Tegelijkertijd hebben we ook slecht(er) nieuws.
Kort geleden schreven we over de komst van een coupé op basis van de Alfa Romeo Giulia. Destijds ging het nog om een gerucht, maar intussen is door de welbekende man-in-regenjas (niet Harry Vermeegen) bevestigd dat ‘ie er inderdaad gaat komen! Er zijn zelfs al Nederlanders geweest die de auto hebben gezien, maar dat heb je uiteraard niet van ons. De coupé gaat zoals we al verwachtten Giulia Sprint heten. Historisch verantwoord, daar houden we van!
Met een beetje mazzel staat de Giulia Sprint over een maandje al in Genève, fingers crossed.
Helaas géén Giulia SW
De één z’n dood is de ander z’n brood. Het brood is in dit geval voor de Alfa Stelvio en de Giulia SW is dood. De Italianen zijn namelijk bang voor kannibalisme binnen het gamma. Een eventuele stationversie van de Giulia zou teveel kopers weghouden van de Stelvio en andersom, men heeft ervoor gekozen om vol in te zetten op de SUV.
Da’s best een logische stap. Stations zijn vooral in Europa populair, maar elders in de wereld geldt dat minder. SUV’s zijn daarentegen overal gewild. Ook in Europa steeds vaker. Daarbij kunnen deze “terreinwagens” met een hogere prijs in de markt worden gezet en kan Alfa er dus meer aan verdienen, als het goed is. Maar het blijft wel een beetje zonde…
Bovendien lijkt het mij persoonlijk vreemd dat het merk wel inzet op een coupé en niet op een station. Coupés lijken tegenwoordig bijna garant te staan voor geweldige recensies en matige verkopen, maar wellicht heeft Marchionne alles onder controle.
Dank voor alle tips! Foto door @mvdd op Autojunk
TimoBac zegt
Goed nieuws! Ze verwachten ‘m op Geneve dit jaar neer te zetten dus als ik een nieuwe auto ga uitzoeken in 2020 zal hij vast net gepresenteerd zijn!
roppp zegt
@TimoBac: optimist….
cossiekiller zegt
Tja, de station zou ik dus zeker wel kopen, de Stelvio dan weer zeker niet… Zelfde verhaaltje als bij Jaguar. Jammer allemaal…
Breinstein zegt
@cossiekiller: Hoewel ik het met je eens ben kan ik je troosten met de gedachte dat wij niet als doelgroep gezien worden. Niks persoonlijks dus.
lemster zegt
@breinstein: Ik ben ook geen doelgroep. Ik koop tweedehands. Ik word altijd gelukkig als er iets mooi nieuws geïntroduceerd wordt zodat ik het over een paar jaar voor een leuke prijs kan kopen ;)
lekkerlinksrijden zegt
Hoeveel kopers zijn er voor een d-segment coupe? En hoeveel merken leveren er een coupe? Dat zal dus geen verkooptopper worden
Jochempie zegt
@lekkerlinksrijden: Toch rijden er redelijk wat 4-series en C-klasse Coupé’s rond..
viezefreddyw zegt
@jochempie: Voor mijn gevoel zie ik veel meer 4-serie Coupé’s dan C-klasse Coupé’s op de weg, helaas… Ik vind de C-klasse veel mooier!
awesome zegt
@viezefreddyw: het verschil tussen BMW en MB is dan ook wel dat die laatste voor het eerst een C-Coupé heeft neergezet die het aanzien waard is.
BMW heeft inmiddels wel een naam staan op dat vlak. Doorontwikkeling op doorontwikkeling natuurlijk.
viezefreddyw zegt
@awesome: Daar heb je gelijk in.
Opzich best grappig eigenlijk. BMW heeft in mijn ogen de weg ingezet waar Mercedes stopte en Mercedes heeft de weg ingezet waar BMW stopte. Namelijk dat BMW vroeger mooie coupé’s bouwde en nu met de 4-serie juist een lelijke en Mercedes vroeger lelijke coupé’s bouwde en nu met de C-klasse juist een mooie.
kilum zegt
@viezefreddyw: Dat ligt dus echt aan het land. Hier in Tsjechië (Praag) zie ik veel meer C coupe’s dan 4 serie’s.
Maar ik moet wel zeggen dat Mercedes hier sowieso vele male populairder is dan BMW of Audi. Audi zie je relatief weinig. (behalve de R8 die zie je dan weer relatief veel) De BMW’s zie je regelmatig. Maar je struikelt echt over de (AMG) Merc’s van alle types. Alleen Skoda verkoopt hier (logischerwijs) beter.
Jochempie zegt
@kilum: Klopt, ik zie redelijk veel SL63 AMG’s rondrijden in Praag..
kilum zegt
@jochempie: SL63 zeker. Maar ook de AMG SUV’s vinden hier gretig aftrek. De S klasse coupe of sedan/limousine zie ik hier ook erg vaak als AMG.
2wheeler zegt
@viezefreddyw: Eens! Hoewel ik de 4 serie wel kan waarderen, haalt hij het bij lange na niet bij de C-coupé. Is het te verklaren doordat de 4 al langer rond rijdt? Voor mijn gevoel gaat die namelijk al een tijdje mee.
berlinetta zegt
@lekkerlinksrijden: In NL zie je toch redelijk wat coupe’s rondrijden van de Duitse drie en dan is NL niet eens een coupe-land. In andere landen wordt het toch meer gekocht. Het zijn zeker geen verkooptoppers, maar verkopen doen ze zeker. Daarnaast zijn het zeker imagebuilders.
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: jawel maar ten opzichte van de sedan rijden er weinig rond. En de 3 Duitsers hebben daar al een groot aandeel in. En de Guilia sedan zie ik na een half jaar niet echt veel rijden en als de coupe dan, waarschijnlijk, nog minder wordt verkocht …..
viezefreddyw zegt
@lekkerlinksrijden: Het is echt bizar hoe weinig ik de Giulia zie rijden. Volgens mij heeft hij nog lang niet de verkoopcijfers gehaald waar Alfa Romeo op hoopte. Een paar weken geleden was ik onderweg naar Duitsland en Zwitserland. In Duitsland drie bestemmingen gehad en in Zwitserland twee. In totaal 1100 kilometer gereden om Zwitserland te bereiken. Onderweg nam ik mezelf voor om eens te kijken hoeveel Giulia’s ik tegen zou komen. Ik ben op de heen- en op de terugweg in totaal maar TWEE Giulia’s tegen gekomen. Twee… Uiterst teleurstellend.
kliniclown zegt
@viezefreddyw: Waren dat 2 verschillende Guilia’s of was het dezelfde die met pech langs de kant stond? (flauwe alfa grap modus uit).
Ik heb er denk ik totaal nu 2 gezien. Ik zie ze hier rond Utrecht bedroevend weinig. Ik weet niet wat de levertijd van de Guilia is. Misschien dat ze wel besteld maar nog niet geleverd zijn?
Edge zegt
@viezefreddyw: Ik zie ze best vaak rijden, die Giulia’s. Zou het er wat mee te maken hebben dat ik vaak in de buurt van de lokale Alfa-dealer ben?
viezefreddyw zegt
@edge: Ik zie ze hier ook best veel. Maar dat komt voor mij ook omdat ik elke dag twee keer langs een Alfa Romeo dealer rij.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: ik zie ze echt heeel erg weinig. Ik weet ook niet hoe de verkopen gaan in Nederland cq Europa? Ik rij toch dagelijks in de Randstad dus auto’s zat op de weg, maar zie ze sporadisch
lekbak zegt
@viezefreddyw: ik kom (kwam inmiddels!) ze geregeld tegen in de regio Rotterdam Den Haag. In november heb ik de eerste gezien maar het aantal groeit wel degelijk snel volgens mij.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Nooit geweten dat ze in Rotterdam en omgeving smaak hebben…
*dekking zoeken doet*
kareljansen zegt
@viezefreddyw: inderdaad, zeker voor Nederland zou een station een goede aanvulling zijn… ik had er in elk geval 1 besteld. Maar na lang twijfelen nu voor een ander merk gegaan. Die ruimte is zo heerlijk vind ik.
viezefreddyw zegt
@kareljansen: Vertel, wat is het geworden??
Design_Driven zegt
@lekkerlinksrijden: Denk dat het ook meer een imago builder is dan een verkoop topper.
berlinetta zegt
@sketcher: Maar aan de andere kant zou je je wel af moeten vragen of Alfa nog een imagebuilder nodig heeft? Het imago hebben ze immers al en ze hebben ook al de 4c als stokpaardje in huis. Het wordt nu wel eens tijd voor volumemodellen.
Design_Driven zegt
@berlinetta: Klopt maar de 4c is al ouder en vooral voor de VS hebben ze een coupe nodig om hun naam op de kaart te zetten.
berlinetta zegt
@sketcher: Dat is waar. Aangezien ze hun marktaandeel in de VS willen vergroten, hebben ze zeker een coupe nodig.
freeze zegt
De komst van de coupé is het bewijs dat het autohart binnen Alfa Romeo toch nog een beetje klopt. Er is geen enkele objectieve reden er één te bouwen gezien de verkoopcijfers van coupes maar puur alleen omdat liefhebbers ze mooi vinden komt hij er!
DonEmilio zegt
@freeze: Yeah right, voor de liefhebbers (die hem niet kopen.) De 4 serie en a5 verkopen trouwens best lekker. Alfa Romeo mag dus flink zijn best doen.
viezefreddyw zegt
De redenering waarom er geen station komt vind ik in zakelijk verband een verklaarbare. Alleen snap ik inderdaad dan ook niet waarom er wel een coupé komt…
Ik meende alleen dat Alfa Romeo over een aantal jaren een stuk of 8 (of weet ik veel hoeveel exact) nieuwe modellen wou gaan introduceren. Met de Giulia sedan, coupé en nu de Stelvio zitten ze op drie. Ik ben benieuwd wat er dan nog wél gaat komen. Ook al weet je het met Marchionne het maar nooit. Die kan de ene dag het ene lullen en de andere dag het andere.
fanboy zegt
@viezefreddyw: Staat er toch uitgelegd?
Coupe kun je wereldwijd kwijt, de SW alleen in Europa en zou ook nog eens te veel in het vaarwater van de Stelvio SUV komen.
viezefreddyw zegt
@fanboy: Er staat in de tekst dat de SUV, dus Stelvio, wereldwijd afzet zou hebben. Niet de coupé zoals jij zegt. Wat er in de tekst staat over de coupé is dat ze garant staan voor geweldige recensies maar een matige verkopen… Dat is een groot verschil met wat jij zegt, een coupé met wereldwijde afzet.
fanboy zegt
@viezefreddyw: Klopt wel, maar een coupe kun je wel verkopen wereldwijd. Een stationwagen zal (buiten Europa) nog slechter verkopen dan een coupe.
De vraag is, zouden Europese stationwagen verkopen beter kunnen zijn dan wereldwijde coupe verkopen?
Maar wat in ieder geval zo is, is dat de coupe in ieder geval goed is voor het (sportieve) imago, een stationwagen niet (buiten Europa)
viezefreddyw zegt
@fanboy: Dat zou heel goed kunnen ja. Ik heb even vlug geprobeerd om de verkoopaantallen van de 159 SW te vinden en die van de Brera Coupé. Van de Brera is zo achterhaald, maar van de 159 zie ik alleen even snel de totaalverkoop, dus ook de sedan meegeteld.. Rond de 240.000 159’s zijn er gebouwd en 21.786 Brera’s. Ik kan me niet voorstellen dat er minder 159 SW’s verkocht zijn en meer Brera’s wereldwijd gezien..
Maar misschien ben ik nu ook wel appels met peren aan het vergelijken…
fanboy zegt
@viezefreddyw: Je kan gelijk hebben hoor.
Maar die Brera noemen ze in het buitenland gewoon een hatchback hoor (en terecht).
De Giulia kan een iets meer standaard coupe lijn krijgen, wat in het buitenland meer geaccepteerd is.
En tja, in Europa komt men vaak toch Duitse stationwagens (in het hogere segment). Deels doordat andere merken het niet maken, maar ook omdat de voorkeur heeft.
Edge zegt
@viezefreddyw: Ik denk dat je een Giulietta-opvolger wel alvast als zekerheidje kunt opschrijven. Verder is het nog niet echt heel concreet. Ik heb al van alles voorbij zien komen in het geruchtencircuit, van sedans boven de Giulia tot een Mito-opvolger en van een sportwagen boven de 4C tot een tweede SUV.
Wat dat betreft heeft Alfa het makkelijk. De Duitsers hebben de niches zo goed als allemaal wel uitgevonden, dus dan is het voor de Italianen alleen zaak te kijken welke het goed doen en daarop in te spelen.
berlinetta zegt
@edge: Ik haat het om te zeggen, maar ik denk dat Alfa hierna het beste kan inzetten op een kleine crossover onder de Stelvio. Dat verkoopt tenminste. En daarna kunnen ze zich het beste richten op de kleinere modellen, zoals de opvolgers van de Giulietta en de MiTo. Ondanks dat daar weinig marge op zit, zal het wel verkopen. Bij de grotere en duurdere modellen zijn kopers toch eerder geneigd voor de gevestigde orde te gaan en dat risico kan Alfa zich momenteel niet permitteren.
denniyo zegt
@edge: Zoals het nu lijkt moet de Giulietta opvolger rond de 2e helft van 2018 gepresenteerd worden en zal op basis van deze auto een Crossover en Station moeten komen. Dit meen ik ergens vorig jaar gelezen te hebben op het wereldwijde web ;)
berlinetta zegt
Opzich een logische verklaring. Een station verkoopt alleen in Europa en gezien die kleine afzetmarkt zou je je de moeite kunnen besparen een station te introduceren. Ik vraag me dan alleen af of de kosten niet opwegen tegen de baten. Is het ontwikkelen van een station op basis van een sedan dan toch zo duur?
De komst van de coupe kan ik alleen maar toejuichen. Mijn favoriete carrosserievorm op basis van een heerlijke sedan van een van mijn favoriete merken. Laat maar komen aub.
martijn11 zegt
Alfa romeo is lekker bezig!
karhengst zegt
Alfa Romeo + Coupe, recept voor extreem hoge leaseprijzen ben ik bang. Privé had hij direct op de shortlist gestaan.
Ik hoop hem vaak te mogen zien. De sedan is in het echt ook een erg geslaagd model.
allesmetturbo zegt
Gelukkig heeft men pa dan de Stelvio besteld en niet (onnodig) gewacht op een Giulia SW. Was wss wel de mooiste nieuwe station geweest!
right zegt
Giulia Sprint. Klinkt al beter dan een A5 Coupe….
awesome zegt
Krijgt deze ook een interieur van 10 jaar oud? Net als de GT, met het 147 inboedeltje.
trustmeiamanengineer zegt
@awesome: Wat een onzin zeg, de GT kwam vrij vlot na de 147, die bovendien, zelfs nu nog steeds, een mooi interieur heeft.
awesome zegt
@trustmeiamanengineer: 4 jaar verschil, dat vind ik best wel wat.
desjonnies zegt
De Stelvio wordt volgende maand geïntroduceerd, 10 keer belangrijker model dunkt me.
Deze GT / GTV (want dat is het eigenlijk) zou leuk kunnen zijn mits die door een andere hand wordt ontworpen zoals ze de opdracht destijds aan Toni Bertone hebben gegund, de Spider was van Pininfarina.
Charmant, niet teutonisch……
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/Alfa_Romeo_GT_1300_Junior.jpg
balboni zegt
Hoe doet de Guilia het eigenlijk in Nederland? Heeft iemand wellicht een vergelijk met andere D-segmenters?
viezefreddyw zegt
@balboni: In de maand januari van dit jaar zijn er 119 Giulia’s verkocht. In dezelfde periode wist BMW 339 3-serie’s te verkopen en Mercedes wist 330 C-klasses te verkopen. Zijn cijfers van de BOVAG.
redbee5 zegt
@viezefreddyw: Ja aan de ene kant vind ik dat ook niet heel gek. De BMW ziet er spannender uit, dat is waar toch een groot deel van het jongere kopers publiek naar kijkt. Met alle respect, maar de Alfa is wat gewoontjes met zijn 3 gaten aan de voorkant en outdated kia achterlichten.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Zijn dat de verkoopcijfers of ook de leasecijfers?
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Ik heb werkelijk geen idee.
c-greg zegt
@viezefreddyw: kan je hem niet beter met de jag vergelijken? aangezien de BMW en MB als veel meer dan alleen sedan verkocht worden, de XE is 49 x verkocht en is ook alleen als sedan als ik me niet vergis?
jippie zegt
Beetje jammer, maar toch ook weer niet dat er geen station komt. Het is net als met Sensation: het is een beetje geweest, passé. Hoe leuk het ook was.
rufctr01 zegt
Station gaat er vast wel komen.
E34M5Touring zegt
Jammer dat er geen Sportwagon komt. Die had ik namelijk graag als vervanger van de 159 gehad. Voor een Stelvio heb ik nog niet genoeg lichamelijke ongemakken.
lekbak zegt
Erg jammer dit. Ik zal nooit een suv kopen maar een giulia sw wel. Helaas kan ik slechts tweedehandsjes betalen dus ben ik overgeleverd aan de ouwe lullen die zoiets nog nieuw kunnen betalen. Die ook totaal andere behoeftes hebben dan ik.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Maar wat kan er dan tippen aan een W124, W140, W126, W108, W211, W201, W123, W116?
Een Giulia Coupé, Sedan en SW in ieder geval niet…
lekbak zegt
@viezefreddyw: ik vind de Giulia sedan echt een ontzettend mooie auto. De aandrijving zit op de juiste wielen dus het stuur zal ongetwijfeld heerlijk rustig zijn. Voor mij klopt dat plaatje wel aardig.
Daarbij wil ik eigenlijk altijd één moderne auto naast mijn oude meuk. Iets wat ik kan gebruiken en misbruiken zonder me naar te voelen omdat ik iets moois aan het verprutsen ben. Of eigenlijk: iets wat de kinderen kunnen slopen zonder dat ik het heel erg vind.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Ik vind de Giulia ook een prachtige auto, zeker weten. Ik vind het ook wel jammer dat er vooralsnog geen SW op de planning staat. De renders die ik er van gezien heb zagen er veelbelovend uit. Misschien wel mooier dan de sedan..
En je hebt helemaal gelijk. Bij een auto als deze is het een stuk ‘minder zonde’ dan bijvoorbeeld bij een W124/126/140 als je kinderen in een gezellige bui zijn.
Edge zegt
Ik ben erg benieuwd naar Alfa’s aanpak. Wordt het een Giulia minus twee deuren, in stijl van hoe BMW de 3 en 4 serie heeft, of krijgt de auto een meer eigen gezicht, zoals Audi’s A4 en A5?
misterdrogba zegt
@Edge:
Reken maar op een Guilia minus 2 deuren. Front zal nagenoeg identiek aan de Sedan zijn maar misschien dat ze iets creatiefs doen met de achterkant. Ik heb er alvast geen hoge verwachtingen bij.
misterdrogba zegt
@misterdrogba: giulia*
denniyo zegt
Ik denk dat dit gewoon een marketing trucje van Alfa Romeo is en dat de coupé zo goed in de smaak gaat vallen dat er misschien ook wel een vierdeurs coupé komt en op basis daarvan er een Shootingbreak versie komt. Want dat zijn immers de modellen die bij audi,Mercedes en BMW ook goed verkopen ;)
misterdrogba zegt
@denniyo: Giulia*
misterdrogba zegt
@denniyo: excuus, was bedoeld om mijn eigen reactie te verbeteren.
mashell zegt
Totaal onbegrijpelijk. Natuurlijk verkoopt een station niet buiten Europa, maar dat maakt ook niet uit want buiten Europa is heel de Giulia niet interessant. Alfa is in Europa een bestaand merk en kan op haar rijke traditie teruggrijpen. Buiten Europa is het een nieuw merk dat gewoon een 3 serie look alike levert.
Design_Driven zegt
Jammer, volgens mij heb je gewoon een station nodig in Noord Europa, de SUV is toch ander publiek.
E34M5Touring zegt
@sketcher: Eens, Alfa publiek lijkt me ook geen SUV publiek eerlijk gezegd.
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Maar het Porsche publiek was ook geen SUV publiek. Ook geen zakensedan publiek. Ik zou niet weten waarom het voor Alfa Romeo niet zou kunnen gaan werken.
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Maar Porsche’s badge kan dat makkelijker dragen. Dit is gewoon een X3/Q5/GLC/XC60 concurrent. En dat segment zit echt rammetje vol. De Cayenne is binnen SUV land de best sturende/meeste Performance. Tot op zekere hoogte geldt dat ook voor de Panamera. De Stelvio is gewoon een middle of the road SUV. Zal vast prima sturen etc. maar dat doet een X3/GLC/Macan ook. Dan heb je nog Volvo met de XC60. Etc etc. Je weet, ik ben een enorme Alfa fan. Maar kan me niet voorstellen dat die Stelvio keihard gaat verkopen. Hoop het wel maar vrees van niet. Geloof ook niet dat een SW en de Stelvio in elkaars water gaan zitten. Dat zijn gewoon andere klanten. Bij Citroen en Peugeot gingen de Tourers en Estates links en rechts de deur uit terwijl de C-Crosser en 4007 gewoon niet te slijten waren.
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Maar denk je dan niet dat de auto’s die jij noemt, zoals de GLC/X3/Macan, niet allemaal in een hoger segment geplaatst zijn dan de Alfa Romeo Stelvio? Ik heb geen nog geen vanafprijzen kunnen ontdekken van de Stelvio op de First Edition na. Vanaf € 68.450 valt die op te pikken en dan heb je de 280 PK versie met allerlei leuke en dure goodies. Ter vergelijking: de Audi Q5 Launch Edition met wat PK’s minder moet bijna € 10.000 meer opleveren. Veel verschil…
Ik denk dat Alfa er goed aan zal doen als ze rond de prijzen beginnen waar de Giulia begint en ik verwacht dat ook. Anders ben ik bang dat hij veel te duur is..
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Koopprijs is niet relevant in NL. Is nagenoeg allemaal lease. En daar zie je die 10k niet terug. Dat is het voordeel wat bijv. Audi heeft. En dat worden wel de modellen waar ze tegenop moeten. Met 68k ben je nu al te duur om het op te nemen tegen de Hyundai’s en Kia’s van deze wereld. En even ter vergelijk, een Jaguar F Pace met nagenoeg gelijk vermogen is er ook rond de 68k. Dus dat segment ga je wel in hoor. En vergis je niet. Modellen als de XC60 en Q5 waren echt mateloos populair. Dat is niet zomaar weg natuurlijk. En of die mensen een Alfa gaan rijden? Denk het niet. Daarvoor liggen de koopmotieven te ver uit elkaar.
alfalfa zegt
@viezefreddyw: In-Stelvio-stappen kan vanaf ‘minder dan’ 55 mille, reken maar 50 euro of zo. P.s. groet uit Jirnsum! ;-)
taxman zegt
Voor verkoopsucces in N europa heb je nog steeds een station nodig. De stelvio gaat alfa niet redden vrees ik.
Calimero zegt
de opvolger van de GT dus.
Ik ben benieuwd hoe hij er uit gaat zien. de GT was op basis van de 156 en heb ik altijd een mooie auto gevonden om te zien. Wel een waardeloos uitzicht naar achter, dat dan wel. maar alles heeft zijn prijs.
saxoke zegt
ik zou eerder een SW dan een coupe kopen. gemiste kans Alfa.
Dutchdriftking zegt
Typisch Alfa. Wel een coupé maar geen station. Erg jammer daar een QV station zo geniaal gaaf zou zijn!
alfalfa zegt
@dutchdriftking: zo ver is Alfa helaas nog lang niet. Eerst opnieuw bestaansrecht opbouwen! Tegen die tijd is de station/estate/combi/break/variant/touring/sw misschien automobiele historie.
eelco74 zegt
Erg jammer, ik vind de stelvio wel mooi, maar wel zwaarder, duurder en minder zuinig dan een station. En niet zo heel veel ruimer. Dus ga ik na 22 jaar alfa (tijdelijk) het merk verlaten. De 159 die ik nu rij, staat op 240.000km. Kan nog wel even door, maar met 25k per jaar gaat het wel hard.
Een mooi C estate w205 of misschien een gla staat op het verlanglijstje.
alfalfa zegt
SW, Sw, sw.. Hoera een Coupé!
Specht zegt
Marchionne heeft er nog steeds geen verstand van.
Bij Audi, BMW en Mercedes hebben ze van elk model een stationwagon in het gamma en daarnaast vaak nog een SUV (achtig) model.
Dus hoezo kanibalisme, verkoop = verkoop. Je moet mensen gewoon de keuze geven. Een SW ontwikkelen zal niet heel veel meer kosten, en als het goed is ook gewoon verkopen.
De Duitse merken duiken gewoon in elke niche en bouwen het, en het verkoopt ook nog. Zal niet zeggen dat elk niche van ze evengoed verkoopt, maar dan nog. Ze bieden mensen wel de keuze…
Dus het kanibalisme verhaal is gelul. Alfa heeft gewoon niet genoeg geld gok ik. Vandaar de “gok” op de zogenaamde wereldwijde populariteit voor SUV’s (imho is Alfa daarmee al 10 jaar te laat).
Moet wel zeggen dat ik de Stelvio een mooie auto vind, dus ik gun Alfa alle succes daarmee.
Ik ga iniedergeval zaterdag een Giulietta 1.4 Multiair ophalen, dus Alfa kan maandag beginnen met ontwikkelen van die Giulia SW want ze gaan weer geld verdienen aan mij. ;)
cvoo zegt
Altijd leuk een extra variant van n Alfa model. Alleen heel jammer dat er geen SW komt…Die had ik graag over n aantal jaar 2e hands gekocht!
mrrallycross zegt
Ben erg benieuwd naar de eerste plaatjes
tttijn zegt
Fijn, mooie auto’s kunnen we wat mij betreft niet genoeg zien. Jammer dat zo veel Hollanders een burgerbak kiezen voor die 2 x naar de Gamma en 1 x wintersport per jaar.