Voor kijkers werd het plezier in de Formule 1 nogal vergald door een overmaat aan regeltjes en straffen waar velen geen touw aan vast konden knopen. Daar komt per 2017 gelukkig verandering in!
Gisteravond is door de FIA bevestigd dat het reglement op de schop gaat. Zo worden coureurs vanaf komend seizoen niet meer bestraft voor een eventuele aanrijding, tenzij meteen duidelijk is wie als schuldige partij kan worden aangewezen.
Hartstikke mooi, want dat geeft coureurs weer de ruimte om het gevecht aan te gaan zonder dat ze bang hoeven te zijn voor een tijdstraf of erger. Mogelijk krijgen we daardoor weer cowboy-acties te zien die we sinds het voortijdige pensioen van Pastor “no claim” Maldonado zo vurig missen.
We gaan door, want er is meer positief nieuws! Na safety car-situaties worden we vanaf nu getrakteerd op een heuse staande start! Chaotische races worden dus nog chaotischer en da’s precies waar de kijker op zit te wachten. Houd daarbij in het achterhoofd dat coureurs weer meer zelf moeten doen bij het optrekken vanuit stilstand, dus dat belooft wat.
Verder gaat de pitlane vanaf nu 30 minuten voor de start van de race open, om 10 minuten later te sluiten. Dit heeft te maken met het feit dat coureurs present moeten zijn als het nationale volkslied ten gehore wordt gebracht, wat 14 minuten voor de start gebeurt. Lekker belangrijk.
snorrie zegt
Staande start na de safety car wordt helemaal mooi!
skinnybmw zegt
@snorrie: Als ze nu ook nog eens die regel afschaffen die er voor zorgt dat een circuit eerst droog gereden wordt achter een SC…zodra de race aanvangt moeten ze al weer naar inters switchen, gaat nergens meer over.
awesome zegt
@skinnybmw: klagen…
Over die regel is een half jaar geleden al een besluit genomen, dat gebeurt niet meer.
viezefreddyw zegt
Hier word ik zeker blij van. Geen straffen meer bij een botsinkje en een staande start na de safetycar. Top toch? Beetje bij beetje gaat het allemaal de goede kant op. Ik ben echt een stuk nieuwsgieriger naar aankomend seizoen met al de veranderingen dan ooit tevoren.
Aquios zegt
Op zich positief, alleen een stilstaande start na een safety-car situatie vind ik vreemd. Dat vertraagt de hele race enorm volgens mij. Van mij hoeft dat niet zo.
gregorius zegt
@aquios: Kost een minuutje of 2 extra. Pacecar vertaagt een minuutje in de laatste ronde. Dan naar binnen. Iedereen rolt naar de start. Stilstaan en los.
Aquios zegt
@gregorius: maar het vertraagt wel. En ik vind zo’n rollende start veel eerlijker. Je hebt al een kans gehad bij het begin. Maar zo denk ik… :p
87sandyd zegt
@Aquios: ik ben ook meer voor een rollende herstart, maar dan het nascar-model waarbij je vanaf de streep gas mag geven
Aquios zegt
@87sandyd: Dat zou mijn voorkeur ook hebben. Uiteraard wel een stilstaande start bij het begin, puur voor de spanning en sensatie en dan na elke safetycar gewoon een rollende start.
mashell zegt
Maar die staande start dan toch hopenlijk wel simpel. Dus de safety car stopt op het rechte stuk. All auto’s parkeren, 10,9…3,2,1 and go. Want dat wat we vroeger hadden, dat de coureurs uit de auto gingen, de monteurs met de bandenwarmers gingen rondrennen was zo ongelooflijk saai.
sjeppie156 zegt
Dus als er een sc is geweest moeten ze ala rode vlag allemaal weer op de grid gaan staan?
sjaterantekomen zegt
En nu nog de V10 of V12 terug!
kennone zegt
@sjaterantekomen: Eens. En voormij mag de V8 dan ook. Als ze die 6 pitter dan maar schrappen
Dutchdriftking zegt
Hoeveel dagen nog tot 1e race weekend?
cpp1 zegt
@dutchdriftking: nog 2 maanden
ae86 zegt
@dutchdriftking: over 58 dagen start de Grand Prix van Australië!
lh44mv33sp11 zegt
@dutchdriftking: http://whenisf1on.com/
gregorius zegt
Dat nationale volkslied moeten ze afschaffen; tenenkrommend is dat. Bij de meeste landen zie je een paar enge mannen op de voorgrond staan. Dat je nou in zo’n schurkenstaat rijdt, ok, maar moeten die mensen ook nog op tv voor 3 minuten terwijl een lelijk kind een lelijk vals onverstaanbaar lied zingt?
En dat hele gedoe met ‘bekende mensen’ die geen reet met de ‘sport’ te maken hebben die dan op de grid moeten lopen voor een race: wat een onzin.
Jochempie zegt
@gregorius: Wie betaalt, bepaalt? ;)
viezefreddyw zegt
@gregorius: Maar dat is toch al jaren zo geweest? Er zijn al jaren bekende mensen en celebrity’s aanwezig bij de Formule 1. Het is een en al show en schijn. Al jaren.
gregorius zegt
@viezefreddyw: Bij die questionnaire die aan de fans werd voorgelegd vorig jaar, was het ook een vraag: meer of minder celebreties die niks te doen hebben met racen. Het is dus een punt waar wel naar gekeken wordt.
Ik begrijp niet dat er een Canadeze jongen, die liedjes inzingt, aanwezig mag zijn tussen de winnaars van een GP in Monaco.
Het was ook heerlijk hoe verveeld beide Williams zusters voor zich uitkeken in Texas en Mex.
Als ik dan toch kan/moet kijken hoe DC of Kai door t veld loopt, hoor ik m liever iets vragen over wat er anders is aan de auto of wat de coureur/team baas vindt van een beslissing, dan dat er een of ander leeghoofd vertelt dat hij/zij al jaren fan is van Mercedes, terwijl hij/zij naar een McLaren wijst.
arjontje zegt
@gregorius: idd wat heb ik mij daar aan zitten ergeren. Was er een spannend gevecht op de baan bezig, moeten we even kijken hoe die bimbo van een Hilton 1,5 uur naar de start eens een keer in de pitbox gaat zitten. Rot op man. Zo ook als er een coureur uitvalt. Even laten zien dat hij uit de auto is en klaar. Niet de hele walk of shame uitzenden.
viezefreddyw zegt
@gregorius: Ik ben het met je eens, ik snap zelf ook niet dat zo’n kereltje daar staat.
Maar er zal vast een reden zijn waarom hij er staat. Ik weet natuurlijk niet de exacte reden maar ik kan me best voorstellen dat ze het expres doen. Justin Bieber is nu natuurlijk hartstikke in en hip. Misschien is hij op dat moment wel een soort van uithangbord voor het jonge publiek.
Ikzelf heb er ook helemaal geen reet mee en het boeit me ook niet dat er celebrities aanwezig zijn, maar ik kan me voorstellen dat ze het expres doen om kijkers te trekken.
vonklausenburg zegt
@gregorius: F1 is volgens mij nooit iets anders geweest dan een mooie sport om te kijken tijdens een race maar een yuppenclub naast de baan en voor en na de race. Dat volkslied is een goed idee, vrijwel alle landen zijn patriottistisch ingesteld, met uitzondering van een paar West-Europese landjes.
Edge zegt
@gregorius: Dat vind ik persoonlijk minder erg dan die celebrities die de podiuminterviews doen. Soms is het amuserend en af en toe is er ook een celebrity aanwezig die wel wat van de sport weet, maar in de meeste gevallen werkt het gewoon niet. De meeste celebs hebben geen flauw idee van hoe de sport werkt, dus de vragen die ze stellen zijn vaak echt slecht of komen houterig over doordat ze via een oortje ingefluisterd worden. Of wat te denken van die Spaanse zanger die de podiuminterviews in Spanje deed? De man kon niet eens fatsoenlijk Engels. Dat werkt gewoon niet, en dan heb ik liever een Brundle, Coulthard of Jordan op het podium.
pomoek zegt
Ik weet niet, meer chaos bij een herstart is leuk maar wat als daardoor de race opnieuw moet worden afgebroken en herstart?
rob5nismo zegt
Beetje dtm achtig met het pit window
pinut187 zegt
Dat worden een hoop staande starts dan, leuk!
willeme zegt
Deze regeltjes waren perfect geweest voor Jos Verstappen. Wat kon die kerel starten zeg. Het maakte bijna niet uit in wat voor zeepkist hij zat, bij de vierde bocht was hij er meestal wel een stuk of 5 auto’s voorbij.
ahs1979 zegt
@willeme: ik denk dat Alonso ook wel content is hiermee…
berlinetta zegt
@willeme: Max zal er vooralsnog niet blij mee zijn denk ik.
Edge zegt
@willeme: Stel je eens voor, een F1 met Jos op de top van zijn kunnen en Pastor Maldonado en Andrea de Cesaris ook op de grid. Dan had je drie à vier gegarandeerde safetycarsituaties en had Jos gewoon kinderlijk eenvoudig wereldkampioen kunnen worden.
spykerboy zegt
Goed begin van de overname!
goodolddays zegt
Als ze de regels wat betreft inhalen nou is bijna volledig schrappen, races als Senna vs. Mansell in Monaco. Dat wil ik zien!
janmetdelangeachternaam zegt
Dat nieuwe management begint goed
fordnut zegt
@janmetdelangeachternaam: FIA en het nieuwe management zijn 2 verschillende dingen.
snorrie11 zegt
Dus met zo’n race als Brazilië starten ze gewoon 9 keer opnieuw? Tsja, ik weet het niet.
gregorius zegt
@snorrie11: Nope. Tijdens erge reden, zal er waarschijnlijk nog steeds niet stilstaan gestart worden.
dennisjuh95 zegt
@gregorius: Dat is dan weer typisch, alsnog een uitzondering op de regel om het makkelijk te houden
ghost zegt
Haha lekker! Nu nog die motoren in 2021 en ik doe voortaan een petje op als F1-fan.
hamerhaai zegt
Euhm, die herstart na de SC?
Wat is de bron hiervan? Wie heeft dit gezegd? :)
Edge zegt
@hamerhaai: Dat is enige tijd geleden al vastgelegd. Zie ook dit artikel van Autosport.com http://www.autosport.com/news/report.php/id/127269
ArnoldH zegt
Laat ze die tijdstraffen tijdens de race afschaffen. Stop and go of door de pitsstraat rijden tijdens de race, houdt het lekker overzichtelijk
Edge zegt
@MauritsH: Kleine correctie: De pitlane gaat 30 minuten voor de start open en sluit 10 minuten later. Effectief 20 minuten voor de start dus. 14 minuten voor de start is vervolgens het moment waarop de coureurs present moeten zijn voor het volkslied.
Author zegt
@edge: correct! Gaan we fixen, dank voor je bericht :)
rolov zegt
Tanken moet terug. Daar wacht ik op.
bartjeeh zegt
@rolov: 2018 toch
zippy1964 zegt
Staande start na de SC gaat ‘m niet worden. Dan gaat (bijna) iedereen als de staande start gedaan moet worden de pits in en haalt zich nieuw rubber. Leveren ze geen ronde in en hebben niet het risico te crashen bij een staande start. Of ze moeten de pitstraat sluiten tijdens de SC periode en de pits pas weer open stellen 1 ronde nadat de nieuwe start is geweest.
mrrallycross zegt
Zal max blij mee zijn!