 599, het lijkt mij een enorme stap achteruit.
superfred zegt
Paar duizend extra bij elkaar sprokkelen en naar Opmeer voor een 147 GTA. Das pas leuk!
Dutchdriftking zegt
Geen 5 deurs helaas.
superfred zegt
Ah. Dat had ik even gemist, dat dat een vereiste was. Bummer. Sam heeft een fraaie staan momenteel.
maxidyne zegt
Of iets heel anders: Citroën DS3 Racing. Leuk bommetje. Rijdt absoluut niet verkeerd, en met 200 pk zeker niet langzaam.
alloallo zegt
Heeft deze Toyota wel het stuur aan de goede kant? Immers Japanse import
camber24 zegt
Mijn aanname is dat de aanvrager gaat voor een M3 touring, gezien inruilwaarde Fezza en de opmerking dat de M3 praktisch is. Als dat klopt dan vind ik dat heel erg gaaf. Over de aanvraag; steek je vriendin en baby inderdaad toch in een veel nieuwere, betere, en vooral veiligere auto, man. Hothatch, leuk en aardig, maar nu is het moment om wat volwassener te worden. Toen mijn vrouw zwanger was van onze eerste, hebben we vrij snel een nieuwe A250e voor haar gekocht. Voelt veel beter dan die ouwe meuk.
Elise zegt
Een C30 T5. Kind via achterklep dan maar.
Kaje zegt
Dank voor alle reacties.
Merk dat ik mijn aanvraag wat onhandig heb ingediend. Het hoeft namelijk niet een hot hatch te zijn. Dat heeft mijn voorkeur zeker! M’n vriendin zal het echter niet zoveel uitmaken hoe sportief het rijdt. Als het maar een niet al te grote 5-Deurs auto is die leuk smoelt.
Zitten paar leuke dingen tussen waar ik zo niet aan heb gedacht zoals de Delta. De yolo spreekt me ook aan! Dit blok heb ik zelf ook een paar jaar gereden in de Exige. Ben er wel bang voor dat deze aardig afschrijft.
Megane RS 5-deurs ook een hele goede optie! Ook zelf gehad, R25 uitvoering en mis ik nog wel eens.
Mini spreekt me nog het meeste aan en rijdt denk ik ook het leukst.
Erg benieuwd wat m’n vriendin allemaal leuk vindt van bovenstaande opties. Daar gaat t uiteindeljk vooral om. (En dan probeer ik er wel de meest sportieve versie van te maken ;))
pignon zegt
Nou. Ik ben benieuwd wat het zondagoverleg met je vriendin heeft opgeleverd. Waar gaat het naar toe met de autokeuze. We zijn nieuwsgierig
mrtrex zegt
Ford Focus ST? Lijkt me goed te passen?
milanomt zegt
Je gaat toch never nooit die 599 wegdoen man! Scoor een leuke Giulia van ca. 20k en ga die rijden tegen de km vergoeding o.i.d. of laat je vrouw met zo’n Beetle rond karren, met 1 kleintje echt wel te doen hoor…
Wij rijden ‘s-zomers regelmatig met een Golf 4 cabrio met z’n vieren en dat gerust weekendjes weg of korte vakantie en dat is dan incl. kinderwagen!
LoutervanPlezier zegt
Ik zou een Lexus IS, of een Alfa Romeo 159 SW overwegen, wel eerder de Alfa, of andere stationwagen van minimaal formaat, in verband met het gezin en de spulletjes voor op vakantie in de toekomst.
Jurgen zegt
Vrij kansloze actie dit, je wil je vriendin in een youngtimer stoppen voor 20.000 km/ Max. € 15.000 en zelf een Ferrari wegdoen en vervolgens een BMW M3 kopen voor ca. €100.000,= tot €200.000,=, daar zou ik bij mijn vrouw niet mee moeten aankomen. Waarom niet een leuke BMW 128ti voor je vrouw ipv een youngtimer? Zo duur is die wegenbelasting nou ook weer niet
ronaldotour zegt
Bij een youngtimer moet je gewoon wegenbelasting betalen, het heeft alleen voordelen met de bijtelling.
Jurgen zegt
Ah, dus alleen zakelijk voordeel, dan zouden ze eigenlijk ook een verplichte kleur voor moeten schrijven, alles wat zakelijk rijdt knal oranje bijvoorbeeld, worden de wegen een stuk koninklijker van 😀
Bino zegt
We hebben zelf een 130i. Echt heerlijke wagens. De A3 heb ik proefgereden. Meer geschikt als praktische wagen maar het rijdt gewoon heel erg saai. Teleurstellend. Afwerking is beter, het gaat hard vooruit maar zodra je rustig rijdt voelt het niet bijzonder. Wel meer comfort. Heb zelf het idee dat de Focus ST is vergeten. Dat lijkt mij de beste optie als er toch iets van ruimte achterin moet zijn. Leuke felle kleuren zoals dat oranje zie je vaak. Praktisch. De 5 cilinder klinkt heerlijk. Volgens mij nog redelijk betrouwbaar ook. Met een budget van 15k kan je hele mooie exemplaren scoren.
lightisride zegt
Waarom moeten het allemaal van die race-monsters zijn? Omdat hij een Ferrari had? Ik lees dat vrouwlief eigenlijk een Beetle wil. Dan zal ze dit toch allemaal saaie mannenauto’s vinden. Een 130 rijdt mooi, maar ziet er toch niet uit? En de rest eigenlijk ook niet. Behalve die Mini dan, maar das ook wel een heel voorspelbare keuze. Ik zie ze, net als die andere vaak in de straat opduiken als tweede auto bij een autoliefhebber.
Een andere usual supect een Alfa 147 V6 mis ik nog.
Een Honda Cvic Type R is natuurlijk wel een prima keuze, ziet er wel bijzonder uit, maar of je m mooi vindt? In een Subaru zie je er uit of je in de auto van je vriend rijdt. Maar dat geldt eigenlijk voor al deze keuzes.
Ik dacht aan een Nissan Juke Nismo, maar die zijn veel te jong.
misschien maar even uitwijken naar minder hot-hatch. Een oude Saab (Turbo) is net zo groot als een moderne hatchback.
eelco106gti zegt
Wij hebben hier thuis een “vijfdeurs youngtimer hot hatch”; Renault Megane 2 Phase-2 RS225 Renault Sport. Ik wilde graag sportief rijden en een keer een Renault Sport auto bezitten: 225pk, brembo remmen, handbak en mooi onderstel. Mijn vriendin wilde veilig en praktisch: 5sterren botsproef, veel airbags, isofix beugels achterin en op de passagiersstoel & leren bekleding om snel melk en vastgeplakt snoep af te vegen.
Flutterbear zegt
5 sterren 15 jaar geleden is 0 vandaag de dag..
cossiekiller zegt
De Focus ST met de 5-cilinder? Of is die nog niet oud genoeg?