We hebben ook gewoon keurig V8 nieuws op deze maandag. Deze speciale Mustang komt naar Europa toe. Hopelijk dus ook naar Nederland!
Vaak worden de leukere en snellere uitvoeringen van auto’s niet in Nederland verkocht. En als ze dan vervolgens wel aangeboden worden, koopt niemand ze. Wat dat betreft is het ook vaak logisch dat automerken ons landje overslaan.
Maar hopelijk gaan ze dat niet doen met de Ford Mustang California Special. Dat is namelijk de nieuwste speciale Mustang die naar Europa komt. Het idee van een California Special is niet nieuw. Dat model is er al jaren. In 1968 kwam de eerste en in 2007 maakte het zijn eerste comeback.
Vervolgens kon je het als pakket bestellen voor de model jaren 2010 t/m 2014. Ook de huidige Mustang kon als California Special besteld worden (modeljaar 2015 tot 2017) en ook nu na de facelift (2018 tot nu).
Speciale Mustang naar Europa!
Het mooie is, eindelijk komt deze speciale Mustang nu naar Europa toe. Je kunt de California Special herkennen aan de 19-inch wielen, honingraat-grille, splitter, GT/CS-badges en vier uitlaten.
Daarnaast is er een ‘nep tankdop’, een ornament waar bij oude Mustangs de tankdop zat. Ook een beetje nep (maar wel geinig) zijn de luchtgaten in de motorkap. Die dienen geen doel, maar zien er wel leuk uit.
Regen
Dat is een beetje het idee van zo’n California Special. Deze auto koop je niet omdat je het leven en auto’s super serieus neemt. Sowieso is het een bijzondere keuze om in Europa zo’n typische Amerikaanse auto te rijden. Bij Ford vonden ze dat ook, dus hebben ze persfoto’s meegestuurd hoe de Mustang California Special eruitziet in typisch Nederlands weer: in de regen dus.
De motor is altijd een 5.0 liter achtcilinder. Er was ooit een viercilinder Ecoboost, maar ironisch genoeg verkoopt dat model wél in de VS en niet in Europa. De wonderen zijn de wereld nog niet. De V8 is goed 449 pk en 529 Nm.
Je kan kiezen uit een automaat of handbak. Of de California Special ook naar Nederland komt, is niet bekend. Om een beeld te krijgen: in de VS kost het pakket 2.000 dollar extra.
Meer lezen? Dit zijn 14 speciaaltjes die het ‘m doen!
Edge zegt
Ik ben hier geen fan van. Als het geen Bullitt hommage of Shelby is, hoort er gewoon een paard in de grille en op het kofferdeksel.
barchettadriver zegt
Strakke bak, maar vraag me af of er met de huidige brandstofprijzen nog heel veel mensen zijn die voor hun lol een slurpende V8 kopen.
O plaat zegt
Ford bied de 2.3 de ecoboost niet meer aan niet om dat hij niet verkoopt maar om dat ford die motor niet meer maakt. Na dat de Focus RS geschrapt werd is de nood voor die motor ook weg. Bij het volgend model mustang zou hij ook niet terug komen maar zouden ze opteren om de ecoboost aan te bieden met 5.0 V8 en hybride aandrijving.
jarnobakker zegt
@shiva: in de Focus ST is hij anders nog steeds te krijgen
jarnobakker zegt
@shiva: kan ik me trouwens wel voorstellen. Die motor heeft gigantische problemen met de koppakking
Michel-GR zegt
Helemaal niets mis met de 2,3 ecoboost. Hij wordt momenteel nog steeds gebruikt in de Focus St namelijk.
De 2015 en 2016 motoren hadden de verkeerde koppakking in de focus rs namelijk die van de Mustang.
Dat was gewoon een fabricage fout. Mijn getunede 2017 RS heb ik 3,5 jaar flink getrapt en heeft nooit problemen gehad.
Davion zegt
Hij word niet meer aangeboden omdat er teveel van verkocht zijn, het gemiddelde CO2 uitstoot voor Ford in Europa dreigde hier mee te hoog uit te vallen en dan moet Ford EU een boete betalen, dat is de enige reden dat de 2.3 is afgevoerd, het is helaas goedkoper de motor af te voeren dan de boete te betalen. En Ford weet ook (helaas) dat er minder V8’en of Bullits of Mach1’s worden verkocht…