Dat is goed nieuws de leukste Duitse sportwagen maakt wellicht een comback!
We houden allemaal van sportwagen. We houden allemaal van Duits. Dus is het logisch dat we van Duitse sportwagens houden. De Porsche 911 is daar een goed voorbeeld ban. Maar die auto opereert een beetje aan de bovenzijde van de markt. Heel erg leuk en aardig, maar voor ons normale stervelingen onbereikbaar. Zelfs de 996 begint weer langzaam op te krabbelen in waarde.
Gelukkig komt de leukste Duitse sportwagen weer terug! Het gaat niet om een Porsche of BMW, maar een heuse Smart! Het lijkt er namelijk op dat de Smart Roadster weer gaat terugkeren. Nu nemen we dat ‘Duits’ heel erg ruim, want de Smart Roadster werd in elkaar geschroefd in Frankrijk en Smart was een Zwitser-Duitse samenwerking en tegenwoordig is het merk zo Duits als een bord Bami.
Leukste Duitse sportwagen
De reden dat ze de Smart Roadster willen laten terugkeren is niet alleen om Autobloglezers @jrk68, Smart2000 @ocda en @tupperware blij te maken, maar omdat ze een auto nodig hebben die een beetje voldoet aan het ‘Smart’-concept. Dus een kleine, lichte auto. Wellicht is het je ontgaan, maar Smart bouwt tegenwoordig enorme elektrische crossovers.
Smart-honcho Dirk Adelman staat ‘open voor het idee’. Voor Adelman is de Smart Roadster een bijzondere auto, want dat was de eerste auto waaraan hij werkte toen hij bij Smart ging werken. Hij laat weten dat als de Smart Roadster er komt (we houden niet van die ‘als’), het een kleine, lichte tweezitter wordt.
Maar als Smart dan meer Smart wil zijn, waarom komt het merk dan niet gewoon met ‘een Smart’? De Smart City Coupé (later omgedoopt tot ForTwo) is het prototype Smart. Sterker nog, het is het prototype stadsauto. Zeker in deze tijden van ‘duurzame mobiliteitsoplossingen’ (mensen die deze term serieus bezigen kennen de Nordschleife niet) is een ‘OG’ Smart een uitstekend alternatief.
A-segment blijft lastige zaak
Daar staat Dirk Adelman ook voor open, maar wel onder een voorwaarde. Smart wil dan wel een partner hebben om eraan te kunnen werken. Het is op dit moment heel erg lastig om met A-segmentauto’s geld te verdienen. De eisen van de EU grenzen aan het hondsdolle. Naast de Goerge Orwell-esque volgapparatuur en elektronische begrenzers, zijn er veel te veel items verplicht.
Naast het feit dat ze de automobilist afstompen in hun kunde om een auto te besturen, drijft het de kostprijs omhoog. Niet erg bij een Porsche Cayenne, maar wel bij een kleine auto. Alleen als Smart de ontwikkelings- en fabricagekosten kan delen met een andere fabrikant, wil Adelman erover nadenken.
Het concept van de eerste Smart Roadster was eigenlijk briljant. Men gebruikte namelijk enkel en alleen onderdelen die al voorhanden waren. Dus de motor en transmissie kwamen gewoon uit de normale Smart. Dankzij de layout (motor op de achteras, achterwielaandrijving en een laag gewicht was het een geweldige auto in de bochten.
Via: Autocar
Meer lezen? Dit zijn 11 redenen waarom de Smart Roadster hopeloos is!
papa zegt
Ik heb er ook een gehad, is een erg leuke rijdersauto
tenaci zegt
Maar dak lekt als de pest
papa zegt
Ik had een hardtop dat viel mee
potver7 zegt
Ja ja, zo ongeveer net zoals Lotus vindt dat de Emeya en de Eletre prima passen bij het Lotus-DNA zeker?
Ik zou ’t prachtig vinden als Smart dit van de grond krijgt, maar tot op heden zie je bij alle merken waar Chinese autobouwers een vinger in de pap krijgen de merkwaarden steeds verder verwateren. Die Chinezen bouwen geen auto speciaal voor Europa, een model moet overal ter wereld verkoopbaar zijn en vooral ook op een bestaand platform geproduceerd kunnen worden, dus de opvolger van een iconisch Smartje kan eigenlijk alleen maar een zwak aftreksel worden.
mashell zegt
Merkwaarden zijn onzin, als je daaraan vasthoudt beweeg je niet met de markt mee en wordt het de dood van het merk. Overigens doet MG het nu een stuk beter als toen ze nog Brits waren.
Roadster1976 zegt
Drie gehad. Waarvan de brabus ook. Leuke auto. Te onbetrouwbaar als je veel rijdt! Toch overweeg ik er weer een ;)
imaginenl zegt
Vlak na de aankoop van m’n Smart for 2 (450) eens een proefrit gemaakt in de roadster. Het reed geweldig wat resulteerde in een veel te lange proefrit en bij terugkomst een wat geïrriteerde verkoper. Toen om financiële (net ff te duur nieuw) en praktische redenen niet tot een koop gekomen. Zou m nu wel als 2e auto willen naast m’n 453.
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat electrische auto’s in de toekomst een platform kennen en dat de vorm van de koets eigenlijk naar wens gemaakt kan worden. Dat je dus grote platformbouwers hebt en koetsbouwers. In die zin zou een roadster gewoon weer kunnen.
launchcontrol zegt
Jaartje een Brabus coupé gereden en veel lol mee gehad. Gewoon een EV van maken met een niet al te zwaar accupakket en je hebt gewoon een hele toffe (stads)auto…
tmenges zegt
Haha jrk68? Die beste man is hier al een heel poosje niet geweest!
Allison Burgers zegt
Schakelt deze beter dan de fortwo/city coupe uit die periode? Daar kon je tussen twee versnellingen de krant lezen.
Roadster1976 zegt
Ja als je de versnellingen niet goed gebeuikte wel ja.
marcus zegt
Dat was het grootste minpunt. Wel ontzettend veel snelheid mee kunnen nemen in de bochten omdat het gewicht zo laag was en de (achter)banden redelijk breed voor het gewicht.
Pjot52 zegt
Een geweldig leuk wagentje. Ik rijd er al sinds 2016 één. Heel wat avonturen mee beleefd: trackdays op Zandvoort bij de HARC, de Nacht van Weesp en wat andere ritten, door de Eiffel en de Ardennen sjezen, Nou ja, sjezen. Je hoeft helemaal niet hard te gaan om het gevoel van snelheid te beleven. Slalom is trouwens ook leuk. Alleen die versnellingsbak… Maar wat iemand anders hier al schreef, je moet hem wat laten rollen. Verder stuurt-ie als een kart. Of eigenlijk ook wel als mijn Sunbeam Imp racer uit ’68. Pret is dus troef. Soms denk ik er over om het wagentje maar eens te gaan verkopen, stalling is een probleem met meerdere auto’s. Maar ik kan er toch maar moeilijk afscheid van nemen. Een elektrische editie? Nou, het werd tijd. Waarom die idioot grote, karakterloze, plezier-in-zelf-rijden-dodende belachelijk opgepompte en zware elektro-auto’s? Met een angstaanjagende acceleratie die in verkeerde handen nog eens voor brokken zullen zorgen bij zebrapaden. Ik had destijds een racelicentie voor mijn Imp nodig, die niet harder dan 150 kon. Nou ja, andere tijden. Ik heb niet eens wat tegen een elektromotor, maar hou het alsjeblieft bescheiden en construeer iets leuks en zonder allerlei features die zo’n ding nodeloos vreselijk duur maken. Dus kom maar op met die elektro-Smart Roadster Coupé!