Daar hebben we op moeten wachten, maar we hebben goed nieuws want de Volkswagen Up keert terug!
Het is nog altijd jammer dat de Volkswagen Up uit productie is. De kleine Duitse stadsvlo was na 10 jaar aan het einde van de levenscyclus gekomen. Helaas is er geen opvolger, ondanks dat we heel erg graag een kleine en betaalbare Volkswagen kopen.
Maar we hebben goed nieuws: de Volkswagen Up keert terug! En de oplettende lezer zal gezien hebben dat er een adder onder het gras is. De Volkswagen Up keert weliswaar terug, maar in een ietwat andere vorm. Ten eerste gaat Volkswagen ‘m zelf niet maken. Nee, de auto die je ziet op de foto’s is een product van Geparda.
Volkswagen Up keert terug!
Bij Geparda bouwen ze de Up om tot een ‘bijna driewieler’. Strikt genomen is het een vierwieler, daar de Geparda voorzien is van vier wielen. De achterste twee staan heel erg dicht bij elkaar. Uiteraard is er geen logische reden voor om het zomaar te doen.
Het is een van de eisen waaraan de auto moet voldoen om geschikt te zijn voor beginnende bestuurders. In Duitsland is er namelijk een uitzondering voor mensen tussen 16 en 18 jaar, de zogenaamde L5e-categorie. Zo zijn de achterwielen dichter bij elkaar gebracht, maar is ook de motor ietsje geknepen.
Standaard levert de 1.0 MPI driecilinder 62 pk, maar de motor wordt gesmoord zodat deze maximaal 20 pk levert. Schaekelen gaat met een handgeschakelde vijfbak. De 0-100 km/u sprinttijd wordt niet vermeld, maar de topsnelheid schijnt 110 km/u te zijn.
Upgrades
Er is ook een beetje sprake van tuning! Zo zijn er Eibach-veren en een anti-rollbar van H&R. Deze upgrades moeten ervoor zorgen dat de Geparda niet bij elke bocht op zijn kant zit.
Het idee van de Geparda is niet nieuw. Zo kennen jullie wellicht de Ellenator. Dat is eveneens een Duits ombouwproject voor Duitse adolescenten. Er kwamen er al enkele voorbij op Autoblog Spots:
Is er dan ook een adder onder het gras, naast de instabiliteit en zeer bescheiden prestaties? Ja. Als basis gebruiken ze bij Geparda jong gebruikte auto’s. Nieuw worden ze niet meer gemakt, dus Geparda is aangewezen op de occasionmarkt. Gelukkig is de Up een populaire auto geweest. De prijzen zijn niet mals: 20-25 mille ben je zo kwijt.
rollingstoned zegt
“Is er dan ook een adder onder het gras, naast de instabiliteit en zeer bescheiden prestaties?”
De logica in dezen ontgaat mij even, waarom zou je beginnende bestuurders in zo’n instabiel ding laten rijden?
baardmijt zegt
Ontmoedigingsbeleid van die Grünen. Na deze ervaring wil je alleen nog maar met de trein moet de gedachte geweest zijn.
Rudeboy01 zegt
Zou Clarkson deze ook op z’n kant kunnen krijgen?! :o)
lekkerlinksrijden zegt
grappig 20 á 25K voor dit, Ach ja als papa geld teveel heeft misschien
Robert zegt
“Standaard levert de 1.0 MPI driecilinder 62 pk, maar de motor wordt gesmoord zodat deze maximaal 20 pk levert.”
Je wil niet weten hoe inefficiënt (en daarmee ook vies, qua uitstoot) zo’n geknepen blok is.
In ons land kenden we tot 2021 ook een dergelijke categorie (MMBS – motorvoertuig met beperkte snelheid), maar de aanpassings- en snelheidsregels nà het omkeuren werden zo massaal aan de laars gelapt, dat men deze categorie alleen nog maar kon opdoeken.
Dutchdriftking zegt
Een geknepen auto voor zeer jonge bestuurders snap ik, maar waarom in hemelsnaam zulke moeilijke achterwielen?
harrie zegt
Maak dan ff een wielkast paneeltje wat netjes past…
tjorque zegt
Djeezes wacht dan gewoon een paar jaar en rij met een echte auto
tenaci zegt
Super goed idee……. Laten we een prima ontwerp vet instabiel maken zodat zeer jonge bestuurders er mee mogen rijden.
Kan in dat gruntliche deutschland iemand even heel gauw deze maas in de wet dichten?
sirdrinksalotofpetrol zegt
De voorwielen staan ver genoeg uit elkaar. Daardoor is de auto alleen instabiel als die achteruit rijdt