De M3 CSL met handbak had er veel eerder moeten komen.
De BMW M3 CSL is een legenadrische auto. De auto kwam op de markt in 2003. De basis van de BMW M3 CSL was natuurlijk de gewone M3. Dat was toen volgens velen ‘peak’ BMW.
BMW M3 (E46)
Een hoogtoerige motor, geweldige balans, uiterst matige remmen en een uitstekende balans tussen sportief en normaal gebruik maakten de M3 een ideale allrounder. Volgens sommige mensen zelfs beter dan de Porsche 911 die op dat moment geleverd werd. Het was in elk geval nog nooit zo close.
Delicate M3 CSL
Van die exquise M3 kwam een nog delicatere M3 CSL, waarbij die afkorting staat voor Coupé, Sport en Leicht. Het was volgens velen een briljante machine. Niet zozeer een chipje erin en een lichtgewicht dak. Nee, BMW zette de M3 op een streng dieet en verbeterde de motor, met name bij de inlaat. Dat geluid is alsof een engeltje in je oor piest. Het resultaat is een van de gaafste analoge straatracers van de afgelopen 20 jaar.
Niet perfect
Maar de M3 CSL was niet perfect. De auto was misschien een tikkeltje té hardcore, alhoewel dat voor ons een pré is. Er waren slechts twee kleuren, bijvoorbeeld: grijs en zwart. Nog steeds waren de remmen ondermaats. Waarschijnlijk waren ze bij BMW ///Motorsport al over het budget heen. Het precies de reden is dat elke M3 CSL die je op een trackday ziet voorzien is van een setje AP Racing of Tarox remmen. Maar het grootste nadeel was toch wel die SMG-transmissie.
SMG
Destijds was het best redelijk, maar de tijd heeft niet stilgestaan. Integendeel. Dus als je nu in een M3 CSL rijdt, kun je je (terecht) kapot irriteren aan de traag en schokken reagerende bak. Zeker als je gewoon normaal wilt rijden, functioneert de bak slecht als ‘automaat’. Voor circuitgebruik is de bak eigenlijk te langzaam. Lekker jongens! Maar er is nu goed nieuws, want er is een handbak beschikbaar.
Wel en niet OEM
De M3 CSL met handbak is wel en niet origineel BMW. Dat gaan we uiteraard even toelichten. De conversie wordt namelijk gedaan door een Brits bedrijf, genaamd ‘Everything M3s’. Ze zijn al een tijdje bezig en enkele Britse vloggers (Carfection) en journalisten (autocar) hebben er al mee gereden, maar nu is de M3 CSL handbak beschikbaar voor het grote publiek.
Blasfemie
Nu is een dergelijke M3 CSL met handbak conversie in zo’n monumentale auto blasfemie volgens velen. Ja, als je de fabrieksnieuwe originaliteit wil nastreven, dan wel. Maar wil je de beste beleving, dan is het zeker een optie. Daarbij: alle onderdelen die zijn gebruikt komen gewoon van de gewone BMW M3 (E46). Bij die auto kon je kiezen tussen de SMG-transmissie en een zesbak van Getrag. Alle 180 onderdelen die zijn gebruikt, zijn helemaal origineel.
Kortere overbengingen
Niet alleen de bediening van de bak is fijner, ook is de bak zelf leuker bij de M3 CSL met handbak. De overbrenging zijn bij de handbak namelijk een stukje korter, waardoor je vaker kunt schakelen en vaker door kunt halen naar 8.200 rpm. Wel moet de ECU van de motor ‘verteld’ worden dat er nu een handbak is en geen sequentiële transmissie.
Minimaal 3.890 euro
En wat gaat een M3 CSL met handbak kosten? Niet zo heel erg veel eigenlijk. Everything M3s rekent namelijk prijzen vanaf 3.500 pond, onmgerekend zo’n 3890 euro. Als je de complete kabelboom aanpakt en een nieuw stuurwiel (zonder flippers die nu geen nut hebben), dan ben je 5.900 pond kwijt. Een beetje M3 CSL doet met gemak een ton in Duitsland, dus het is eigenlijk een zogenaamde no-brainer.
205zonderdak zegt
Hebben!
alloallo zegt
Een vergelijkbare conversie op een reguliere M3 (us spec) was reeds te zien bij Wheeler dealers (discovery Channel)
Robert zegt
@alloallo: dat was een M5, geen M3. Deze aflevering werd vorige week nog weer herhaald op Discovery (voor de fans: S09E03). Maar die conversie werd wel om precies dezelfde reden uitgevoerd: de SMG-bak werd vervangen voor een handbak, voor betere handling en tevens een betere marktwaarde.
Jantje_555 zegt
was wel een M3, maar geen CSL. kijk hier maar:
https://www.youtube.com/watch?v=yM7zmM6sAQE
flex01 zegt
@RRRobert: het was de gewone e46 m3
mondial zegt
@RRRobert: een e39 m5 met SMG bak, leuke grap
bruinwerker zegt
Gaaf!
porker zegt
Hey Casper kom eens terug naar AB, cool filmpje
tvklarenbosch zegt
Kwam er vanochtend toevallig één tegen, wat een geluid maken die dingen zeg!!
Jantje_555 zegt
Dit filmpje kunnen jullie nog bij het artikel plaatsen
https://www.youtube.com/watch?v=ewTxbTvmYEw
spence zegt
Wat een verschrikkelijke klankopname ! (zoals de meeste video’s trouwens).
z4coupe30si zegt
Serieuze vraag: is de SMG echt zo slecht?
willeme zegt
@z4coupesi:
In zijn tijd was ‘ie gemiddeld. Er waren betere sequentiële bakken, er waren zeker slechtere. Vergeet niet dt automaten in de tijd over het algmeen traag reagerende vijftraps slushboxen waren.
Het principe is als racebox niet eens zo verkeerd, maar voor een straatauto is er lastig een compromis mee te behalen.
davido89 zegt
Zijn er überhaupt automaten die wel goed oud worden? Volgens mij zijn al die sequentiële bakken van 15-20 jaar geleden heel matig? Ben benieuwd hoe dat met de huidige automaten met dubbele koppeling loopt.
jack_abarth zegt
@davido89:
De meeste automaten zijn nog niet eens zo slecht, maar de mensen die ermee rijden willen maar niet snappen dat ze de controle uit handen moeten geven.
z4coupe30si zegt
@willeme: bedankt!
mrtrex zegt
@z4coupe30si: als je er een beetje mee leert rijden is hij best prima. Je moet alleen op wat andere momenten schakelen. Bijvoorbeeld op een rotonde terug van 3 naar 2 ipv ervoor (teveel remmen op de motor als je geen tussengas geeft bij het remmen). Dat soort dingetjes, maar ik vond het nog steeds leuk rijden en heb nog niet over een conversie gedacht.
mrtrex zegt
@mrtrex: *vind het nog steeds leuk rijden
monsieurleloure zegt
Heb die handige flikker van een Ant Anstead het inderdaad eens zien doen bij een reguliere M3 bij Wheeler dealers.
In principe is bijna alles al voorbereid om de conversie te doen dus een vrij makkelijke ingreep.
3246cm252kw zegt
Ombouw stelt weinig voor en was allang mogelijk. De versnellingsbak hoeft niet eens gewisseld te worden…
sportevo zegt
@3246cm252kw: dus dan zou de overbrenging ook niet veranderen. Wat ik weet is dat de SMG niets anders dan een standaard bak is waarbij het schakelen door een ‘machine’ gedaan wordt ipv met de hand.
3246cm252kw zegt
@sportevo: klopt helemaal. Dat mechanische deel moet je verwijderen en pedaal en dergelijke plaatsen….
v10m5 zegt
Ik heb een CSL e46 helemaal OEM om laten bouwen.
Zie:
empathycarprojects
op Instagram
v10m5 zegt
Geen goedkope Engelse conversie die niet waardig is aan een Csl
willeme zegt
@v10m5: het zijn allemaal OEM BMW onderdelen. Je hebt gewoon een M3 handbak in een M3 CSL. Perfect toch? ;-)
baklava zegt
Heel tof. Ultieme trackauto
Dutchdriftking zegt
Tja een “gewone” M3 handbak kopen en er CSL wielen onder hangen is ook een optie.
ouwedibbes83 zegt
@dutchdriftking: als je niet voor één gat te vangen bent, vergeet dan de bumper niet, en t eendenstaartje ;)
mickcsl zegt
@dutchdriftking Dan heb je nog geen CSL, heb meerdere E46 M3’s gehad en sinds 2013 een CSL en geloof mij het is niet hetzelfde.
En nee ik zou mijn CSL nooit ombouwen naar een handbak. (Dan koop ik me een GT3 RS die a fabriek al een handbak heef).
B100 zegt
Voor mij is SMG juist super. Zeker met de CSL rev matching software die in de CSL standaard is. Ik heb mijn e46 M3 laten voorzien van deze software en persoonlijk zou ik nooit een handbak willen. Rev matching is super, zeker wua geluid. Uiteraard kan SMG kostbaar zijn als het stuk gaat, maar buiten dat, schakelt het wel ook in 2020 nog razendsnel. En wil je geen klappen in je rug? Dan lift je het gas met schakelen en gaat het gewoon vloeiend. Maar goed, het is uiteraard persoonlijk.
VeniVidiVici zegt
@b100: Gewoon wachten tot de SMG kapot gaat en dan pas gewoon een handbak erin zetten. Is nog goedkoper ook dan gehele SMG revisie.
aikon1694 zegt
@b100: ik heb meer dan 100k gereden met een smg e46 m3. Nul problemen. Geen schokken. Niks gewoon ff gas licht liften.
Ennuh je wilt toch ook geen carburateurs hebben ipv injectie omdat het old school is.
VeniVidiVici zegt
@aikon1694: SMG gaat pas rond de 150000 problemen geven. En gas liften bij een automaat… dus je moet extra lief gaan doen om een item van de auto langer heel te houden? Dat komt bij mij gewoon over als een zwak item. En een SMG zorgt niet voor schokken dat is eerder een defecte gasklep positiesensor.
B100 zegt
@venividivici: SMG is ook geen automaat..
sr20det zegt
Zo’n smg kan je volgensmij ook gewoon nog ombouwen tot handbak.. Doen ze met die semi’s van de gallardo ook wel.
scrmeagle zegt
Ga vragen of het ook in een E46 Alpina B3S kan, dat zou super zijn!
dirkv zegt
Dit vind ik de mooiste m3 ooit.
En die automaat? Wat mij betreft lekker laten zitten.
michiel_vandelft zegt
Vraagje, gooi je niet heel je restwaarde overboord als je zoiets doet? Boeit eigenlijk geen flikker natuurlijk, een E46 M3 CSL hoor je voor jezelf te kopen en als het tijd is in begraven te worden.. :)
knapzuur zegt
Het snerpen van de 6-in-lijn.. volgens mij is de grootste gewichtsbesparing behaald bij ophangingsrubbers, dit klinkt niet als een standaard M3 of in ieder geval niet met frisse rubbers.