Tesla Model S? Zooooo 2013…!
Op de Autosalon van Genève verraste Aston Martin vriend en vijand met de crossover-concept DBX. Niet zozeer omdat deze coupe behoorlijk hoog op zijn poten staat, maar vooral vanwege de volledig elektrische aandrijflijn van de DBX. Elk wiel wordt aangedreven door zijn eigen elektromotor, de DBX heeft dus vierwielaandrijving.
Niet alleen is de DBX een vingeroefening voor een mogelijke crossover van het nobele Britse merk, het plaveit ook de weg voor een andere elektrische Aston Martin: de Rapide. AM-baas Andy Palmer vertelde onlangs aan de Wall Street Journal dat het merk een volledig elektrische versie van de Rapide plant in twee a drie jaar. Daarbij is het overigens niet helemaal duidelijk of het om de huidige Rapide gaat, die tegen die tijd ruim zeven of acht jaar meedraait, of om een nieuwe generatie van de vierdeurs Aston Martin.
Helemaal vrijwillig maakt Aston Martin de stap naar een volledig elektrische auto niet, regelgeving verplicht automerken hun gemiddelde CO2-uitstoot per verkochte auto drastisch terug te dringen. Eerder kwam het merk al met de Cygnet, een gerebadgte Toyota IQ, om zo de gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen. Even was er zelfs sprake dat die Cygnet elektrisch zou worden. Een échte Aston Martin, maar dan met een krachtige elektrische aandrijflijn lijkt ons toch een beter idee. En als ze een beetje opschieten, dan profiteert het merk in ons kikkerlandje ook nog van gunstige bijtellingsregels. Altijd leuk, een Aston Martin van de zaak!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.