Dat gaat lekker, van (bijna) elk model komt een elektrische AMG in de toekomst.
Er komen telkens meer ‘fatsoenlijke’ elektrische auto’s aan. Nu klinkt dit een beetje denigrerend naar de EV’s die op dit moment te koop zijn. Ondanks dat er zeer puike automobielen tussen staan, is er in veel gevallen wel iets op aan te merken.
Gisteren mochten we kennismaken met de Audi e-tron RS. Een van die uiterst puike auto’s waarvan prijs wellicht het grootste nadeel gaat worden. Tsja, je kan niet alles hebben. Maar als Audi met dergelijke elektrische ‘Dikschiffs’ op de markt komt, gaat Mercedes dan volgen met elektrische AMG’s?
Elektrische AMG
Het antwoord luist een volmondige ‘Ja!’. Aan Autocar laat Markus Schäfer weten dat er een elektrische aandrijflijn specifiek voor AMG gaat komen. Daarbij bevestigtde hij dat er AMG-versies zullen verschijnen van de EQA, EQB, EQE en EQS. Hoe deze aandrijflijn eruit gaat zien en wat de prestaties zullen zijn, is niet bekend. Echter, het hoeft geen betoog dat elektrische auto’s tegenwoordig heel erg snel kunnen zijn.
Van EQA …
De EQA 250 heft een 66,5 kWh-accupakket met een motor (190 pk en 375 Nm) op de voorwielen. Mercedes heeft al bevestigd dat er een versie komt met een motor op de achteras, waardoor het systeemvermogen stijgt naar 272 pk, misschien zelfs een beetje meer.
… tot EQS!
Aan de andere kant van het spectrum staat de EQS. De AMG versie daarvan zal zo’n 600 pk gaan leveren. In tijden waarin een Tesla Model S tegenwoordig meer dan 1.000 pk heeft, lijkt dat aantal vrij modaal te zijn. Zeker omdat de S-Klasse met benzinemotor al sinds 2003 leverbaar is met meer dan 600 pk, is het een klein beetje teleurstellend, zeker omdat EV’s enorm zwaar zijn. Zoals je wellicht begrijpt, zijn er verder nog niet veel details bekend.
Wanneer de elektrische AMG-versies komen, is eveneens niet duidelijk. Maar dat ze eraan komen, staat (gelukkig) in elk geval vast!
superhans zegt
En waarom niet de EQC? Zou die al aan vervanging toe zijn?
e46coupe zegt
@superhans: omdat het een flop is, dus de AMG versie zal ook niet in de smaak vallen
superhans zegt
Dat belooft dan niet veel goeds voor de rest van het gamma. De styling is er m.i. niet op voorruit gegaan. Met name de achterkanten met de lage kentekenplaat en ster als “opvulling” vind ik lelijk.
Friez zegt
Ik vraag me toch nog af, waarom je toekomstig voor een elektrische AMG zou gaan. Het geluid is nu voor mij de grootste charme van een AMG. Als ze straks hetzelfde klinken als de instapversie, dan zie ik er de meerwaarde niet meer zo van in.
Ben heel benieuwd hoe alle merken (Audi (R)S, BMW M etc.) hier de toegevoegde waarde zullen proberen te creëren!
hiostu zegt
Dan zullen ze zich meer gaan moeten onderscheiden op basis van rijeigenschappen ipv puberaal lawaai en scheetjes.
jvthof zegt
@friez: zelfde als Porsche het doet… taycan tot taycan turbo s
Dus een eqs300 tot een eqs600amg met dikkere bumpers en meer Duracell paardjes
renskuhh zegt
@friez: vooral esthetisch denk i.
Dickie zegt
De nieuwe C63 krijgt een vier cilinder, nou dan maar een elektrische.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: waarom lijkt autoblog “Dickschiff” conistent als “Dikschiff” te spellen? Is dat een inside joke die ik niet vat?
Verder lijkt het me voor AMG erg moeilijk om hetzelfde soort meerwaarde aan een EV te geven als aan een auto met ICE. Meer nog dan bij andere performance-divisies is het geluid toch altijd wel een speerpunt geweest voor AMG, waar het recept zich een beetje laat omschrijven als ‘ridiculous performance, comedy handling on demand and a lot of glorious noise’.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: omdat een poging tot humor of inside jokes uitleggen eigenlijk nooit werkt, zal ik niet reageren 🙃
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Het viel me op, het gebeurt zo consistent dat het haast geen toeval kan zijn. Dan mòet er iets achter zitten. Het is toch niet zo dat @jaapiyo erg corpulent is of zo? ;)
3246cm252kw zegt
NOOOOOOOOO 😰
Dakhaas zegt
Ik begrijp de YES ook niet helemaal. AMG is in mijn ogen (en oren!) ook juist een dikke mooie brul uit je uitlaat. Tegelijk vind ik het wel een YES als het niet anders kan door wetgeving en regulering. Zodat AMG behouden blijft. En wellicht op andere wijze dat kippenvel in de elektrische hoek kan realiseren, waar het vooralsnog wel erg clean blijft allemaal. Los van de snelheidsbeleving en acceleratie die een EV wel biedt. Maar er mist gewoon iets. Het AMG gevoel 😀
willeme zegt
@Dakhaas: Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Die ordinaire brul van een dikke V8 hóórt bij een AMG en draagt bij aan de beleving. Dat is de reden waarom een E63 AMG Combi superdik is en een veel snellere Tesla nogal meh (alhoewel de Plaid er dik uitziet!)
Maar het is niet alleen het geluid. Een AMG is altijd gebruiksvriendelijk, snel en tegenwoordig hebben ze de chassis- en stuur kwaliteiten goed op orde. Het is een aparte divisie die een auto bijna opnieuw uit-ontwikkeld. Het gave is: dat blijft dus gewoon doorgaan.
Sinds 2016 wint een Model S elke dragrace. Hierdoor zou je kunnen denken: zorg dat er 1.000 pk in zit en dan komt de rest wel goed. Dat is niet het geval en gelukkig (c.q. hopelijk!) kan AMG dar wat recht zetten.
smex zegt
En waarom is dit een “YES” waard? Hoewel ik niet tegen EV’s ben. Zie ik toch nog steeds heel veel toekomst in de verbrandingsmotor. Maar ik zie EV’s zeker niet als vervangen van alle verbrandingsmotoren. Zeker niet van de AMG, M, RSen.
Marco zegt
Logisch toch? Het is inmiddels vrij bekend dat de verbrandingsmotor dood is binnen nu en 20 jaar. Niet gek dat ze met Elektrische AMG’s komen aanzetten.
smex zegt
@Marco: het is niet logisch, het is een poppenkast. Prima dat EV als extra “brandstof” alternatief komt naast benzine, diesel, gas en hopelijk ooit nog waterstof, maar ik vind het zonde om de ice compleet te vervangen aangezien de ice nog niet uitontwikkeld is. De ice is niet dood, maar wordt doodgemaakt.
jajeroenja zegt
@smex: Amen!
leonlampe zegt
@smex: het is klaar met de ice binnenkort, hij is feitelijk slechter dan de elektrische motor en batterijen worden alsmaar beter om het zwakke punt van elektrisch op te vangen. Tevens is gister al het eerste elektrische RS model gelanceerd
Homer55 zegt
Titel had ook zonder YES gekund…
Zou nog beter zijn ook.
petroldrinker zegt
Tis maar waar je enthousiast van kan worden, ik noem het verpesten van een merk…
Betere titel had geweest: SHIT! Er komen elektrische AMG’s…
ghost zegt
@petroldrinker: dacht hetzelfde maar onlangs een YouTube video gezien can Remove Before Race – Raz die ook wel bekend staat als Mr. AMG, die een interview doet met Chris Harris (van Topgear o.a.).
Harris zegt daar terecht, het is niet leuk om te zien dat bepaalde dingen nu EV of hybride worden maar het is iets dat we onder ogen moeten zien. Als je dag in dag uit van en naar werk rijdt in een EV, of in een hybride, en bijv. Per jaar nog 2500km mag verdelen over de weekenden in je Petrolhead-wagen, dan zou ik daarmee akkoord gaan. Daarbij kan je met hybrides best leuke dingen doen, denk aan de Panamera Turbo S Hybrid (V8 met elektro 680pk). Als AMG ook die weg in slaat, vind ik het lang niet zielig, en ik denk ook dat dat de richting zal zijn.
petroldrinker zegt
@ghost Tja, ik ben geen Harris, ik rijdt liever gewoon elke dag in mijn V8, Puur omdat een paar hooggeplaatste oudewijven in te duren pakken vinden dat wij meer voor milieu moeten doen, houdt niet in dat iedereen het daarmee eens is.
Ik haal mn plezier uit mn auto rijden, net als een ander dat uit zn kinderen haalt, laat ze een ban plaatsen op meer dan 1 kind per gezin ipv de auto, komt min of meer op zelfde neer, beiden voor het millieu, en kunnen mensen die niks met koters hebben (zoals ik) dus genieten waar ze wel van houden (de BRANDSTOF autos). Komt min of meer op zelfde neer, maar ze kiezen de makkelijke route natuurlijk.
Ik zeg niet dat het zielige autos zijn zoals die paanamera, maar om te zeggen mn hart gaat er harder van bonken? nee, de LaFerrari, 918, en P1 hebben mij ook weinig gedaan. je hebt er iets mee of niet is mijn ervaring, en ik val in de laatste categorie toch echt…. ik ben liever langzaam en genietend van mn geluid om mij heen en de beleving met mijn mooie uitstoot dampen, dan dat ik razendsnel en in stilte in een ziekenhuis verplaatst word van plek A naar plek B (zo steriel als een ziekenhuis zijn die EV’s namelijk ook)
ghost zegt
@petroldrinker: ik snap van begin tot eind wat je zegt en rijd dan geen V8 maar een slechts een vrij recente audi S3, en heb dat ook. Toch denk ik dat het een collectief iets moet zijn, je doet het met z’n allen, of je doet het niet. En ja, er zijn legio betere manieren en ook legio landen waarbij de footprint veel meer impact heeft, al denk ik dat iedereen vroeg of laat aan de beurt komt. Helaas leven wij in de EU waar het braafste jongetje van de klas graag het witte voetje wilt halen. Hoe kut ook, met elkaar betekent dat dat je allemaal je bijdrage levert en ws allemaal iets inlevert. Anders gaat het sowieso nooit werken in mijn optiek. Maar goed, ik heb er verder niet op gestudeerd en ben geen kenner. Misschien warmt de aarde wel gewoon op en worden we allemaal in het O’tje genomen..niemand die dat keihard kan maken in mijn optiek.
petroldrinker zegt
ik geloof zelf in het laatste wat je zegt, de aarde is altijd door zulke cycles gegaan immers, hoe kon je anders vroeger ijstijden hebben en weer niet etc….
Ik ben best bereid de nodige concessies te doen hoor, maar absoluut niet op het gebied van auto’s. hell ik will zelfs wel in een studio wonen zonder balkon of tuin of wat dan ook. maar mijn brandstof autos zijn voor mij toch echt heilig. Ik doe mijn bijdrage wel in de vorm van nooit koters nemen :)
koningjamesversie zegt
“Yes er komen elektrische AMGs aan”???.. Is dit een liefhebbers site?
Da’s toch belachelijk! AMGs moeten klinken als een donderslag. EVs zijn het kwaad.
Trap toch niet in al die bangmakerij van global warming en wereldleiders stop nou toch eens met opleggen van belachelijke globalistische regeltjes.
De tijden van een W204 C63. Where have u gone…
Homer55 zegt
Die tijden zijn nog niet eens zo heel lang geleden.
Kan hard omslaan.
petroldrinker zegt
en dat allemaal om die paar linkse gekkies die hard roepen en in de media komen, en die achterlijke EU waar we in zitten helaas….
MarcoM zegt
Ze moeten wel. Als AMG en overigens ook andere duurdere merken niet meegaan in EV performance, dan vrees ik dat het met 5 jaar is gedaan. Kijk maar eens op Youtube wat een Australische rallyrijder met een Hyundai, ja, je leest het goed, een Hyundai Kona EV heeft gedaan. Je wilt met een AMG van vandaag er toch niet uitgereden worden door een Kona!
petroldrinker zegt
Dat zou mij worst zijn dat ik er door een Kona uitgereden word, jij rijdt een Kona dan, ik een AMG…. ik heb mooi geluid en een beleving in die auto, jij niet….
shicomm zegt
Beetje rare kop voor dit artikel.. wekt iig de suggestie dat amg nog geen ev’s had.
De sls e-cell was dan wel geen massaproduct maar wel iets wat amg gemaakt heeft.
koningjamesversie zegt
Ja dát is het probleem. Het probleem is géén v8 of hoger.
sjeemsbond zegt
Worden ze dan ook allemaal geleverd met een retro cd speler en een cd’tje met de beste V8 geluiden?