Twee wielen achter, een wiel voor.
Dit hoekige geval is de Xotic X1F Endeavor. Een auto uit de jaren tachtig die zijn leven ooit begon als een doodgewone Porsche. Welk model is onbekend. Echt veel informatie over deze creatie is er namelijk niet meer te vinden.
Wat we wel weten is dat het chassis en de carrosserie aardig door de Amerikaanse ontwerper William Ortis onder handen is genomen om er een driewieler van te maken. Compleet met een afgedekte voorkant om de illusie van een zwevend object te geven. Best wel handig qua velgschades rijden, dat gaat zo wat minder snel.
William Ortis heeft na de bouw van deze creatie uit de jaren tachtig weinig meer met Xotic X1F Endeavor gedaan. Best jammer eigenlijk. Gelukkig hebben we de foto’s nog.
norge zegt
Waarschijnlijk ergens omgevallen en vergeten…
sjonnieturk zegt
Reliant Robin met anabolen! Ok toegegeven heeft het design wel z’n charmes. Het doet mij een ook beetje denken het Ford Indigo concept.
jrk68 zegt
Geinige muis….
De basis Porsche? Ik gok op een 914.
VantageR zegt
Maait ‘ie ook het gras?
lincoln zegt
wel grappig dat er later nog een web-site van gebakken is .. with proud ..
Ferry_76 zegt
@lincoln: Bill maakt tegenwoordig Flightsim modellen, en heeft de X1F ooit nog eens voor Fs2004 gemaakt. Daarvoor heeft hij ook nog bij Land Rover, Chrysler en Ford gewerkt, en bij diverse kleinere bedrijven. Ontzettend aardige kerel!
reventon zegt
Lijkt een beetje op de vector w2
rb26dett zegt
Grappig, maar niet bepaald mooi.
rocky zegt
… sick!
HDM zegt
Model waarop hij gebaseerd is zal inderdaad moeilijk te zeggen zijn als het nooit een Porsche geweest is. Hij heeft enkel de motor van een Porsche, een luchtgekoelde boxer. Frame is gewoon zelf gebouwd.
Bron: http://www.lionheartcreations.com/XoticX1FEndeavorPage.html
From the man himself…
bungabungastig zegt
“Best wel handig qua velgschades rijden, dat gaat zo wat minder snel.”
Gezien jouw ervaring wordt het zo wel een ramp voor de koets.
Ferry_76 zegt
Direct van William zelf:
“Can you tell them that it had a custom chassis. It only had a Porsche 4 cylinder engine, mounted mid-engine. The chassis was all custom made including the front suspension L-member.
Also, front wheel access was important to me. The red panel over the head lights in front of the top/front window lived up on hinges, sort of like dual L arms to get it out of the way. I also changed the wheel a few times to make sure it was possible. One does bump the back of the headlights often, but a cover over those would have stopped that from happening.”
autospotter555 zegt
sonja Bakker countach
qoekje zegt
Wist niet dat instagram al zo oud was
carmasterr zegt
De snelste botsauto ooit?
MrSkyline zegt
in welk universum bedenkt iemand dat je beter een wiel van een porsche af kan halen in de hoop dat hij beter word? :/
Ferry_76 zegt
@MrSkyline: Oorspronkelijk was het dan ook de bedoeling dat er een turbine motor in zou komen, de Porsche motor diende alleen als voorlopige krachtbron. Verder kwam alleen de aandrijflijn van Porsche, de rest was handgebouwd.
ropbp zegt
Jammer dat de foto’s niet te zien zijn…..
kingdecay zegt
Het blijft altijd leuk om te zien hoe mensen hun eigenzinnigheid weten om te zetten in iets tastbaars. Een ode aan de menselijke creativiteit. Ook al is het zo lelijk als de nacht. Hulde.