Er is ook goed nieuws op deze donderdag ochtend voor de petrolhead. De Fiesta ST occasion kost nu minder dan 10 mille!
Zo rond 2011-2012 was er een ware renaissance qua B-segment hatchbacks. Voorheen had Renault het daar voor het zeggen in dat segment met de Clio Renault Sport en de Mini Cooper S pakte de bovenkant van die markt.
Maar ineens kwamen daar een hele hoop auto’s bij, waaronder de Peugeot 208 GTI, de nieuwe Clio R.S. en natuurlijk de Ford Fiesta ST. Ondanks veel concurrentie van auto’s bleef de Fiesta ST het leukste pakket tussen handling, prestaties, looks en prijs.
Fiesta ST occasion
Kortom, dat kan weleens een leuke tweedehands auto worden. Zeker als je een leuke auto voor erbij zoekt. Voorheen waren deze nog vrij prijzig, maar de prijs voor een Fiesta ST occasion is eindelijk onder de 10 mille gezakt. En nee, dan hebben we het niet over een exemplaar met 3 ton op de klok en ‘lichte rolschade’.
Het is een keurige Fiesta ST occasion in de enige juiste kleur: rood! Alhoewel, dat blauw ook geweldig staat. In dit geval is het een exemplaar uit 2013. Uiteraard is de auto geïmporteerd, maar ja, wat wil je. In 2013 kocht iedereen een Polo Bluemotion en/of Outlander PHEV. Of in sommige gevallen: beide.
Minder dan 10.000 euro!
De auto heeft in de afgelopen 8 jaar zo’n 155.000 kilometer afgelegd. Dat is niet bijzonder weinig, maar met een beetje keurig onderhoud kun je nog een eind komen! Zeker omdat de huidige eigenaar kort geleden de distributieriem heeft vervangen. Kortom, dit is een leuk totaalpakketje voor (eindelijk) niet al te veel geld: 9.750 euro om precies te zijn. Koop dan!?!!
Uiteraard hebben we ook de nodige filmpjes voor je als je geïnteresseerd bent in deze (of een andere) Ford Fiesta ST occasion
Check hier de rijtest van de Ford Fiesta ST:
Bekijk hier hoe het is om een Ford Fiesta ST te hebben:
Check hier het Fiesta ST occasion-aankoopadvies:
De advertentie van de Ford Fiesta ST occasion kun je hier op Marktplaats bekijken!
Fruitcake zegt
Zet dan gelijk de specs er even bij
willeme zegt
@fruitcake: Die hoort iedere zelfverklaarde petrolhead uit zijn hoofd te kennen ;-).
Komen ze: 182 pk (200 pk voor 15 seconde durende overboost), 240 Nm, 0-100 km/u in 6,9 tellen en een top van 225 km/u. Alle informatie kun je in de video’s vinden, in dit geval gaat het om de okazie ;-)
tinnemans zegt
@willeme; niet elke petrolhead is een cijfertjes fethishist hoor. Je deed mij ook een plezier door ze even toe te voegen, dan vergeet ik ze straks wel weer.
Klinkt wel als een behoorlijk leuke auto; snel genoeg zolang je maar accepteert dat je in Duitsland geen schijn van kans maakt.
Maar dat blijft daar toch zolang je veel minder dan 600pk meeneemt, dus ach.
potver7 zegt
Als je geen cijfetjesfetisjist bent dan maken die specs je toch geen drol uit? Dan gaat het je om de lol die je met het ding hebt…
tinnemans zegt
@potver7; Ik ben sowieso niet in de markt voor een hete achterklep, lol beleven zal ik er dus niet mee.
Ik vind het lezen van de specs leuk genoeg om de auto een beetje in te kunnen schatten en daarna vergeet ik ze weer.
Hupke zegt
“In Duitsland geen schijn van kans maakt.”
Hoe bedoel je? Op de Nurburgring kan je met dat ding veel doen.
Op het linkervak rijden moet je gewoon niet willen met zo’n blikkendoos.
tinnemans zegt
@hupke; Duitsland is veel groter dan de ring, dus ik bedoelde inderdaad de Autobahn.
bernoulli zegt
Autobahn is voor dikke Diesels. Met een hothatch moet je lekker binnendoor sturen.
towi1989 zegt
Ik maak geregeld tripjes door duitsland met 200+ op de onbegrensde delen. Dit koekblik blijft ook op die snelheden bijzonder stabiel. De mijne is gechipt en haalt de 240kmh op de teller. Met zo’n snelheden komt je nog weinig voorbij gereden. Het enige nadeel is dat de cc maar tot 180kmh werkt.
tinnemans zegt
@towi1989; Met een eerdere auto haalde ik 255 op GPS en ik ben meermalen zo vreselijk zoek gereden dat ik het idee had dat ik stilstond. Vooral tussen Neurenberg en Munchen rijden auto’s soms zo hard dat ik de meest linkerbaan maar links liet liggen.
M’n huidige auto moet ook zoiets kunnen halen, wellicht iets minder, maar de hoeveelheid asfalt die je dan nodig hebt is best groot; boven de 220 a 230 is de puf er wel uit. Tot 170 is de auto ook lekker stil en nog best zuinig, dus ik blijf daar meestal zitten.
Flutterbi zegt
Allemaal stoere praat mannen. Maar je bent pas echt een vent als je met een Renault Twingo bergafwaarts 200 op de teller hebt aangetikt.
karhengst zegt
Het gros rijdt op links niks anders dan een 2 Liter diesel met tankpas. Die trekken boven de 180 ook geen frikandel uit de mayo. Met die Fiesta kan je nog aardig meekomen met treintjes doorrijders, zeker als je gewoon fatsoenlijk doorpookt en je je niet meteen door een petje naar rechts laat bluffen om je vervolgens klem te rijden omdat meneer stiekum hetzelfde aantal PK’s heeft.
250 PK+ is op de Autobahn ook echt op een verdwaalde Lambo of M/RS/AMG een uitzondering.
okdoei zegt
@tinnemans: denk serieus dat als je wat skills hebt je redelijk wat mensen op het circuit in veel dikkere bolides voor lul zet.
tinnemans zegt
@okdoei; Dat kan, maar ik had het niet over circuits. ;)
Ik heb echt helemaal niets met circuitrijden. Steeds maar hetzelfde rondje, dat is zo vreselijk niet mijn ding. Ik ben de afgelopen paar weken in de Pyreneeen geweest en ga over 2 weken rijden in de buurt van Clermont-Ferrand. Bochtige weggetjes, niet superhard, maar gewoon lekker rijden op wegen die ik niet/nauwelijks ken.
knoopa zegt
@tinnemans steeds maar hetzelfde rondje vind je niks maar wel klagen dat je op een saaie rechte weg geen schijn van kans maakt. Dit soort auto’s koop je niet voor de cijfertjes maar voor de beleving, het zijn gewoon geweldig leuke autos op bochtige wegen en persoonlijk vind ik zelfs het vorige model nog leuker ook al heeft die nog eens 32pk minder.
tinnemans zegt
@knoopa; dat van die rechte weg was geen klacht maar een observatie. En persoonlijk rij ik veel liever op een bochtige (berg)weg dan dat ik op een circuit rondmoet. Elke volgende bocht weer anders, veranderd landschap, het geluid weerkaatsend tegen de bergwand.. daar zit voor mij de lol van autorijden.
In eerdere reacties schreef ik overigens dat het me een erg leuke auto lijkt, alleen niet voor mij. Ook dat is persoonlijke voorkeur.
mc96 zegt
@tinnemans: licht er aan waar je rijdt. In de Eifel heb je geen 600 pk nodig. Daar komt ie prima tot z’n recht 😄
tinnemans zegt
Volgens mij loopt er toch ook echt een stuk autobahn door de Eiffel. 😛
Michel-GR zegt
En heel makkelijk te chippen zodat je continu 230pk had. Heb hem van 2014 tot 2017 gereden was een fijne auto.
sportabgasanlage zegt
De foto’s zijn genomen met een Rabo-reader zo te zien?
De Fiesta van deze generatie heeft een vrij tijdloos ontwerp en ziet er nog helemaal niet gedateerd uit. Als ST een van de leukste compacte hatchbacks om te rijden, mits je met die 1 miljoen knopjes en het miniatuurscherm in het interieur kunt leven. Maar poah, wat een prijzen voor die paar pk’s extra. De 1.6 ecoboost ST heeft er tussen de 180 en 200, maar de 1.0 ecoboost (standaard vanaf 100 pk) is eenvoudig te chippen naar 150 pk en dat is al hartstikke leuk in een Fiësta. Die kosten tussen de 5K en 6K. Hou je mooi 4K in je portemonnee.
Hupke zegt
Ooit al met zo’n 1.0 gereden? Ik heb hem nog niet on een fiesta gehad maar die motor is dieptreurig tenzij je altijd hoog in de touren blijft en even frequent schakelt als in een F&F film. Kan me inbeelden dat 60% meer cylinder inhoud best wel dankbaar en vooral betrouwbaar koppel oplever voor dagelijks gebruik.
christian85 zegt
@Hupke: wat een keiharde onzin. Ik heb een focus 1.0 gehad en dat was echt prima.
fordnut zegt
Wat een onzin, boven de 4500 toeren is de fut er wel een beetje uit bij een 1.0, dus hoog in de toeren jagen heeft geen zin. Wel heeft zo’n blokje een ongeveer vlakke koppelkromme van 1500 tot 4500 tpm. Conclusie, volgens mij heb je er nog nooit mee gereden.
Hupke zegt
Je hebt gelijk, net gekeken en koppelcurve is vlak op papier, maar zo herinner ik het me niet, ding was niet vooruit te branden in de focus en continue in de toeren moeten jagen om voorruit te raken.
mashell zegt
Hoog in de toeren, schakelen als in F&F: ik zeg het is een echte sportwagen!
christian85 zegt
@sportabgasanlage: iedereen klaagt al jaren over de hoeveelheid knopjes maar ik heb liever meer knopjes zodat mijn direct in vervulling gaat ipv dat ik tegenwoordig een heel menu moet door scrollen voordat mijn wens ik vervulling gaat. Als ik auto rij dan rij ik auto, een menu door scrollen doe ik thuis achter de computer wel.
sportabgasanlage zegt
@christian85 er zit wel een verschil tussen de vele knopjes in de Ford en 0 knopjes in moderne EV’s. In mijn 981 is het perfecte compromis tussen fysieke knoppen en touch screen.
BerlingoHdi zegt
@sportabgasanlage: Na chippen rijd je wel je versnellingsbak stuk bij de Fiesta
Michel-GR zegt
Onzin de mijne heeft het probleemloos gedaan gedurende de 3 jaar dat ik hem had.
BerlingoHdi zegt
@Michel-GR: 100PK ecoboost versnellingsbak is zwakker, en gaat geregeld stuk, vooral bij snel optrekken in de 1/2e versnelling
Michel-GR zegt
Oké dat wist ik niet. D8 dat het dezelfde Ford kwaliteit zou zijn als bij de ST
HelldogBE zegt
Ford en kwaliteit in 1 zin?!
bernoulli zegt
Ik heb deze als Sport gehad. Bijna hetzelfde uiterlijk. Met een turboloze 1.6 TI-VCT met 120pk op nog geen 950 kilo. Dat reed al ontzettend leuk op 17”. Als een kart. Voor het interieur hoef je hem niet te kopen, maar alles zit er op en aan (zelfs voorruitverwarming) en de zitppositie is top.
87sandyd zegt
@bernoulli: Zitpositie vind ik juist het enige echte nadeel. Ik had een ST en net zoals bijna alle Fords zit je net te hoog.
ronaldotour zegt
Deze is inderdaad scherp geprijsd.
Net even gezocht en de prijzen variëren enorm en allemaal import.
Ze zijn dus nauwelijks nieuw geleverd in Nederland.
Als ik weer jong was zou ik Herzele weten…
ronaldotour zegt
@ronaldotour: Het wel weten dus
zero99 zegt
@ronaldotour: bij mij in de vriendengroep rijden er op het moment 4. Waarvan 2 originele nederlanders en ook nog van de eerste eigenaar. Een in performance bleu en een in molten orange (wat ook een erg mooie kleur is). De andere 2 duitse import, een zwarte en een blauwe.
Met alle opties erop waren ze hier ook niet echt goedkoop. Vind dit model wel mooier als het nieuwe, alleen het interieur en dan vooral het dashboard doet wel voort wat gedateerd overkomen.
BerlingoHdi zegt
@ronaldotour: House of cars heeft vaak mooie staan, meeste inderdaad uit Duitsland
knoopa zegt
@berlingohdi mooi gepoetst zijn ze daar ja
potver7 zegt
@willeme Doe het niet! Geef hier geen aandacht aan! Dankzij jou kosten ze straks weer meer… ;)
EM zegt
Erg leuke auto vorig jaar voor mijn zoon ook één gekocht na een half jaar gechipt samen met een luchtfilter mod en een motorsteun en gaat als een jekko.
iijayvee zegt
Begin dit jaar heb ik zelf een ST gekocht. Hiervoor heb ik vijf jaar in een Fiesta mk7 1.6 sport met 120 pk gereden. Het verschil tussen de mk7 en mk7.5 is al gigantisch, en de ST voegt nog zo veel extra’s toe. Het is een compleet andere auto dan voorheen, en dat terwijl die 1.6 sport al een feest was om in te sturen ;)
bassrt zegt
Ford fiesta’s zijn in mijn mening de best sturende auto’s voor het geld. Zelfs al heb je geen st kan je al erg leuk rijden. Heb 5 jaar een 1.6 tdci mk7 gehad en de grootste lol mee beleefd. Daar kon je zeker hard mee bochten en rotondes nemen. Ben vanwege het interieur de mk7.5 overgeslagen en nu sinds begin dit jaar een mk8 fiesta st. Rijden ook heerlijk en verassend veel power en koppel in de 1.5 ecoboost motor. Koppel begint goed bij 1750-1800 toeren en de 3 pitter geluid is leuk. Zo lang ik geen grotere auto hoef te hebben blijf ik genieten van deze hot hatches.
Edge zegt
Volgens mij is dit de beste allrounder die je kunt hebben als jonge autoliefhebber. Niet te groot en zwaar (fijn voor de MRB!), net onder de 200pk (ideaal voor de verzekering), stuurt geweldig, aardig betrouwbaar, vlot en ook niet meteen het formaat koekblik. En nu dus ook al aardig betaalbaar!
pa045 zegt
Gezien het BPM bedrag welke vorig jaar januari betaald is, denk ik dat de lichte rolschade inderdaad reeds hersteld is.
wes12 zegt
€542 bpm betaald, da’s idd een schadegebakje.
Wel erg fijne rijdersauto, heb hem zelf ook ;-)
towi1989 zegt
Het is een auto van 2013 net een niet eens zon hoge nieuwprijs. Vanwege de leeftijdskorting hoef je dan haast geen rest bmp te betalen.
wes12 zegt
Heb hem eens nagerekend en idd, valt reuze mee. Iets te snel geoordeeld ;-)
luckyluck zegt
Heb er sinds een paar maanden eentje, een rode ’15. Fantastisch ding, wel knalhard geveerd en je moet niet al te breed zijn voor de (standaard aanwezige) Recaro’s… Laat je niet gekmaken door het ontbreken van Cruise Control op veel Duitse exemplaren, dat is een peuleschilletje om later in te bouwen.
wes12 zegt
Overigens is dit wel een heel schraal uitgevoerd exemplaar; geen half leer, geen climate control, geen sony audio, geen cruisecontrol. Dit icm met het lage bpm bedrag en stempelloze onderhoudsboekje, zou ik persoonlijk toch even verder zoeken.
87sandyd zegt
Ik heb er 1 gehad. Wat een heerlijk apparaat was het. Een Audi S5 van een vriend zoek gereden op een klaverblad. Dat ding was gewoon een straatlegale kart. Ik wilde dat ding eigenlijk niet kwijt, heb er nog over zitten nadenken om het interieur volledig te strippen om vervolgens trackdays mee te gaan doen maar niet gedaan, want het gezin werd uitgebreid.
Ik heb al heel wat auto’s gehad maar ik ben nooit meer elke dag met een glimlach in een auto gestapt.
Het sturen en schakelen was ongekend. En dat ding was gewoon betaalbaar. Zowel in aanschaf als is running costs. Nooit grote uitgaven moeten doen. Enige wat kapot is gegaan buiten het reguliere onderhoud was het thermostaathuis.