Al uw gebeden zijn verhoord, AWD op alle modellen! Een M5 waar je niet mee kan driften. Eindelijk, BMW’s performance sedan is (te) volwassen.
Er zijn hier wellicht twee factoren die meespelen. Audi heeft een knap sterke positie als “premium AWD verkoper” en klanten die een snelle doch vriendelijke auto willen lopen standaard bij BMW weg. Immers, een X5(M) is te pompeus en bij geïnspireerd chauffeurwerk wil de M5 nog wel eens een poot uitzetten. Niet meer. Van de BMW M5 F10 komt er namelijk ook een vriendelijke vierwielaangedreven versie.
Onderhuids is zijn de 2 versies van de M5 verder identiek. Enkel het gewicht van de AWD zal wat hoger liggen, ongeveer 70kg.
It’s all about the money. Blijkbaar heeft BMW door dat een M-plakkaat beter verkoopt dat gewoon een 550i. Ze kunnen er flink meer geld voor vangen terwijl er steeds minder unieke onderdelen op de auto zitten. Wederom valt Audi’s productstrategie in de smaak.
Waar de hooligans heen moeten voor een fatsoenlijke auto? Een lastig punt, Audi was altijd twijfelachtig, BMW en Mercedes vielen af zodra ze de anti-burnout dubbele koppeling aankondigden. Ruige gooi-en-smijt auto’s maken ze echt alleen nog in de VS en Australië. Handbak, RWD , veel vermogen en tegenwoordig sturen ze ook best strak. (via: Autocar.co.uk)
Den zegt
hooligans laten hun waggies toch gewoon tunen door brabus of door alpina? maar heeft die m5 nog een beetje bodemvrijheid om door modderpoeltjes te raggen? :)
Arnold-JR zegt
@Den: Of je gaat americaans, een dikke Camaro, Mustang of Cadelac CTS-V.
barney zegt
@Arnold-JR: Waar is die natie-trots?! Go Saab!
Arnold-JR zegt
@barney:
Whahahaha :)
Saad is wel de trots van een natie, maar ik zou Saab geen hooligan auto willen noemen ;)
Eigen voor de uberhooli heb je de Dartz Kombat.
BramBMW zegt
Er staat gelukkig het woordje ook! Er komt dus wel een achterwielaangedreven M5. Das heel mooi voor de mensen die WEL kunnen rijden
gregorius zegt
@BramBMW: Maar wel annoying voor de ski-snowboard fanaten… (die dan ook nog in een land wonen waar dat kan!). Als bmw V8 of hoger + 4×4 in vorige 5 had, had ik die gehad ipv een A6!
insideman zegt
Logische stap, uiteindelijk gaat het om de aantallen die ze kunnen verkopen.
Meer aanbod is ook meer verkoop, denk dat de AWD variant de meest verkocht in Nederland gaat worden.
De M3 word de meer ‘hardcore’M.
RazorHead zegt
@insideman:
ja ze hadden ook de M5 met RWD zelf al wat ruiger kunnen maken dan de AWD versie, een soort CSL variant ofzo en daar meer geld voor vragen dan de AWD, dat zou goede stratigie zijn ;)
lodewijk zegt
Tjah, wat moet je hier nu van zeggen.
Een M is niet meer wat ie geweest is, en wie koopt er nu zo’n auto met 4wd??
“It’s all about the money”: dat komt toch wel heel dicht in de buurt denk ik -).
Als je 4wd wil koop je gewoon een audi, dat zijn toch ook goede auto’s.
BramBMW zegt
Daarmee moet ik wel zeggen dat ik dit wel een goede ontwikkeling vind! Meer keuze:D
Voor ieder wat wils
kraakensmaak zegt
Is dit een grap?! Ik kan dit gewoon niet geloven van BMW. Wat triest dit zeg.
As_long_as_it_is_fast zegt
@kraakensmaak: Dit hoeft geen afbreuk te doen aan de rest van de BMW modellen. Lijkt me een verstandige keuze…
Arnold-JR zegt
@kraakensmaak:
Tis wel een goede zet, de M5 loopt op den duur tegen de limiet van zijn 2 achterbanden aan.
Doordat die ook tractie heeft op de voorbanden verwacht ik dat de sprint tot de 100 een stukje sneller kan gaan dan enkel op de achterwielen.
Merry zegt
Ja want door een AWD systeem kunnen we allemaal super rijden?
Tuurlijk.
Ik rij dagelijks even een GT-R over de ring in 7.30 minuten,kind kan de was doen.
Al die awd lambo’s zijn ook maar suffe bakken die je te makkelijk op de max rijd.
Er blijft een RWD versie en er komt een AWD versie voor de mensen die toch wat meer vertrouwen nodig hebben.
Niks mis mee lijkt mij.
Alwood zegt
@Merry: nee, er komt een awd versie voor iedereen die de auto koopt om de barpraat… maar de laatste liefhebbers M5 was dan ook denk ik de in relatief kleine oplage geproduceerde E34…
Merry zegt
@Alwood: de laatse liefhebber auto is nooit door BMW gemaakt als je het mij vraagt, maar dat is weer een andere discussie.
Freewarefreak zegt
@Merry: “..Er blijft een RWD versie en er komt een AWD versie voor de mensen die toch wat meer vertrouwen nodig hebben. Niks mis mee lijkt mij..”
Dat dus. Meer keus en geen afbreuk aan de sensatie. Je kiest zelf wat je wilt. Waar de hooligans heen moeten? Een M3 met handbak. Een 1 M met handbak. En gewoon wachten op het gisteren aangekondigde “model M”, niet gebaseerd op een bestaande BMW. Dat wordt een hardcore M.
dondeboer zegt
Kan m toch niet betalen, dus voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit…….
Benjamin1 zegt
@dondeboer: dan ben je echt de enige hier heurrrr
kevinc zegt
De BMW fanboys kunnen hier niet anders dan bekennen dat BMW zich willen concurreren met Audi door een vergelijkbare aandrijving (4WD) op de markt te brengen. Iets waar BMW niet om bekend om staat. Nu sluiten zij zich aan in plaats dat zij zich willen onderscheiden van Audi.
GOD zegt
@kevinc: Audi verkoopt pas sinds kort meer 4WD modellen dan BMW. Eerder was het altijd BMW met flink meer verkopen maar nooit op ///M modellen. Nu komt daar langzaam verandering in en maar goed ook want meer keus is altijd beter de verkopen en ook voor de klant.
drivingpleasure zegt
@kevinc: BMW gaat audi niet achterna ze willen alleen meer verkopen. en aangezien alle modellen die succesvol uitgebracht worden door BMW, door audi later nagebouwd worden (Me-too producten) mag BMW ook wel is een weg in slaan waar audi op het moment marktleider is (AWD). Tevens was BMW t/m 2008 marktleider in het AWD segment en is audi dat pas sinds kort dus niet zeggen dat audi nou zo ontzettend goed is met hun AWD aangezien ze maar rond de 30% AWD verkopen.
kevinc zegt
@drivingpleasure: BMW onderscheidt zich al jarenlang met sportiviteit i.c.m. de achterwielaandrijving met name bij de M modellen. Het aanbieden van AWD vind ik daardoor opvallend van BMW. Echter ben ik wel benieuwd naar de prestaties van de nieuwe M5 ten opzichte van de RS6 die in 2012 zal komen.
lambo4all zegt
dus de 487 pk sterke C AMG is geen hooliganwagen? eeeeegt wel!
Alwood zegt
@lambo4all: nope, niet sinds er een MCT in zit. Koppelomvormer was #winning
Vincent_van_B zegt
Zou een 5-serie met voorwielaandrijving ook goed verkopen?
toospee zegt
AWD is gewoon bruikbaar in het dagelijks verkeer, RWD is die ene procent van de tijd leuk maar verder niet erg handig. Heb het zelf ook meegemaakt, dikke BMW met RWD en dan bij het stoplicht er “nog even snel voor” wat niet lukt omdat de achterkant je inhaalt, omdat je te weinig grip hebt met de motor voorin en nul gewicht op de achteras of omdat je een tramrails over rijdt. Om over rijden in de sneeuw nog maar niet te beginnen want dan draait elke FWD Daithatsu rondjes om je heen, 6-in-lijn of niet :)
Doe mij maar die AWD dus!
Alwood zegt
@toospee: 120pk is gewoon bruikbaar in het dagelijks verkeer, 560pk is die ene procent van de tijd leuk maar verder niet echt handig…
toospee zegt
@Alwood: Ghehe, weet niet of ik hier op moet reageren maar ik doe het toch maar. Meer vermogen is nooit slecht, je kunt immers minder gas geven. Kiezen voor minder grip is gewoon niet slim omdat er bijna geen voordelen meer tegenover staan. Trouwens, 120pk is tegenwoordig wel erg schraal hoor ;)
Alwood zegt
@toospee: sportief ;) ik volg je redenatie maar denk dat je auto’s zoals een M5 of E63 juist moet kopen voor ‘die ene keer’. Die ene keer spelen zit awd in de weg. Of je wil niet spelen, altijd snel&veilig en dan zijn er ook 535d’s en zelfs 550i’s (met x-drive).
Voor een M of AMG betaal je altijd flink extra waar deze auto in het dagelijks leven vrijwel niks extra te bieden heeft. Van origine waren het (volgens mij) extra sportieve auto’s voor de serieuze fanboy, gemaakt in relatief kleine oplage omdat het ‘niche’ auto’s waren. Tegenwoordig is het wel heel duidelijk een “merkje waarmee het makkelijke verkoopt”.
jack_abarth zegt
@Alwood:
Amen!!
toospee zegt
@Alwood: Np, jij snapt het wel :). In mijn ogen koop je dit soort auto’s om dagelijks een speciaal gevoel te krijgen als je rijdt, iets wat je met een 535d bijvoorbeeld niet hebt. Het idee dat je altijd sneller bent, maar dat het niet perse hoeft. Een snelle auto in een bruikbaar jasje. Daarom is het juist zo frustrerend (vind ik) dat je bij minder dan optimale omstandigheden niet sneller bent dan iemand in een A6 Quattro diesel of met je 500pk vast zit in de sneeuw terwijl de Pruis van de buurman prima wegkomt.
toospee zegt
@Alwood: Volgens mij komt het er gewoon op neer dat jij meer wilt opofferen voor een pure rij-ervaring dan ik. Eens? :P
Alwood zegt
@toospee: lol! mijn autokeuzes doen anders vermoeden maar als het op aandrijving neerkomt: absoluut! Fwd is oké, awd is prima maar rwd vind ik echt fantastische bestuurbaarheid geven. Die van mij glijdt alleen bij heel nat of glad weer maar heb er ook dan nooit problemen mee. Iets meer focus als je ‘door’ wilt rijden, da’s alles.
E320cdi zegt
@toospee: ja want als je in een auto zit moet je altijd 100% of 0% gasgeven. Een tussenweg is er niet. Toch?
toospee zegt
@E320cdi: Slaat nergens op dit. Lees nou mijn reactie eens goed.
GOD zegt
@toospee: Heb jij wel eens rijbewijs?
toospee zegt
@GOD: Ik wel, jij? Als je RWD hebt gereden (en dus niet een proefritje in een 316i) dan weet je dat ik gelijk heb. Helaas wordt het internet bevolkt door allerlei driftkoningen die allemaal RWD moeten hebben en geen oog hebben voor dagelijks verkeer.
barney zegt
@toospee: Overdreven gedoe. Tenzij je een M5 hebt gereden, dan zou je een punt kunnen hebben. Met een dikke 6 cilinder komt die achterkant je echt niet zo snel voorbij. Als jij vol gas bij het stoplicht vertrekt ben je ook echt wel snel weg. Je doet het nu lijken alsof er niet mee te rijden is wat natuurlijk klinkklare onzin is. Heb op dit moment meer het idee dat jij gewoon niet kan rijden.
bennyblisto zegt
@barney: helaas is dat niet helemaal waar.. In de zomer rijdt ik een z3 2.8, op een droge dag moet je veel gas geven om op een rotonde dwars te gaan (in z’n twee). Maar als het wegdek ook maar een beetje vochtig is zijn de rapen gaar! Overschakelen van 3 naar 4 doet de achterbanden slippen, en rotondes moet je kruipend nemen als je niet wil glijden.. Maar dat is saai :p
super zegt
@toospee:
awd wordt bij audi gemarket als zijnde “veiliger” terwijl het in feite onveiliger is (je remt en stuurt minder hard door het extra gewicht). dat je met awd harder op kunt trekken in de sneeuw maakt de auto nog niet direct veiliger. supercars hebben soms awd omdat daarmee met allerlei “thrust vectoring” de auto ook voor mensen met 0 supercar ervaring de wagen op de weg te houden valt.
Ram-G-maN zegt
De automotive equivalent van een condoom?
Toch fijn dat BMW Ik-vrij-veilig-of-ik-vrij-niet-optie aanbiedt. ;)
monk zegt
tja als de koper ervan constant die 70 kg extra mee wil zeulen voor minder rijplezier, moet diegene dat lekker doen. Zolang de achterwiel aangedreven variant de standaard blijft.
remkov zegt
Strategisch gezien waarschijnlijk een prima zet van BMW. Op deze manier bieden ze gewoon een leuk alternatief voor iemand die een supersedan wil maar (om wat voor reden dan ook) wel met AWD. Voorheen ging je dan automatisch naar Audi, nu kan je ook bij BMW terecht. Zolang ze zowel AWD als RWD aanbieden lijkt me het allemaal maar positief voor mogelijke kopers.
Ben wel benieuwd hoe over een paar jaar de verkoopverhoudingen blijken te liggen tussen deze 2 versies.
BramBMW zegt
@remkov: je slaat de spijker precies op zijn kop! Verkoop technisch een zeer slimme zet. Bovendien bestaat AWD al erg lang bij BMW dus de kennis is er zeker!
costyn zegt
Ben benieuwd of de AWD sneller is dan de RWD in een rechte lijn, omdat hij z’n kracht beter op de weg kwijt kan. Ja, meeste zal toch op de achterwielen terechtkomen omdat het gewicht van de auto tijdens het optrekken daar ligt, maar toch is AWD met groot succes toegepast op bijv de GT-R. Daarintegen heb je natuurlijk wel de 70kg extra. Nou ja, we zullen het vast wel op YouTube zien over een aantal maanden.
bigcar zegt
sinds wanner heeft mercedes een dubbele koppeling..???
jack_abarth zegt
@bigcar:
Correct me if i’m wrong, maar volgens mij sinds ze de 6,2 V8 NIET meer gebruiken.
Homer55 zegt
@bigcar:
Ja en correct me if i’m wrong, maar volgens mij alleen in de SLS AMG. Overige modellen hebben een natte plaat koppeling dacht ik.
Alwood zegt
@bigcar: MCT = Multi Clutch Transmission, oa op de C63 vanaf MY2011
Ram-G-maN zegt
@Alwood: Voor alle duidelijkheid, ook de 6,2L V8 in de C63 AMG (Coupé) krijgt de MCT?
Dus Paul Vlasblom’s C63 rijtest video is ineens historisch?
Alwood zegt
@AutomotiveDesigner: jups, vanaf deze facelift
http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/27/dit-is-de-gefacelifte-mercedes-c63-amg
jack_abarth zegt
@Alwood:
Wordt in dat artikel niet verteld dat er de 7-traps automaat in zit?
Of moet ik “vanaf” ook echt als vanaf zien??
Alwood zegt
@jack_abarth: is toen niet expliciet vermeld, maar het zat wel verstopt in het persbericht. Het is ook directe reden voor de minimale brandstofbesparing. Daarom, bij shoppen voor een C63 het beste kijken naar modeljaren tot en met 2010.
Tommy2 zegt
Toch mooi van BMW dat de keuze aan de klant over laten en niet standaard AWD monteren. Maar ’s winters kan het verrekte handig zijn dus ik kan mij voorstellen dat ze in de Alpenladen heel blij zijn met dit aanbod.
rein1983 zegt
70 kg extra!? valt me mee.. al iets bekend over het aantal pk’s?
As_long_as_it_is_fast zegt
@rein1983: 560pk, 575pk, 580pk, er bestaat nogal wat twijfel en gissen naar. In ieder geval meer dan 550. ;)
Artijn zegt
Een M word nog steeds vrijwel geheel nieuw ontwikkeld t.o.v. de ‘standaard’ modellen dus zomaar ‘veel’ meer geld vragen is wel een beetje erg kort door de bocht en lijkt nog steeds niet op de strategie van Audi want Audi plaats echt vrijwel letterlijk gewoon een dik blok in dezelfde auto en vraagt daar ook veel voor.. Er is echter geen coureur op de wereld die een Audi RS sportiever zal vinden rijden dan een BWM M. Audi is nog steeds zo eigenwijs om een blok bijna voor de voorwielen te plaatsen en ondersteur blijft in iedere test het grote opstaken om een auto sportief te noemen. BMW doet in ieder geval haar best om er een andere auto van te maken dan de standaard rwd of awd ik heb er wel vertrouwen in!
Arnold-JR zegt
@Artijn:
Eindelijk iemand die het snapt, ik vind audi’s vlees nog vis.
Waar Mercedes uitblinkt in comfort, vind ik BMW uitblinken in sportiviteit.
Audi heeft zich zelf uitgeroepen tot premium maar het zijn veredelde VW’s
Dat BMW inzet op AWD is een slimme zet, ben benieuwd wat Mercedes gaat doen.
mrbones zegt
Een m5 voor op wintersport!
janklaassen zegt
Jaa, Audi had dus duidelijk weer hier een voorsprong?
baasbas zegt
Als het goed is gaat die nieuwe M5 een bult meer koppel krijgen dan de laatste. En laat koppel nou net een belangrijk aandeel in wielspin hebben.
Het zou maar zo uit kunnen pakken dat de RWD versie straks het lekkerste stuurgevoel heeft, maar de AWD versie gewoon sneller is, ook op een circuit.
Hoe dan ook slim om 2 versies aan te bieden lijkt me…
love4sportcars zegt
nu maar hopen dat er ook een audi RS6 SEDAN komt, 2 echt concurrenten
SimonMc zegt
@love4sportcars: Die is er altijd al geweest hoor, gewoon niet echt populair.
SimonMc zegt
Hier kan ik maar 1 ding op zeggen :
norge zegt
Dus ze zijn er nu eindelijk achter bij BMW dat achterlijkwielaandrijving niet goed genoeg is.
Arnold-JR zegt
@norge:
Jij hebt werkelijk geen idee waarover je praat.
Als het gaat tussen achterwiel en voorwiel aandrijving.
Bied achterwiel je onder normale omstandigheden: betere wegligging, geen trillingen in het stuur omdat je aandrijving tenslotte via je achterwielen gaan.
Tussen achterwiel en AWD zijn er een praar voor en nadelen:
voordeel enkel achterwiel, tis lichter
Voordeel AWD overall grip, ook onder slechtere weerstandigheden.
Echter onder de pak hem beet 300 pk/normaal weer volstaat enkel achterwiel aandrijving prima.
SimonMc zegt
@norge: Hahahaha ja, daarom ook dat de lijst met toptijden op de Nurburgring afgeladen vol staat met 4-wiel aandrijvers !
norge zegt
@SimonMc: Nurburgring? We praten toch om auto’s voor op de openbare weg ?
Voor de openbare weg is onder alle weeromstandigheden en alle verschillende wegdek kwaliteitten permanent vierwielaandrijving het beste.Voor normale auto’s voldoet voorwielaandrijving.
Voor auto’s met motor achterin is er logischerwijs een uitzondering.
Arnold-JR zegt
@norge: Voorwiel aandrijving word vooral toch gedaan omdat het goedkoop is.
BMW en Mercedes zijn nou niet bepaald goedkoop, daar mag je meer van verwachten dus is achterwiel aandrijving de logische keus.
En achterwiel aandrijving rij je niet alleen voor de nurenbergring.
Het stuurt gewoon heerlijk, geen trillingen in je stuur maar wel optimaal gevoel met de weg(Primium gevoel).
norge zegt
@Arnold-JR: Premium gevoel is voor mij genoeg ruimte om te zitten,achterwielaandrijving kost vrij veel ruimte in een kleine auto ;)
Atenza zegt
Je kan ook een 550i xDrive met M-pakket nemen en ernaast een MX-5 voor de echte lol. Nou ja Z4 mag ook..
mashell zegt
Het zal net zo gaan als met de automaat, op een gegeven moment kun je niet eens anders meer krijgen omdat 90% van de klanten er toch voor kiest.
DePannekoek zegt
yes! zat hier al tijden op te wachten :)
bmwpowerm5 zegt
het schijnt dat als je een m5 met awd besteld dat ze dan de typeaanduiding er in het roze opzetten voor je
SimonMc zegt
@bmwpowerm5: hihi
Freewarefreak zegt
@bmwpowerm5: I lol’d :mrgreen:
CSL zegt
Heel slim van BMW. Meer keuze is altijd beter. Daarnaast wordt het leuk voor auto fanaten om deze te verglijken :)
Net zoiets als de Gallardo LP560 en LP550.
Voor mij natuurlijk alleen de RWD versie. Elke KG eraf is mooi meegenomen.
Audi moet zijn borst goed nat maken met de RS6!!
majinstar zegt
Integendeel zal dit juist weer de sufkutjes aantrekken die overgestapt zijn naar Audi of Mercedes en niet kunnen rijden puur omdat ze nu AWD krijgen. BMW toont niet aan dat het 4WD beter is, maar laat zien dat afzet belangrijker is. Slim want nu blijft BMW de komende 20 jaar nummer 1 in verkopen.
Arnold-JR zegt
@majinstar: Mercedes is ook op de A klasse na alleen maar achterwiel aangedreven, met enkele 4 X 4 uitzonderingen na.
greenhell zegt
@toospeed: blijkbaar was jou rwd ervaring niet in een BMW, waar immers de gewichtsverdeling 50-50 is want als je iets meer huiswerk had gedaan had je bijv kunnen weten dat ze niet voor niets al in een vroege E36 al de accu, (redelijk) zwaar en lomp ding dus achterin plaatsen, waarom vraag je je dan af? Gewichtsverdeling!! Dus mijns inziens? Weinig ervaring met rwd en/of reguliere rijervaring, echter dat laatste is een aanname…
SimonMc zegt
@greenhell: Dus die batterij zit echt alleen voor de gewichtsverdeling achteraan? Waarom zit de batterij bij zo’n Jaguar XJR dan ook achteraan? Voor de gewichtsverdeling? In zo’n wagen?
rufctr01 zegt
Dit zinnetje loopt niet lekker: Blijkbaar heeft BMW door dat een M-plakkaat beter verkoopt dat gewoon een 550i.
Een 4WD M5…een leuke concurrent voor de Audi!
Laue zegt
American muscle FTW!!
Citrofiel zegt
Ze zouden ook gek zijn om het niet te doen. En als de achterwielaangedreven M5 ook leverbaar blijft, helemaal goed toch? Mogen de liefhebbers niet klagen.
nurburgring zegt
Mensen Bmw m divisie heeft zojuist de m5 f10 gecastreerd