De toekomstige hete hatch van de Franse autofabrikant blijft leuk.
Hè wat? Verzieken? Ja, we nemen je even terug in de tijd: in december 2015 schreven we dat de nieuwe Mégane RS mogelijk een automaat zou krijgen. Standaard. De handbak zou, net als bij de Clio RS (rijtest), verdwijnen. Renault Sport maakte deze spijtige fout bij de Clio RS en de angst was dat de Mégane RS hetzelfde lot zou ondergaan. Gelukkig kan dit horrorscenario nu (zo goed als) definitief de prullenbak in.
Het Australische Motoring raakte in gesprek met een bron die dichtbij de ontwikkeling van het nieuwe apparaat staat. Hier komt naar voren dat de nieuwe Mégane RS gewoon een handgeschakelde zesversnellingsbak zal gaan krijgen. Mocht je toch willen flipperen dan kan dit ook. In het gesprek zegt de bron dat de hot hatch tevens te bestellen zal zijn met een automaat met dubbele koppeling. Deze bak heeft zeven verzetten.
Opmerkelijk is dat de automaat volgens de bron in een rechte lijn langzamer presteert dan de handbak. Dit zou te maken hebben met het extra gewicht van de dubbele koppeling. Op het circuit is de automatische zevenbak wel in het voordeel.
Een ander interessant nieuwtje is het feit dat de nieuwe Mégane RS vierwielbesturing zal krijgen. We kennen dit natuurlijk van vroegâh, maar steeds vaker zien we recente auto’s die weer gebruik gaan maken van deze techniek. Een voorbeeld is de 911 (991) Turbo S (rijtest).
Het derde nieuwtje is een ander hip dingetje in autoland: automatisch tussengas bij een manuele bak. De Cayman GT4 (rijtest) heeft het, de Corvette heeft het en de Nissan 370Z heeft het. Volgens de bron krijgt de Mégane RS dit ook.
Het is overigens goed om bovenstaande info met een klein korreltje zout te nemen. Een bron die dichtbij de ontwikkeling staat is redelijk betrouwbaar, maar we hebben deze info vooralsnog niet uit de mond van Renault gehoord. Tot die tijd fingers crossed dat de nieuwe Mégane RS inderdaad zo leuk wordt zoals omschreven in dit artikel.
berlinetta zegt
Goed dat de handbak blijft. Voor mij is het toch wel een essentieel onderdeel van een hothatch. Bovendien vind ik de nieuwe Megane erg fraai. Zag laatst de GT-uitvoering rijden. Zag er heel gaaf uit.
Overigens wel vreemd dat de handbak sneller zou zijn dan de automaat. Bij alle merken is de automaat met dubbele koppeling sneller dan de handbak. Dan zou dat bij Renault toch ook het geval moeten zijn? Het vermogen (300?) moet toch wel overweg kunnen met het extra gewicht?
vtechlover zegt
@berlinetta: tuurlijk, automaatje zal altijd sneller schakelen dan een handbak.
jordydeknecht zegt
@berlinetta: Vergeet niet dat het een geüpgrade versie zal wezen van de Clio RS (Trophy) en daar is een partij woorden aan vuil gemaakt omdat de bak ondermaats presteert met schakeltijden en oppakken.
berlinetta zegt
@jordydeknecht: Dat wist ik niet. Ik dacht dat de kritiek vooral gericht was op het feit dat een handbak ontbreekt bij de Clio RS.
Dutchdriftking zegt
Laten we het hopen. De Megane RS is tenslotte een geniaal apparaat.
JeejEm zegt
De reden dat hij langzamer op 100 zal zitten zal hem wel zitten in het vrij laten komen van het vermogen vanuit stilstand. Om de mechaniek te sparen wordt er soms gekozen om dit vanuit stilstand geleidelijk te laten gaan. Bij een handbak heb je deze problematiek zelf in de hand en kun je gewoon lomp de koppeling laten vallen.
Verder is het automatische tussengas ook gewoon standaard op iedere nieuwe Mini. Zelfs mijn One (102 pk whoopwhoop) had het. Werkt overigens niet alleen sportiviteit in de hand maar zorgt er ook voor dat je super soepel terugschakelt in files of stedelijk verkeer. Goed syteem!
SimonMc zegt
@jeejem: waar wordt er dan gezegd dat hij langzamer op de 100 zit?
Gulli zegt
@JeejEm: mijn Premium Duitse bijtellingsknaller heeft denk ik dezelfde bak en software (116d EDE)
Gulli zegt
@JeejEm: moet je voor de gein eens per ongeluk van z’n zes naar z’n drie terugschakelen, ik zat vanmorgen bijna in mijn toerenbegrenzer zonder dat ik het gaspedaal had aangeraakt :P
martinus zegt
De verplichte Automaat op de Clio RS was nogal een franse tragedie inderdaad. Mooi dat dit drama de Megane RS bespaard blijft.
viezefreddyw zegt
Is een goede zaak hoor, dat de handbak blijft. In een hot hatch is dat gewoon noodzakelijk. Dit gaat gewoon weer een ongelofelijke bom op wielen worden, wat we gewend zijn van Renault Sport.
Het enige wat ik me nou echt afvraag is het volgende. Gaat er weer een 3-deurs versie komen van de Megane? Bij de vorige generatie Megane vond ik hem erg mooi als 3-deurs versie, al helemaal in RS-trim. Ben benieuwd of ze dat bij de nieuwe ook gaan doen.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik meen hier op AB gelezen te hebben dat er alleen een vijfdeurs van de Megane komt. Wel jammer, een driedeurshatch is toch altijd wel fraai. Zeker in trainingspak.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Ah, dat is wel jammer. Bij de vorige generatie vond ik het een toffe auto. Maar goed, wat je zelf ook al zegt, de nieuwe Megane is een fraaie auto geworden. Daar valt vast ook wel een mooie RS van te maken. Ik ben trouwens erg benieuwd hoe veel vermogen het ding gaat krijgen. Wat zal het gaan worden, 300?
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik verwacht ook wel een peekaatje of 300. Daarna ongeveer 315 voor een Trophy-versie?
trustmeiamanengineer zegt
Mooi. Zelf roeren voegt toch nog wel wat extra sportiviteit toe, hoewel ik een goeie automaat toch ook wel kan eaarderen. Trouwens de Focus RS en ook de Alfa Giulia Q met handbak kun je zelfs al zonder koppeling opschakelen, als je volgas gaat. Samen met het automatische tussengas bij terugschakelen maakt dat zo’n “ouderwetse” handbak toch wel leuk.
domotro zegt
@trustmeiamanengineer: wat je zegt klopt helaas niet. Flatshiften houdt in dat je het gas er vol op mag houden tijdens koppelen en schakelen. Alleen wanneer launch control is ingeschakeld trouwens.
maxhunter zegt
4Wiel sturing past Renault alweer jaren toe in productie versies. Tot nu toe nooit in de RS versies maar wel op de Laguna GT vanaf 2008 bijvoorbeeld.
martinus zegt
@maxhunter: die slee is wel een stuk groter dan de magane. Ben wel benieuwd hoeveel gewicht zoiets toevoegd.
fuxhound zegt
Dat gaat al in de goede richting.
Nu nog een 3 deurs en een mogelijkheid dat het automatisch tussengas uit kan.
rufctr01 zegt
Dit is toch al jaren de beste en leukste hot hatch die je kunt kopen.
Ik denk dat VW dit graag zou willen evenaren met de Golf!
87sandyd zegt
Goed nieuws, nu hopen dat de normLe Megane ook een beetje verkoopt. Heb niet echt het gevoel datniedereen warmloopt voor deze auto
E34M5Touring zegt
@87sandyd: Niet? Ik zie ze best vaak rijden al. En vaak ook in een best dikke uitv. De Talisman ook trouwens.
bofkont zegt
Handbak is leuk en stoer aan de borreltafel maar een goede automaat is onder alle omstandigheden sneller, er zijn maar heel weinig mensen die koppeling/gaspedaal perfect kunnen bedienen vanuit stilstand, zie het zo vaak bij het stoplicht, toefje gas met mijn automaat en weg ben ik van de rest als ik dat zou willen.
berlinetta zegt
@bofkont: Een automaat is inderdaad sneller, maar niet iedereen vindt dat leuker. Zelf schakelen zou mij meer voldoening geven dan een automaat waarbij je alleen maar het gaspedaal hoeft te vloeren.
bofkont zegt
@berlinetta: het zal idd voorkeur zijn , maar de meeste mensen die eenmaal een automaat zijn gewend willen niet anders.
berlinetta zegt
@bofkont: Ligt ook aan de auto vind ik. Bij een hothatch vind ik een handbak zeer goed passen, ook omdat die niet extreem veel vermogen heeft. Bij een supercar hou ik toch liever beide handjes aan het stuur, dus zou ik liever een automaat hebben.
lincoln zegt
Schakelbeleving gaat altijd ten koste van je stuurbeleving ..
thomasthomas zegt
Heeft Laurens van Den Akker niets te zeggen daar in Dieppe? Het lijkt me wel wat 20 inch of groter op de Megane RS.
ds3thp zegt
@thomasthomas: liever 19″ lichtgewicht velgen die de wegligging niet verzieken dan loeizware en onnodige 20″ velgen ;-)