• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Yes! Yes! Yes! M3 CSL ein-de-lijk met handbak!

Auteur: willeme, gepost 2 augustus 2020 om 13:59 – 39 Reacties

M3 CSL met handbak

De M3 CSL met handbak had er veel eerder moeten komen.

De BMW M3 CSL is een legenadrische auto. De auto kwam op de markt in 2003. De basis van de BMW M3 CSL was natuurlijk de gewone M3. Dat was toen volgens velen ‘peak’ BMW.

BMW M3 (E46)

Een hoogtoerige motor, geweldige balans, uiterst matige remmen en een uitstekende balans tussen sportief en normaal gebruik maakten de M3 een ideale allrounder. Volgens sommige mensen zelfs beter dan de Porsche 911 die op dat moment geleverd werd. Het was in elk geval nog nooit zo close.

Delicate M3 CSL

Van die exquise M3 kwam een nog delicatere M3 CSL, waarbij die afkorting staat voor Coupé, Sport en Leicht. Het was volgens velen een briljante machine. Niet zozeer een chipje erin en een lichtgewicht dak. Nee, BMW zette de M3 op een streng dieet en verbeterde de motor, met name bij de inlaat. Dat geluid is alsof een engeltje in je oor piest. Het resultaat is een van de gaafste analoge straatracers van de afgelopen 20 jaar.

M3 CSL met handbak

Niet perfect

Maar de M3 CSL was niet perfect. De auto was misschien een tikkeltje té hardcore, alhoewel dat voor ons een pré is. Er waren slechts twee kleuren, bijvoorbeeld: grijs en zwart. Nog steeds waren de remmen ondermaats. Waarschijnlijk waren ze bij BMW ///Motorsport al over het budget heen. Het precies de reden is dat elke M3 CSL die je op een trackday ziet voorzien is van een setje AP Racing of Tarox remmen. Maar het grootste nadeel was toch wel die SMG-transmissie.

Interieur

SMG

Destijds was het best redelijk, maar de tijd heeft niet stilgestaan. Integendeel. Dus als je nu in een M3 CSL rijdt, kun je je (terecht) kapot irriteren aan de traag en schokken reagerende bak. Zeker als je gewoon normaal wilt rijden, functioneert de bak slecht als ‘automaat’. Voor circuitgebruik is de bak eigenlijk te langzaam. Lekker jongens! Maar er is nu goed nieuws, want er is een handbak beschikbaar.

M3 CSL met handbak

Wel en niet OEM

De M3 CSL met handbak is wel en niet origineel BMW. Dat gaan we uiteraard even toelichten. De conversie wordt namelijk gedaan door een Brits bedrijf, genaamd ‘Everything M3s’. Ze zijn al een tijdje bezig en enkele Britse vloggers (Carfection) en journalisten (autocar) hebben er al mee gereden, maar nu is de M3 CSL handbak beschikbaar voor het grote publiek.

Kijk die pook!

Blasfemie

Nu is een dergelijke M3 CSL met handbak conversie in zo’n monumentale auto blasfemie volgens velen. Ja, als je de fabrieksnieuwe originaliteit wil nastreven, dan wel. Maar wil je de beste beleving, dan is het zeker een optie. Daarbij: alle onderdelen die zijn gebruikt komen gewoon van de gewone BMW M3 (E46). Bij die auto kon je kiezen tussen de SMG-transmissie en een zesbak van Getrag. Alle 180 onderdelen die zijn gebruikt, zijn helemaal origineel.

M3 CSL met handbak

Kortere overbengingen

Niet alleen de bediening van de bak is fijner, ook is de bak zelf leuker bij de M3 CSL met handbak. De overbrenging zijn bij de handbak namelijk een stukje korter, waardoor je vaker kunt schakelen en vaker door kunt halen naar 8.200 rpm. Wel moet de ECU van de motor ‘verteld’ worden dat er nu een handbak is en geen sequentiële transmissie.

BBS wielen

Minimaal 3.890 euro

En wat gaat een M3 CSL met handbak kosten? Niet zo heel erg veel eigenlijk. Everything M3s rekent namelijk prijzen vanaf 3.500 pond, onmgerekend zo’n 3890 euro. Als je de complete kabelboom aanpakt en een nieuw stuurwiel (zonder flippers die nu geen nut hebben), dan ben je 5.900 pond kwijt. Een beetje M3 CSL doet met gemak een ton in Duitsland, dus het is eigenlijk een zogenaamde no-brainer.

M3 CSL met handbak

Ook interessant!

  • 'BMW gaat CSL-label nieuw leven inblazen'
  • Nieuwe info 'bevestigt' specs en productie BMW M4 CSL
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, csl, e46, handbak, M3, transmissie, tuning

Vorig bericht: « Nederlandse autoverkopen juli 2020 nemen verrassende wending
Volgend bericht: F2 race engineer geeft F1 collegae goede voorbeeld »

Lees Interacties

Reacties

  1. 205zonderdak zegt

    2 augustus 2020 om 14:02

    Hebben!

    Login om te reageren
  2. alloallo zegt

    2 augustus 2020 om 14:16

    Een vergelijkbare conversie op een reguliere M3 (us spec) was reeds te zien bij Wheeler dealers (discovery Channel)

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 augustus 2020 om 14:54

      @alloallo: dat was een M5, geen M3. Deze aflevering werd vorige week nog weer herhaald op Discovery (voor de fans: S09E03). Maar die conversie werd wel om precies dezelfde reden uitgevoerd: de SMG-bak werd vervangen voor een handbak, voor betere handling en tevens een betere marktwaarde.

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        2 augustus 2020 om 15:04

        was wel een M3, maar geen CSL. kijk hier maar:

        https://www.youtube.com/watch?v=yM7zmM6sAQE

        Login om te reageren
      • flex01 zegt

        2 augustus 2020 om 15:59

        @RRRobert: het was de gewone e46 m3

        Login om te reageren
      • mondial zegt

        2 augustus 2020 om 16:29

        @RRRobert: een e39 m5 met SMG bak, leuke grap

        Login om te reageren
  3. bruinwerker zegt

    2 augustus 2020 om 14:43

    Gaaf!

    Login om te reageren
  4. porker zegt

    2 augustus 2020 om 14:47

    Hey Casper kom eens terug naar AB, cool filmpje

    Login om te reageren
  5. tvklarenbosch zegt

    2 augustus 2020 om 14:58

    Kwam er vanochtend toevallig één tegen, wat een geluid maken die dingen zeg!!

    Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    2 augustus 2020 om 15:05

    Dit filmpje kunnen jullie nog bij het artikel plaatsen

    https://www.youtube.com/watch?v=ewTxbTvmYEw

    Login om te reageren
    • spence zegt

      2 augustus 2020 om 19:41

      Wat een verschrikkelijke klankopname ! (zoals de meeste video’s trouwens).

      Login om te reageren
  7. z4coupe30si zegt

    2 augustus 2020 om 15:07

    Serieuze vraag: is de SMG echt zo slecht?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      2 augustus 2020 om 15:22

      @z4coupesi:

      In zijn tijd was ‘ie gemiddeld. Er waren betere sequentiële bakken, er waren zeker slechtere. Vergeet niet dt automaten in de tijd over het algmeen traag reagerende vijftraps slushboxen waren.

      Het principe is als racebox niet eens zo verkeerd, maar voor een straatauto is er lastig een compromis mee te behalen.

      Login om te reageren
      • davido89 zegt

        2 augustus 2020 om 16:19

        Zijn er überhaupt automaten die wel goed oud worden? Volgens mij zijn al die sequentiële bakken van 15-20 jaar geleden heel matig? Ben benieuwd hoe dat met de huidige automaten met dubbele koppeling loopt.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          2 augustus 2020 om 23:55

          @davido89:

          De meeste automaten zijn nog niet eens zo slecht, maar de mensen die ermee rijden willen maar niet snappen dat ze de controle uit handen moeten geven.

          Login om te reageren
      • z4coupe30si zegt

        2 augustus 2020 om 17:38

        @willeme: bedankt!

        Login om te reageren
    • mrtrex zegt

      2 augustus 2020 om 18:59

      @z4coupe30si: als je er een beetje mee leert rijden is hij best prima. Je moet alleen op wat andere momenten schakelen. Bijvoorbeeld op een rotonde terug van 3 naar 2 ipv ervoor (teveel remmen op de motor als je geen tussengas geeft bij het remmen). Dat soort dingetjes, maar ik vond het nog steeds leuk rijden en heb nog niet over een conversie gedacht.

      Login om te reageren
      • mrtrex zegt

        2 augustus 2020 om 19:00

        @mrtrex: *vind het nog steeds leuk rijden

        Login om te reageren
  8. monsieurleloure zegt

    2 augustus 2020 om 15:26

    Heb die handige flikker van een Ant Anstead het inderdaad eens zien doen bij een reguliere M3 bij Wheeler dealers.
    In principe is bijna alles al voorbereid om de conversie te doen dus een vrij makkelijke ingreep.

    Login om te reageren
  9. 3246cm252kw zegt

    2 augustus 2020 om 15:47

    Ombouw stelt weinig voor en was allang mogelijk. De versnellingsbak hoeft niet eens gewisseld te worden…

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      2 augustus 2020 om 20:12

      @3246cm252kw: dus dan zou de overbrenging ook niet veranderen. Wat ik weet is dat de SMG niets anders dan een standaard bak is waarbij het schakelen door een ‘machine’ gedaan wordt ipv met de hand.

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        3 augustus 2020 om 23:02

        @sportevo: klopt helemaal. Dat mechanische deel moet je verwijderen en pedaal en dergelijke plaatsen….

        Login om te reageren
  10. v10m5 zegt

    2 augustus 2020 om 15:48

    Ik heb een CSL e46 helemaal OEM om laten bouwen.
    Zie:
    empathycarprojects

    op Instagram

    Login om te reageren
  11. v10m5 zegt

    2 augustus 2020 om 15:49

    Geen goedkope Engelse conversie die niet waardig is aan een Csl

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      2 augustus 2020 om 16:02

      @v10m5: het zijn allemaal OEM BMW onderdelen. Je hebt gewoon een M3 handbak in een M3 CSL. Perfect toch? ;-)

      Login om te reageren
  12. baklava zegt

    2 augustus 2020 om 16:13

    Heel tof. Ultieme trackauto

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    2 augustus 2020 om 16:23

    Tja een “gewone” M3 handbak kopen en er CSL wielen onder hangen is ook een optie.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      2 augustus 2020 om 21:22

      @dutchdriftking: als je niet voor één gat te vangen bent, vergeet dan de bumper niet, en t eendenstaartje ;)

      Login om te reageren
    • mickcsl zegt

      4 augustus 2020 om 00:20

      @dutchdriftking Dan heb je nog geen CSL, heb meerdere E46 M3’s gehad en sinds 2013 een CSL en geloof mij het is niet hetzelfde.
      En nee ik zou mijn CSL nooit ombouwen naar een handbak. (Dan koop ik me een GT3 RS die a fabriek al een handbak heef).

      Login om te reageren
  14. B100 zegt

    2 augustus 2020 om 16:34

    Voor mij is SMG juist super. Zeker met de CSL rev matching software die in de CSL standaard is. Ik heb mijn e46 M3 laten voorzien van deze software en persoonlijk zou ik nooit een handbak willen. Rev matching is super, zeker wua geluid. Uiteraard kan SMG kostbaar zijn als het stuk gaat, maar buiten dat, schakelt het wel ook in 2020 nog razendsnel. En wil je geen klappen in je rug? Dan lift je het gas met schakelen en gaat het gewoon vloeiend. Maar goed, het is uiteraard persoonlijk.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      2 augustus 2020 om 17:38

      @b100: Gewoon wachten tot de SMG kapot gaat en dan pas gewoon een handbak erin zetten. Is nog goedkoper ook dan gehele SMG revisie.

      Login om te reageren
    • aikon1694 zegt

      2 augustus 2020 om 19:48

      @b100: ik heb meer dan 100k gereden met een smg e46 m3. Nul problemen. Geen schokken. Niks gewoon ff gas licht liften.
      Ennuh je wilt toch ook geen carburateurs hebben ipv injectie omdat het old school is.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        2 augustus 2020 om 20:56

        @aikon1694: SMG gaat pas rond de 150000 problemen geven. En gas liften bij een automaat… dus je moet extra lief gaan doen om een item van de auto langer heel te houden? Dat komt bij mij gewoon over als een zwak item. En een SMG zorgt niet voor schokken dat is eerder een defecte gasklep positiesensor.

        Login om te reageren
        • B100 zegt

          4 augustus 2020 om 18:06

          @venividivici: SMG is ook geen automaat..

          Login om te reageren
  15. sr20det zegt

    2 augustus 2020 om 17:17

    Zo’n smg kan je volgensmij ook gewoon nog ombouwen tot handbak.. Doen ze met die semi’s van de gallardo ook wel.

    Login om te reageren
  16. scrmeagle zegt

    2 augustus 2020 om 17:47

    Ga vragen of het ook in een E46 Alpina B3S kan, dat zou super zijn!

    Login om te reageren
  17. dirkv zegt

    2 augustus 2020 om 22:19

    Dit vind ik de mooiste m3 ooit.
    En die automaat? Wat mij betreft lekker laten zitten.

    Login om te reageren
  18. michiel_vandelft zegt

    2 augustus 2020 om 23:33

    Vraagje, gooi je niet heel je restwaarde overboord als je zoiets doet? Boeit eigenlijk geen flikker natuurlijk, een E46 M3 CSL hoor je voor jezelf te kopen en als het tijd is in begraven te worden.. :)

    Login om te reageren
  19. knapzuur zegt

    3 augustus 2020 om 11:03

    Het snerpen van de 6-in-lijn.. volgens mij is de grootste gewichtsbesparing behaald bij ophangingsrubbers, dit klinkt niet als een standaard M3 of in ieder geval niet met frisse rubbers.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North