Maar dat mochten we eigenlijk nog niet weten.
Geruchten over een hardcore M4 doen al sinds 2013, nog vóór de lancering van de reguliere M-versie, de ronde. Nu hebben we eindelijk iets dat op dat op tastbaar bewijs lijkt. Bimmertoday heeft namelijk een foto van een intern BMW-formuliertje opgeduikeld, waarop een timetabel staat met de magische letters M4 GTS (F82). En ook niet geheel onbelangrijk: het bestaan van de M2 (F87) wordt eveneens bevestigt.
Het Duitse BMW-blog heeft zijn artikel inmiddels offline getrokken, dus we houden er sterk rekening mee dat er enige druk vanuit München is uitgeoefend om de foto, die als eerste op Instagram werd geplaatst, offline te halen. Maar dit is het internet. Hier vergeten we niets en doen we aan mirrors en cache.
M4 GTS met ongeveer 470 pk, M2 met 370 pk
De kenners houden er sterk rekening mee dat we de M4 GTS dit jaar nog te zien krijgen, vermoedelijk op het M-festival dat in mei wordt gehouden. Ga er vanuit dat de M4 GTS een klapje lichter wordt gemaakt en de 3.0-liter twintirbo zescilinder (S55) richting de 470 pk wordt gepompt. De gewichtsbesparing zal onder meer op het conto van lichtere stoelen en het ontbreken van de achterbank, airco en audio komen. Geen CSL-territorium, wel een fijne upgrade ten opzichte van de reguliere M4. Er wordt ook geopperd dat de GTS over waterinjectie zal beschikken, net als de BMW M4 Safety Car.
BMW trekt naar verluidt zo’n 370 pk uit het geblazen 3.0 zescilinder blok (N55) in de M2. Qua looks wordt het een een aangedikte M235i en in combinatie met een DCT mikken de Duitsers een 0-100 tijd in de buurt van die van de M5, 4,4 seconden dus. Naar verluidt gaat ‘ie in november dit jaar in productie.
Meer beelden van de M2 die over de ‘Ring boendert in dit topic.
amgmerc zegt
Laat maar komen, ben benieuwd naar de M2
ziekegeest zegt
Wanneer zou Porsche BMW voor de rechter dagen voor het gebruik van de benaming GTS?
casperfcb zegt
@ziekegeest: kwam ook al in me op. Maar Mercedes heeft ook de GT S? En de M3 GTS bestaat ook al een tijdje. Dus denk het niet
ziekegeest zegt
@casperfcb: Meende het ook niet schat, Porsche is de pestkop die het alleen tegen brugklassertjes op durft te nemen. Iemand van hun eigen kaliber vinden ze te bedreigend en risicovol
gtwillem zegt
@ziekegeest: Porsche is de zuid Duitse fabrikant van sportwagens (ehhh…) die jaren geleden de naam ‘GT3’ hebben vastgelegd.
Het feit dat AM dit niet gecontroleerd heeft. Of wel wist, maar naief erop gokte dat Porsche geen actie zou ondernemen.
De naam GTS is al door door heel veel merken gebruikt (Mitsubishi Eclipse GTS, Dodge Viper GTS, Ferrari F355 GTS, Nissan Skyline GTS(-t), Maserati Quattrorte GT-S, Holden Commodore HSV GTS, Toyota Celica GTS, MGC GTS, DeTomaso Pantera GTS, Lamborghini Islero GTS, Renault 25 GTS en ik vergeet er vast nog een paardus ik denk dat Porsche deze naam niet heeft vastgelegd.
GTS is overigens ook een raceklasse.
mercedesbenz63 zegt
@ziekegeest: dan weten ze dat ze verliezen.. tegen zulke grote merken
exotic zegt
@mercedesbenz63:
Porsche = VAG.
Wie noemde jij ook alweer groot?
mercedesbenz63 zegt
@exotic: achman VAG bestaat niet in mijn optiek
nvhuijkelom zegt
@mercedesbenz63: haha loser, grapje schat
Dutchdriftking zegt
@ziekegeest: haha, zal wel loslopen. En BMW heeft dan net weer wel geld genoeg om het uit te vechten met Porsche. En anders wordt het gewoon de CSL!
e1000bmw zegt
@ziekegeest: Volgens mij is GTS net als GT3 en GT4 officieel een raceklasse en heeft Porsche/VAG in zo’n geval geen poot om op te staan, aangezien wagens met een dergelijke toevoeging voor die klassen bedoeld zijn dan wel een homologatie-model zijn.
Anders zou er in het verleden ook wel een clash tussen Ferrari en Pontiac (General Motors) zijn geweest vanwege GTO…
clarkson zegt
Oke voor mij is het speciale er af nu
berlinetta zegt
Die M2 gaat mijn favoriete M worden denk ik. Redelijk compact, snel genoeg en waarschijnlijk het leukst om mee te rijden.
reistje zegt
@berlinetta: Ik ben erg benieuwd hoe ze zich verhouden tegen over elkaar. Ook ben ik benieuwd hoeveel lichter de M2 gaat worden, want de huidige M235 is slechts 50kg lichter dan de M4.
berlinetta zegt
@reistje: Qua wegligging zal de M2 toch het beste zijn wat M te bieden heeft gok ik zo.
berlinetta zegt
@berlinetta: Ohja op de M4 GTS na dan.
gregorius zegt
@berlinetta: jammer dat t model zo lelijk is van de achterkant.
berlinetta zegt
@gregorius: Het is geen schoonheid van achteren, maar vind het ook niet lelijk.
jveenman2012 zegt
@berlinetta: Alles met een letter M van BMW is van alle kanten schoonheid toch?
mierenneuker zegt
Niemand die het opvalt dat de nieuwe 7 serie in twee carrosserievarianten komt? G11 en G12
bakbanaan zegt
@mierenneuker: misschien de normale en verlengde?
e1000bmw zegt
@bakbanaan: u gaat door voor de motorjacht.
jeroen797 zegt
@mierenneuker: Niemand die het opvalt dat de nieuwe BMW M2 Gran Tourer hier niet tussenstaat?
Edge zegt
@jeroen797: Gran Tourer? Bedoel je niet Gran Divorce?
ziekegeest zegt
@mierenneuker: een sedan en een 7 serie touring
marikoelolo zegt
@ziekegeest: een sedan en een coupé.
Ram-G-maN zegt
@marikoelolo: Is het niet logischer dat een coupé op basis van een 7-serie een 8 als voorvoegsel krijgt? Oneven nummers voor sedans en hatchbacks. Even nummers voor coupés?
e1000bmw zegt
@AutomotiveDesigner: klopt
henkhupelschoten zegt
Dan is het dus ook wachten op de c63 black (die toch al 510 pk heef) en de cla 45 black
goodolddays zegt
Elektronische meuk eruit, straight six, handbak en met de hand bouwen. O wacht doe mij maar gewoon een BMW E34 M5
scottishcarspotter2000 zegt
Zou n leuk duel zijn
mercedesbenz63 zegt
Ik hoop dat er een m2 cabrio komt… Dat zou heerlijk zijn!
w0o0dy zegt
Benieuwd of ze het koppel in de M4 GTS op de één of andere manier beter op het asfalt gaan krijgen.. Het ding is nu al bijna onmogelijk netjes te rijden zonder plotseling en hevig overstuur. Dat wordt een rommeltje met minder gewicht en meer vermogen…
mrrallycross zegt
Wat zou je denken als je werkt bij bmw. He met die lijst kan ik geld verdienen al kost het mij m’n baan? Ik stuur hem lekker naar een fansite?
Edge zegt
@mrrallycross: Vooral ook handig dat hij/zij de personeelspas er ook even bij fotografeert. Leuk en aardig dat je je geloofwaardigheid ermee wilt versterken, maar een beetje IT-techneut kan zo achterhalen wat daar gestaan heeft
Edge zegt
Wat mij betreft kan die M2 niet vroeg genoeg komen. Lekker compact, RWD en een flinke bak power. Eigenlijk zoals de M3, voordat ‘ie begon te groeien en een naamsverandering kreeg, bedoeld was
gerjanm zegt
Laat maar komen!
sr20det zegt
Jongens kom op… “twintirbo”? Really nigger?
Rick-dos zegt
Had liever gezien dat ze met een csl waren gekomen. Ben niet zo onder de indruk van de GTS. Heb het gevoel dat ze met de GTS iets te makkelijk er van af maken. Denk dat bij de csl veel meer denkwerk inging. In de csl hadden ze de hele motor bijna opnieuw uitgedacht, de gewichtsbesparingen tot op details doorgenomen, banden die speciaal voor de csl waren gemaakt en ga zo maar door.
Bij de GTS heb ik het gevoel dat ze hebben geroepen: bank er uit rolkooi erin en een vleugel op de kofferdeksel en we zijn er!
Natuurlijk is bovenstaande wat gechargeerd, maar denk niet dat ik ver van de waarheid zit.
Kijk ook naar de Ring tijden: de csl 7:50 en de GTS 7:48
Hoewel het geen graadmeter is kan het wel als indicatie dienen. De csl was een halve minuut sneller dan de reguliere M3 en de GTS was “maar” 17 seconden sneller.
Ik ben in ieder geval niet onder de indruk. Het is gaaf maar heb het gevoel dat BMW M meer kan dan dat.
RobUSA zegt
@Rick-dos: Daarom moet je ook geen duits autootje kopen om snel over de Ring te gaan.
Maar een US car die ook nog eens veel groter/zwaarder en goedkoper en mooier is en ook nog eens minder onderhoud/technische problemen heeft.
Camaro Z28 7:37
Mustang Shelby 7:39
Camaro ZL1 7:41
Nuff said.
wd97 zegt
M2 heeft flink wat weg van de 1M zo te zien, lijkt mee een mooie bak
twiggaa zegt
4,4 sec jeetje
mazdarx zegt
Voor mij is de M2 de meest interessante. Zolang het gewicht onder de 1300kg uitkomt vind ik het goed! Oh wacht, het is BMW dus dat gaat em niet worden! Ik heb het even uitgezocht en er zijn maar weinig BMWs onder de 1300kg, alleen de lichtste 1 series en een Z4 momenteel! Belachelijk!