Of in ieder geval iets in die richting: een hete ZOE!
Als het om elektrisch rijden gaat, hoef je Renault niks meer uit te leggen. Zij waren er als de kippen bij met bijvoorbeeld de Twizy, Kangoo ZE, Fluence ZE en de ZOE. Die laatste is waarschijnlijk de auto die Renault de minste windeieren heeft gelegd, al is de huidige versie een door- en doorontwikkeling van het origineel. Wat Renault nooit echt heeft omarmd is de potentie van snelle elektrische auto’s. De ZOE is met zijn 80 kW (109 pk) en koppel over het ‘hele bereik’ geen écht slome duikelaar, maar bijna elke andere elektrische auto laat zien dat er makkelijk veel pk en vooral koppel te winnen is uit een elektrische motor. Renault lijkt daar de focus niet op te leggen.
Totdat ze ons in 2017 blij maakten met de ZOE e-Sport. Deze enorm brede ZOE bewijst dat Renault juist als geen ander snapt wat je moet doen om een elektrische auto heerlijk te maken. Wat te denken van techniek uit de Formule E, waarmee de kleine ZOE 463 pk en 640 Nm mobiliseert. Of de sprinttijd van 0-100 in 3,2 seconden. Een waar kanon, helemaal omdat je dit nooit had kunnen verwachten van een ZOE. Als doorwinterd petrolhead mag ik dit eigenlijk niet zeggen (want elektrohaat, ofzo) maar ondergetekende vindt een productieversie van de e-Sport niet misstaan in de droomgarage.
Daarom heeft AutoExpress goed nieuws: Renault is de e-Sport zeker niet vergeten. Sterker nog, Renault ziet er eventueel wel brood in. We zijn voorzichtig met de claim dat er bij deze garantie is op een hete ZOE, want dat wordt niet expliciet gezegd. Wat er wel wordt gezegd is dat de kans groot is dat een nieuwe hot hatch, de positie momenteel ingenomen door de Clio, niet meer op basis van een benzineauto wordt. Mocht er dus een nieuwe ‘Clio RS’ komen, dan wordt het een ZOE RS. Wij vragen, nee, smeken Renault dan ook om een ZOE RS wat knipogen en/of techniek mee te geven van de ZOE e-Sport.
Een begrijpelijke zet, maar als Renault de techniek van de e-Sport nog heeft liggen, kunnen wij niks anders zeggen dan: maak hem maar. Als je elektrische alternatieven zoekt voor iconische modellen, doe het dan ook gelijk goed.
jpoers zegt
Gaaf, snel produceren maar. Al is het een Zoë met 2 motoren, zit je op 272pk.
autodrome zegt
Why not? Neem wel je electroscooter mee als back-up want je rijdt m geheid leeg RS sport kennende …
tjorque zegt
En nu een ringtijd zetten van 7 min.
Als twee honden (vul zelf maar in over wie ik het heb) vechten om een been…
Leuk speeltje iig ?
flutterby zegt
Waar een brandstofauto ook nadelen heeft aan meer PKs is dit bij een elektrische auto verwaarloosbaar. Dus meer KW is altijd beter!
raceface zegt
@flutterby: banden slijtage ?
flutterby zegt
@raceface: je bedoelt torque? En uiteraard zal het gebruiken van het extra vermogen zorgen voor een hoger verbruik en meer slijtage, echter gebruik je het niet dan heb je er geen last van. Bij een brandstofauto heb je de nadelen ongeacht of je het gebruikt.
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lefty00 zegt
400 pk in een kleine hatch, ik zeg doen.
densk zegt
Renault heeft in het verleden wel vaker ballen getoond, zeker met hot hatches. Als ze dat nu gewoon nog eens doen, gewoon omdat het kan. Dan zetten ze zichzelf in ieder geval meteen goed op de kaart met een dikke electro hatch!
fabian159 zegt
Hebben jullie een subsidie ontvangen van groenlinks?
fanboy zegt
We zijn de Clio V6 niet vergeten dus misschien zijn ze idd gek genoeg. Al is het maar als imagebuilder.
jeffreym3 zegt
Een elektro hothatch.. Leuk idee natuurlijk, maar zal voor de doelgroep onbetaalbaar zijn en dus onverkoopbaar.