Voor wie de E-3008 en E-5008 niet hip genoeg vindt is er nu de Peugeot E-408.
Zoals jullie misschien weten zijn we geen enorme fan van SUV-coupés. Het enthousiasme in de titel is dus enigszins geveinsd. Dat gezegd hebbende: bij de Franse merken past het eigenlijk wel. Want wat is er nu Franser dan een rare carroserievorm?
De nieuwste SUV-coupé uit Frankrijk is de Peugeot E-408. Of nou ja, nieuw… de Peugeot 408 werd in 2022 al geïntroduceerd met verbrandingsmotor. Meestal laat de elektrische variant dan niet lang op zich wachten, maar daar is toch meer dan twee jaar overheen gegaan.
Waarschijnlijk heb je geen idee waar je de 408 moet plaatsen, dus dat zullen we eerst even toelichten. Waar de 407 een D-segment auto was, is de 408 verwarrend genoeg een groot uitgevallen C-segmenter. En het is een cross-over, maar dan zonder twee nullen. Heel verwarrend allemaal. Om het toch even concreet te maken: met 4,69 meter zit de 408 qua lengte tussen de 3008 en de 5008 in.
Zoals we gewend zijn van de Stellantis-modellen ziet de Peugeot E-408 (de ‘e’ is tegenwoordig met een hoofdletter) er exact hetzelfde uit als zijn tegenhanger met verbrandingsmotor. Het nieuws zit ‘m dus in de aandrijflijn.
Er is vooralsnog maar één optie qua accupakketten en dat is een 58,2 kWh batterij. Die is net iets groter dan die van de E-308, maar kleiner dan die van E-3008 en E-5008. Die hebben namelijk beide een 73 kWh accu (netto). De E-408 komt volgens de WLTP-cyclus 453 km ver.
Het vermogen en koppel is wel gelijk aan dat van de E-3008 en E-5008, namelijk 210 pk en 345 Nm koppel. Niks bijzonders, maar gewoon prima voor een C-segment cross-over. De prijs van de Peugeot E-408 kunnen we nog niet melden, om de doodeenvoudige reden dat die nog niet bekend is. Die gaan we misschien later nog een keer een artikeltje over schrijven. Ter indicatie kun je alvast even kijken naar de prijzen van de 408-zonder-E.
Hawkeye72 zegt
En weer een auto die niemand gaat kopen…
Motomoto zegt
Wat een onthutsende lelijkheid.
Marco Pachen zegt
Hij is mij te klein maar ik vind hem wel leuk. Als je zegt: hij is familie van de Lotus Eletre dan zou ik het meteen geloven.
450km op 58kWh batterij is toch wel erg ver nee? Meeste andere SUV achtigen hebben daar een 2x zo grote batterij voor nodig
Allison Burgers zegt
Dit is een C-segmenter (308 als basis). Die hebben doorgaans geen accupakket van 120 kWh nodig.
450 is wel netjes met deze accu, ook al is het WLTP.
Allison Burgers zegt
Citroën, DS, Peugeot en tegenwoordig ook Renault. Allemaal één pot nat met moeilijk te plaatsen modellen vol geforceerde scherpe lijnen en vouwen.
cdlop01 zegt
Wat een design armoede, onvoorstelbaar gewoon. Peugeot heeft zulke mooie iconische modellen gemaakt, 504,505,305,605,604,406etc etc, elegant, chique, Frans door en door. Nu deze meuk, zelfde voor Citroën en Renault, compleet kapot gemaakt m.i.
rollingstoned zegt
“Peugeot heeft zulke mooie iconische modellen gemaakt, 504,505,305,605,604,406etc”
Tja, toen liet Peugeot het design nog door Pininfarina doen…
cdlop01 zegt
Inderdaad…..vroeger was niet alles maar wel veel beter…
dare2think zegt
Gebaseerd op het praktijkverbruik van de E-3008 kom je met 1 kWh 5,2 kilometer ver. Met 58 kWh kom je dan op 300 kilometer échte range.
mashell zegt
Dat er nog senioren rondlopen die brandstofverbruiken in 1 op x kilometer gebruiken moeten we accepteren maar kunnen we bij EV’s dat gewoon volgens de standaard in kWh/100 km doen? Maakt het onderling vergelijken veel gemakkelijker.
mashell zegt
Relatief kleine batterij (ik bedoel, zelfs de Skoda Elroq van gisteren gaat tot 77 kWh) dus verwacht je een relatief lage prijs.
alloallo zegt
In mijn beleving is deze auto te laag voor een SUV.
Edge zegt
Ik heb hem gisteren voor het eerst in het echie gezien, als niet-E-408 natuurlijk. Ik vond het toch wel een gaaf apparaat. Ik zou zelf niet zo snel Peugeot kopen vanwege dat verschrikkelijke interieur, maar deze carrosserievorm vind ik wel een stuk fraaier dan de SUV.
LaLancia zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
vopo zegt
Doet me teveel denken aan de Citroën C4. En dat vind ik momenteel een van de meest onsamenhangende auto’s die gemaakt wordt.
JelmerS zegt
Laten we eerlijk zijn en afspreken dat dit beter is dan de nieuwe BMW X2
vbarchetta zegt
Nou idd. Zag gisteren voor het eerst de iX2. Wat een verschrikkelijk lelijke auto is dat zeg….