Ja, twee wielen. Ja, het heet hier geen motorblog.nl. Maar deze Yamaha is gaaf. Verdomd gaaf. Dus wees gewaarschuwd, bij ‘lees meer’ gaat het over een motorfiets.
Ondergetekende houdt het voor wat betreft tweewielers alleen bij het ongemotoriseerde soort, maar dat wil niet zeggen dat er af en toe gevoelens van pure jaloezie opkomen wanneer ik op een mooi slingerend polderweggetje wordt ingehaald door een man of vrouw in het leer. En heel af en toe roepen ook hun machines een spontane Pavlov-reactie op, zoals ook gebeurde toen dit apparaat op het beeldscherm verscheen.
Yamaha viert met deze XJR300 Yard Built dat haar XJR-lijn twintig jaar op de markt is. Prima motoren waarschijnlijk, die XJR’s, maar mijn hart gaat er niet harder van kloppen. Drie jaar geleden begon Yamaha echter met ‘Yard Build’, waarin ze getalenteerde bike builders de kans geven een unieke Yamaha in elkaar te sleutelen. Voor deze jubileum-XJR werden de heren van roCkS!bikes aan het werk gezet en niet zonder resultaat.
De techniek werd grotendeels intact gelaten, de XJR1300 moet het dus doen met een luchtgekoelde 1251cc viercilinder met zo’n 100 pk. Op minder dan 250 kilo gewicht ruimschoots voldoende voor acceleraties om het de meeste sportwagens (dus niet allemaal) bijzonder lastig te maken. En dankzij de heren van roCkS!bikes heeft de XJR daar nu ook de looks voor.
Dankzij een een klein scherm op de voorkant, die qua lijn mooi doorloopt in de rest van de fiets, afgemaakt met een heerlijke 70s paintjob, oogt de Yamaha als een klassieke racer in plaats van een wat degelijke naked bike voor woon-werkverkeer. Goed nieuws voor eigenaren van zo’n standaard XJR, want de toko die deze heeft gebouwd, levert je met liefde de onderdelen om je eigen fiets te upgraden.
norge zegt
Het is hier geen mo….Geintje , gaaf ding hoor.
Af en toe een tweewieler ertussen door mag van mij….Zolang het maar af en toe blijft….Toch?
xr134 zegt
@norge: waarom staat er een kroon naast jou naam?
jrk68 zegt
@xr134:
Dat komt door zijn innige banden met het Noorse koningshuis….
norge zegt
@xr134: Ik heb een donatie gedaan naar AB, zodat ik geen advertenties hoef te kijken..
SimonMc zegt
@xr134: Heeft hij gekregen door foutloos Nederlands te gebruiken.
norge zegt
@SimonMc: Sarcasme……hoop ik ;)
ramonbosje zegt
@norge: helemaal mee eens! Wat een gaaf ding!
jrk68 zegt
Gaaf ding…. en een echte petrolhead maakt het geen bal uit of er nu 2, 3 of 4 wielen onder zitten.
Zolang het benzine verbruikt en broem broem doet vind ik het al snel goed.
norge zegt
@jrk68: Doet mijn grasmaaier ook, vroem vroem…En hij is rood met witte velgen….God wat heb ik een hekel aan dat ding..
jrk68 zegt
@norge:
Ah, ik moest 2 keer lezen maar ik heb de oorzaak….
Er zit een significant verschil tussen vroem vroem en broem broem….B-)
krokant zegt
@norge: Toen ik nog een kleine jongen was (lees: nog geen brommergerechtigde leeftijd, laat staan auto’s) werd ik ook al enthousiast van menig grasmaaier hoor! Voor mijn dertiende verjaardag kreeg ik een bestuurbare auto op brandstof (guilty, ik vind ze nog steeds zo leuk dat ik er laatst weer een gekocht heb). Toen ik op mijn 16e eindelijk mijn eerste brommer had was ik dolgelukkig. De grootte, het aantal wielen, het maakt me allemaal niet zo heel veel uit. Als het maar knalt, vroemt, broemt, (hard gaat) vind ik het mooi.
w0o0dy zegt
@jrk68: zoals een vriend van me zei: als je benzine hebt verbrand was het een goede dag
MaartenD zegt
dat is ook toevallig, kwam deze motor toevallig tegen toen ik langs de amstel liep, naast care waren ze met een fotoshoot van deze motor bezig zal wel voor een motormagazine geweest zijn..beetje caferacer idee
room850 zegt
@maarten020: waarom noemen ze zoiets eigenlijk een café racer?
Kan je daarmee van kroeg naar kroeg?
MaartenD zegt
@room850: Caféracer is een motorfietsclassificatie. Het gaat bij caféracers meestal om een tot sportmodel omgebouwde standaardmotor, waarbij aanzienlijke concessies gedaan zijn aan het comfort. Het is genoemd naar The Ace Café, een ontmoetingspunt van motorrijders in Engeland in de jaren vijftig.
lekbak zegt
@room850: dat wat maarten schrijft klopt. Met als toevoeging dat ze, om snelheid te winnen, vroeger tot in het extreme alle overbodige gewicht er af gooiden. Van verlichting tot kussen in het zadel. Alles om ’the ton’ te halen. De honderd mijl per uur.
Tegenwoordig worden ze vaak gemaakt van oudere lichte motoren die niks waard zijn. Deze worden dan helemaal gestript en in de caferacer stijl gebouwd. Beetje een hipster ding nu.
krokant zegt
@lekbak: Hipster of niet, ik zie ze graag rijden. Als het motorrijbewijs in de pocket is ga ik er ook mijn best voor doen:)
ricksmits zegt
Mareh.. is t geen plausibel idee dan? Groen7 eruit en motorblog.nl erin!
ohoogeveen zegt
@ricksmits: eensch!
racerx zegt
@ricksmits: Goed plan!
mynameisjeroen zegt
@ricksmits: mijn stem heb je
Dutchdriftking zegt
@ricksmits: heel graag, goed idee!
VeniVidiVici zegt
Hoe dik ook… gemotoriseerde tweewielers interesseren mij als autoliefhebber geen ene moer!! Sorry…
berlinetta zegt
@VeniVidiVici: Rij er eens op. De term ‘bang for buck’ is gemaakt voor motors.
rolov zegt
@berlinetta: idd weinig geiler dan met dik 230 je voorwiel voelen loskomen en dan nog een keer door te schakelen.
miichal zegt
Als ik mijn net gekochte Honda CB750 uit 1976 heb omgebouwd tot caferacer. Krijg ik dan ook een artikel?
ikbenmnzus zegt
@miichal: Wat betreft wel iig. Ben benieuwd.
Dutchdriftking zegt
@ikbenmnzus: als het een knap ding is wel.
ettie zegt
@miichal: met een caferacer zit je altijd goed!
house zegt
Autoblog of niet, ik kan als motorrijder dit wel waarderen. Wat een gaaf ding, dus vaker doen en eventueel op een motorblog
dwersbongel zegt
Prima hoor zo’n uitzondering. Helemaal als je een mooie caféracer laat zien.
racerx zegt
Als motorrijder zijnde kan ik dit soort artikelen absoluut waarderen, keep it up! Overigens is naar mijn mening de speciale Yamaha V-Max ‘Infrared’ meer de moeite van het vermelden waard geweest *kwijl*.
w0o0dy zegt
Dat kapje voorop vind ik dan weer jammer, beetje alof het ding een helm op heeft. Verder lekker apparaat. Ik heb ooit besloten dat ik beter geen motorrijbewijs kon gaan halen en aangezien ik geen leden maten hoef te missen en dit persoonlijk aan u kan schrijven hou ik dat op een van die goede beslissingen in het leven ;-)
mclarenf1lm zegt
Van de zomer komt er hier een Honda XR600R, wil hem ombouwen naar iets soortgelijks.
En meer motor artikelen of een Motorblog zou meer dan welkom zijn!
redneckdarian zegt
@mclarenf1lm: ik met mijn xt600 ook. Ik kijk vaak op bikeexif.com voor inspiratie
papa zegt
@mclarenf1lm: met een xr moet je over het strand knallen (bijvoorbeeld)
MrHyde zegt
Ja, als uitgeknepen Nederlanders die wel van een beetje snelheidssensatie houden, móeten we wel aan de motor.* Want laten we eerlijk zijn, de sensatie die je op zo’n fiets krijgt, is in een auto pas te evenaren bij eentje die het 10-voudige kost.**
bijsluiter:
*zelf enthousiast motorrijder.
**kitcars buiten beschouwing gelaten. Die zijn maar factor 3.
Hupke zegt
@dinozo als dat je ding is dan weet ik nog wel wat mooiere van die fietsjes om hier de revue te laten passeren.
Leuk, en een café racer maken van japans spul is lekker goedkoop, maar als je het om te stoefen doet (en dat zijn alle café racers dus) moet het toch met een itialiaan of brit gebeuren.
lincoln zegt
@Hupke: Japanse 4pitters zijn nu eenmaal retegoedkoop .. En zien er stoer uit .. Prima basis to pose ..
Hupke zegt
@lincoln:
Ik vind ze er eerder lomp uitzien.
Zo’n norton of triumph 2 cilindertje ziet er idd nogal schattig uit, maar een V2 zij het van guzzi of (ma-tu-) Vucati heeft toch een stuk meer presence.
lincoln zegt
@Hupke: heb ooit een kapotte Voxam gekocht .. Kon er toen eigenlijk helemaal nix mee dus snel doorgestoten .. Had er iets meer geduld voor moeten hebben ipv 50 euro winst pakken ..
Hupke zegt
@lincoln:
Voxan, moeilijk te pakken te krijgen. Heeft voor zover ik me herinner een lomp backbone frame. Ongelofelijk veel vrijheid dus, maar alles wat je aanpast kost je veel moeite.
Je moet zien, wat je tijd je waard is, 50 euro zó of weken zwoegen aan 2 euro per uur…
Als je het niet om te hebben doet maar om te verkopen is de keuze snel gemaakt. Ik zou het niet erg vinden om er eens eentje in m’n handen te krijgen.
lincoln zegt
@Hupke: buiten het feit dat ik by far te onkundig en te onbelezen ben om dan ook maar iets tegen te spreken .. (In jouw geval dan) ..
niex zegt
voor duizenden van dit soort projectjes, elke dag nieuwe, check je http://www.bikeexif.com
na een paar weken komen de customs en cafe racers je de strot uit :)
jochempie zegt
Wat een onzettend dik ding.. Ben niet echt bekend met motoren maar volgens mij heet zo’n stijl een café racer?
redneckdarian zegt
Vind je dit leuk? Kijk dan af en toe op bikeexif.com
(nee ik krijg geen geld voor reclame maken…)
choi zegt
Is ie ook met zijspan te krijgen?
skoapie zegt
Wat een geil ding. Als ik het geld heb en een motorrijbewijs dan kocht ik hem meteen als dat kon
Dutchdriftking zegt
Droomapparaat! Doe mij er maar een. 1250cc dus lekker koppel. Helemaal fijn.
clarkson zegt
Top die intro
gash zegt
Tank,zadel en achterkant zijn volgens mij uit één stuk (metaal?): da’s wel erg fraai. Dat stuurkuipje moet ik erg aan wennen. Iemand een link naar de website waar al deze fraaie onderdelen te koop staan?
jrk68 zegt
@gash:
http://www.bikeexif.com/xjr1300
Een iets uitgebreider verhaal waarin je vermoeden over de tank/Seat combo wordt bevestigd.
Ze zitten in Porto, Portugal en er staat een link naar hun Facebook site in het artikel.
gash zegt
@jrk68:
Bedankt voor de link. Die gasten hebben erg fraai werk geleverd.
sr20det zegt
Gaaf brommertje hoor maar ik hou het toch liever bij een speelse supermotard of een hypermotard
mrrallycross zegt
Jemig, die pavlov werkt echt goed met dit ding