Occasions zijn weer goedkoop. Goed nieuws dus voor de shopper op de tweedehandsmarkt.
Het was wat hè, de prijzen van de occasions de laatste jaren. Elke maand kwam er weer een flinke smak bij als je een nieuwe tweedehands wilde kopen. Op een gegeven moment kostte de gemiddelde occasion meer dan 25.000 euro. In de verste verte niet goedkoop te noemen inderdaad.
En die 25 rooien was inderdaad een gemiddelde prijs, daar zitten dus ook de frikandellen van 1999 euro in die op Marktplaats te vinden zijn. Kun je nagaan hoe duur een beetje een leuke occasion kostte qua geld, financieel gezien. Inderdaad. Duurrrr. Heel duurrrr!
Occasions zijn weer goedkoop!
Maar er is goed nieuws. Uit cijfers van een online aanbieder blijkt nu dat er een ‘significante prijsdaling’ is ingezet. Met andere woorden, occasions zijn weer goedkoop. Al moeten we dat goedkoop (helaas) wel weer met een korreltje zout nemen.
Want al is de prijs gezakt tot op het niveau van eind 2022, echt heel goedkoop is een tweedehands auto nog altijd niet. Maar wel minder dan het hele vorige jaar! Maar wat kostte een occasion dan precies in februari 2024?
Nou, €23.779 euro. Dat is een daling van 585 euro (-2,4%) ten opzichte van januari. Vergeleken met februari vorig jaar is de prijs van een occasion zelfs met 896 euro gedaald (-3,6%). De occasionprijzen zakken hierdoor terug naar de prijzen van eind 2022. In november 2022 kostte een occasion namelijk €23.697 euro.
En hoe komt dat nou? Simpel, er is meer aanbod. Occasionboeren krijgen meer handel aangeleverd en prijzen de auto’s ook scherper, omdat ze niet te lang met de voorraad willen blijven zitten. Kortom, goed nieuws voor de betere tweedehandskoper.
Als we zo doorzakken zit die Porsche Taycan Turbo er binnen no time wel in dus!
Hoera!
Dutchdriftking zegt
Zou het kunnen dat het grootste gedeelte van deze prijsdaling komt door de dalende prijzen van tweedehands EV’s?
Johanneke zegt
Zo dan. Wilde er 1 gaan kopen maar wacht nog heel even af. Ben benieuwd wat ze gaan doen als ze massaal uit de lease komen later dit jaar en begin volgend jaar. Zit zelf te denken om de 2e auto te vervangen voor een Nissan leaf 62kwh. Gaan we van een 14 jaar oud 69pk a segment karretje naar een 212pk C segment, kosten om te rijden zullen vrijwel hetzelfde zijn, waarschijnlijk iets lager voor de EV. Traag laden boeit niet, is een 2e auto, hou er een benzine naast.
racerx zegt
Slim, ik zou als tweede auto ook absoluut een EV kopen als ik ‘m op de oprit kon laden. Heb alleen geen oprit…
MarcoM zegt
Verlengsnoer
DeWitteCondor zegt
Leaf is prima. Die zal niet heel veel minder waard worden. Een andere EV zou ik echt niet aandurven om particulier te kopen. Wij zijn recent gewoon weer voor een zunige benzine gegaan voor de 2e auto. Geen ingewikkelde techniek, geen accus en voorlopig lekker onder garantie. Als 1e auto hebben we een hybride Lexus. Dat durfde ik wel aan en die rijdt sowieso nog een paar jaar onder fabrieksgarantie.
z3cabby zegt
Als de prijzen dalen, krijgen we dus ook minder voor onze inruil of particuliere verkoop. Wat is hier dan positief aan?
Tonnie zegt
Voor de starters onder ons is dat voordelig. Net als met huizen het geval zou zijn natuurlijk.
seatleon zegt
Heel veel merk ik er nog niet van. Ik vind de prijzen nog steeds hoog.