De F1 brengt eindelijk verandering waar we in kunnen geloven.
Als we kwaliteitspublicatie Autosport mogen geloven heeft Bernie Ecclestone een goede daad verricht. In Abu Dhabi zat hij een half uurtje om de tafel met alle teambazen van de elf teams in de Formule 1. Het was genoeg om meer voor elkaar te krijgen dan de F1 Strategy Group in aeons gedaan zou krijgen.
Naar verluidt hebben alle teambazen er namelijk mee ingestemd om vanaf volgend jaar na Safety Car periodes staande starts in te voeren. Dit omdat de startfase meestal het best bekeken en doorgaans spannendste deel van de race is. Vandaar ook de grote frustratie die er bij fans ontstaat als Charlie Whiting wéér besluit dat de race in de regen tóch achter de Safety Car gestart wordt, ondanks het feit dat er -krachtterm- afgesproken was dat dit niet meer zou gebeuren.
Enfin, zoals het er nu voorstaat gaan we dus meer starts zien in 2017 en daardoor meer briljante acties en epische faals. Wat mij betreft een puik idee omdat het de show verbetert maar tegelijkertijd niet een té kunstmatige ingreep is, zoals bijvoorbeeld een tweede race in het weekend met een ‘reverse grid’ of iets dergelijks. Goed starten is immers een skill die intrinsiek hoort bij het zijn van een goed coureur.
Helaas liggen er ondanks de mondelinge goedkeuring van de teambazen er nog wel wat beren op de weg voordat we daadwerkelijk kunnen genieten van meerdere starts per race. De FIA heeft al aangegeven dat elk voorstel zorgvuldig bestudeerd moet worden voordat het geratificeerd kan worden door de World Motorsport Council. Voordat het überhaupt ingediend kan worden moet het echter ook nog langs de F1 Strategy Group (wat als de teambazen woord houden geen probleem zou moeten opleveren) en de F1 Commission. Het illustreert nog maar eens precies het probleem dat Bernie laatst al aangaf in een interview: de F1 is teveel een democratie geworden en veel goede ideeën verzanden in de bureaucratische molen.
lekkerlinksrijden zegt
En nu nog alle hulpmiddelen eraf, behalve de stuurbekrachtiging, die mogen ze houden. Dat je een shot ziet van de cockpit met een stuur zonder 13 knoppen. Puur autoracen dus
Ra1kkoneN zegt
Ik snap niet hoe je hier blij om kunt zijn. Wat is het nut van een safety car als er daarna een staande start komt? Je kunt dan net zo goed een rode vlag geven. Nu zijn alle rondes achter de safety car oprecht nutteloos. Daarnaast, wat als het regent en er achter de safety car wordt gestart? Dan duurt het nog langer voor ze mogen starten. Daarnaast wens ik je succes in Monaco met herstarts. Startcrash na startcrash in bocht 1?
pinut187 zegt
@Ra1kkoneN: Monaco os zo en zo al niet al te spannend dus wellicht maakt deze nieuwe opzet het wat spannender..
pinut187 zegt
@pinut187: *is
Gioor zegt
@pinut187: Sowieso
str8six zegt
@Ra1kkoneN: waarom zijn rondes achter de SFC nutteloos als de baan opdroogt en je warmte in de banden krijgt? Ik kan dit alleen maar toejuichen.
Dutchdriftking zegt
Klinkt goed!
treinrukker zegt
Dit slaat werkelijk nergens op, ik dan niet dat iedereen hierop zit te wachten, dit gaat zorgen voor veel crashes.
Erik zegt
@treinrukker: crashes = spectakel
mashell zegt
Dit hadden we vroeger ook. En was doodsaai. Dan moest je weer een kwartier wachten en zag je de monteurs met de bandenwarmers heen en weer hollen.
Het huidige “en door” na een safety car heeft meer met racen van doen.
bassx zegt
Vind zelf dat ze die regel over de afstand tussen SC en leider in de wedstrijd moeten schrappen. Kat en muis spelletje wat altijd gedaan werd vond ik leuker.