Yamaha vindt de traag zelfrijdende motor uit. Of nou ja, soort van.
Zelfrijdende auto’s zijn al een tijdje een dingetje in de autowereld. Niet dat de straten al wemelen van de autonome auto’s, maar ‘er wordt aan gewerkt’. Met name Tesla vangt veel aandacht op dit vlak, daar Elon Musk ons een paar jaar geleden al een miljoen robo-taxi’s beloofde. Het lijkt voorlopig allemaal wat moeizamer te vlotten dan verwacht.
Enfin, waar iedereen het heeft over autonome auto’s, is het misschien eigenlijk gek dat niemand het heeft over autonome motoren. Die nemen immers minder plaats in en meestal zitten mensen toch alleen in de auto. Als dan ook nog eens ongelukken een ding van het verleden zouden zijn, kan je feitelijk gewoon met je spijkerbroekje zonder helm de show stelen met het haar in de wind. Enige nadeel blijft natuurlijk regen en dergelijke, maar daar moet een mouw aan te passen zijn.
Nu is het ding natuurlijk bij motoren, dat als ze stil staan, ze in principe omvallen. Dus dat is een extra horde om te overkomen ten opzichte van autonome auto’s. Er zijn wel manieren om dit tegen te gaan, zoals een gyroscoop, maar dat is nogal omslachtig. Fabrikanten werken echter aan andere methodes. En zo heeft Yamaha nu een motor met AMSAS, wat staat voor Advanced Air to Air Medium Range Missile Advanced Motorcycle Stability Assist System.
Het systeem gebruikt een zes-assige Inertial Measurement Unit (IMU) om een stel actuatoren aan te sturen. Deze houden de motor bij stilstand en op lage snelheden tot zes kilometer per uur, vanzelf recht. Yamaha heeft het nog niet direct over een toepassing in volledig autonome motoren. Het systeem is vooral bedoeld om motormuizen uit de brand te helpen bij het manoeuvreren op lage snelheid. Dat is namelijk juist wanneer het vaak fout gaat. Waarvan akte…
via: Nieuwsmotor
pivavar zegt
Even gegoogled op Honda en zelfrijdende motorfiets en ik kom in 2017 terecht. Goed bezig Yamaha!
luittinke zegt
https://spectrum.ieee.org/watch-yamahas-humanoid-robot-ride-a-motorcycle-around-a-racetrack
Yamaha 2017. Ook Yamaha is al jaren bezig met zelfrijdende motoren en motorrijdende robots.
Zei iemand daar “Skynet”?
potver7 zegt
Heb je dan ook even gegoogled op Yamaha en zelfrijdende motorfiets (ook 2017) of BMW en zelfrijdende motorfiets (2018)? Of google gewoon even op ‘zelfrijdende motorfiets’, dan kom je ze gewoon alledrie tegen.
Frankypanky zegt
Hm,
Het doel van het rijden op de motor is (tegenwoordig) genieten van het sturen in de bochten en schakelen. Daarom vind ik dit onzin plus die elektrische motorfietsen.
Aldus deze hobby-rijder (TDM850).
casparh zegt
Als motorrijder vind ik het motorgeluid niet noodzakelijk voor plezier. Een elektrische lijkt me best comfortabel juist voor de hobbyritjes over dijken / door natuur!
autogeak zegt
Perfect voor de motorrijders die niet van motorrijden houden.
potver7 zegt
Ik ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk werkt, en dan vooral de interactie van motor en rijder. Het weggedrag van een motor is toch (zeker op lagere snelheden) behoorlijk afhankelijk van de bewegingen van de berijder. Als die motor een bocht naar rechts wil maken en de berijder volgt met zijn lichaam niet (of niet meteen) dan kunnen er toch hele rare dingen gebeuren lijkt me.
moveyourmind zegt
Amsas klinkt wel cool.
Beter dan electronische zijwieltjes in elk geval.
schuimbekje3 zegt
ik vond al die electronische shit maar eng maar ben erg blij met mijn traction control, abs, ebd op mijn ST1200XTZE.. gewoon in de sneeuw rijden met meer grip dan de gemiddelde golf is gewoon lachen.
maar 1 keer omgevallen en dat was toen ik stil stond om te parkeren en ik met mijn linkervoet de standaard uitklapte en de motor vervolgens 5cm naar voren gleed…