De Yamaha R7, is dat niet een bodybuilder die ‘leg-day’ steevast overslaat? Meer looks dan inhoud? We zochten het voor je uit!
De Yamaha R7, er was er eerder al eentje maar die is in bijna niets te vergelijken met de Yamaha R7 die we hier voor ons zien. Die Yamaha met codenaam OW02 beschikte over een 749cc 4-cilinder blok dat er moeiteloos ruim 100pk uitperste in 1999. Gelimiteerd tot 500 stuks mag je er nu serieus geld voor neerleggen. Sommige mensen noemen dat een Collectable..
Maar de 2021 Yamaha R7 (690cc, 2 cilinder), dat is de dappere poging van Yamaha om nieuw leven te blazen in het betaalbare Supersport segment, met een niet al te zware tweecilinder. Net als Aprilia dit succesvol doet met de RS660. Voor een goede indruk van de motor op straat maar zeker ook op het circuit, kijk onderstaande video!
Maar de samenvatting willen we je ook wel in tekst geven.
Ja, ik heb zelf een Yamaha MT-07 (voor volledige openheid), daar is deze R7 op gebaseerd. Dus ik ging als eerste op zoek naar de verschillen en overeenkomsten.
Natuurlijk valt het bodywork op, ten opzichte van de naked bike die de MT-07 is. Maar ook de Full-LED verlichting, de Kayaba 41mm USD voorvork en Nissin radiale remklauwen die gekoppeld zitten aan een dikke Brembo hoofdremcilinder. Het bekende MT07 blok krijgt optioneel een quickshifter (voor opschakelen t.w.v. €165) Het frame is aangepast wat resulteert in een kortere wielbasis. Om gelijk maar alles weg te geven, dit is ook gewoon een MT-07 die veel beter remt, schakelt, stuurt en waarop je sportiever zit!
Yamaha R7 op straat
De test vond plaats in en rond Almeria (Spanje). Hier moet een motor wel erg slecht zijn om geen lol te hebben. Er is zelfs in deze omgeving ruimte om een 200pk motor ‘vrij’ te laten op straat. Maar we zijn met de R7 met zijn 73 pk. En toch hebben we geen moment het gevoel dat we te kort komen. Het rijwielgedeelte overtuigt door stabiliteit en stuurscherpte.
De motor weegt een kleine 188kg rijklaar en laat zich prima plat leggen zonder dat je bij uitaccelereren met samengeknepen billen op de Yamaha zit. Het bescheiden vermogen betekent niet dat wheelies onmogelijk zijn en ja, hij trekt probleemloos richting de 200km/u . Het is gewoon allemaal een stuk toegankelijker en beter te manager dan bij menig andere sportieve motorfiets.
De redelijk opgevouwen zitpositie wreekt zich wel op straat. Je knieën zitten erg hoog en het zadel is redelijk oncomfortabel. Misschien kiest Yamaha hier teveel de hardcore route en was een compromis wenselijker geweest voor veel potentiële kopers.
Yamaha R7 op het circuit
Op het circuit (Circuito de Andaluci) heb ik minder last van de extreme zithouding en ook de veringsetup verdient een positieve vermelding. De R7 is de belichaming van ‘Less is more’. Als we eenmaal het circuit doorhebben is het genieten geblazen. De R7 blinkt uit in vergevingsgezindheid. Zowel qua sturen en remmen, als qua koppel om je weer op gang te trekken bij het uitkomen van de bocht.
Het is zaak om op dit circuit commitment te tonen, dus bochtensnelheid op peil houden, ontzettend vroeg op het gas te gaan en later dan laat te remmen. De combinatie van beperkt (maar heel lineair en toegankelijk) vermogen met een chassis dat duidelijk z’n limieten aangeeft is het ideale recept voor veel fun en sensaties en wat dat betreft krijgt Yamaha voor mij 10/10
En dus? Yamaha R7 missen we de PK’s?
Dit alles heeft natuurlijk een prijs en dat valt niet tegen. € 10.299 in Nederland en door de afwezigheid van BPM mag hij in Belgie al mee voor € 9.299 euro. Niet gratis maar wat mij betreft heel veel waar voor je geld! En nee, dus zeker geen gemankeerde sporter met te weinig power!
Wat viel positief op?
- Prijs/kwaliteit
- briljant motorblok
- scherp stuurgedrag
Wat mocht beter zijn?
- extreme zithouding voor op straat
- Dashboard verdient kleuren tft (hallo, het is bijna 2022!)
- bragging rights (pk tekort ten opzichte van concurrentie..?)
tekst + foto’s: Maxxmoto.be
goodvibrations zegt
Leuke video! Smakelijk tussendoortje tussen het auto nieuws! En een elbow down💪🏼😅. Goede skills demonstreren je conclusie 😉.
Wat mij betreft een blijvertje dit soort video’s!
jmeverts zegt
@jmeverts: laat maar, ik zie t al
NK zegt
Gaaf
Gulli zegt
De MT-07 vernieuwd, nu dan de nieuwe R7, ik ben benieuwd wat ze volgend jaar met de XSR700 gaan doen!
Leuke video trouwens, mooi dat motoren ook serieus worden genomen op deze website. Ondanks dat het ‘auto’blog heet vind ik dat hier best ruimte voor mag zijn, een beetje petrolhead vindt tweewielers toch ook gaaf?
tinnemans zegt
@gulli; Ik persoonlijk niet, maar ik heb datzelfde bij hot-hatches. Als er nou een fikse Harley langskwam, of een Japanse concurrent daarvan, dan zou ik het filmpje zeker kijken. Nu was het enkel even de tekst scannen en klaar.
kenner zegt
met zijn 73 pk… :0
tjorque zegt
Bwa 73pk/188kg is 388pk per ton voor 11k€
Er is weinig nieuw te koop dat die pk/kg of pk/€ verhouding heeft.
tortuga zegt
@tjorque: de CBR650R heeft 95pk dan is de keus snel genomen
tjorque zegt
Het enige minpunt vindt ik (maar da’s heel persoonlijk) dat het een viercilinder is.
Verder lijkt dat wel een heel goeie aanbieding inderdaad.
Maar goed ik ben een GSa rijder, ik was sowieso niet direct “in the market” voor een sportfiets 🤪
torsen zegt
@tortuga: Ik had toch nog even gewacht.
R7 – 73 pk / 188 kg – 0,388 pk/kg – €10.299
CBR650R – 95 pk / 208 kg – 0,456 pk/kg – €10.798
RS660 – 100 pk / 183 kg – 0,546 pk/kg – €12.459
kennone zegt
@tortuga: het koppel is wel iets lager en veel later beschikbaar dan de R7. Kan goed zijn dat de R7 een stuk sneller is op een bochtige weg.
tortuga zegt
@kennone: dat is juist het leuke er aan. (Vind ik toch) je kan rustig cruisen, maar ook 3 versnellingen zakken en op 9000 toeren gas geven naar de 12000 met een geschreeuw door 4 engeltjes
civicfk3 zegt
@tortuga: misschien kan je een keer op beide rijden, het cp2 blok heeft meer koppel en karakter bij lagere toeren dan de honda 650. De honda moet je uitwringen terwijl het koppel van de yamaha cp2 overal is
tortuga zegt
Ziet er gaaf uit! Maar net zoals de ninja 650 te zwak. Een vergelijking tussen deze een ducati supersport een Ninja 650 en een Honda CBR 650. Die laatste heb ik zelf en met 95pk echt een ruim genoeg om te spelen
osmo zegt
Leuk artikel, tof om ook eens iets over motorfietsen te lezen op autoblog.
Heb liever een inhoudelijk artikel zoals dit dan een wazig dashcamfilmpje van 5 econden met 20 seconden reclame ervoor.
sollie1984 zegt
Jammer dat Yamaha gestopt is met de R6 en daar weinig mee heeft gedaan. Want behalve een paar aanpassingen aan de looks is de motor nauwelijks aangepast en dat is teleurstellend. Dus liefhebbers van de R6 zijn nu aangewezen op deze R7 en daar wordt je niet vrolijk van.
tortuga zegt
@sollie1984: de R6 is er nog, maar enkel in circuit gebruik. Reden er voor is dat ze geen euro 5 van wouden maken. Omdat je dan dit krijgt
sollie1984 zegt
@tortuga: klopt, alleen verkrijgbaar in de USA dacht ik.
Hugo zegt
Echt?!? Veroordeeld tot deze R7? Er is genoeg anders op de markt hoor.
Wolflow zegt
Het aantal PK’s doet me vermoeden dat het hier een spedelec betreft
boomhauwer zegt
@wolflow: 73pk is vermogen genoeg.
kennone zegt
Dan is mijn Duc met 85PK in een keer weer snel😬👌🏼
baardmijt zegt
Grappig dat een aantal mensen hier het vermogen op voorhand al te laag vindt. Op een circuit kan ik me dat nog wel voorstellen, maar op straat kan het maar zo prima werken. Je moet nog een beetje je best doen om flink gang te maken en dat is vermakelijk. Mensen die veel vermogen nodig hebben op een motorfiets kunnen gewoon niet rijden. ;-)
Frankypanky zegt
Leuk verslag van een ‘fiets’.
En mensen die zeuren over vermogen; dan heb je het IMHO niet begrepen. (licht)Gewicht vind ik belangrijker dan vermogen.
Zelf een keer via MotoShare een KTM Duke 690 gehuurd. 68 pk maar ook slechts 155 kilogram licht/zwaar.
Vrienden die motoren reden met méér vermogen, moesten veel harder werden op de rotondes langs de N-routes.
Dat opende mijn ogen. Sowieso heb ik niets met viercilinders. Dan is zo’n tweecilinder ‘sportfiets’ een leuke verrassing.
Ik hoop binnenkort een eigen motorfiets te hebben. Een BMW F650 CS Scarver. Voldoende voor mij. Rechtop-zit, eencilinder en veelzijdig!
computerfreak zegt
73pk is niets mis mee, het is alleen wel jammer gezien de R6 127pk had op hetzelfde gewicht. 54pk minder ga je merken, op alle gebieden.
baardmijt zegt
@computerfreak: Dat is zeker waar, maar het is ook niet echt een opvolger van de R6. Die leveren ze hier alleen niet meer vanwege de euro 5 eisen. Het gat tussen de R3 en de R1 was daardoor wel heel groot en deze moet dat leed een beetje verzacht dat le
baardmijt zegt
@baardmijt: verzachten dus. Maar het is natuurlijk geen R6, die was ook duurder. Dan maar een R1 dus…
elemento zegt
Leuk verhaal. Ik rij zelf de mt10. Ben erg blij met keuze.
boomhauwer zegt
Hopelijk komt er een R9 ook. Een driecilinder racer met +-120pk lijkt me ook leuk!
nibor zegt
Mooie fiets en met ruim 70pk meer dan voldoende om lol mee te hebben. Heb zelf lang met 100pk gereden op een ZZR600 die toch ruim 50kg meer woog (weet het exacte gewicht niet meer), en dat ging ook hard zat voor op de weg.
Maar een serieuze vraag voor iedereen hierboven die zegt niks met viercilinders te hebben: wat vinden jullie daar niet fijn aan. Ik heb zelf op een V-twin leren rijden en vind mijn viercilinders van daarna veel fijner (eerst dus een ZZR600 met carburateurs en later een GSX-R 750 met injectie). Houden jullie van de wat rauwere loop van zo’n blok, of is het wat anders?
mikespek zegt
0w02 had op papier 100 pk, dat kwam omdat 4 injectoren niet aangesloten waren, sluit deze aan en een flash en die r7 perst er 135pk uit