Goed nieuws voor de fijnproever.
Het mag jullie niet ontgaan zijn dat autofabrikanten er alles aan doen om schonere auto’s te verkopen. Zeker nu we in 2020 zijn aanbeland. Nu viel er veel te winnen. Als je kijkt naar het gebruik van auto’s 15 tot 20 jaar geleden, zijn er veel stappen gemaakt. Helemaal als je bedankt dat de prestaties ook nog eens toegenomen zijn.
Leuke motoren
Al deze maatregelen zorgen er wel voor dat de ‘leuke’ motoren meer en meer naar de achtergrond worden verdreven. Nu valt het bij Audi nog relatief mee, zo verkoopt het merk met de vier ringen nog vrolijk atmosferische tiencilinders, achtcilinder diesels en een 400 pk sterke vijfcilinder in een C-segment hatchback.
Vijfcilinder = ondergrens
Wat betreft die vijfcilinder, dat is ook de ondergrens bij Audi Sport. Dat lijkt Managing Director Julius Seebach weten aan Autocar. Ze gaan absoluut geen viercilinder ontwikkelen. Een dergelijke motor zou nodig zijn, mocht Audi Sport besluiten om een Audi RS1 te gaan ontwikkelen. Ook dat gaat niet gebeuren. Je kunt de huidige A1 met de Polo GTI motor bestellen, of even wachten op de S1, die wel gewoon op de planning staat.
A1 Quattro
Dat laatste is overigens niet zo vreemd. Op kleine auto’s zit nu eenmaal minder marge. De ontwikkelingskosten zijn hoog en je moet ‘m scherp in de markt zetten. Anders koopt men alsnog een RS3. Er is ooit een Audi A1 quattro geweest, die een RS1-esque positie innam, maar die werd door Audi zelf ontwikkeld, niet door Audi Sport. Weet je dat ook weer.
AMG wel met viercilinder
Nu klinkt het vrij logisch dat Audi Sport geen viercilinder ontwikkeld. Ook bij BMW Motorsport is men er nog niet mee bezig, zo ver bekend is. AMG daarentegen is wel zeer actief met viercilinder motoren. Denk aan de A45 en CLA45 modellen. Die viercilinder motor gaat echter ook gebruikt worden in de komende C63 AMG, in samenwerking met een elektromotor.
Viercilinders van Audi quattro GmbH
Audi Sport heeft overigens tweemaal een auto gebouwd met viercilinder motor, de Audi A4 DTM Edition en de TT quattro Sport in 2005. Toen heette het bedrijf nog Audi quattro GmbH. Audi Sport is verantwoordelijk voor alle RS-modellen plus de motorsport-activiteiten van het merk.
basv zegt
Hahahahahah
Ja vast.
viezefreddyw zegt
Ik ben benieuwd hoelang ze dat dan weten vol te houden. Maar wat betreft BMW, de M135i heeft toch sinds kort een 4-pitter? Of is dat geen ‘echt’ M-product?
antielectrischeautos zegt
@viezefreddyw: is idd geen echt M product
mashell zegt
@viezefreddyw: dat is natuurlijk een echt ///M product de ///Marketing afdeling is er heel druk mee. Die subafdelingen van die fabrikanten zijn natuurlijk niets meer dan een andere naam voor de fabrikant.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Officieel is dat een M-performance model. Vergelijkbaar met een S-model van Audi.
mikespek zegt
@viezefreddyw: bmw M heeft al 4 cilinders gebouwd dus zal niks nieuws zijn
gregorius zegt
… maar ze zeggen niet dat het ook een 6-in-lijn 3.0 diesel kan worden! Wat ze je eerst flikken bij de S6 (en broers en neefjes); kunnen ze ook zomaar doen bij sommige RS modellen!
Stefje zegt
@gregorius: tja, ik heb er weinig moeite mee. Ik zou best een S4 van een paar jaar oud willen, maar ik rij graag en veel en dan is 1 op 4 bij de achtcilinders en 1 op 7-8 met de huidige zescilinders niet echt chill. Als je 1 op 12 gaat doen met lekker stampen in een diesel S, dan wordt het een ander verhaal. Ik vind het een goede zet. Denk dat het voor de meeste landen waar mensen grotere afstanden moeten rijden echt top is.
E34M5Touring zegt
Sowieso geen 4pitters. Ik verwacht ze 2022… Hoe harder ze schreeuwen van niet…
rickthestig zegt
Nee, maar waarschijnlijk komt er wel hybride meuk met geblazen 2 of 3 cilinders?
SpiderIV zegt
snap de subtitel “Goed nieuws voor de fijnproever.” niet.
Dit is artikel over Audi 0000 toch?
dijan zegt
@spideriv: Dat snappen alleen echte liefhebbers .
karhengst zegt
@SpiderIV: ‘t is vier keer niks hè.
nautique206 zegt
@karhengst: heb weleens gereden met de 5 cilinder, ik vind t wel wat hoor
raoufff zegt
Yes, toch nog een auto op de markt om ramkraakjes mee te doen!!
Dutchdriftking zegt
Ik hoop heel erg dat ze het kunnen volhouden. Maar of dat ook daadwerkelijk lukt…. De audi A1 Quattro was overigens geniaal, jammer dat deze nu zo duur is, ik had er graag een gereden. Een A4 DTM is overigens wel goed te doen. We slingeren autoscout maar weer eens aan.
moveyourmind zegt
Audi zou natuurlijk net als de rest ook hun motoren kunnen downsizen…
Maar waarom zou je de hardware aanpakken als het je ook lukt om met een verbeterde versie van de sjoemelsoftware aan de normen te voldoen.
Mag dat wel, dat ze zich niet laten piepelen door de EU.
gasskaas zegt
@moveyourmind: ik denk eerder dat die viercilinders dan teveel olie gaan gebruiken. Wordt dan mengsmering ;p
kennone zegt
@gasskaas: 2 tact
jasbelle zegt
En Ferrari zou nooit een SUV maken.
Ik geloof er niks van
unavailable zegt
Maar wel diesels. Hahaha.
audirs3 zegt
Jammer, een RS1 zou een leuk bommetje zijn.
5cil zegt
Ieder jaar dat er nog 5-cilinders van de band rollen, is weer mooi meegenomen. Het zal zeker een keer stoppen. Maar dan nog kun je er minimaal 20 jaar van genieten
nout zegt
Jaa red de 5cyl’s Audi!