• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

YES: Mercedes stoft een oude naam af

Auteur: Loek, gepost 8 maart 2019 om 16:52 – 20 Reacties

SLR Voorkant


Met het verdwijnen van de S-Klasse Coupé heeft Mercedes iets goed te maken.

Tsja, Mercedes. Hoe zit het eigenlijk? De autofabrikant boert hartstikke goed en de verkoopcijfers blijven plussen. Voor de autoliefhebbers valt de laatste generatie auto’s wellicht niet geweldig in de smaak, los van hoe goed de techniek allemaal in elkaar steekt. Voeg daaraan toe dat er geen S-Klasse meer komt met een V12, wat waarschijnlijk betekent dat de V12 in zijn geheel verdwijnt. En Mercedes snijdt verder in het gamma, wederom ten koste van de S-Klasse: de Coupé en Cabrio verdwijnen. De consument waarop Mercedes doelt maakt dat allemaal niks uit, maar voor ons is het jammer.

Er werd beweerd dat deze drastische verandering betekent dat ook de SL het veld moet ruimen. Dat is niet zo: Mercedes wil juist de SL weer relevant maken. Daarnaast wordt er nog een bekende naam afgestoft. Bij het US Patent and Trademark Office is de naam ‘SLR’ geregistreerd. Al is het waarschijnlijk niet nodig, we frissen even je geheugen op.

SLR McLaren

Je komt dan in eerste instantie terecht in 2003. Mercedes had toen naast de SL geen enorm dikke supercars in de prijslijsten staan. De SLR (rijtest) was wél een enorm dikke supercar. In de tijd dat V12-Mercedessen eerder regel dan uitzondering waren, had de SLR ‘slechts’ een 5,4 liter V8 voorin liggen. De styling van de auto was ietwat controversieel, maar na bijna zestien jaar droogt hij best prima op. De lange, spitse neus en de korte achterkant zie je niet vaak meer. De auto ging in 2009 kopje onder, diens opvolger SLS was ook bijzonder. Maar op een hele andere manier. De magie van de beperkte super-Mercedessen is al helemaal met de AMG GT-serie nogal weg.

De naam SLR is ook verbonden aan een auto uit de jaren ’50. Net na de 300 SL kwam er van die legendarische auto een raceversie. De 300 SLR Uhlenhaut Coupé is nog steeds een plaatje. De naam is onverwoestbaar. Vandaar dat Mercedes hem kennelijk wil terughalen. De aanvraag bij het USPTO lijkt erop te wijzen dat Mercedes een nieuwe über-auto wil. Misschien wel een topversie van de nieuwe SL, die dus ook iconisch zou moeten zijn.

SLR

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Mercedes-AMG E63S 4Matic+ (2022) rijtest
    Mercedes-AMG E63S 4Matic+ (2022) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, patent, slr, Supercars

Vorig bericht: « Deze Bentayga is stiekem gewoon erg lekker
Volgend bericht: Leaseauto’s afpakken om kosten te drukken? Dat mag! »

Lees Interacties

Reacties

  1. chriscross zegt

    8 maart 2019 om 16:57

    De SLR is qua looks nog steeds indrukwekkend

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      8 maart 2019 om 17:13

      @chriscross: Absoluut. Zou zo nog meekunnen als een nieuwe auto.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        8 maart 2019 om 17:23

        @jochempie: Dat kun je over bijna alle supercars wel zeggen van rond die tijd. En veel ’90s coupé’s zien er nu nog lekker uit imo.

        Login om te reageren
        • leaper035t zegt

          8 maart 2019 om 20:50

          @alcantara: correct, maar de SLR is een icoon. Past imo in het rijtje van een F40 of een McLaren F1. Niet qua setup van de wagen maar qua uitstraling.

          Login om te reageren
    • MilleMiglia zegt

      8 maart 2019 om 21:32

      @chriscross: behalve het interieur dan. Zag er bij de release al plastiekerig en goedkoop uit.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    8 maart 2019 om 17:03

    Een dikke Benz met huilende compressor is altijd een goed idee!

    Login om te reageren
  3. lekbak zegt

    8 maart 2019 om 17:06

    Ik ben best wel een beetje Mercedes gek, heb er vele gehad en bezit er nu nog steeds twee. Maar die sl heb ik nooit wat gevonden, vlees noch vis. Juist de s-klasse coupé en cabrio vind ik geweldig. Maar de slr is wel gaaf. Dat is tenminste een sportwagen. Ik hoop dat ze er dan ook een serieus snel ding van maken die ondanks de luxe ook snel op het circuit is, net als de vorige slr.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      8 maart 2019 om 17:11

      @lekbak: De SL heb ik wel wat mee maar met de rest ben ik het eens met je.

      Het zou wel mooi zijn als Mercedes weer een echte SLR gaat maken. Het liefst dan wel met een andere motor dan de 4.0 V8 die nu overal in komt te liggen.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        8 maart 2019 om 17:36

        @viezefreddyw: gewoon tegendraads als afsluiter nog even die bomvette V12 erin!

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        8 maart 2019 om 19:56

        @viezefreddyw: het zal sowieso wel een hybride worden. Ik ben benieuwd.

        Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      9 maart 2019 om 05:33

      @lekbak: Sorry! Maar de relatie leggen tussen de SL, de SLR en de S-Klasse Coupé en Cabrio bevalt me niet. Dat die SLR (uit 2003) herinneringen oproept aan de 300 SLR Uhlenhaut Coupé kan ik nog wel begrijpen, maar voor de rest zijn het 3 totaal verschillende series. Okay! De in 1954 geïntroduceerde 300 SL, die t/m 1963 werd verkocht, was voor die tijd óók al een echte supersportwagen, maar die werd al in 1955 aangevuld met de 190 SL. En dat was het begin van wat de SL-serie tot nu toe heeft voorgesteld. (Al heeft die 190 SL-serie met name in Duitsland nog steeds een uitzonderlijke reputatie! Hij wordt daar in (oudere) intieme kringen nog altijd de “Nitribitt-Mercedes” genoemd. Rosemarie Nitribitt was namelijk een mooie Edelhure (callgirl), geboren in Dusseldorf, die in een zwarte 190 SL reed met rood lederen bekleding en die op 24-jarige leeftijd vermoord werd aangetroffen in haar dure appartement in Frankfurt. Het gerucht ging, dat menigeen daarna nog even vlug over het toen net gereconstrueerde Frankfurter Kreuz reed, omdat men aannam, dat ze daar toen wel begraven zou zijn en “iedereen er nog even vlug overheen kon”!) De SL-serie is daarna steeds verder aangepast aan de toenmalige vraag, maar de hoofdmoot was toch gericht op de doelgroep en dat waren in hoofdzaak de vermogende ouderen. De V8- en V12-modellen werden in veel mindere mate verkocht en waren uitsluitend bedoeld voor de “nieuwe rijken”, waarbij de tests uit die tijd ook duidelijk vermelden, dat ze zwaar onderstuur hadden. De S-Klasse Coupé en Cabrio zijn eigenlijk een doorontwikkeling van de SEC-modellen en de latere CL-modellen en hebben imo niets te maken met de SL-serie.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 maart 2019 om 06:00

        @9000cse: de Sl, alle na de pagode in ieder geval, is eigenlijk een luxe coupé/cabrio om mee te cruisen. En toch maken ze er soort-van een sportwagen van, waar de sl helemaal niet goed in is. De s-klasse cabrio is een veel betere auto voor het doel waar de sl voor gebruikt word. Als je iets doet, doe het dan goed. De s cabrio is goed in wat die doet, de Sl niet.

        De slr (‘03) was ook een luxe wagen, maar wel een luxe wagen die het de meest hardcore supercars van dat moment lastig kon maken op het circuit. Totaal geen vergelijkbaar concept met de sl.

        Login om te reageren
  4. reactief zegt

    8 maart 2019 om 17:33

    Is dit niet gewoon verlenging van het patent op de naam, zodat niemand anders er mee aan de haal gaat?

    Maar ik hoop graag mee hoor. De SLR droogt lekker op. De Roadster is mijn favoriet!

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      8 maart 2019 om 18:10

      @reactief: wij maken een fiets die SLR heet :P

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        8 maart 2019 om 23:51

        @jochempie: gedurfd! :)

        Login om te reageren
  5. pindakoning zegt

    8 maart 2019 om 19:06

    De laatste SL’en vond ik een beetje lood om oud ijzer. Wat zou het gaaf zijn om een opvolger van de recente SLS te maken onder de naam SL (coupe met vleugeldeuren..), maarja denk dat die dan wel in een hoger segment komt dan de huidige SL

    Login om te reageren
  6. boomhauwer zegt

    8 maart 2019 om 19:13

    Gezien de huidige trend wordt het vast een suv.

    Login om te reageren
  7. bloemhof010 zegt

    8 maart 2019 om 21:39

    Ik denk dat de CL ook terugkomt

    Login om te reageren
  8. phaeton zegt

    8 maart 2019 om 23:52

    De naam SLR afstoffen omdat men zo hecht aan de Uhlenhaut? Terwijl het design van de GT losjes was gebaseerd op de Uhlenhaut. Die weten ook niet meer wat ze nog moeten doen.

    Login om te reageren
  9. emping zegt

    9 maart 2019 om 09:05

    16 jaar geleden alweer maar kan me het nog goed herrineren toen ie uit kwam. Goed opgedroogd ondertussen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North