
Met het verdwijnen van de S-Klasse Coupé heeft Mercedes iets goed te maken.
Tsja, Mercedes. Hoe zit het eigenlijk? De autofabrikant boert hartstikke goed en de verkoopcijfers blijven plussen. Voor de autoliefhebbers valt de laatste generatie auto’s wellicht niet geweldig in de smaak, los van hoe goed de techniek allemaal in elkaar steekt. Voeg daaraan toe dat er geen S-Klasse meer komt met een V12, wat waarschijnlijk betekent dat de V12 in zijn geheel verdwijnt. En Mercedes snijdt verder in het gamma, wederom ten koste van de S-Klasse: de Coupé en Cabrio verdwijnen. De consument waarop Mercedes doelt maakt dat allemaal niks uit, maar voor ons is het jammer.
Er werd beweerd dat deze drastische verandering betekent dat ook de SL het veld moet ruimen. Dat is niet zo: Mercedes wil juist de SL weer relevant maken. Daarnaast wordt er nog een bekende naam afgestoft. Bij het US Patent and Trademark Office is de naam ‘SLR’ geregistreerd. Al is het waarschijnlijk niet nodig, we frissen even je geheugen op.
Je komt dan in eerste instantie terecht in 2003. Mercedes had toen naast de SL geen enorm dikke supercars in de prijslijsten staan. De SLR (rijtest) was wél een enorm dikke supercar. In de tijd dat V12-Mercedessen eerder regel dan uitzondering waren, had de SLR ‘slechts’ een 5,4 liter V8 voorin liggen. De styling van de auto was ietwat controversieel, maar na bijna zestien jaar droogt hij best prima op. De lange, spitse neus en de korte achterkant zie je niet vaak meer. De auto ging in 2009 kopje onder, diens opvolger SLS was ook bijzonder. Maar op een hele andere manier. De magie van de beperkte super-Mercedessen is al helemaal met de AMG GT-serie nogal weg.
De naam SLR is ook verbonden aan een auto uit de jaren ’50. Net na de 300 SL kwam er van die legendarische auto een raceversie. De 300 SLR Uhlenhaut Coupé is nog steeds een plaatje. De naam is onverwoestbaar. Vandaar dat Mercedes hem kennelijk wil terughalen. De aanvraag bij het USPTO lijkt erop te wijzen dat Mercedes een nieuwe über-auto wil. Misschien wel een topversie van de nieuwe SL, die dus ook iconisch zou moeten zijn.
De SLR is qua looks nog steeds indrukwekkend
@chriscross: Absoluut. Zou zo nog meekunnen als een nieuwe auto.
@jochempie: Dat kun je over bijna alle supercars wel zeggen van rond die tijd. En veel ’90s coupé’s zien er nu nog lekker uit imo.
@alcantara: correct, maar de SLR is een icoon. Past imo in het rijtje van een F40 of een McLaren F1. Niet qua setup van de wagen maar qua uitstraling.
@chriscross: behalve het interieur dan. Zag er bij de release al plastiekerig en goedkoop uit.
Een dikke Benz met huilende compressor is altijd een goed idee!
Ik ben best wel een beetje Mercedes gek, heb er vele gehad en bezit er nu nog steeds twee. Maar die sl heb ik nooit wat gevonden, vlees noch vis. Juist de s-klasse coupé en cabrio vind ik geweldig. Maar de slr is wel gaaf. Dat is tenminste een sportwagen. Ik hoop dat ze er dan ook een serieus snel ding van maken die ondanks de luxe ook snel op het circuit is, net als de vorige slr.
@lekbak: De SL heb ik wel wat mee maar met de rest ben ik het eens met je.
Het zou wel mooi zijn als Mercedes weer een echte SLR gaat maken. Het liefst dan wel met een andere motor dan de 4.0 V8 die nu overal in komt te liggen.
@viezefreddyw: gewoon tegendraads als afsluiter nog even die bomvette V12 erin!
@viezefreddyw: het zal sowieso wel een hybride worden. Ik ben benieuwd.
@lekbak: Sorry! Maar de relatie leggen tussen de SL, de SLR en de S-Klasse Coupé en Cabrio bevalt me niet. Dat die SLR (uit 2003) herinneringen oproept aan de 300 SLR Uhlenhaut Coupé kan ik nog wel begrijpen, maar voor de rest zijn het 3 totaal verschillende series. Okay! De in 1954 geïntroduceerde 300 SL, die t/m 1963 werd verkocht, was voor die tijd óók al een echte supersportwagen, maar die werd al in 1955 aangevuld met de 190 SL. En dat was het begin van wat de SL-serie tot nu toe heeft voorgesteld. (Al heeft die 190 SL-serie met name in Duitsland nog steeds een uitzonderlijke reputatie! Hij wordt daar in (oudere) intieme kringen nog altijd de “Nitribitt-Mercedes” genoemd. Rosemarie Nitribitt was namelijk een mooie Edelhure (callgirl), geboren in Dusseldorf, die in een zwarte 190 SL reed met rood lederen bekleding en die op 24-jarige leeftijd vermoord werd aangetroffen in haar dure appartement in Frankfurt. Het gerucht ging, dat menigeen daarna nog even vlug over het toen net gereconstrueerde Frankfurter Kreuz reed, omdat men aannam, dat ze daar toen wel begraven zou zijn en “iedereen er nog even vlug overheen kon”!) De SL-serie is daarna steeds verder aangepast aan de toenmalige vraag, maar de hoofdmoot was toch gericht op de doelgroep en dat waren in hoofdzaak de vermogende ouderen. De V8- en V12-modellen werden in veel mindere mate verkocht en waren uitsluitend bedoeld voor de “nieuwe rijken”, waarbij de tests uit die tijd ook duidelijk vermelden, dat ze zwaar onderstuur hadden. De S-Klasse Coupé en Cabrio zijn eigenlijk een doorontwikkeling van de SEC-modellen en de latere CL-modellen en hebben imo niets te maken met de SL-serie.
@9000cse: de Sl, alle na de pagode in ieder geval, is eigenlijk een luxe coupé/cabrio om mee te cruisen. En toch maken ze er soort-van een sportwagen van, waar de sl helemaal niet goed in is. De s-klasse cabrio is een veel betere auto voor het doel waar de sl voor gebruikt word. Als je iets doet, doe het dan goed. De s cabrio is goed in wat die doet, de Sl niet.
De slr (‘03) was ook een luxe wagen, maar wel een luxe wagen die het de meest hardcore supercars van dat moment lastig kon maken op het circuit. Totaal geen vergelijkbaar concept met de sl.
Is dit niet gewoon verlenging van het patent op de naam, zodat niemand anders er mee aan de haal gaat?
Maar ik hoop graag mee hoor. De SLR droogt lekker op. De Roadster is mijn favoriet!
@reactief: wij maken een fiets die SLR heet :P
@jochempie: gedurfd! :)
De laatste SL’en vond ik een beetje lood om oud ijzer. Wat zou het gaaf zijn om een opvolger van de recente SLS te maken onder de naam SL (coupe met vleugeldeuren..), maarja denk dat die dan wel in een hoger segment komt dan de huidige SL
Gezien de huidige trend wordt het vast een suv.
Ik denk dat de CL ook terugkomt
De naam SLR afstoffen omdat men zo hecht aan de Uhlenhaut? Terwijl het design van de GT losjes was gebaseerd op de Uhlenhaut. Die weten ook niet meer wat ze nog moeten doen.
16 jaar geleden alweer maar kan me het nog goed herrineren toen ie uit kwam. Goed opgedroogd ondertussen.