Goed nieuws: de rotatiemotor keert terug!
Nog niet zo heel erg lang geleden had elk merk zijn eigen type motor. Of in elk geval een motortype waar ze het liefst mee werkten.
Eigen motortype
Audi en Volvo hadden de vijfcilinder, BMW natuurlijk de zes-in-lijn, Saab een turbo viercilinder en Ferrari de V12. Natuurlijk waren er uitzonderingen, maar het waren de motoren waarmee ze naam en faam hebben gemaakt. Voor Mazda geldt dat ook. De Japanners hebben een arsenaal aan bijzondere motortypes gebouwd, maar ‘hun’ motortype is natuurlijk de rotatiemotor.
Wankelmotor
De rotatiemotor wordt ook wel de wankelmotor genoemd, naar de bedenker Felix Wankel. Waar een conventionele motor zuigers in cilinders heeft die op en neer bewegen, heeft de rotatiemotor een schijf die draait. Mazda stuurt ons een persbericht met alle hoogtepunten van het merk met dit type motor. Daar gaan we ongetwijfeld nog eens dieper op in, maar het belangrijkste zinnetje is de volgende:
Rotatiemotor maakt comeback op volledig elektrische Mazda’s
Mazda Nederland
Bijzonder
Dus de rotatiemotor keert terug! Nu is het bericht van Mazda een beetje een bijzonder statement. Als je verbrandingsmotor (wat de rotatiemotor gewoon is) toepast op een ‘volledig’ elektrische Mazda, dan zou je denken dat er sprake is van een hybride, geen volledig elektrische auto. Mazda verduidelijkt dit naar ons door te melden dat de rotatiemotor hier wordt toegepast als range-extender, waarbij er geen directe aandrijving op de wielen is.
Logische combinatie
Op zich is de combinatie van een elektrische motor met een rotatiemotor niet heel erg vreemd. Een wankelmotor is zeer compact, licht en in staat veel vermogen te leveren. Deze is zwaarder (met name door de nodige accu’s) en levert voornamelijk heel veel koppel bij lage toeren, iets dat een wankelmotor minder goed kan.
Complementair
Maar waarbij een elektromotor op hogere toeren juist het vermogen afneemt, neemt het bij een rotatiemotor juist weer toe. Kortom, die twee vullen elkaar goed aan. Dat vond bijvoorbeeld Audi ook, want de Audi A1 e-tron Concept was elektrisch, maar had een rotatiemotor als range-extender.
Geruchten
Mazda is ons al heel erg lang aan het lijntje aan het houden, eigenlijk. De RX-8 productie werd gestaakt in 2012, daarmee was de rotatiemotor ook ten dode opgeschreven. Sindsdien heeft Mazda enkele concepts getoond en gonst het van de geruchten. Naast de genoemde voordelen had de rotatiemotor een paar grote nadelen, zoals een hoog olie- en benzineverbruik.
V8Vantage zegt
Een elektromotor is toch ook een rotatie motor?
techniekmeneer zegt
@vantagev8: Nee.
luckyluck zegt
@techniekmeneer: ja maar, die roteert ook!
techniekmeneer zegt
@luckyluck: Ja, een krukas van een Otto motor roteert ook..
Rob zegt
In principe heeft elke elektromotor een rotor. Dus weten we zeker dat het om een benzine rotatiemotor gaat? En niet dat dit een marktetingtruukje van Mazda is om een doodnormale elektromotor wat meer sjeu te geven?
mashell zegt
Zoiets zou Mazda nooit doen… Skyactive is immers ook geen hippe marketing naam voor een doodgewone atmosferische motor.
Maar dit gaat natuurlijk over de al lang aangekondigde range extender voor de MX-30. Bij de introductie van de MX-30 werd er vanwege de teleurstellende actieradius ook al over de komst van een wankelmotor range extender gesproken. Een wankelmotor met een compacte platte bouwwijze zou geschikt kunnen zijn als range extender en kan door het draaien op een constant toerental misschien wel betrouwbaarder en zuiniger zijn dan we van wankelmotoren gewend zijn.
Rob zegt
Zeg nooit nooit, leer mij marketeers kennen ;-)
Maar de optie van range extender had ik niet aan gedacht. Klinkt niet eens als een heel slecht idee, zeker als het ze het compacter lichter kunnen houden als simpelweg grotere accu’s.
We zullen het zien.
stekkerkoning zegt
Het gaat wel degelijk om een ouderwetse en voor het merk vertrouwde rotatiemotor op benzine. Mazda hint al enige jaren op de terugkeer van dat motortype om van nieuwe Mazda’s met een elektrische aandrijflijn hybrides te maken en grote en zware accupakketten uit te sparen. Het is een keuze, wellicht niet de meest geschikte oplossing.
Zie ook: https://www.autoblog.nl/nieuws/mx-30-kopers-kunnen-grotere-accu-vergeten-134453.
Wat @mashell zegt dus ;).
ericd zegt
Heeft Mazda nou die heel wezenlijk bezwaren van een hoog benzine- en olieverbruik nou een beetje kunnen tacklen?
basman147 zegt
Nee, maar voor een plug-in range extender maken die niet uit. Schijnbaar ontstaan de grootste problemen bij rotatie-motoren doordat ze soms werden uitgezet voordat ze warm waren gereden. Als je ze als range-extender gebruikt bepaalt de auto zelf wanneer hij de motor aan en uitzet en wordt dat probleem voorkomen. In die applicaties is het belangrijker dat een motor heel licht en compact is dan dat hij een laag verbruik heeft,(want hij wordt toch maar zelden gebruikt) en dat zijn de sterke punten van een rotatie-motor.
mashell zegt
Een verbrandingsmotor moet echt wel meteen uit als je wagen in een garage zet. Mazda heeft die MX-30 van zo’n kleine accu voorzien dat die range extender best wel vaak aan de bak zal moeten. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt.
basman147 zegt
In een garage had ik idd niet aan gedacht, maar als de motor (buiten) zeg 5 of 10 minuten doordraait om elektriciteit op te wekken totdat hij warm is? Moet kunnen volgens mij. Bij de I3 bleken de meeste klanten de range extender ook nauwelijks te gebruiken overigens in de praktijk, dus ik denk dat het in de praktijk wel meevalt.
vroaaaaaaaaaar zegt
@basman147: verbruikscijfers hebben natuurlijk niks te maken met het gegeven of de motor veel of weinig wordt gebruikt. Hoe zuinig een motor is, wordt bepaald door de hoeveelheid brandstof die je moet verstoken per KW vermogen.
kimhung zegt
Er was ooit eens een uitgebreid artikel over geschreven.
https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek-wat-je-moet-weten-over-wankelmotoren-81571
Leuk om het weer eens terug te lezen
Dutchdriftking zegt
Het idee is leuk! Graag wel rechtstreeks aan de aandrijving gekoppeld, en niet als range extender, dan is er nog geen hol aan natuurlijk.
vpowert zegt
Voordat we te vroeg juichen: het hangt natuurlijk allemaal af van hoe Mazda de rotatiemotor gaat toepassen. Een rotatiemotor als range extender lijkt me slim en vernuftig, maar betwijfel of de rotatiemotor liefhebbende petrolhead daarmee aan z’n trekken komt. Vergeet ook niet dat Mazda een Skyactiv-X zes-in-lijn aan het ontwikkelen is trouwens.
faalhaas zegt
@vpowert: Een McLaren P1 achtige Mazda RX9?
prototip99 zegt
zo’n spirit r is toch echt wel een van de mooiste auto’s ooit gemaakt.
golf1985 zegt
@prototip99: zou er graag eentje willen hebben idd! Lekker origineel houden en braaaap zeggen
sleepyj zegt
Ik mis mn FD3S. Dat is t eigenlijk wel.
stephane8200 zegt
@sleepyj: ik mijn FC. Einde bericht.
derx zegt
?
ttr6 zegt
Van rotatiemotor gesproken. Gisteren kwam ik een Ro80 tegen. Liefhebber die hem met zonnig weer even aan het uitlaten was. Ik moest toen gelijk denken aan de anekdote dat als 2 R080 chauffeurs elkaar tegen kwamen , ze een x aantal vingers opstaken, nl het aantal ruilmotoren waar ze al aan toe waren met hun Ro80 ….dat lijkt Mazda uiteindelijk iets beter onder de knie te hebben gekregen.
mashell zegt
Ik meen dat de meeste RO80’s al lang geen wankelmotor meer hebben, dat werd onbetaalbaar, er werd een gewone 4 cilinder motor ingezet.
emping zegt
Wat is die Mazda RX-7 Spirit R Type B op het laatste plaatje toch lekker zo.
rotarypowah zegt
Vind ik leuk.
rxate zegt
Handig voor de rotors als deze auto’s over tien of twintig jaar ontmanteld worden. Het betreft een range extender wat niet heel spannend is ben ik bang.
wimof zegt
Misschien moeten we marketeers schrappen, meerdere beroepen zijn reeds ten onder gegaan.
Beerproevers, bijvoorbeeld.
Zelfs de auto corrector kent het niet.
vroemvszoem zegt
Ik heb van een zekere persoon die Mazda verkoopt vorige maand al gehoord dat de dorito terugkomt. De vorm waarin? “Een range extender ter grote van een soepblik”, om de man die mij dit vertelde te citeren.
Helaas dus geen wankel power, maar een wankel-dynamo…
shicomm zegt
Als we de rx-vision nou gewoon hadden gekregen dan hadden we er nog iets aan gehad.
Nu moet een 13 in een dozijn rev ineens “hip” worden gemaakt met een ‘nieuw’ soort motor…
Gaat ‘m niet worden beste mensen..