Back to basic, maar hij doet heel goed wat hij moet doen.
Willem de Zeeuw (zelf eigenaar van een Yamaha XSR) mocht enkele dagen met de Yamaha Ténéré op pad. Met zijn lengte van 1,83 m kijkt hij terug op een comfortabele rit en hij deelt met ons zijn ervaringen met de Yamaha Ténéré 700. We stuurden hem op pad met misschien wel de leukste kleurensamenstelling voor deze Yamaha, Ceramic Ice. Dit is de enige kleurencombinatie waarbij Yamaha ervoor gekozen heeft om de kleur op de velgen terug te laten komen.
Het uiterlijk van de Yamaha Ténéré 700
De ervaringen zijn natuurlijk leuk maar wat vindt het oog van Willem van het uiterlijk van de Yamaha Ténéré 700?: “De motor heeft een gave kleurencombinatie. De Yamaha heeft een slank maar stoer ‘Dakar’ uiterlijk en past prima tussen zijn concurrentie.” De Ténéré waar hij mee op pad mocht was voorzien van een Explorer Pack. Vooral de valbeugel die in dit Pack zit maken de motor echt af. Hij wordt stoerder en volwassener in combinatie met de standaard dikke motorbeschermplaat.
De LED-koplamp geeft de Yamaha Ténéré 700 zijn kenmerkende ‘Dakar’ look. De koplamp heeft twee lenzen voor normale verlichting en vier lenzen voor grootlicht. Handig als je in het donker door de Sahara crosst maar ook heel zichtbaar in de spiegels van andere weggebruikers.
Niet alleen offroad
Die LED-koplamp zorgt dus voor een grote zichtbaarheid op de openbare weg. Naast het offroad rijden, waar deze motor natuurlijk voor gebouwd is, kun je er namelijk ook prima mee op het asfalt uit de voeten. Je kunt de de Yamaha Ténéré 700 goed omschrijven als enorm wendbaar binnendoor. Het AVB examen zou met deze tweecilinder appeltje eitje worden. ‘Next-level de bocht invallen’ noemt onze hoofdredacteur het. Op de snelweg is hij ondanks zijn aluminium zijkoffers (samen goed voor 72 liter) uit het Explorer Pack tot 140 km/u nog stabiel -foei Willem!-. Een gravelweg met kuilen omschrijft Willem inmiddels ook als comfortabel.
De Yamaha Ténéré 700 komt standaard op Pirelli Scorpion Rally banden. Ondanks het grove profiel wat weer bij zijn Dakar-uitstraling past valt hier ook prima op droog asfalt mee te sturen. Een allround band die ook veel vertrouwen offroad geeft.
Op een rijtje: dit is de Yamaha Ténéré 700
- Motor: CP2 689cc-tweecilinder viertakt
- Vermogen: 73 pk bij 9.000 tpm (ook verkrijgbaar als 35 kW voor het A2-rijbewijs)
- Koppel: 68 Nm bij 6.000 tpm
- Topsnelheid: 186 km/u
- Gewicht: 204 kg
Motor en verbruik
Het blok van de Yamaha Ténéré 700, de CP2, kennen we al uit de XSR 700, MT-07 en de Tracer. De andere inlaat, uitlaat, mapping en overbrengingsverhouding zijn volgens Willem niet opvallend merkbaar. De tweecilinder heeft genoeg koppel onderin en in het middengebied, ideaal voor offroad gebruik. Hoger in de toeren wordt de Ténéré minder gretig en 73 pk is op de snelweg net te weinig. Toch doet de motor prima waarvoor hij gemaakt is. Voor het gooi, smijtwerk en uit accelereren na een bocht is de funfactor hoog en meer dan voldoende.
De tank van 16 liter rijd je niet zomaar leeg. Na een allround rit met sportief rijgedrag met koffers en veel wind over de snelweg, offroad en binnendoor ging hij op de reserve na 250km met een gemiddelde 5.3l/100km. Bij rustige toerritten is het gemiddelde 4.3l/100km.
Doet heel goed wat hij moet doen
De Yamaha Ténéré 700 is met een vanafprijs van 11.599 euro duidelijk een van de goedkopere in zijn klasse. De KTM 790 Adventure bijvoorbeeld heeft een vanafprijs van 15.200 euro. De Adventure heeft dan wel Offroad ABS terwijl die van de Ténéré alleen is uit te schakelen. Ook kun je op de Adventure opties zoals een quickshifter en cruise control aanvinken. Maar of dit offroad nu echt nodig is? Toch is de Ténéré niet helemaal ‘back to basic’. Het digitale dashboard is goed afleesbaar en zit op een mooie hoogte. Bij het omdraaien van de sleutel verschijnt ‘offroad’, vervolgens kun je zaken als de tankinhoud en het gemiddelde verbruik aflezen.
De motor waar Willem mee offroad ging had het Explorer Pack. Buiten de valbeugel en aluminium koffers die samen goed zijn voor 72 liter krijg je hier ook een mono zadelrek bij. Op dit vlakke oppervlak kun je nog meer bagage meenemen mocht je nu echt richting de Sahara gaan. De koffers zijn te openen met de standaard sleutel van de Yamaha Ténéré 700. Ook handig in de Sahara, een middenbok is bij dit Pack inbegrepen. Meerprijs: net geen 2.000 euro.
Foto’s: Willem de Zeeuw
racerx zegt
Dit heb ik altijd een leuke no-nonsense all road gevonden: niet ontzettend duur en doet wat ‘ie moet doen: zowel op de weg als (licht) onverhard lange afstanden maken zonder teveel poespas. Het is niet mijn type motor, maar ik vind het wel een leuk ding. Stapje hoger staat de 1200 Super Ténéré, die zo ontzettend concurrerend geprijsd is dat ik me afvraag waarom ik ze niet (veel) meer zie rijden.
Rudy zegt
De 1200 is zwaar in verhouding met de concurrentie.
tymo zegt
@racerx: waarom je de supertenere niet meer ziet, nou bekijk dit filmpje op fortnine (het leukste kanaal op YouTube als je het mij vraagt) maar even: https://youtu.be/gPXAA1hFZNY
racerx zegt
@tymo: thanks voor de tip, zal dat kanaal eens bekijken! Heb verder de ballen verstand van dit soort motoren, maar het prijsverschil tussen een 1200 en de GS van BMW vind ik nogal fors, waar bijna alle snufjes ook nog eens optioneel zijn.
boomhauwer zegt
@racerx: de techniek is achterhaald van de super tenere. De huidige all roader in dat zwaar segment zoekt een bmw, Ducati, ktm,… Met de laatste snufjes en technologie. Daarnaast wordt er niet veel offroad meer gereden hoor met die zware oververmogende all roads. Een jaarlijks reisje naar de Alpen is het spannendste dat ze doen.
racerx zegt
De vraag is of je echt al die snufjes nodig hebt… Daarbij zijn de meeste opties bij een GS optioneel, terwijl de vanafprijs ook nog eens hoger ligt. Multistrada vind ik wel een leuke bike, maar ik heb dan ook een beetje een zwak voor Ducati.
boomhauwer zegt
Die komt er nog bij!
robinbe zegt
Spijtig dat er geen video bij deze review is! Als deze wordt gemaakt met evenveel luchtigheid en humor als de “gewone” Autoblog video’s zou dit zeker een plezier zijn om naar te kijken.
toyotafortuner zegt
Is dit een plottwist? @willeme is Willem de Zeeuw?
britt zegt
Nee helaas ga je niet door voor de koelkast ;)
ktm690sm zegt
Heb de T7 gereden. Vind er te weinig pit in zitten. 790 Adventure heeft 25% meer vermogen, alle nieuwste techniek en de T7 heeft niks eigenlijk. Denk aan cornering abs, traction control, rijmodie, kleur tft scherm waar je je telefoon aan kan koppelen.
kle500 zegt
73 pk is niet te weinig voor de snelweg. Als de tenere het daar niet best doey zal hey vooral aan bakverhoudingen liggen, allroad jeweetwel.
Gulli zegt
De aërodynamica zal ook niet helpen. Met mijn XSR700 (zelfde motorblok) haalde ik laatst ‘ff’ iemand in en zat zo op snelheden die niet goed waren voor mijn rijbewijs. Toen toch maar weer even rustig aan gedaan ?