Volvo stapt nu over op achterwielaandrijving. Wat zal @jaapiyo blij zijn!
Het komt niet heel vaak voor dat een merk zijn hele aandrijfconcept op de schop gooit. BMW houdt zo lang mogelijk vast aan achterwielaandrijving, Audi aan vierwielaandrijving en Porsche hangt het liefst een zescilinder achter de achteras, bijvoorbeeld. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.
Volvo was ooit een merk dat enkel en alleen achterwielaandrijvers maakte. In de jaren ’80 kwam daar verandering in met de 400-serie en in de jaren ’90 met de 850.
Volvo stapt over op vierwielaandrijving
Alle Volvo’s zijn in basis voorwielaangedreven, met een Haldex-systeem voor vierwielaangedreven modellen. Maar zoals de titel verklapt, stapt Volvo over op achterwielaandrijving en wel per direct! Dit wist Autoweek vandaag te melden. Die omschakeling geldt voor de immens populaire Volvo XC40 en C40.
We moeten er wel bij zeggen dat het om de elektrische XC40 gaat (de C40 is er alleen maar als EV). Natuurlijk, het is ietsje makkelijker om over te stappen bij een EV (je hoeft alleen maar de motor op de achteras te zetten), maar vergeet niet dat de rest van de auto (ophanging en dergelijke) ook aangepast dienen te worden.
Als je de XC40 bestelt, kun je nu kiezen uit een Single Motor (238 pk) met 460 km aan range of een ‘extended range’-variant met 252 pk en maar liefst 515 km aan bereik. In beide gevallen heb je dan achterwielaandrijving op je Volvo. Deze keuze heb je bij de Core en de Plus. Ga je voor de superluxe ‘Ultimate’, dan is er een mogelijkheid voor een Twin Motor (totaal 408 pk) met vierwielaandrijving, vanwege een een motor op de voor- én achteras. Deze komt 496 km ver. De Ultimate kun je niet krijgen met de standaardaccu.
Prijzen Volvo XC40 Electric:
We hebben even de prijzen van de uitvoeringen speciaal voor jou in een tabel gezet. De C40 is 1.500 euro duurder.
Uitvoering | Prijs |
Single Motor Pure | € 47.995 |
Single Motor Plus | € 51.995 |
Single Motor, Exetended Range Core | € 49.995 |
Single Motor, Extended Range Plus | € 53.995 |
Single Motor, Extended Range Ultimate | € 57.995 |
Dual Motor, Plus | € 58.495 |
Dual Motor, Ultimate | € 62.495 |
De gewone Volvo XC40 blijft overigens in 2023 gewoon leverbaar. De XC40 B3 (163 pk) is er vanaf 50.995 euro. De plug-in hybride is er in twee smaakjes, ondanks geruchten dat dit model eruit gaat.
De versie met 211 pk (T4) kost 49.795 euro. De T5 Plug-In met 262 pk is er vanaf 51.295 euro. Kortom, wil je de goedkoopste XC40, dan kom je uit bij een elektrische versie. De Volvo C40 is altijd elektrisch. Alle uitvoeringen kun je nu op de site van Volvo samenstellen!
Meer lezen? Dit zijn 8 vijfcilinder stationwagons op een rij!
reactief zegt
€1.500,- meer betalen voor minder ruimte en een minder mooie auto.
Wat een mislukking is de C40… Terwijl de XC40 best goed te pruimen is.
okdoei zegt
Ik vind een mening verkondigen als waarheid vrij raar. Ik ben namelijk van mening dat ze, naar mijn mening, beide net zo min te pruimen zijn. Maar, nogmaals, dat is mijn mening en die mening boeit totaal niet.
karhengst zegt
Daarmee is de XC40 dus alsnog in het voordeel. Maar je hebt wel gelijk, beide modellen hebben last van Audiritus: Onnodige lijntjes en vouwen in wat in de vorige generatie een superstrak design was.
lecomte zegt
Welke vorige generatie was er dan? Juist die was er niet.
reactief zegt
Waar wordt mijn mening als waarheid verkondigt dan? Of moet je bij elke reactie een disclaimer erbij zetten ‘ *dit is mijn mening, geen waarheid’ ?
mashell zegt
Zo’n disclaimer is maar twee woorden: Ik vind
Overigens vind ik de C40 een leukere wagen dan de wat bejaardenmobiel achtige XC40.
goodvibrations zegt
Tijd voor een nieuwe V40 en V/S60 als bev.. en achtwielaandrijving..
ukbob zegt
Hopelijk zijn de volgende leuke Polestar en Volvo modellen dan ook standaard achterwiel aangedreven…
mashell zegt
Maar waarom doet Volvo dit? Ze hadden toch een reden voor de voorwielaandrijving keuze.
ericc zegt
Titel had moeten zijn: Volvo komt veel te laat met RWD!!!!!!
tjorque zegt
Nu nog vol voor vo’s gaan die niet aan hoogheidswaanzin lijden en EV-V en S modellen op de markt brengen.
flyerbunch zegt
Beetje raar dat Volvo nu pas die overstap maakt bij EV. Ander klassieke automerken zoals VW hadden dit al langer door..
LaLancia zegt
Waarom hebben elektrische auto’s altijd zoveel vermogen?
pentar zegt
Omdat het kan. 408 Elektrische pk’s zijn erg fijn 😊