• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Yes, de atmoferische V8 blijft nog even

Auteur: willeme, gepost 16 januari 2019 om 16:04 – 38 Reacties

Lexus LC500


Toch nog goed nieuws voor petrolheads.

Toyota is lekker bezig. Nog niet zo lang geleden was het het merk dat na de iconische drie-eenheid (MR2, Celica en Supra) en een paar halfgare T-Sport modellen met, eh, helemaal niets sportiefs op de markt kwam. Nu zijn er in korte tijd leuke auto’s bijgekomen: denk aan de Toyota Yaris GRMN, GT86 en natuurlijk de nieuwe Supra. Ook bij het luxemerk van Toyota, Lexus, zien we een dergelijke tendens. Denk aan de RC F en LC500.

Lexus LC500 '17

Beide auto’s zijn leverbaar met een atmosferische V8. Dat is bijzonderder dan het lijkt, want er zijn niet meer veel merken die dat doen. Legendarische motorenbouwers als BMW, Porsche, Mercedes-Benz, Ferrari, Maserati, Lamborghini en dergelijke schroeven turbo’s op hun achtcilinders of in sommige gevallen vervangen ze de V8 door een geblazen V6.

Lexus doet dat nog niet. Dat zou je kunnen zien als luihuid of dat ze de techniek er (nog) niet voor hebben. Niets is minder waar. IN een interview met het Amerikaanse Carbuzz liet Lexus design-chef weten dat de atmosferische V8 een heel bewuste keuze is en dat de V8 zonder beademing nog even onder ons zal blijven.

Lexus RC-F Track Edition '19

Mori laat weten dat de episch klinkende V8 heel erg belangrijk is voor de enthousiastelingen. De extra uitstoot kunnen ze compenseren met andere auto’s uit de range die vaak uitgerust worden met hybridetechniek. Hybridetechniek lijkt ook eerder een optie voor een snellere LC-F. Volgens Mori moet die auto zijn karakter behouden, maar wel veel meer vermogen leveren. Op dit moment levert Lexus de V8 in de nieuwe RC F (467 pk), RC F Track Edition (472 pk) en de LC500 (477 pk). Hier levert de RC F’slechts’ 457 pk, hoogstwaarschijnlijk dankzij hoofdverdachte, de heer W.L. Te P.

Ook interessant!

  • Lexus ES rijtest
    Lexus ES (2022) rijtest
  • Lexus
    Video: meneer bekijkt Lexus op zeer bijzondere wijze
  • Video - Lexus ES is iets kwijt
  • Bentley Flying Spur V8 S rijtest

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

lc, lc500, Lexus, rc, rc-f, V8

Vorig bericht: « McLaren trekt doeken van de 600 LT Spider
Volgend bericht: Onbetaalbare Toyota is nu nóg duurder »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    16 januari 2019 om 16:12

    Juist, V8 voor de liefhebber. En hybrides voor de niet-zo-die-hard. Want die hybrides zijn ook erg snel bij Lexus.
    Iets anders wordt vaak niet meer geleverd, omdat dat alleen maar een langzamer en minder efficient alternatief zou zijn.

    Overigens worden deze V8 motoren onder een bepaald toerentaal alsnog op het Atkinson dieet van de Prius gezet. Ben benieuwd hoe zuinig dat is in de praktijk.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      16 januari 2019 om 16:14

      @fanboy: En tja, ervaring met turbo hebben ze al jaren, maar ze doen er steeds minder mee. Ze zetten het ook maar zelden in uit oogpunt van zuinigheid, want dan kun je beter de hybride versie hebben.

      (En in Japan heb je trouwens ook veel sportieve hybrides, zoals bijv. Toyota Crown RS. Dat kennen we hier dan weer niet)

      Login om te reageren
      • 5cilinder zegt

        16 januari 2019 om 16:36

        @fanboy: Turbo läuft, turbo säuft. Mensen gaan toch doortrekken tot de turbo flink meewerkt anders schiet het niet op. Zeker bij autobahn snelheden lijkt een atmosferische motor een stukje zuiniger te lopen

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          16 januari 2019 om 22:18

          @5cilinder: 1 op 7…

          Login om te reageren
    • Gulli zegt

      16 januari 2019 om 20:24

      @fanboy: het voordeel van hybride is dat je het uitlaattraject met rust kunt laten en het mooie geluid dus kunt behouden. Ook heb je geen last van een turbogat. Ik hoop dat hybride (of E-turbo) het binnenkort vaker mag overnemen

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        16 januari 2019 om 21:36

        @gulli: Inderdaad. Bij Lexus zit daar dan wel een CVT saus overheen.

        Dat wil zeggen. Neem bijvoorbeeld een Lexus GS450H, leuke V6 met leuk geluidje, kun je nog uitlaat aanpassen.
        Als je die op zijn staart trapt dan is het net alsof hij 1 lange versnelling naar de 100 heeft (en daar zit je na 5 seconden op). Daarna blijft hij gewoon hoog in de toeren bezig tot topsnelheid is bereikt.
        Maar goed, het spirited driving op leuke wegen of onder de 100 levert nog steeds geluid op.

        Login om te reageren
    • dennisn52b30 zegt

      17 januari 2019 om 04:42

      @fanboy: Lexus hybrides erg snel? Die zien er snel uit ja ?

      Zag laatst een RC300h rijden, zocht op wat voor vermogen en wat die 0-100 doet: 8,6 s. Schaap in wolfskleren.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        17 januari 2019 om 08:05

        @dennisn52b30: Lexus GS450h. Dan moet je wel een M5 meebrengen om sneller te zijn

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          17 januari 2019 om 08:45

          @fanboy: Volgens mij doet die Lexus 5 komma zoveel naar de 100. Snel, dat zeker. Maar niet bizar snel.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            17 januari 2019 om 11:07

            @berlinetta: Nou, ze gaan vrij consistent in 5 seconden naar de 100. Maar specs zijn lager, soms tegen de 6, bij een lege accu.
            Maar in de praktijk loopt het dus heel hard, en hebben de gebruikers ook geen moeite om anders spul eruit te rijden of bij te houden (zoals een 550i bijvoorbeeld)
            Daarbij komt dat door de inrichting van de eCVT, het ook een tussensprint koning is. Dan moet je een auto meebrengen die een hoop meer pk heeft en al in de juiste versnelling staat wil je sneller zijn.

            Maar goed, hij is niet opgewassen tegen een M5 of RS6 enzo lijkt me. Het is ook geen GS-F.
            In het verleden zag je dat ze ook een (tamme) V8 versie hadden, bijvoorbeeld GS 460. Maarja, die was dan langzamer en verbruikte meer.

            Login om te reageren
      • unavailable zegt

        17 januari 2019 om 21:46

        @dennisn52b30: Ik had zo’n wagen te leen en die is rete traag inderdaad. Veel toeren maar weinig actie.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    16 januari 2019 om 16:21

    Hulde voor Lexus. Het gamma bestaat momenteel ook uit een line-up van schitterende wagens!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 januari 2019 om 16:41

      @dutchdriftking: Ze maken helaas ook nog altijd van die “pijn aan je ogen” SUVs. En toch nog wel wat wagens waar je spontaan een gaap reflex bij krijgt.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 januari 2019 om 17:13

        @mashell: Ach, noem eens één écht mooie SUV.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          16 januari 2019 om 17:56

          @dutchdriftking: Stelvio?

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            16 januari 2019 om 17:56

            @lekkerlinksrijden: Velar?

            Login om te reageren
            • lekkerlinksrijden zegt

              16 januari 2019 om 17:57

              @lekkerlinksrijden: F Pace?

              Login om te reageren
            • Dutchdriftking zegt

              16 januari 2019 om 20:16

              @lekkerlinksrijden: een F Pace is oké, een Velar is vooral dik, maar absoluut geen écht mooie wagens.

              Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            16 januari 2019 om 20:14

            @lekkerlinksrijden: voor een SUV oké, maar vergelijk hem eens met de Gulia….

            Login om te reageren
            • lekkerlinksrijden zegt

              16 januari 2019 om 20:53

              @dutchdriftking: dan is die wat lager en iets goedkoper

              Login om te reageren
        • qwerty1234 zegt

          16 januari 2019 om 18:58

          @dutchdriftking: de meeste SUV’s zijn inderdaad niet echt mooi, maar die van Lexus zijn simpelweg spuuglelijk

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            16 januari 2019 om 20:18

            @qwerty1234: hmm ik vind het nog wel meevallen.

            Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    16 januari 2019 om 16:24

    Mooi nieuws toch? doe mij maar zo’n lekkere RC-F met NA V8. Mag dan wel minder snel zijn dan de concurrentie, maar daar krijg je een mooi geluid voor terug.

    Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 januari 2019 om 16:38

    Ik blijf het mooi vinden dat ze de beide uitersten op motorengebied aanbieden. De hypermoderne, zeer vernuftige, geavanceerde, übercomfortabele (multi-stage) Hybrids en deze lekkere ‘ouderwetse’, racy V8’en!

    Login om te reageren
  5. frank2b zegt

    16 januari 2019 om 16:51

    Topmerk! :)

    Login om te reageren
  6. dees zegt

    16 januari 2019 om 17:07

    Ha, Toyota en niet de techniek hebben om een turbo erop te schroeven.

    Login om te reageren
    • creaminator zegt

      16 januari 2019 om 18:26

      @dees: Ha, Toyota en de techniek hebben om niet een turbo erop te schroeven.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      16 januari 2019 om 21:37

      @dees: Zoals hierboven gezegd, weten ze echt wel maar doen ze niet. Verdiep je in historie van het merk.

      Login om te reageren
    • celicatwincam zegt

      17 januari 2019 om 10:36

      @dees: Ha, Toyota, hadden 27 jaar geleden al de techniek om turbo’s op (benzine) motorblokken te schroeven en na 27 jaar en 330.000 kilometer werkt ie nog steeds prima.

      Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    16 januari 2019 om 17:14

    Goed bezig daar bij Lexus!

    Login om te reageren
  8. dper4mance zegt

    16 januari 2019 om 18:59

    Geniaal dat het merk wat toch altijd een beetje bekend stond als de geitenwollen sokken keuze (hybrides, schoon, saai, etc) nu gewoon zo’n beetje de enige is met een lekkere ouderwetse ordinaire dikke bulderende V8…

    Login om te reageren
  9. ghost zegt

    16 januari 2019 om 19:02

    Oke, nou ze mogen nog even blijven, voor die 75 auto’s per jaar die men verkoopt bij Lexus.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      16 januari 2019 om 19:44

      @ghost: er gaan ook minder mensen naar een sterrenrestaurant dan naar de Mac Donalds…

      Login om te reageren
      • dromedaris zegt

        16 januari 2019 om 20:10

        @svenska_aeroplan_ab: BOOOOM!! ??

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        16 januari 2019 om 23:50

        @svenska_aeroplan_ab: dat denk je, maar ik belde onlangs de Librije en ze hadden pas plek in Augustus, kan ik bij McDonalds toch niet zeggen..

        Maar ik snap wat je zegt hoor, heb je zeker een punt, denk alleen niet dat Lexus in die zin heel lang blijft bestaan. Net als Infiniti. Het slaat niet aan in NL. Tenzij er nog een EV uitkomt die onder de €50k blijft en leasetopper wordt.

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          17 januari 2019 om 00:29

          @ghost: Lol, Lexus is 1 van de sterkst groeiende merken in Europa! NL hoort daar niet bij nee, onze ‘doe maar gewoon cultuur’ is daar vooral debet aan. We zijn nu eenmaal een Volkswagen/ Opel land wat betreft autocultuur… Maar wat het bestaan van Lexus betreft: https://newsroom.lexus.eu/lexus-achieves-5th-consecutive-year-of-sales-growth-in-europe/

          Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    16 januari 2019 om 21:38

    Die LC500 is echt een droom om te zien. Deze week voor het eerst op de weg gezien. En was niet enige die stond te gapen!

    Login om te reageren
  11. mrgnex zegt

    17 januari 2019 om 10:19

    Breng die V10 uit de LFA alsjeblieft ook maar terug.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North