Een frisse lading jongvolwassenen voor Nederlandse ondernemers.
De youngtimerregeling leent zich voornamelijk voor verstandige, interessante opties. Maar wat als je behoorlijk succesvol bent als ondernemer en wat meer te besteden hebt. Wat voor auto kun je dan in 2025 als youngtimer rijden? Dit zijn tien van de tofste auto’s die volgend jaar hun vijftiende verjaardag vieren. En die je dus mag gaan bijtellen op basis van de dagwaarde.
Maserati GranCabrio
Na de GranTurismo S en MC Stradale vond Maserati het in 2010 tijd om een Spyder-versie te bouwen. En zo werd de Maserati GranCabrio geboren. Hij erfde de 4.7 liter grote V8 van zijn dichte neef en nam eveneens 440 pk mee. Maserati vertelde trots dat de GranCabrio de langste wielbasis van de markt had. Zoals wel vaker gaat het niet om de lengte, maar wat je ermee kan. Vandaag de dag pik je er een op Marktplaats op voor een bedrag tussen de € 50.000 en € 70.000.
Renault Mégane Renault Sport 250
Het geweldige succes van de Mégane RS 230 R26-R wil Renault graag voortzetten. De Fransosen komen op de auto hierboven: de Mégane Renault Sport 250. Voorin ligt een 2.0 turbomotor beter bekend als de F4RT met 250 pk en 340 Nm aan koppel. Je koopt er vandaag de dag een voor zo’n € 15.000. Wie een ruigere RS-youngtimer wil, moet nog een jaartje wachten. In 2011 bouwde Renault namelijk de R.S. 265 Trophy en de R.S. 250 Cup.
Porsche 997.2 Sport Classic
De 911 van de 997-generatie is al een tijdje een youngtimer, net als de 997.2-facelift. Nu zijn we op het punt beland dat toffe speciaaltjes binnen de marge van 15 jaar gaan vallen. We beloven dan ook dat dit niet de laatste 911 van dit lijstje zal zijn.
De Porsche 997.2 Sport Classic die je hierboven ziet, beschikt over een atmosferische 3.8 liter boxer zescilinder met 408 pk. Met een hangeschakelde zesbak kies je in welke versnelling je rijdt. Jaren geleden verscheen de 997 Sport Classic op de markt vanaf 276.300 euro. Nu staat er eentje te koop bij een Porsche-dealer voor € 379.900 en mag je elders € 419.880. Goedemorgen. Ok, deze auto ga je dus NIET bijtellen als youngtimer.
Aston Martin Rapide
De Rapide was het allemaal net niet in zijn klasse. Niet de snelste, niet de comfortabelste en ook niet de ruimste. Het enige waar de Aston in uitblonk, was elegantie. Daar kun je best mee voor komen rijden bij de klant. Eenmaal aan de koffie kun je pochen over de 5.9 liter V12 die onder de motorkap woont en voor 476 pk en 600 Nm zorgt. Bij zijn lancering vroeg AM € 256.799. Nu vinden we er eentje online voor nog geen € 75.000. Grijp je in 2025 je kans door deze youngtimer te kopen!
Porsche 911 997.2 GT3 RS
In 2000 deed de Porsche GT-afdeling een zet waar het nu nog steeds de vruchten van plukt. In dat jaar werd de eerste 911 (996) GT3 geboren. Tien jaar later verscheen de knaap hierboven: de 997.2 GT3 RS. Naast dat dit de laatste generatie was met de bekende Mezger-blok is de 997.2 GT3 RS ook de (voorlopig, hopelijk) laatste GT3 RS met een handbak. Er staat momenteel een Clubsport-versie te koop voor iets minder dan € 300.000.
Maserati Quattroporte Sport GT S Awards Edition
Doorgaans zijn we niet zo van de zelfverzonnen awards die auto’s krijgen toebedeeld, maar het verhaal van deze Awards-special is wel de moeite waard. De Quattroporte Sport GT S werd bedolven onder de uitreikingen. Bij de 65ste award vond Maserati het genoeg reden om een speciale versie uit te brengen. Dat werd deze Quattroporte Sport GT S Awards Edition. Hij heeft dezelfde V8 als de GranCabrio waar je hierboven over las. Er werden er 126 van gemaakt. Een Awards-speciaalje vinden wordt dus lastig. Gelukkig staat er een ‘gewone’ Sport GT S te koop bij HooG Selections.
Porsche 997 GT2 RS
Toen Porsche in 2010 op de proppen kwam met de GT2 RS was het de snelste en sterkste Porsche ooit. Vijftien jaar geleden was 620 pk en een 0-naar-100-tijd van 3,5 seconden genoeg voor die titels. Binnen een mum van tijd waren de 500 exemplaren uitverkocht. De GT2 RS’en die naar Nederland kwamen, gingen voor € 309.700 inclusief BTW en BPM. Anno 2025 kun je deze youngtimer in het buitenland vinden voor een tonnetje of vier.
Mercedes-AMG SLS
Op de autobeurs van Frankfurt van 2009 kregen we deze 300SL-hommage voor het eerst te zien. De duidelijke knipoog naar die auto uit de jaren ’50 is natuurlijk de manier waarop de deuren open gaan. Onder de door Mark Getherston ontworpen koets ligt de M159-motor. In deze configuratie produceert deze 6.2 liter V8 maar liefst 571 pk en 650 Nm. Er staan er nu een aantal te koop die in 2025 youngtimer worden. De prijzen variëren tussen de twee en drie ton.
Ferrari 599 GTO
Had de 599 GTB Fiorano een upgrade nodig? We denken van niet. Blijkt een nog hardere 599 in de vorm van deze GTO waanzinnig te zijn? Absoluut! De V12 werd 60 pk sterker gemaakt voor een totaal vermogen van 670 pk. Daarmee werd de 599 GTO zelfs sterker dan de Ferrari Enzo. Ga je er eentje kopen, let dan wel op voor neppers.
Lexus LFA
We sluiten af met een knaller: de Lexus LFA. Zonder twijfel de beste auto die ooit uit de Lexus-fabriek kwam rollen. Het geluid van de V10 dat zijn vermogen van 560 pk naar de achterwielen. Eén nadeel: de 500 LFA’s die werden gebouwd, kostte nieuw vier ton. Mocht de LFA-opvolger er ook echt komen, hopen we dat die een beetje betaalbaarder is.
Foto: Porsche 997 Sport Classic door spotter @mats_bulters
mennok zegt
Met het belastingvoordeel van de youngtimerregeling kan je naar verwachting ongeveer een maand onderhoud bekostigen van deze auto’s. Zeer interessant.
mennok zegt
Met het belastingvoordeel van de youngtimerregeling kan je naar verwachting ongeveer een maand onderhoud bekostigen van deze auto’s. Zeer interessant. Sterker nog, bij sommige is de dagwaarde hoger dan de nieuwprijs.
schuimbekje3 zegt
er is geen belastingvoordeel… een youngtimer moet je 35% over de ‘dagwaarde’ betalen maar ook btw correctie toepassen over de privekilometers, en dat is bij btw auto’s 2.7% van de dagwaarde (1.5% bij marge auto’s)… en die gaat over de nieuwwaarde.. en met 4 ton is dat bijna 11.000 euro… niet tof..
MaartenD zegt
Ik zou in het kader van “wij van WC eend” mijn Granturismo S adviseren die sinds september yougtimer is en te koop staat op marktplaats :)
schuimbekje3 zegt
enne, de btw correctie van 10800 euro op de LFA?
mjpamsterdam zegt
Hoe tof ze ook zijn maar ik zie mezelf als zzp-er niet voorrijden bij mijn klanten in deze auto’s. Iedere keer om de hoek parkeren vind ik wel wat omslachtig.
rikv99 zegt
Poaaah die Renault wordt heeerlijk oud! Staat hoog op het hebbenlijstje voor mij.
Iemand hier met ervaring qua lol en betrouwbaarheid van deze wagens?
melcon zegt
Kwa lol is een Megane 3 RS waanzinnig leuk! Kwa betrouwbaarheid zijn ze ook zeer goed, de gewone Megane 3 zit eigenlijk al heel goed in elkaar en als je hem dan combineert met de 2.0 T (F4R –> de F motoren dateren al van de jaren 80 en zijn zeer lang doorontwikkeld en zijn zeer betrouwbaar te noemen, hoge km. standen geen enkel probleem, zelfs op lpg niet) dan zit je gebakken. Zelfs gechipt naar 300 pk / 400 Nm blijven ze heel, kan alleen zijn dat je een keer een koppeling moet vervangen als de km. stand wat hoger wordt i.c.m. het extra koppel.
Ramius zegt
Waarom worden de Porsche’s, LFA en SLS als interessante opties weergegeven? Bijtelling op basis van een dagwaarde die hoger ligt dan de nieuwprijs? 2025 is eerder het moment om ze te vervangen, als je al zo gefortuneerd was om er een te bezitten (en op de zaak gekocht te hebben).
Snelle zegt
Die Renault megane RS is een zeer betrouwbare auto. Heb er eentje gehad van 13dkm t/m 273dkm. Laten chippen bij 70dkm naar 300pk en 400nm.
Aircopomp ging kapot en verder nooit problemen gehad. Fantastische auto. Niet twijfelen, gewoon doen! Je kunt er best zuinig mee rijden. 1:12,5km als je rustig doet. Maar bij normaal gebruik 1:10.
Snelle zegt
Rikv99 zelf een Megane rs van 13dkm/273dkm gereden. Fantastische auto. Motor en versnellingsbak kunnen veel hebben. Wel voor ee cup gaan, die hebben een diff. En zijn sportiever geveerd. Super betrouwbare auto, alleen de aircopomp ging kapot. Niet twijfelen, gewoon doen. Had hem met een chip 300pk 400nm zonder problemen
Robert zegt
Buiten de Mégane RS en de Maserati’s (en misschien die Rapide) een volkomen zinloze lijst voor de youngtimerregeling nominatie, want ‘geen afschrijving’ en dus duurder in de bijtelling dan nieuw…
drsjeroen zegt
En stel je voor je bent ondernemer en je wilt een iets minder exotisch lijstje. Welke auto’s met een nieuwwaarde van 40-70k zijn er nu youngtimer geworden?
Allison Burgers zegt
Wat blijft zo’n Megane RS toch een lekker model om te zien.