Een Hyundai N74 met 815 pk, het moet niet gekker worden, nietwaar?
Hyundai is lekker bezig de laatste tijd. De huis, tuin- en keukenmmodellen zien er bovengemiddeld strak uit en met de ‘N’-versies heeft het merk nu eindelijk een sportlabel in handen voor onder andere de i20, i30, Veloster, Kona en Elantra.
Vanwege de emissies zijn die niet allemaal in ons leverbaar (geweest), maar stuk voor stuk zijn het geweldige aanwinsten voor hun klasse. Opmerkelijk, daar een aantal merken de laatste tijd heel erg weinig met hun sportieve label doen. Denk maar aan OPC, MPS, Renault Sport en ga zo maar door.
Een van de auto’s waar we reikhalzend naar uitkijken is de Hyundai Ioniq 5 N. Niet alleen omdat ‘ie zoveel vermogen heeft, maar ook omdat het een gaaf totaalpakket is. Meer power zien we voldoende bij elektrische auto’s, maar een dikke koets, flink aangepast onderstel en echte sportkuipen zien we niet veel in deze prijsklasse.
Maar wacht Mike, er is meer!
Maar er is meer op komst. De Ioniq 6 N lijkt een formaliteit. Qua techniek deelt deze Saab 900-esque auto een hoop met de Ioniq 5 N (die weer wat Delta-invloeden lijkt te hebben). Ook heeft Hyundai de RN22e laten zien, die laat zien hoe de Ioniq 6 N eruit kan komen te zien.
Maar er komt nóg een tof N-model, namelijk de Hyundai N74. Deze auto begon zijn leven als studiemodel. Vervolgens zouden er productieplannen zijn en toen ineens niet meer. Maar niet getreurd, het ziet er naar uit dat de Hyundai met 815 pk toch in productie gaat! Dat meldt ET News. De auto staat gepland voor 2026, aldus de Zuid-Koreaanse kwaliteitspublicatie.
Hyundai N74 blijft wel zeldzaam
Is er dan ook een verschrikkelijke anaconda onder het gras? Jazeker, die is er. Het wordt namelijk geen regulier model. Hyundai gaat namelijk slechts 100 stuks bouwen van de N74. Van die 100 stuks zijn er 70 bedoeld voor de openbare weg. Deze exemplaren worden verkocht aan klanten. Met die andere 30 exemplaren kan er deel worden genomen aan diverse motorsportdoeleinden. Welke dat zijn, is ons ook een raadsel. Hyundai liet wat afbeelding zien waar duidelijk is dat de auto graag dwars gaat, dus wellicht voor een gezellige driftcompetitie?
De techniek ik is bijzonder. Het is namelijk een hybride, maar niet zoals wij gewend zijn. Het is een elektrische sportwagen met accupakket, maar deze heeft tevens waterstoftechnologie aan boord. Hyundai heeft de Nexo en heeft de techniek dus in huis. Qua performance wordt het iets bijzonders, want gezamenlijk moeten de motoren zo’n 815 pk leveren.
De elektromotor met accu is bedoeld voor het reguliere werk, de waterstofinstallatie past men toe bij de hogere snelheden. De actieradius is een vorstelijke 600 km. Kortom, we wachten met smart op de eerste rijtest.
Via: Car Sales Australia
werf76 zegt
Ik vind ‘m erg mooi.
pomoek zegt
Mooi dat ze deze prachtige auto in productie nemen! Maar wat kan de reden zijn voor zo’n beperkte productie? Is deze auto lastig in elkaar te zetten? En waarom kiezen voor zo’n ingewikkelde hybride?
Vreemd…
Richmond zegt
Uithangbord voor de unieke techniek? En niet teveel maken om eventuele problemen in de hand te kunnen houden?
V8Vantage zegt
Misschien ervaring opdoen en/of PR?
mark_mulder zegt
Geweldig nieuws. Enerzijds omdat het technologisch een interessant model is, maar vooral omdat ik het gewoon een geweldig mooie auto vind.
Diepe buiging voor Hyundai, ze zijn goed bezig daar!
okdoei zegt
Ik ben blij dat Hyundai bestaat. Had ik nooit gedacht!
fanboy zegt
Supergaaf!
Wel vreemd dat de waterstofcel zou zijn voor hoge snelheden. Ik denk vooral voor lange afstanden.
De waterstof brandstof cel zal echt flink moeite hebben om die 800pk (600kW) te leveren. Dat gaat die brandstofcel nooit leveren denk ik, echt maar een fractie. Dus lange afstand zal enigzins beperkt worden in vermogen.
Maar goed, het zal zich wel lenen voor wat racewerk, waarin je steeds rem energie weer opslaat en weer vermogen hebt uit de accu.
Richmond zegt
Misschien is de waterstof een soort NOS? Als in extra boost geven?
PunicaOase zegt
Wat een gaaf design! Blij dat ze er toch wat gaan produceren, maar wat jammer dat het er zo weinig zijn.. Ze hadden wat mij betreft zo de techniek van de Ioniq 5N erin mogen stoppen.. Ik hoop dat er meer van dit soort gave semi-retro EV’s komen.. die EV Challenger van Dodge lijkt bijv. ook zo gaaf te worden :-)
drtim zegt
Dit ding vind ik zo onmetelijk cool
Gulli zegt
Eigenlijk raar dat we het nog steeds over pk’s hebben vandaag de dag. Kilowatts zijn veel betrouwbaarder qua standaard en zeker met elektrische autos lijken ze logischer te zijn.
De fabrikanten zijn al om;
Mijn Kia eNiro heeft 204pk. Raar getal zou je denken maar omgerekend is het precies 150kw
De Polestar van een vriend van me heeft 408pk, precies het dubbele dus en dus 300kw
Deze N74 heeft daar weer het dubbele van. Ofwel 816pk maakt een mooie afgeronde 600kw.
cossiekiller zegt
Hij heeft wel wat weg van een Ferrari 288 GTO. De koplampen nog iets smaller maken en in de bumper beneden 4 mistlichten voorzien en hij is af :-)
snuif zegt
Pfff, in wat voor een wereld zijn we beland als we 600km bereik als vorstelijk benoemen :-(
tmenges zegt
Nou met een beetje benzine auto redt je de 600 km ook niet voor je moet tanken hoor.
JelmerS zegt
Waterstof, komt dit dan ook nog in aanmerking voor VAMIL en MIA subsidie?
mustang750supersnake zegt
wat n gave wagen!!
gewoon zò in productie nemen ajb! 1,5l v6 erin of n 2l 4pitter met mechanische supercharger…of n 6 in lijn…mjammmmm
e38ossie zegt
Door emissies zijn die niet allemaal in ons land verkrijgbaar geweest….. dus over de grens mogen ze wel smeriger zijn. En wij maar kromliggen door al die milieumaatregelen en wetten.